Gå til innhold



Foto
- - - - -

HH's garasje (og Hilux verksted)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
72 replies to this topic

#1 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 04 September 2004 - 23:00

Ja, jeg får vel lage garasjesider jeg også... Bedre sent enn aldri.

Hadde egentlig planer om å vente til de nye garasjesidene på Offroad.no ble operative, men det ser ut som om det kan ta "litt" tid smile.gif

OK, slik ser garasjen og bilparken ut:



Det høres kanskje rart ut for noen, men den i midten er grombilen laugh.gif
Bildet ble litt dårlig pga. lysforholdene....

#2 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 29 October 2004 - 23:00

skal låne noen 38,5 jeg... vet dog ikke helt...

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#3 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 29 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
52 USD for hjelpesnekkeforsterkning til bilene våre, ikke så gærnt det...


52 USD er prisen hos NWOR. Jeg ga 44 USD hos Downey. Det er over ett år siden, så prisene kan ha steget. Men Downey har generellt litt lavere priser enn NWOR, så derfor har jeg handlet hos Downey de gangene jeg skal ha "Special Toyota Parts" cool.gif

Kopi av melding:
Du må nok frisere i bakkant av hjulbuen, ja...


Ja, for å unngå subbing ved max. innflex og full sving så må jeg nok ta litt til i bakkant av hjulbuen. Nå fjernet jeg ganske mye for å få god plass til 33'' hjulene... 2'' bodylift er montert.... Satser på at det skal holde med et "mindre kirurgisk inngrep". tongue.gif

#4 pajerooff

pajerooff

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1088 Innlegg:

Posted 29 October 2004 - 23:00

Du gjorde rett i å sette bryterene til ARB`ene der du har satt dem.laugh.gif
Jeg har de montert på venstre side av rattet og det irriterer meg ganske mye...ohmy.gif
Spennende prosjekt du holder på med cool.gif




Mvh
Pajerooff, med Toyota


"Går du`kje over så kjør over, det går"

#5 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 28 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
He he he... knappere er fint å ha, men spørsmålet er om de virker så veldig mye bedre enn de automatiske smile.gif


Vel, foreløpig virker de ikke wink.gif. Manuellt innkoblbare sperrer kontra automatiske har jo vært diskutert før. Og du har jo selv fjernet lockeren bak fordi du ikke var helt fornøyd med oppførselen i sving. smile.gif Den eneste fordelen med automatiske lockere er at prisen er under 1/3 av det ARB koster....

Kopi av melding:
Lurer også på hvorfor du kappet så mye i støtfangeren, hvor mye hadde du løftet bilen?

Jeg har ikke rørt hovedstøtfangeren min, kun justert på nedre del, men nå er jo min løftet 4". Blir muligens kappet på min også, skal låne noen andre dekk om en stund å prøvemontere wink.gif (tror det står 38,5" på dem mellow.gif)


Har ikke kappet så mye egentlig. Bare nok til at støtfangerhjørnet følger konturene av skjermbuen. Det kan nok stemme at du ikke trenger å kappe i støtfangeren når du har 4'' Procomp hevesett. Men jeg har kun 2'' bodylift, dvs. hjulet mitt er 2'' nærmere karrosseriet (i vertikalplanet) enn hjulet ditt ved full innflex. Med 33'' hjulene er det såvidt nok klaring til støtfangerhjørnene ved full innflex. Full innflex simulerer jeg ved å løsne torsjonsstavene og stabstaget, og jekke opp hjulet til A-armen butter i øvre bump-stop.

PS: Denne øvelsen har jeg enda ikke gjort med 35'' hjulene. Jeg er 99,9% sikker på at hjulet går klar av støtfangeren, men det er mulig at jeg må kappe mer i bakkant av hjulbuen.

Kopi av melding:
Du har ikke bestilling inne hos Northwest Offroad i fremtiden?

Har en liten pakke fra Downey på vei over dammen nå cool.gif. Men det er stor sannsynlighet for at jeg kommer til å bestille noe fra NWOR og/eller TAW før jul. Du kan jo sende meg en mail hvis du er interressert i å dele på fraktutgiftene. tongue.gif

#6 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 28 October 2004 - 23:00

He he he... knappere er fint å ha, men spørsmålet er om de virker så veldig mye bedre enn de automatiske smile.gif

Lurer også på hvorfor du kappet så mye i støtfangeren, hvor mye hadde du løftet bilen ?
Jeg har ikke rørt hovedstøtfangeren min, kun justert på nedre del, men nå er jo min løftet 4". Blir muligens kappet på min også, skal låne noen andre dekk om en stund å prøvemontere wink.gif (tror det står 38,5" på dem mellow.gif)


Du har ikke bestilling inne hos Northwest Offroad i fremtiden ?


Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#7 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 Innlegg:

Posted 28 October 2004 - 23:00

Jepp helt enig

Man hever ikke 4x4 man bredder dem.

