Jump to content



Photo

CB radio / Privatradio


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
57 replies to this topic

#1 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 posts

Posted 25 August 2004 - 23:00

Lurer litt på å anskaffe en CB radio men skjønner at en evt. antenne må justeres med et "SWR" meter. Men jeg har også fått med meg at en del radio'er leveres med et innebygd "swr" meter slik at man slipper å kjøpe dette utenom. Men hvilke radio'er leverer med et slikt ?...

Har sett litt på danita men det ser ikke ut som noen er levert med det, kanskje 640 ?...
President Lincon er vel levert med det.
Zodiac ? aner ikke
Alan ?.. ser ikke slik ut.

Er det noen som har litt godpeiling på dette og vet hvilke radio'er som evt er levert med "ferdig antenne justering"....

#2 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 posts

Posted 09 September 2004 - 23:00

Det er tap i all kabel, uansett om det er 3cm eller 3 meter. Det var det jeg mente. og at jeg ikke merka noen forskjell på diverse lengder. Men målbart med et dyyyyrt meter er det nok

Subbeløs, men ikke motløs

#3 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 posts

Posted 08 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Kan det være at disse instrumentene er for dårlig? (ref. svaret til RonMaster)





- Geir


************************
Å, det går nå på himelaga æu

Opprinnelig postet av SJ421



Nå skal jeg være forskiktig med og komme med bestante utalesel om akorat disse du viser til. Jeg kjener ikke til disse merkene eller kvaliteten dem står for, det må du se på vedlagt dokumentasjon som følger med meterne. Frekvensområdet dem er laget for og nøyaktigheten i dette frekvensområdet .

Man hever ikke 4x4 man bredder dem

Hilsen
Ronny

#4 Eirik_Nielsen

Eirik_Nielsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 posts

Posted 30 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Jepp, ble bra det. Og bedre når antenna kommer midt på, og litt høyere. Bra du blei fornøyd da, selv om jeg ikke serverte kaffe biggrin.gif Det får bli senere en gang.

Det beste beviset på antennas plassering så du jo selv, så det er ikke uten grunn at man har "mast" om det de siste 40 åra smile.gif

Men det var bare morsomt å hjelpe deg vet du, så har jeg ihvertfall bevist noe av det jeg har skrytt om tongue.gif
Opprinnelig postet av Chevysub



Neste gang så bør vel jeg ta med kaffe og Cognac. wink.gif
Ja det var veldig stor forskjell i signalene bare med noen få grader på antenna.
Og din kunnskap stilles det ingen spørsmål ved!!!! smile.gif


Mvh
Eirik Nielsen
RRC 81 mod med 3,5 V8 EFI

#5 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 posts

Posted 08 September 2004 - 23:00

Kabelen jeg bruker imellom er ca 35 cm lang. Jeg har hørt at det ideelle er 50 cm. Men har prøvd forskjellige lengder og ikke funnet noe forskjell. Lenger kabel gir mer motstand/annen motstand.


Kabelen er bare en forbindelse mellom antenne, radio, og swr meter.

Jeg bruker et Zetagi tm1000 til swr måling og justering. Dette koster 1000 kroner, men er verdt pengene fordi det er nøyaktig. Det meteret har jeg hatt i over 10 år, kommer ikke å bytte det ut.

Et billig swr meter vil ofte vise feil, men det er fullt mulig å kalibrere meteret mot et annet meter som man vet er bra.

En måte å se om man har mye/feil swr på er om signalnåla fyker helt opp eller ikke rører seg i det hele tatt.

Men det er iallefall viktig å få sjekka det, radioene vil før eller senere skades av feil swr.

Ved måling av swr er det også viktig å ikke ta på swr metet når sluttmålingen foretas, dem er så følsomme at det vil gi store utslag, og da vil avleses som mye swr, når det i realiteten kanskje ikke er noe i det hele tatt smile.gif

Er du usikker eller ikke får det til er det best å få hjelp av noen som kan det ihvertfall, det er ikke flaut eller dumt i det hele tatt. Det er dummere å futte en radio fordi man skulle ordne det selv wink.gif




Subbeløs, men ikke motløs

#6 SJ421

SJ421

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 posts

Posted 08 September 2004 - 23:00

Takker RonMaster!

Nå ble jeg litt klokere. Men vil dette si at min. lengde på RG58 til slik bruk er 3,66m?? Har du en formel på dette, eller er det noe som fremkommer av tabbeler over forskjellige kabler?
Hvis du har en formel for utregning av denne lengden, kanskje du kunne sende den til meg?? Og kanskje du har formelen for utregning av lengden på ant. pisken også??

Takker igjen!
- Geir

************************
Å, det går nå på himelaga æu

#7 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 posts

Posted 08 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Chevysub:

Når du måler SWR, bruker du da kabel mellom SWR meter og radio?? Hvordan "kalibrerer" du kablene?? Har selv justert antennen opptimalt, men når jeg kobler fra SWR-meteret, blir sendestyrken svakere. Derfor regner jeg med at det har med kabelene å gjøre.
Har du noen tips når det gjelder avstemming av kabler??

- Geir

************************
Å, det går nå på himelaga æu

Opprinnelig postet av SJ421



27Mhz er = 11m bølgelengde, halve er 5.5m så må du ta hensy til hastigheten i kabelen som er f.eks RG 58 som blir 3.66 m dvs at resonagse frekvensen oppnås med en lengde på kabelen = 3.66m detter er teoretisk sp det er ikke så veldig nøye i praksis fordi PR radioen har en liten bånd bredde 26.965-27.405, på amatur nivå så slår det mere ut. Når det gjelder SWR så er min arfaring at stort sett så er antennene så godt avstemt at det ikke har den store betydningen. SWR= stand bølge forholde, og en SWR på 1:1.5 er sært god. Men man skal være klar over at tranistor slutt trind er ømfinlig for høyere SWR en 1:1.5 dette fordi at det begynne og omsette formye effekt i slutt trinde slik at det blir warmt. Dette er spesielt viktig med støre transistor trinn fra 50W og oppover. Men tilbake til spøsmålet ditt, nå måler jo du SWR der SWR meteret er tillkoblet, viss det er forskjelig fra 3.66m fra der radion er tilkoblet så edres SWR. Så det er ikke dumt og ha en lednig på noen meteter(3.66M) mellom SWR metere og radioen når man skal måle, men detter har stort sett mer og si vilken kvalitet SWR metere har en lengden på kabelen i mellom.

Man hever ikke 4x4 man bredder dem

Hilsen
Ronny

#8 SJ421

SJ421

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 posts

Posted 08 September 2004 - 23:00

Kan det være at disse instrumentene er for dårlig? (ref. svaret til RonMaster)





- Geir


************************
Å, det går nå på himelaga æu

#9 SJ421

SJ421

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 posts

Posted 08 September 2004 - 23:00

Chevysub:

Når du måler SWR, bruker du da kabel mellom SWR meter og radio?? Hvordan "kalibrerer" du kablene?? Har selv justert antennen opptimalt, men når jeg kobler fra SWR-meteret, blir sendestyrken svakere. Derfor regner jeg med at det har med kabelene å gjøre.
Har du noen tips når det gjelder avstemming av kabler??

- Geir

************************
Å, det går nå på himelaga æu

#10 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 posts

Posted 07 September 2004 - 23:00

wagner er en fiin gammel radio som du kan bruke, hvis det virker da biggrin.gif

Antenne må være spesielt tilpasset 27mhz, ellers vil radioen din daue ganske fort.

Antenner finner du på Ditt valg sine sider, Permo, etc.

Du kan også forsøke http://www.moelektronik.se/ mye bra og veldig billig der, men du må hente det i Sverige, ev få noen til å hente det for deg og sende det til deg.

