Jump to content



Photo

M+S og Mud-dekk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 Ghosterix

Ghosterix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 429 posts

Posted 15 December 2005 - 00:00

Jeg prøvde å bestille et sett 31" fra dekkonline.com idag.
Men før jeg sendte bestilling skrev jeg en kommentar med spørsmål om dekkene var merket med M+S (siden det ikke stod på nettsiden). Etter en stund ringte de og sa at dekkene jeg hadde valgt ikke var M+S merket.
De jeg bestillte er disse http://ssl.delti.com...KH_5422&dsco=29...og ser slik ut
Jeg valgte disse fordi de var å få i 31-11.5. Jeg så jo at det ikke stod M+S i spec'en, men regnet med at det var ok siden det heller ikke står det i spec'en for f.eks BFG M/T http://ssl.delti.com...=D39534&dsco=29....og de vet jeg jo at folk bruker om vinteren...dessuten har de jo hull for pigger smile.gif
Jeg prøvde å få ut av henne som ringte om ikke de var M+S merket selv om det ikke stod på websiden, men hun visste ikke så mye.

Jeg trodde alle mud-dekk var M+S merket....tar jeg feil da?
Kan dette være noe kopi-greier som faktisk ikke er M+S merket?

De har jo dekk som er riktig merket, men må da opp i 32-11.5 for å finne kurante mud dekk, f.eks: http://ssl.delti.com...=D39345&dsco=29

Men jeg er usikker på om det blir stort, jeg har bestillt et 3" hevesett og 8*15 felger med 0 i innpress.

Tanken var å kjøpe noen 31" mud som jeg får seipet og pigget.
Noen som har bra forslag?..

-91 Cherokee 4.0 HO
Foreløpig stort sett original, men ting&tang kommer

#2 Sten_Morten

Sten_Morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 posts

Posted 15 December 2005 - 00:00

Når vi først snakker om MS merking av dekk. Er det ikke alle som kansje har vet at dette stammer fra Jeepens første dekk. Disse hadde et mønster som het Mud & Snow. Dette ble et begrep for helårsdekk. Og i dag et krav om at alle dekk for vinterbruk skal meskes med MS, M+S eller M&S.





________
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)

Sten Morten
Cj-7 Laredo 1986

#3 Sten_Morten

Sten_Morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 posts

Posted 15 December 2005 - 00:00

Om du kjører med dekk som ikke er MS merket i vinterhalvåret. Kan dette medføre regresskrav fra forsikringsselskapet og politi anmeldelse om du blir innblandet i et uhell sleep.gif

At dekket har en form som ligner et godkjent dekk, har ingen ting å si......

________
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)

Sten Morten
Cj-7 Laredo 1986

#4 bjarneb

bjarneb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 posts

Posted 15 December 2005 - 00:00

http://www.kumhotire...attern_name=834

her står det at det funker på snø, men ikke noe om merking!!

#5 GP

GP

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 386 posts

Posted 15 December 2005 - 00:00

Jeg har et sett 31X10,5 M&S merket General Grabber MT liggende om du skulle trenge.wink.gif

GP

YJ-92, man. 4.0L HO, 31x10,5, OME.

#6 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 posts

Posted 15 December 2005 - 00:00

Ingen av disse er odentlige vinterdekk. Vinterdekk er merket med en snøstjerne.

#7 Ghosterix

Ghosterix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 429 posts

Posted 15 December 2005 - 00:00

jeg har ordentlige vinterdekk...continental winterviking...men det er i 205/70/15...ikke så mye å skryte av i terrenget smile.gif.
Jeg trodde jo som sagt at alle mud-dekk var merket med M+S....som jeg jo må ha for å kunne komme meg lovlig til/fra hjemme og "terrenget" smile.gif.
Men nå er jeg altså blitt utrolig i tvil om hva jeg skal kjøpe. Det er jo bra priser på dekkonline....ikke tvil om det. Spesiellt siden prisene er inkl mva og frakt.
Men selv på BFG M/T og A/T står det ingenting om M+S merking....og disse dekkene har jo slik merking.
Det var jo også flott med at de dekkene fantes i 11.5" bredde....jeg kan jo gamble på at dekkene faktisk har M+S merking, men det er jo dumt hvis det ikke er det. Da må jeg kjøpe nye og heller ha de til sommeren....og det hadde jo vært greit å ikke kjøpe det nå siden jeg kanskje velger å gå opp i størrelse til sommeren smile.gif.

En annen mulighet er å gå for 32-11.5, men vil det gå bra når jeg skal heve 3" og bruke 8*15 felger med 0 i innpress?...det vil nok stikke litt utfor, men er det plass ellers?...

