Prosedyre for justering av Stanadyne DB2 pumpa til 6,2 og ’92-’93 6,5 diesel:
Før du starer lønner det seg å gi motorrommet en omgang med høyttrykkspylern.
Dumt å få grus og dritt nedi pumpa.
Fjern luftfilterboksen.
Sett på tenninga og ta av og på den rosa ledningen som sitter på en conector på toppen av dieselpumpa. Dette er ledingen som slår av og på avstengingsventilen til dieseltilførselen.
Husk hvordan det klikker i den. Dette er viktig når du skal sette sammen pumpa etterpå. Setter du den feil, kan du risikere å måtte kjøre dieseltom for å få stanset.
Kople fra ledningene og merk hvor de sto.
Kople fra returslangen på toppen av dieselpumpa.
Gasswire brakett og cruise-controll brakett kan bli i veien, så løsne disse.
Topplokket til pumpa sitter i 3 skruer. Vær forsiktig når du skrur av disse. De kan sitte godt, og jeg har vært borti at de kan knekke. Da er det ikke lett å få ut restene....
Løft topplokket opp og av. Merk hvordan armen på avstengings-solinoiden skal sitte.
På bildene under ser du en pinnebolt som går inn og gjennom kammeret. Denne løsnes og skal skrues ut. Memorer hvordan og i hvilken rekkefølge fjørene sitter på pinnen/akselen. De skal inn igjen samme vei. Dette er den litt ”triky” delen av opperasjonen....
Pinne skal ut, men hold fjørene fast, så de beholder rekkefølgen. Når pinnen er ute, skal fjørpakka ut. Nå må du sannsynligvis rotere ”gass-spjel” akselen ( tverrgående aksel i pumpehuset) samtidig, for å få ut fjørene.


Du er nå klar for å lete etter mate-skruen.....
Nedi pumpehuset ser du nå et hull, se bildet under.

Nedi hullet er det en aksel. Du må nå rotere motoren for hånd (latmannsarm og 15/16 pipe på svingningsdemperbolten f.eks.), til du ser ett hull i denne akselen. Roter med klokka
IKKE bruk startern, for nå har du fjerna Avstengingsventilen!!!!
Nedi dette hullet er det en umbraco skrue, 5/32 (tomme verktøy her vettu).
Denne skal skrues med klokka for mer diesel.
Så mye skrur du :
1/16 – 1/8 omdreining: For 6,2 diesel som ikke har fått noen oppgraderinger, og som ikke ryker grått/sort ved stor belasting/pådrag.
1/8 -1 /4 omdreining: For motor med eksos og innsugsforbedringer. Eller ved innsetting av turbo.
Dette er bare tommelfingerregel. Ryker det MYE ved pådrag, bør du stille tilbake.
Ved for mye mating, øker du IKKE effekten, men kan få farlige høye avgasstemperaturer, som kan igjen kan resultere i sprekket topp eller toppakkning.
Jeg pleier å fjerne dieselen i pumpehuset (suge det opp med papir, ect.), gjør du det husk å fylle opp med diesel får du monterer toppen.
Skulle du likevel glemme det, kan du skru av returventilen og fylle derfra.
Returventilen er den ”dingsen” som returslangen sitter på.
Lykke til med å ”tune” 6,2 vidunderet.....