Hilsen
Ronny

#8 THX

THX

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1918 Innlegg:

Posted 28 October 2004 - 23:00

Er liksom noe spesielt med de knappene! smile.gif

#9 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 27 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Eg og har lyst på sånne knappa sad.gif

Opprinnelig postet av HighwayPatrol



Foreløpig har jeg også bare knappene. wink.gif
...lurer på hvor lenge jeg klarer å vente før jeg bare MÅ montere resten? biggrin.gif

#10 HighwayPatrol

HighwayPatrol

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Posted 27 October 2004 - 23:00

Eg og har lyst på sånne knappa sad.gif

Jon Svår, 97 15 49 87
Member of DEA fan club
user posted image
Sammen er eg og Kjøsen Dynamitt!!!
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=9150

#11 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 27 October 2004 - 23:00

Hmmm.... Nå er det lenge siden jeg har oppdatert garasjen. Måtte helt ned på side 5 for å finne den ohmy.gif

Det har ikke skjedd så mye siden sist. Har fikset noe småting, men har fremdeles ikke fått tid til å begynne på ARB monteringen. Dette er nå utsatt grunnet mye annet å gjøre for tiden sad.gif

Men her kommer i hvertfall noen ferske bilder.

Slik ser fronten ut med nylakkert støtfanger og vinsjefeste, men uten skliplate og 35'' hjulene. Skliplaten er ferdig lakket, men jeg gidder ikke montere den nå. Da må jeg jo bare fjerne den igjen for å komme til fremre diff når jeg skal i gang med ARB montasjen....

user posted image

For å unngå at 35'' hjulene subber i støtfangeren, fjernet jeg den delen som er merket med rødt på bildet. Det ble endel sveising og sliping for å få det til...

user posted image

ARB bryterne er montert. Jeg mener de passer perfekt i konsollen rett ved gearspakene. Alternativet var på andre siden av rattet, der det faktisk er to blindplater som ARB bryterne passer rett inn i. Men jeg tror det er en fordel å kunne betjene både ARB'ene og gearspaken med høyrehanda, og styre med venstre. cool.gif

user posted image

Varmesetebryteren måtte flyttes:

user posted image

CB radioen ferdig montert. Dermed mistet jeg oppbevaringsrommet under stereoen....

user posted image

#12 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 29 October 2004 - 23:00

52 USD for hjelpesnekkeforsterkning til bilene våre, ikke så gærnt det...

Du må nok frisere i bakkant av hjulbuen, ja...

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#13 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 19 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Bra at kamera er fikset så du får legge ut flere bilder av ombygginga di. Har mye å lære

Opprinnelig postet av Runner



Flere bilder kommer! De analoge bildene som ble tatt da digitalkameraet var til rep. skal scannes og legges inn (snart...). Dessuten kommer jeg til å begynne på diffene om få dager. Da blir det vel et par bilder av ARB installasjonen tenker jeg cool.gif

Ellers så har jeg vel ikke så mye å lære bort tror jeg... Har skaffet meg en del kunnskap om Hilux de siste årene, men har enda langt igjen før jeg kan kalle meg ekspert. Lærer fremdeles noe nytt hver dag. wink.gif

#14 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 18 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Godt og se at det er fler en jeg som kan være sinsyk i gjærnigs øyeblikke;), med og kjøpe masse godsaker til grom bilen:D.

STÅ PÅ.

Opprinnelig postet av RonMaster



He, he... Håper ikke jeg var SÅ sinnsyk i gjerningsøyeblikket cool.gif

Jeg kjøpte Luxen i 2001 fordi jeg hadde kjøpt meg cab og trengte en rimelig vinterbil. Det er ikke noe særlig å kjøre bil med stofftak om vinteren, da kalesjen blir fort ødelagt av salt, snø, is og frostsprengning fish.gif.

Siden jeg hadde hatt Hilux tidligere (1987 modell), var jeg ikke i tvil om hvilken bil jeg skulle ha som vinterbil tongue.gif Det måtte bli en Hilux igjen! Men jeg ville ha en 1989 modell eller nyere X-cab pga. muligheter for 4 seter.

Helt fra starten av var planen å bygge om og forbedre bilen litt etter litt. Utgangspunket var nemlig bra, dvs. veldig lite rust. Men jeg skal vel innrømme at det har tatt av en smule.... Sånn er det bare wink.gif

Dette er en bil jeg skal ha LENGE!

#15 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 Innlegg:

Posted 18 October 2004 - 23:00

Godt og se at det er fler en jeg som kan være sinsyk i gjærnigs øyeblikke;), med og kjøpe masse godsaker til grom bilen:D.

STÅ PÅ.

Ronny

Man hever ikke 4x4 man bredder dem.

Hilsen
Ronny

#16 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 17 October 2004 - 23:00

Fredagen fikk jeg kameraet tilbake (det var på tide devil.gif).

Her er bildene av gummiklossene som sitter i ramma og som hytta hviler på. Dette er de to bakerste og de to midterste klossene. De to foran var OK, så de ble beholdt.



Her er ser man tydelig forskjellen mellom gamle og nye foringer:



Bilen uten plan:

user posted image

Planet ble montert i går og bilen er på veien igjen. tongue.gif

Så da er det "bare" å demontere diffene og sette inn 5:29 gearinger og ARB. Det kun dette som gjenstår (samt noen mindre detaljer selvsagt). Kanskje jeg begynner denne uka...

