Jump to content



Photo

Takgrind forvirring


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 meisal

meisal

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 579 posts

Posted 01 August 2009 - 12:02

Noen som har kjøpt takgring fra ORC eller som kan forklare hvor mye av de som finnes i Webshoppen en faktisk må kjøpe for å få et komplett sett?

Et produkt heter "roof rack, aluminium, to fix at the eaves" og koster sånn 600 euro,
så kommer "African Outback roof rack, mounting kit for 240 x 145 cm" tiil rundt 300 euro
og så er det "African Outback rail aluminium, 240 x 145 cm" til bare 137 euro

Alt dette til sammen blir nesten 10 000,- ! ohmy.gif
Kan det koste så mye for en enkel takgrind?

Edited by meisal, 01 August 2009 - 12:03.

Magnus Øgård Meisal
Norsk Geländewagenklubb
www.gwagen.no

#2 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 posts

Posted 01 August 2009 - 16:34

QUOTE(meisal @ 1 Aug 2009, 13:02) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som har kjøpt takgring fra ORC eller som kan forklare hvor mye av de som finnes i Webshoppen en faktisk må kjøpe for å få et komplett sett?

Et produkt heter "roof rack, aluminium, to fix at the eaves" og koster sånn 600 euro,
så kommer "African Outback roof rack, mounting kit for 240 x 145 cm" tiil rundt 300 euro
og så er det "African Outback rail aluminium, 240 x 145 cm" til bare 137 euro

Alt dette til sammen blir nesten 10 000,- ! ohmy.gif
Kan det koste så mye for en enkel takgrind?

Absolutt! Det er svindyrt med takgrind mellow.gif

#3 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 posts

Posted 04 August 2009 - 05:44

Har akkurat testet et Thule stativ som skal tåle 150kg på ferie med 3 stk seilbrett på. Meget solid og sitter godt på G. Kjøp inn to av disse (1200,-/stk, to bøyler) og lag en ramme oppå. Skulle bli solid og bra nok.

nielsa
290 GDT

#4 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 posts

Posted 04 August 2009 - 06:41

Sjekk garasjen min for takgrind, denne er nå gått ut av produksjon. Heter Thule Titan. Thule har også en del andre "lastkorgar" som svenskene kaller de under thule.se. Min kostet 1/5 del av den prisen du nevner her.

Klipper inn fra garsjen her.

----------

Takgrind


Kombi, det betyr gitter og maks 180cm lasterom. Stort nok tenker de fleste, helt til du skal hente juletreet.

Ble mye surfing før jeg kom frem til hva som passet min bil best. Endte opp med denne, som ser litt nøytral ut, ligger helt nede på railsen (hater flosshatt skobokser) og er åpen i front og bak. Dette gjør at luften får den gjennomstrømingen som den trenger. Dette igjen gjør at det nesten ikke er noen takstøy med denne på.

Kikket også på en del amerikanske ekspedisjonstakgrinder, men fikk fortalt at de rustet alt for fort.

Denne er det Thule som produserer, og heter Thule Titan.






(mobilbilde)

Jeg liker ikke "flosshatter" på biler, så jeg var ute etter en grind som la seg helt nedpå. Festene som fulgte med var egentlig tiltenkt Thule tversover takstativ. Med litt tilpasning så ble originale fester som fulgte med brukt til å feste den helt nedpå railsen.



Ryggelys


Når først jeg skulle til med noe slikt på taket, monterte jeg like godt et ryggelys også. Dette har 2x55w og veldig god spredning.

Strømmen tok jeg rett fra ene ryggelyset, tok ledingene opp langs pakningen til bakvindu før jeg lot de gå opp i takgrinden.

Nå er lyset kun påslått når bilen står i revers. Det har vært stilt noen spørsmål om sikringer etc er kraftig nok for eksternt ryggelys, jeg har ikke hatt noen problemer med dette.



Sidearbeidslys


Har lenge gått og fundert på å skaffe lykter som kan felles inn i takgrinden på sidene. Endelig kom jeg over en lykttype som ville passe til formålet.


(mobilbilde)

Brukte 50mm multihullsag (nr 30.795) fra Clas Ohlson. (Biltema sin slet ned tennene på 30 sek) Den holdt akkurat til tre hull. Det fjerde hullet ble 55mm i stedet. Takgrinden er dobbel med litt luft i mellom. 30mm hull var passe på den innerste veggen.


(mobilbilde)



Her ser du resultatet. Lykten ble kun adskilt, lengre skruer skaffet og skrudd sammens igjen med takgrinden i mellom. Det ble to på hver side. En i forkant og en i bakkant av grinden.



Den bygger ut nøyaktig 2 cm.




(mobilbilde)

Må legge hodet litt i bløt nå, for å finne beste løsning for ledingstrekk og bryterplassering.

Edited by Chevy-LPG, 04 August 2009 - 06:42.


#5 zmike

zmike

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 posts

Posted 04 August 2009 - 08:21

QUOTE(Chevy-LPG @ 4 Aug 2009, 06:41) <{POST_SNAPBACK}>
Sjekk garasjen min for takgrind, denne er nå gått ut av produksjon. Heter Thule Titan. Thule har også en del andre "lastkorgar" som svenskene kaller de under thule.se. Min kostet 1/5 del av den prisen du nevner her.



Thule Titan er fremdeles å få tak i her..: http://www.roofracks...90-luggage-tray
wink.gif

#6 meisal

meisal

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 579 posts

Posted 05 August 2009 - 08:09

Skal sei, den var jo ordentlig stilige! Då treng eg bare noko å feste den med. Originale takfester til G, kven selg det?
Magnus Øgård Meisal
Norsk Geländewagenklubb
www.gwagen.no

#7 oborgen

oborgen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 295 posts

Posted 06 August 2009 - 14:07

QUOTE(zmike @ 4 Aug 2009, 09:21) <{POST_SNAPBACK}>
Thule Titan er fremdeles å få tak i her..: http://www.roofracks...90-luggage-tray
wink.gif



Nei, de har den ikke sad.gif , har ikke hatt den på lager på 6-7 månder.

#8 meisal

meisal

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 579 posts

Posted 06 August 2009 - 14:14

QUOTE(oborgen @ 6 Aug 2009, 14:07) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, de har den ikke sad.gif , har ikke hatt den på lager på 6-7 månder.


Akk, nå trodde jeg dagen var reddet. Men det kan da ikke vær så sårt å få sveiset noe slikt?
Magnus Øgård Meisal
Norsk Geländewagenklubb
www.gwagen.no

#9 def90

def90

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 218 posts

Posted 06 August 2009 - 14:36

Jeg har en takgrind som satt på velteburet på defenderen, hvis noen kan bruke den? biggrin.gif
Må jo modifisere festene men det er sikker ikke umulig for en som vet hva han gjør smile.gif
Er ganske sikker på at det blir billigere en 10000,Kr rolleyes.gif
http://4x4team.wordpress.com/
N.H.A....National Hangover Association
G bilen, 2,4D exmil-ex ISAF bil med tomhylser og ørkensand, nå med 300D motor
10-4 stuck in mud-pit, send assitance and a wrecker...over!

#10 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 posts

Posted 06 August 2009 - 17:51

En av disse takbøylene burde funke: http://www.thule.com...e____44389.aspx

Gjerne sammen med denne lasteramma: http://www.thule.com...e____51322.aspx

Johan-Kr

Edited by Fenalaar, 06 August 2009 - 17:54.

MB 300GD '86