-91 Cherokee 4.0 HO
Foreløpig stort sett original, men ting&tang kommer

#8 Herman

Herman

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 840 posts

Posted 15 December 2005 - 00:00

Hvist du ike har godkjening på 31" på bilen så er det vell ikke så nøye med merkinga heller:)

HJL
user posted image

#9 Ghosterix

Ghosterix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 429 posts

Posted 15 December 2005 - 00:00

hehe...tja. Uten M+S blir det vel tatt som sommerdekk i en evt kontroll så jeg tror det har en viss betydning smile.gif...det samme hvis man skulle bli innblandet i ett eller annet uhell.

-91 Cherokee 4.0 HO
Foreløpig stort sett original, men ting&tang kommer

#10 Ghosterix

Ghosterix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 429 posts

Posted 16 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Jeg har et sett 31X10,5 M&S merket General Grabber MT liggende om du skulle trenge.wink.gif

GP

YJ-92, man. 4.0L HO, 31x10,5, OME.



Opprinnelig postet av GP


Hvor bor du da?
Det blir vel en formue i frakt å få de sendt vil jeg tro.
Er de gammel? Bra stand? Pris?

-91 Cherokee 4.0 HO
Foreløpig stort sett original, men ting&tang kommer

#11 Ghosterix

Ghosterix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 429 posts

Posted 21 December 2005 - 00:00

nå har jeg mottatt felger, men har fortsatt ikke handlet dekk devil.gif

Jeg har liksom fortsatt ikke bestemt meg for hva jeg skal gå for.
Siden bilen hovedsaklig skal brukes på vei vil jeg jo at det skal fungere greit der, men samtidig har litt egenskaper i snø smile.gif.

Jeg har fått pris på cooper discoverer i 265/75/15.
Noen som har en formening om hvordan de vil fungere i snøen?...jeg ser for meg at de vil fungere minst like bra som A/T...som f.eks BFG....de har like grovt mønster og er i tillegg seipet og pigget.

Jeg vil iallfall da ha kurante veidekk, men vil det fungere noe særlig i snø kontra AT/MT?

-91 Cherokee 4.0 HO
Foreløpig stort sett original, men ting&tang kommer

#12 morten

morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 825 posts

Posted 21 December 2005 - 00:00

MT-dekk suger på vinterføre uansett om de er merket med M+S eller ei smile.gif Tror nesten det samme kan sies for AT-dekk og. Kjøp heller skikkelige vinterdekk, eller som meg, sett pigger i dem. På det aktuelle tidspunktet fant jeg ikke vinterdekk større enn 31", og jeg ville ha 35"

--
Morten A. Middelthon
1994 XJ, 7" heving, 36" IROK
2004 WJ Overland
http://flipp.net/
http://NorXJ.com/

"For every complex question, there is a simple answer-- and it's wrong."
-- H.L. Mencken

#13 Ghosterix

Ghosterix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 429 posts

Posted 21 December 2005 - 00:00

jo, jeg regner jo med at MT-dekk er ugunstig på vinterføre. Men hvis det blir det vil de uansett bli seipet og pigget.
AT er vel egentlig stort sett uaktuellt, da blir det heller discoverer...de har jo faktisk ganske grovt mønster, og jeg regner med de er overlegen kontra MT på vei.
Men hvis de er håpløs av veien har jeg ikke særlig lyst på det.

Til sommeren blir det MT uansett, og det kommer jo vel nok til å kjøre på også på vinteren når det er kurant føre...og når man skal på en real skogstur er det jo egentlig bare å legge om til MT smile.gif..
Jeg skal prøve å ringe litt å høre på MT-dekk også så får jeg se. Noen som har forslag til hvor jeg kan bestille fra?

-91 Cherokee 4.0 HO
Foreløpig stort sett original, men ting&tang kommer

#14 Jeeb

Jeeb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 240 posts

Posted 21 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
nå har jeg mottatt felger, men har fortsatt ikke handlet dekk devil.gif

Jeg har liksom fortsatt ikke bestemt meg for hva jeg skal gå for.
Siden bilen hovedsaklig skal brukes på vei vil jeg jo at det skal fungere greit der, men samtidig har litt egenskaper i snø smile.gif.

Jeg har fått pris på cooper discoverer i 265/75/15.
Noen som har en formening om hvordan de vil fungere i snøen?...jeg ser for meg at de vil fungere minst like bra som A/T...som f.eks BFG....de har like grovt mønster og er i tillegg seipet og pigget.

Jeg vil iallfall da ha kurante veidekk, men vil det fungere noe særlig i snø kontra AT/MT?

-91 Cherokee 4.0 HO
Foreløpig stort sett original, men ting&tang kommer

Opprinnelig postet av Ghosterix



Cooper Discoverer M+S er vel et av de beste vinterdekk som til nå er laget for 4x4!biggrin.gif
Har 4 stk. 31x10,5x15 med pigger som skal selges, nesten som nye.
Er tilsvarende 265/65x15.
Selges svært gunstig pga. overgang til ny dim. på bilen.
3.500,- ferdig prutet.


Jeeb
TJ 4.0 Sahara
"BIG Little Thing"