Subbeløs, men ikke motløs

#11 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 posts

Posted 05 September 2004 - 23:00

Jeg har en sånn selv, morsom radio da biggrin.gif

Den vil virke helt supert på treff, ikke noe problem med rekkevidden da. Bare du har en nogenlunde bra antenne. Men vil du ha mere guffe blir det billigste å kjøpe et lite slutttrinn hos http://www.moelektronik.se/ der koster dem fra 169 kr og oppover (+moms)

For som kjent så brukes kanal 16 på treffene.

Og "alle" Offroad.no folk kan vel bruke kanal 16 ellers også kanskje? Som "sin" kanal liksom.

Greit hvis man er ute på veien og møter en bil med antenne/logo biggrin.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#12 indianabeinson

indianabeinson

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 71 posts

Posted 04 September 2004 - 23:00

Halla.jeg har en danita 725 er den no å montere inn i jeepen, den har bare 0,5 watt senderstyrke valgfritt på am eller fm eller bør jeg se etter no annet.

down in the mud

#13 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 posts

Posted 04 September 2004 - 23:00

været har vel nesten enda mer å si


President Of DEA Fan Club

#14 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 posts

Posted 03 September 2004 - 23:00

Det kommer mer an på Radioen du bruker en avstanden, en god radio her ingen over/under harmoniske som kan forstyre vanlig FM frekvens.

Man hever ikke 4x4 man bredder dem

Hilsen
Ronny

#15 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 posts

Posted 03 September 2004 - 23:00

Skal montere CB-antenna på taket av Hiluxen, men FM radioantenna er også montert på taket...

Grunnen til at den sitter der er at forskjermen er byttet. For å slippe å bore hull til radioantenna ble den flyttet opp på taket der det hadde stått en antenne fra før. (Telenor var første eier av bilen....)

Så da blir spørsmålet: Hvor langt unna radioantenna bør CB-antenna monteres? Kan klare ca. 15-20 cm avstand, men er litt bekymret for interferrens. Noen som har erfaringer med dette????

#16 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 posts

Posted 08 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Kabelen jeg bruker imellom er ca 35 cm lang. Jeg har hørt at det ideelle er 50 cm. Men har prøvd forskjellige lengder og ikke funnet noe forskjell. Lenger kabel gir mer motstand/annen motstand.


Kabelen er bare en forbindelse mellom antenne, radio, og swr meter.

Jeg bruker et Zetagi tm1000 til swr måling og justering. Dette koster 1000 kroner, men er verdt pengene fordi det er nøyaktig. Det meteret har jeg hatt i over 10 år, kommer ikke å bytte det ut.

Et billig swr meter vil ofte vise feil, men det er fullt mulig å kalibrere meteret mot et annet meter som man vet er bra.

En måte å se om man har mye/feil swr på er om signalnåla fyker helt opp eller ikke rører seg i det hele tatt.

Men det er iallefall viktig å få sjekka det, radioene vil før eller senere skades av feil swr.

Ved måling av swr er det også viktig å ikke ta på swr metet når sluttmålingen foretas, dem er så følsomme at det vil gi store utslag, og da vil avleses som mye swr, når det i realiteten kanskje ikke er noe i det hele tatt smile.gif

Er du usikker eller ikke får det til er det best å få hjelp av noen som kan det ihvertfall, det er ikke flaut eller dumt i det hele tatt. Det er dummere å futte en radio fordi man skulle ordne det selv wink.gif




Subbeløs, men ikke motløs

Opprinnelig postet av Chevysub




Du referer til at forskjelig lengder gir forskjelig motstand, dette stemer ikke. Motstanden er fast på 50 ohm, det er dempingen som er forskjelig etter forskjelige legder. Nå er dempningen i en for RG 58( 30Mhz) ca 3.3 db / 100m viss ikke husker feil. Så dempningen er 0.03db/m, dvs at om man har 30cm eller 3m så er forskjelden mindre en 0.09db. 3db=halvering av singnalet. Zetagi TM 1000 er et ok instrument, men ikke mer en ok. Viss man sammerlingner med f.eks MFJ/Yasu/Kenwood. Men ikke misforstå jeg har selv hadde Zetagi TM 1000 og HP 1000 i mange år og dem gjør jobben.

