Gå til innhold



Foto

Hyundai Galloper med ulik torsjonsforspenning, hva er rett? [LØST]

torsjonsstag forspenning

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 27 September 2017 - 10:01

Bilen, en LWB MY98 med 280k på telleren, er nylig kjøpt. Jeg har aldri hatt terrengbil og er derfor helt fersk på dette området.

Ved kjøp registrerte jeg at begge fordekkene var veldig slitt på ytterkanten. Og etter 80 mil er alt mønsteret slitt bort. Jeg mistenker feil spissing, men reagerer på torsjonsfjæroppsettet. Bilen har etter min vurdering veldig positiv camber (men jeg er som sagt ikke fagmann) når man ser den på flat veg og ulastet. Skikkelig innoverbeint kroppsholdning.

Jeg ser at de to torsjonsstengene har ulik forspenning (hvis det er riktig begrepsbruk). Armen på førersiden er skrudd lengre opp i tverrbjelken enn den på passasjersiden.

Spørsmålet er om torsjonsfjæroppsettet er rett?

Attached Thumbnails

  • IMG_2508.PNG
  • IMG_2507.PNG

Edited by Landmann, 27 September 2017 - 20:41.

Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#2 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 27 September 2017 - 16:21

- og, etter å ha målt klaring mellom hver av støtputene mot tilhørende "anlegg/støtflate" (detter er ord som sikkert ikke stemmer med terrenget...) så er førersiden 5 mm høyere enn passasjersiden.

Kan noen forklare evt. antyde hvorfor hvorfor...?
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#3 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 27 September 2017 - 20:40

Da har jeg fått inn en melding på øret som antyder fjærkompensasjon for vekten av fører. Jeg kjøper den

Når det gjelder camberutseendet i forkant så kan det tyde på at forrige eier/eiere har prøvd å heve bilen. Jeg får ta noen telefoner samtidig som jeg sjekker hvor høy originalfjærer bak skal være.

Jeg stempler "case closed"!
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#4 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 27 September 2017 - 20:48

Kan jo hende at det tidligere har blitt skrudd/justert på torsjonsstavene. All tukling med høydejustering påvirker geometrien i hjulstillingen.

 

Jeg har null peiling på Galloper, men har nettopp syslet litt med torsonsjfjæringen på min gamle Dodge Aspen. Den har tidligere blitt senket ved å skru ned stavene, noe som førte til kalvbent hjulstilling og en rufsete styring selv til gammel Dodge å være.

Ved hjelp av Google fant jeg riktig høydemål og justerte stavene til nogenlunde rett høyde. Bilen ble bedre å kjøre og hjulstillingen ser mer riktig ut.

 

Må nevnes at jeg også justerte spissingen så godt det lar seg gjøre i garasjen.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#5 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 27 September 2017 - 20:56

Da har jeg fått inn en melding på øret som antyder fjærkompensasjon for vekten av fører. Jeg kjøper den

Når det gjelder camberutseendet i forkant så kan det tyde på at forrige eier/eiere har prøvd å heve bilen. Jeg får ta noen telefoner samtidig som jeg sjekker hvor høy originalfjærer bak skal være.

Jeg stempler "case closed"!

 

 

Der kom du meg akkurat i forkjøpet gitt....   xsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png

 

Kompensasjon for vekt av fører høres ganske fornuftig ut da forskjellen kun er 5 mm

Teorien om forsøk på heving virker også innafor. Stemmer med min erfaring da mine dekk ble slitt på innsiden etter "senkingen".


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#6 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 28 September 2017 - 06:49

Takk for svar sub03.

Her var bl.a nettsteder jeg fant som ga litt kjøtt på beinet: http://www.offroad.n...ring-av-camber/ , http://www.offroad.n...ustere-torsjon/ og her noen ord om camber på bakhjul http://www.offroad.n...lvbeint-pajero/
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet