Jump to content



Photo

1999 Y61 godkjent med bmw m57 204hk!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 Dodge

Dodge

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 434 posts

Posted 07 September 2017 - 10:44

Da er kontroll unnagjort og motorbytte godkjent!! 3l 6syl(😘) 204hk,410nm.

Norges første??

Attached Thumbnails

  • IMG_20170907_104223.jpg
  • IMG_20170804_204249.jpg

Edited by Dodge, 07 September 2017 - 10:44.

Daniel Krüger -

Y61 patrol godkjent m BMW M57 204hk/410nm

Dodge ram W250 crew cab - restaurering m/ motorbytte pågår. Nissan 2.8TD, 4L80E


#2 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 732 posts

Posted 30 September 2017 - 12:04

Er det lov å spørre om hvordan du har gått fram for å godkjenne dette?
Går ut fra at du har byttet girkasse til en fra 3,0 / 4,2?
Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

Hans Heimdal
915 97 415
Hans@offroad.no

#3 sneakfreak

sneakfreak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 posts

Posted 03 September 2020 - 23:04

Jeg lurer på det samme.

hvilken dokumentasjon sendte du til bt ifm godkjenningen. 


Edited by sneakfreak, 05 September 2020 - 00:05.


#4 Dodge

Dodge

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 434 posts

Posted 26 January 2021 - 09:50

fikk ikke med meg at det hadde kommet svar her:-(

Det var ingen lett sak å få den godkjent.  jeg har sikkert over 100timer med leting etter papir og dokumentasjon og telefoner hit og dit., eposter til tüv, nissan,bmw,bmw utland(tyskland,england) Verken Nissan eller Bmw vil hjelpe til med slike prosjekter, så man må gjøre alt sjøl.

 

GIRKASSE:

Jeg holder nå på å bytte til girkasse fra y61 3.0 2005+, men har nå kjørt ca 100.000km på 2.8 girkasse som har vært seig! jeg har brukt volvo penta drev-olje da den har ekstremt mye EP tilsetning.

Dette er tilsetningstoffer som opprettholder oljefilmen mellom glidende metallflater. Jeg har studert litt på gl5 olje og påstått tæring/slitasje på synk-ringer, men tester jeg har studert, konkluderer med at dette bare er tull. Jeg har heller ikke merket noe til at synkroniseringen har blitt dårlig...(men om det kommer vann i oljen derimot...)

Nå har girkassa gått totalt 476.000, og siden i sommer har det blitt mer og mer lagerlyd, så nå måtte jeg gjøre noe.

 

 

Enkelt fortalt, er y61 levert fra nissan med 4.8l bensin på 252hk og 420 nm dreiemoment som største motor.

Dette er maksimalt tillatt effekt man får godkjent uten å dra inn tüv,dekra eller andre uavhegige som kan dokumentere styrke på ramme/karosseri.

militærutgaver av y61 er heller ikke levert med noen andre gromme motorer, heller ikke store hjul, så det er kjedelige saker....

 

Bremsene på "standard" y61 og 4.8l er nesten lik. jeg viste til utregninger at toppfart og vekt ble noenlunde lik, derfor var det ikke behov for mer bremser.

 

Dokumentasjon:

begrunnelse for motorbytte (rd28 havari)

dokumentasjon Nissan motoralternativ levert Y61.

dokumentasjon Nissan verkstedhandbok på bremser, utvekslingsforhold drivverk

dokumentasjon ny motor

dokumentasjon donorbil

dokumentasjon motoreffekt

dokumentasjon tilhørighet donormotor til donorbil (serienummer motor og styreenhet)

beskrivelse av løsning og deler som blir benyttet.


Daniel Krüger -

Y61 patrol godkjent m BMW M57 204hk/410nm

Dodge ram W250 crew cab - restaurering m/ motorbytte pågår. Nissan 2.8TD, 4L80E