Man hever ikke 4x4 man bredder dem

Hilsen
Ronny

#17 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 posts

Posted 02 September 2004 - 23:00

Wilson 1000 koster 599 m/6 meter kabel i Sverige, tåler 1000 watt

Prisene rusler sakte oppover til Wilson 5000, som koster 819 kr, og tåler 5000 watt. Den er 181 lang/høy

Masse fett på http://www.moelektronik.se/

Subbeløs, men ikke motløs

#18 TheChieF

TheChieF

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 716 posts

Posted 01 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Lurer litt på å anskaffe en CB radio men skjønner at en evt. antenne må justeres med et "SWR" meter. Men jeg har også fått med meg at en del radio'er leveres med et innebygd "swr" meter slik at man slipper å kjøpe dette utenom. Men hvilke radio'er leverer med et slikt ?...

Har sett litt på danita men det ser ikke ut som noen er levert med det, kanskje 640 ?...
President Lincon er vel levert med det.
Zodiac ? aner ikke
Alan ?.. ser ikke slik ut.

Er det noen som har litt godpeiling på dette og vet hvilke radio'er som evt er levert med "ferdig antenne justering"....




Opprinnelig postet av Driving



Skal du ha radio, så ikke tenk på å justere antenna med radioens SWR meter, dem er ikke til å stole på.

En antenne jeg på det aller sterkeste kan anbefale deg å kjøpe er Wilson 1000. Pisken er 1,70 høy og står på mangnetfot.
Har ikke et vondt ord å si om den anntenna. Forrige søndag(22.08) Så hadde jeg vært hos kammeraten min i charlottenberg ommerådet, da jeg dro hjem så kjørte jeg via årjeng og arvika. fra han så er det ca 35 km til årjeng, fra årjeng til arvika så er det ca 50 km. Greit, ikke til å legge skjul på at han kjørte veldig hardt ut med sin radio. Men jeg med min handic 224s som gir utrolige 0,5 watt holdt følge med han til jeg var ca midt i mellom årjeng og arvika, Da hørte han meg ikke lengre. men man kan heller ikke forvente mere med 0,5WATT i utgangs effekt. De såkkalt lovlige radioene i dag gir 4 watt i uteffekt. Men det hjelper lite hvis antenna ikke er opptimalt justert. Med andre ord, anntenna er det viktigste du kjøper i et radio oppsett.

****TheChieF****

#19 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 posts

Posted 31 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Tore, skal du på hytta i helga? AWI lampa gløder på alle kanaler.......!
Sånn da...blush.gif

Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no
Jobb: 23032000 Mfa@offroad.no



Opprinnelig postet av Per F




Flink gutt biggrin.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#20 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 posts

Posted 31 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:

Kjøpte du den utgaven med AM også?


Nei, AM er vel nesten helt ute av bruk. Regner med at de fleste med gammel AM radio har byttet den ut. Eller???


Kopi av melding:

Men du valgte veldig kort antenne da ? Mulig du synes det er finere med kort antenne, men du verden så mye bedre den er hvis den blir litt lenger smile.gif


Jeg fant ut at 61cm er langt nok. Den skal jo monteres på taket av en Hilux som er ca. 210cm over bakken. cool.gif

Men det er jo fullt mulig å kjøpe en lengre pisk hvis jeg ikke blir fornøyd. Det finnes i hvertfall en 92cm pisk som passer til det samme festet (Transvoice TA feste med vingemutter). Å bruke noe lengre antenne enn dette tror jeg blir veldig upraktisk. Pent er det heller ikke.