Gå til innhold



Foto

Godkjenning hos Statens Vegvesen (Biltilsynet)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 hpf1979

hpf1979

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 10 July 2008 - 21:07

Heisann Offroad-forumet! Jeg er ny her og har et lite spørsmål som kanskje noen kan besvare..

Har nylig importert en 1977 Jeep CJ7 4x4 Renegade fra USA og skal ha den til godkjenning hos Statens Vegvesen snart. I den forbindelse lurer jeg på om noen andre her i forumet har fått godkjent en lignende bil før?

Jeg har hørt noe om at bilen må være helt original for å bli godkjent. Det er den da ikke, f.eks. er eksosanlegget ikke originalt (har nå: keramiske rør med side-utslipp), dekkene er vel litt større enn originalt, edelbrock inntak, holley-forgasser, og et par andre ting..

Noen som har noen tips å komme med her i forhold til godkjenning hos Biltilsynet?
Hva med støy f.eks? Den bråker noe sykt, høres nesten ut som den ikke har lydpotte engang. Vil dette bli godkjent?

Sjekk vedlegg for bilder av bilen og motor.
Takk for alle svar!

Attached Thumbnails

  • 839b_4.JPG
  • 83b2_4.JPG


#2 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 10 July 2008 - 22:40

Hei.

Bilen din er "spotta" på havna i Oslo og diskuteres her..

Biler importert fra USA som er førstegangsregga etter 1971 må forholde seg til reglene rundt bevaringsverdig kjøretøy. Dvs at bilen må vises for BT så godt som orginal. Du må ned til org dekkdimensjon og eksosen din blir neppe godtatt. Jeg tviler også på at LED baklysa går gjennom. Håper for din del at motoren ikke avviker fra orginal størrelse..
Du vil heller aldri få godkjent noen form for ombygg ved senere anledning.....

Ta deg en prat med mannen på BT. Bor du på Østlandet er det vel Drammen som skal ta seg av dette.
Du bør også melde deg inn i Amcar og diskutere saken med Stein Mo, der. Han kan dette til fingerspissene og sitter på mye nyttig info. Om jeg kan være behjelpelig med noe er det bare å ringe.

Her er forresten en annen tråd om temaet..

PS. pakningen på bakluka di lekker... smile.gif

Edited by Frode, 10 July 2008 - 22:54.

IPB Image

www.terrengbil.com

#3 85cj

85cj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 370 Innlegg:

Posted 10 July 2008 - 22:59

Om du befinner deg i Østlandsområdet kan en også anbefale en tur til Tyrigrava utenfor Oslo (gamle Mossevei) en passende onsdag rundt kl.18:00.

Som andre har angitt, du må nok rette på en del ting, men det skulle ikke være umulig.

#4 Mr.crane

Mr.crane

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 85 Innlegg:

Posted 12 July 2008 - 19:11

Og du vil heller selge enn å registrere?


http://www.autodb.no...l.pl?nr=1935702

#5 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 12 July 2008 - 23:26

Hmmm... Jaja.. Men det er jo ikke så vanskelig da.. Litt arbeid men absolutt mulig..

En annen ting er at det er normal folkeskikk å melde tilbake når man starter en tråd og får svar på spørsmålene sine.. Ellers går vi fort lei av å svare på spørsmål...
IPB Image

www.terrengbil.com

#6 hpf1979

hpf1979

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 13 July 2008 - 18:34

Takk for nyttige svar rundt godkjenning. Det blir nok en tur til Drammen for å få godkjent denne! Jeg kan si fra hvordan det går her i forumet hvis det er ønskelig.
Forøvrig lukter jeg på muligheten for å selge den også ja, men hadde vel i utgangspunktet tenkt å beholde den. Men for mange prosjekter på én gang og for liten garasjeplass kan ha sammenheng med at jeg forsøker å selge, men først registrere.
Andre prosjekter som kan nevnes er: 1951 Rover 90, 1971 Rover 3500, og 1973 Cadillac Eldorado Convertible. Tok meg kanskje litt vann over hodet med enda en veteran.. cool.gif

Selvsagt er det normal folkeskikk å svare, men mindre normalt å ha tilgang til nett på hytta der man noen ganger befinner seg, og gjør andre ting enn å sitte på nett whistle.gif

#7 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 13 July 2008 - 23:52

Flott.. Kom gjerne med tilbakemelding når du har vert i Drammen..

Ikke sikkert kommentaren min var fortjent for din del, beklager det. Men det er desverre ikke helt uvanlig at en bruker åpner medlemskap, spør ett spørsmål og aldri logger seg på igjen etter at han har fått svar på det han ønsker. Dette er kjedelig når man ofrer noen minutter for å hjelpe.

Og som sagt, ring meg gjerne om du trenger hjelp, jeg har brukt en del tid på dette med import/registrering.
IPB Image

www.terrengbil.com