Gå til innhold



Foto

Tender love and care for min Suburban :)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 BensinSubb

BensinSubb

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 16 July 2017 - 10:15

Husholdningen har kommet ved ett veikryss angående vår 1996 Suburban:

 

- Kjøpe en nyere bil?

- Bruke samme sum penger på å restaurere Suburbanen?

Jeg må innrømme at siste frister mest, men da måtte en finne noen til å gjøre jobben, da jeg ikke har tid eller ork selv.

   

Maskinelt er denne Suburban god for mange gode år til. 160k på telleren, og bilen er egentlig i god stand. Det er rusta som vil ta knekken på denne.

Jeg har siste årene kostet på denne bilen astronomiske summer hos Bergheim Oslo, de må jeg igjen skryte av, de har reddet bilen flere ganger :)

De har byttet ut mye av det maskinelle, så jeg vet denne er god for mange mange år på veien, om det ikke var for denne pokkers rusta :)

 

Først.. Dette er ikke noe anbud eller pristilbud, jeg bare samler info. Men klart, om en som leser dette, har verksted, og kan gi proft tilbud på hele prosjektet, er jeg åpen for tilbud.

 

Det som trengs gjort med vår Suburban, er hovedsaklig:

 

- Understellsbehandling.

  Fjerne all rust under, og behandle med antirust. Sikkert lurt at en kyndig person inspiserer først, i tilfelle det er noe farlig rust

  i bærende elementer. Samtidig inspisere fjærer, stag, gummi, og alt annet som fikses kan.

 

- Innvendig.

  Da det har vært søling av vann, vinusspylervæske, åpent vindu i ny og ne, har jeg litt paranoia for at teppene i bilen kan

  over tid ha blitt muggne på undersiden?

  Dette er noe jeg ikke vet noe om, jeg bare gjetter, da jeg har hatt mugg i hus før, og har skrekken for mugg..

  MEN... Om mine misstanker er korrekte angående fuktige tepper over lengre tid, kan det da også bli rust på gulvet??

 

  Det er vel innvendig som kan bli største jobben i såfall? Om noen kyndige kunne sjekket for evt mugg/rust på gulv.

  Og om så er tilfelle, jaja, da blir jobben å ta ut alle seterader (9 seter skinn Suburban) Fjerne og evt bytte til nye tepper,

  rustfjerne gulvet inne, rustbeskytte, sette inn seter igjen.

 

- Utsiden.

  Den er egentlig fin i lakken til å være en 96. Men noe rustflekker har det blitt her og der.

  Da kommer jeg til tankene: "Flekke bort rust og lakkere bare over flekkene"? "Eller fjerne rust og evt hellakkere"?

 

Hellakkere bilen i svart metallic frister mest. Men om hellakkering i bilens farge er billig i forhold, er det kanskje best?

 

OM vi går for ny farge, som svart, MÅ en da lakkere motorrom svart, eller er det greit å la det være grønnt?

OM vi går for 100% svart, da må vel motor ut og? Hadde jo vært fett å fått ut motor, gjort reint den på utsiden og. Så HELE bilen ser 100% ut.

Men da blir vel prosjektet for stort og tidkrevende kanskje?

Kom gjerne med innspill, jeg er takknemmlig for alle tanker :)

 

Støtfangere bør også shines for rust og skavanker, men dette er ikke must, det kan bli neste år evt. OM ikke det gjøres på evt hellakkerings prosjekt..

 

Grill må skiftes, det kan jeg gjøre selv.. Samme med blinklys, baklys, og takbremselys bør og byttes. OM det da ikke er noen som tar

på seg ALL jobb, for en viss sum penger. VI har ikke uendelig med penger, men vi har den samme sum som evt kjøpe en "ny" bil.

 

- Luksus som kan fikses over tid.

  Aircondition funker ikke. Bergheim sier det er en lekk radiator. Jeg har ikke peiling, men det hørtes for dyrt "luksusproblem" ut å fikse.

  Kan kjøre med vinduene nede.

  MEN.. OM prosjektøren, som evt tar på seg ALL jobben som er forespeilet, har deler liggende, eller kan skaffe billig, så er det en bonus for meg.

  Samme med døren på passasjersiden, denne har en liten bulk i skjøten, som lager lyder ved lukking av dør.

  Den kan evt bankes ut ved hellakkerings prosjekt?

 

Som sagt, jeg elsker denne bilen! Mange vil sikkert si jeg er en gal idiot som vil bruke mye tid og penger på en gammel bil. 

Da svarer jeg som sant er, "denne bilen vil jeg ha iallefall de neste 10 om ikke 20 år!" Dette er BIL.

 

Hva mener folket? Bør jeg koste på denne bilen, og ta vare på den?

Om ja.. Er det kyndige i Oslo/Akershus som kan ta HELE prosjektet, evt kan ta de forskjellige delprosjektene?

 

OM en eller flere kyndige vil se på bilen, for å gi meg råd, så kan jeg komme på dagen, iallefall når jeg jobber dagskift :)

 

Alle positive tilbakemeldinger er jeg takknemmlig for. Kanskje takknemmlig for negative og, om de er konstruktive ;)

 



#2 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 18 July 2017 - 16:17

Slik jeg ser det, så får du vel ikke noen bedre bil for 100K.
Om det er en sum å gå ut fra, så det å koste på den gamle da vet du hva du har og hva som er nytt.
Det å kjøpe en 'ny' bil til 100K, selv om den er nyere så er fortsatt en gammel bil som må kostes på det som begynner å bli slitt.
Noe innbyttepris i den gamle er lite, selv om du vet det fortsatt er mye bil igjen.
Kikk litt å se hva du får for de pengene du kunne tenke på å bruke på en 'ny'.
Finnes mye bil der ute i markedet, men om det er noe som er tut å kjør i 10 år til, med kun å bytte slitedeler og servise koster nok litt mer.

#3 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 15 August 2017 - 09:46

Farlig rust må selvførgelig repareres. Men overflate rust stoppes enkelt med jevnlig behandling med lanolinolje. En fordel å spyle bort møkk under en gang i blandt, samt rense møkkasamleren i nedkant på dørene, jeg har selv en Silverado fra 96 med 290.000 på telleren, som har "slutta" å ruste etter at jeg begynnte oljebehandlinga for seks-sju år siden,  går veldig bra.

160.000 km. er jo ikke mye!


Edited by Jonta, 15 August 2017 - 09:53.