Gå til innhold



Foto

Diagnose Grand Cherokee


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 K-van

K-van

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 31 October 2012 - 10:30

Noen som vet hva slags OBD/DRB leser jeg trenger for å pleie min 2004 Grand Cherokee CRD?

Alle leserne jeg har prøvd så langt, klarer kun SRS og ABS. Måtte bite i det sure eplet og reise til Autonova i går for å få bort feilkoder i motorstyring. Kjedelig tur, da bilen kun gikk i 1.gir :(

Kai
-02 Dodge RAM 1500 Quad Cab 4,7 LPG

#2 rippie

rippie

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 09 November 2012 - 20:38

På tidligere Grand Cherokee kan man iallefall skru av og på tenninga (altså fra av, til steget før starteren slår inn og tilbake) 5 steg altså: på, av, på, av også på igjen. Da vil motor lampa blinke ut feilkoden :)

#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 09 November 2012 - 20:55

På Chevy nullstilles feilkoder ved å koble fra batteriet en 20 min tid.

Ellers finnes det OBDI leser for det er vel deg du har? Evt så søk på Chevy forumet ang å gå ut feilkoder på OBDI kontakter. Tror de kortslutter to kontakt punkter med eks binders.

#4 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 11 November 2012 - 20:34

"After three good trips the MIL is extinguished and the Task Manager automatically switches the trip counter to a warm-up cycle counter. DTCs are automatically erased following 40 warm-up cycles if the component does not fail again." DTCs can be erased anytime with a DRB III. Erasing the DTC with the DRB III erases all OBD II information. The DRB III automatically displays a warning that erasing the DTC will also erase all OBD II monitor data. This includes all counter information for warm-up cycles, trips and Freeze Frame." Som det står så slettes feilkodene automatisk etter 40 "good-runs", så det å slette feilkoder på verksted uten å fjerne feilkilde har ingen hensikt. DTC= diagnostic trouble code. DRBIII= Chrysler sin egen skanner, du finner dem på e-bay og de er ganske dyre...

Edited by Chryslercrap, 11 November 2012 - 20:45.

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#5 K-van

K-van

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 12 November 2012 - 13:41

Takk for innspill.

OBDII klarer å lese SRS og ABS. Jeg har ikke klart å finne fornuftig prisede ettermarkedslesere som klarer å lese hele bilen, da denne faller litt mellom 2 stoler med MB motoren..... ikke solgt i USA...

Det hender man kun trenger å slette koder uten å utbedre noe som helst, men da vet man årsaken til feilkoden. Og det fungerer ikke å la bilen stå strømløs som med enkelte andre biler, som nevnt over her.

I mitt akuttilfelle, så hadde jeg skiftet dysepakninger, og bilen ble forsøkt startet uten at alle dyser var helt tilkoblet. En kontakt var ikke skikkelig montert. Det ble da logget en feilkode, og i tillegg var batteriet dårlig, dermed ble det logget en kode til. Konsekvensen av disse to uheldige hendelsene, var at bilen gikk i "nød modus" og dermed ikke tillot gearkassen å gire opp. 5 minutter med korrekt diagnoseverktøy, så var bilen fin igjen. Det var bare det at dette verktøyet befant seg ca. 40 km.hjemmefra :(
Det ble gjort forsøk med flere avanserte lesere hos lfere større verksteder, men det ble bekreftet at Jeep med MB motor er sær.. en del søk på nettet har bekreftet denne opplevelsen.
-02 Dodge RAM 1500 Quad Cab 4,7 LPG

#6 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 13 November 2012 - 10:31

ok, jeg trodde du hadde en feil relatert til gearkasse når jeg leste den første posten din. Jeg tror de setter inn et annet kort i DRB scanneren når de skal lese av WJ med diesel, og det er sikkert ikke så enkelt å få tak i nei. Får håpe du slipper å plages så mye at du trenger diagnoseutstyr. Du fikk ikke opp noen feilkoder i displayet til km-telleren da, ved å skru tenning av-på? Den leser kun feilkoder som er aktive der og da, og relatert til "powertrain" D.v.s. er f.eks. ac-anlegget tomt for gass så får du ikke opp feilkode i displayet, selv om feilkoden kan leses av med DRB-skanner. Hvis det ikke er noen aktive feilkoder så står det "Done" i displayet i speedometeret.

Edited by Chryslercrap, 13 November 2012 - 10:33.

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#7 K-van

K-van

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 13 November 2012 - 12:27

Ikke det at jeg trenger en kodeleser daglig, men jeg jeg liker å klare meg selv der ute på landet :shifty: Får håpe det blir lenge til neste gang. Så ingen feilkoder i displayet, men skal følge med på det ved en senere anledning. Får jo ikke slettet dem likevel, så jeg kommer jo ikke så veldig mye lenger.
-02 Dodge RAM 1500 Quad Cab 4,7 LPG