Jump to content



Photo

Kobling av ekstralys...!!??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 posts

Posted 26 February 2018 - 19:04

Heisann folkens! På min Hyundai Getz 06 mod har jeg koblet opp ekstralys..Det er jo i utgangspunktet veldig enkelt å skal få disse til å tenne/slukke med signal til reelet fra fjernlysledningen....men....nei.

Jeg har en en grønn , rød og hvit ledning inn bak på pæreholderen. Den grønne ledningen får jeg spenning på når jeg dimmer opp til fjernlys. Den røde er det konstant spenning på så den kan jeg jo ikke koble ekstralysene på. Hvit vil jeg tru er jording.

 

Alt ser ut til å fungere ok helt til jeg slår ned på parklys.....da tenner ekstralysene !? Ved måling av spenning på kontaktstykker er det spenning på samtlige 3 ledninger men hovedlys pæren lyser ikke..!!?

Da tenner jo selvfølgelig ekstralysene pga det er signal fra pæreholderen til releet.

Merkelige greier..parklyspæren er jo en egen pære som sitter ved siden av hovedpæren..

 

Er det slik at en ikke kan koble seg rett inn bake på pæreholderen slik vi gjorde i "gamle dager" , les: 80-tallet :-)

 

Det er sikkert noen der ute som har koblet opp en dunge lykter som har tips....må jeg kan kanskje prøve meg på den andre frontlykten ... f  eks ?



#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 posts

Posted 26 February 2018 - 19:20

Høres ut som du har jordingsstyrte lys. Dvs at det står 12v på alle 3 polene. For å tenne langlys kjøres det jord inn på den ene polen på pæra og du har en sluttet krets. Hvis du da kobler ekstralys slik som er normalt slukkes ekstralysene når du slår av langlysene fordi du får 12v på begge sider av ekstralysene. Men når du slår lyset helt av går de lederne fra 12v til jord, og ekstralysene tennes.

Kort fortalt: Finn ut hvilke to poler på lyspæra som gir langlys. Så kobler du styrestrøm på den lederen du måler 12v på, så jorder du releet i den polen som gir jord! Dvs, hent både 12v og jord fra langlyspæra så funker det.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 posts

Posted 26 February 2018 - 23:52

Hmmm....ja riktig jeg målte 12V spenning på samtlige poler når jeg bruker parklys ...ok da har jeg altså som du beskriver jordingsstyrte lys..

 

Da blir det vel slik ( på min bil)  den grønne er da signalledning fra fjernlyset og den hvite er jordningsledningen som vil få en lask bort til releet. Ok skal prøve det ! Takk&takk :-)