#17 Runner

Runner

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1736 Innlegg:

Posted 18 October 2004 - 23:00

Bra at kamera er fikset så du får legge ut flere bilder av ombygginga di.
Har mye å lære




Leon Enge

No Club Lone Wolf

#18 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 12 October 2004 - 23:00

Nå har jeg vært sløv med oppdatering på en stund ohmy.gif

Det skyldes først og fremst at jeg enda ikke har fått igjen digitalkameraet fra reparasjon!!! mad.gifmad.gifmad.gifmad.gif Det blir liksom ikke det samme uten bilder...

Men jeg har også brukt fritiden til mye annet enn å skru HøyLux de siste ukene, bl. a. dette:





Dette er definitivt OFF-ROAD cool.gif

Uansett, nå er jeg så godt som ferdig med alt på Luxen unntatt diff-jobbene og montering av plan.

Jeg tok av planet for å se nærmere på ramma, og kunne konstatere at det lille som var av rust kun var i overflaten der tectylen hadde flasset av. Jeg brukte høytrykkspyler for å fjerne alt som var løst, og lot ramma tørke nesten en uke. Så sveiste jeg på de brakettene som skal på i forb. med bodyliften. Deretter sprøytet jeg hele ramma med Owatrol. Til slutt sprayet jeg over igjen med tyntflytende Tectyl. Dette bør holde en stund smile.gif

Skal få tatt noen analoge bilder hvis ikke jeg får tilbake digitalkameraet denne uka (det har de nemlig lovet....).

Har også en del analoge bilder av andre "spennende" ting, og jeg skal prøve å få tid til å scanne inn og legge ut noen av disse i morgen.

#19 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 Innlegg:

Posted 18 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Godt og se at det er fler en jeg som kan være sinsyk i gjærnigs øyeblikke;), med og kjøpe masse godsaker til grom bilen:D.

STÅ PÅ.

Opprinnelig postet av RonMaster



He, he... Håper ikke jeg var SÅ sinnsyk i gjerningsøyeblikket cool.gif

Jeg kjøpte Luxen i 2001 fordi jeg hadde kjøpt meg cab og trengte en rimelig vinterbil. Det er ikke noe særlig å kjøre bil med stofftak om vinteren, da kalesjen blir fort ødelagt av salt, snø, is og frostsprengning fish.gif.

Siden jeg hadde hatt Hilux tidligere (1987 modell), var jeg ikke i tvil om hvilken bil jeg skulle ha som vinterbil tongue.gif Det måtte bli en Hilux igjen! Men jeg ville ha en 1989 modell eller nyere X-cab pga. muligheter for 4 seter.

Helt fra starten av var planen å bygge om og forbedre bilen litt etter litt. Utgangspunket var nemlig bra, dvs. veldig lite rust. Men jeg skal vel innrømme at det har tatt av en smule.... Sånn er det bare wink.gif

Dette er en bil jeg skal ha LENGE!




Opprinnelig postet av HH



JEPP kjenner meg helt i gjend, tenkte jeg skulle bare hel lakkere 4Runneren, men det er mange mange mange 10000 siden de hehe;)nå skal jeg bygge den om til 38" har bestilt nye 37" venter til AT sinde 38". Men nå har jeg sakt stopp, men nå har jeg vel ikke mer og kjøpe heler, de gærne har det godt:blush:

Har du fått sperrene og giringen på?

Man hever ikke 4x4 man bredder dem.

Hilsen
Ronny

#20 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 30 September 2004 - 23:00

Det har ikke blitt så mye Hilux-mekking i det siste, kun noen få timer. Så det som gjenstår nå er:

-> Koble 4-5 ledninger på alarmen (+ testing/programmering)
-> Lakke skliplate
-> Montere 5,29 gearinger og ARB foran og bak.

Har satt av noen timer i morgen, så da satser jeg på å bli ferdig med de to første punktene. wink.gif

Har tatt noen bilder med APS kameraet, og disse er nå fremkalt. Skal se om jeg får scannet noen av dem. Digitalkameratet er fremdeles til reparasjon devil.gif

I mangel av Hilux bilder så fant jeg et bilde av en bil jeg eide fra 1997 til 2001: Opel Calibra Turbo 4x4. Ingen offroader akkurat, men en meget bra vinterbil.

Med 204 hk og 280Nm så flyttet det seg ganske brukbart. 0-100 på 6,8 sek. 6 trinns manuell kasse. Kan chiptunes til 250 hk, enda mer hvis man bytter eksosanlegg og turbo.

user posted image

Problemet med disse bilene er.... at det er Opel. Når de blir 6-8 år gamle så begynner det å komme en del mekaniske og elektriske feil som er dyre og reparere. Kjøperen fikk med en bunke kvitteringer på deler og reparasjoner. Skjønner nesten ikke at han turte å kjøpe bilen når han så hvor mye JEG hadde kostet på den ohmy.gif. Bilen havnet forresten på Koppang.

Er det noen andre her på forumet har erfaring med Calibra 4x4?