Jeep Wrangler 4.0
#1
Posted 08 January 2006 - 00:00
Hvordan den er driftsmessig. Er det en bil som holder selv om kilometerne kryper oppover. Noen som vet om denne bilen har mange svakheter...
Kom gjerne med alle typer innspill om denne bilen, både positive og negative.
#2
Posted 08 January 2006 - 00:00
jeg hadde en 2.5 liter tj før jeg kjøpte meg 4 litern. skal du ha på litt større hjul, så vil nok jeg annbefale å gå for 4 litern da jeg synes 2.5 litern ble veldig treg med større hjul.
moi
#3
Posted 08 January 2006 - 00:00
http://www.offroad.n...p,wrangler,tips
http://www.offroad.n...p,wrangler,tips
kanskje disse omhandler noe interessant:)
Fredrik
#4
Posted 08 January 2006 - 00:00
Johnny
#5
Posted 09 January 2006 - 00:00
Og jeg må si meg enig at det virker ikke som om 4litern er så mye sprekere. Dette er nok pga det kun er en 3 trinns automat i denne bilen. Og det er minst ett gir for lite. I tillegg har ikke kassa overdrive. Selv om du skal ha større hjul på bilen, så behøver du ikke 4 liter. Jeg hadde 33x12,5 på min 2001 TJ, og det gikk kjempe fint. Bilen var like sprek som med vanlige 225/75-15 hjul hvis du gjør modifiseringene riktig.
Dessuten så super nok 4-litern noe mer bensin i modifisert utgave enn 2.5 litern.
Jeg ville nok sett litt på hva du skal bruke bilen til, og om du veldig gjerne vi ha automat. Eller om du foretrekker manuell kasse. Det er vel faktisk detn største forskjellen på 2.5 litern og 4-litern.
Skal du ha sprek 4-liter bør du heller se på cherokee eller grand cherokee. Dette er biler hvor denne motoren kommer til sin rett. De bilene har nemlig en helt annen girkasse enn den som sitter i Wrangler.
2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch
#6
Posted 09 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Jeg ville nok sett litt på hva du skal bruke bilen til, og om du veldig gjerne vi ha automat. Eller om du foretrekker manuell kasse. Det er vel faktisk detn største forskjellen på 2.5 litern og 4-litern.
Skal du ha sprek 4-liter bør du heller se på cherokee eller grand cherokee.
Så 4-literen kommer kun med automat... det var jo litt synd. Kunne helst tenkt meg manuell.
Om 4.0 ikke er noe særlig sprekere, så gjør vel 2.5 susen. Bilen er tiltenkt både gatebruk og noe kjøring i ulent terreng.
Det er nok Wrangler som gjelder ) Så Cherokee får noen andre ta seg av.. hihi.
#7
Posted 09 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Er det noen som har erfaringer med Jeep Wrangler 4.0?
Hvordan den er driftsmessig. Er det en bil som holder selv om kilometerne kryper oppover. Noen som vet om denne bilen har mange svakheter...
Kom gjerne med alle typer innspill om denne bilen, både positive og negative.
Opprinnelig postet av hening
Hei! 4-literen finnes i manuell også, den mest typiske feilen/svakheten på denne bilen er sprukken eksosmanifold. Driftsmessig så er dette en dyr bil.
GP
YJ-92, man. 4.0L HO, 32x11,5, OME.
#8
Posted 09 January 2006 - 00:00
4 literen kommer med manuell også, og jeg er absolutt ikke enig i at 4literen ikke er sprekere enn 2,5, det er som dag og natt!
Jeg vil gradere slik: 2,5 er dau og ubrukelig med store dekk (feks 33"), 4,0 aut er helt grei, som en vanlig bil selv med 33", 4,0 manuell er absolutt sprekest, stor forskjell mellom manuell og automat, denne er gøy selv med litt dekk på!!!
Gå for en 4,0 manuell!
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg ville nok sett litt på hva du skal bruke bilen til, og om du veldig gjerne vi ha automat. Eller om du foretrekker manuell kasse. Det er vel faktisk detn største forskjellen på 2.5 litern og 4-litern.
Skal du ha sprek 4-liter bør du heller se på cherokee eller grand cherokee.
Så 4-literen kommer kun med automat... det var jo litt synd. Kunne helst tenkt meg manuell.
Om 4.0 ikke er noe særlig sprekere, så gjør vel 2.5 susen. Bilen er tiltenkt både gatebruk og noe kjøring i ulent terreng.
Det er nok Wrangler som gjelder ) Så Cherokee får noen andre ta seg av.. hihi.
Opprinnelig postet av hening
thaugen
#9
Posted 09 January 2006 - 00:00
Jeg kjøpte meg en Jeep Wrangler 4.0 med automat, 1997 modell i fjor sommer. Jeg prøvde en Tj 2.5 ltr for noen år siden. Og det eneste jeg husker var at det ikke var noen stor opplevelse i motbakker, i hvertfal. Derfor var jeg ganske klar på at jeg helst skulle ha 4.0 hvis jeg skulle kjøpe en. Nå er det jo ikke akkurat flust med 4.0 ltr å oppdrive, da. Nå er det vel slik at vi har lett for å si at den bilen vi har selv alltid er den beste. Jeg skal ikke skryte motoreffekten på 4.0 ltr'n opp i skyene. Men den går da såpass greit, at det ikke er noen plage. Det synes jeg det var med 2.5 ltr'n.
Men jeg tror faktisk at de som kjører Wrangler er like mye ute etter opplevelsen som etter de helt store fartsressursene. Så hvis valget hadde vært mellom å kjøpe en 2.5 eller ingen ting, så er jeg ikke i tvil. Dette er en kjempemorsom bil som gir kjøreglede i tonnevis.
Sene sommerkvelder på fjellet, cruising i byen, eller på fjellet med ski og snowboard om vinteren. Wranglern vekker oppmerksomhet og positive reaksjoner over alt. Når det gjelder bilens styrker/svakheter, så undersøkte jeg en del, bl.a. på herværende forum, før valget ble tatt. Gjengangeren var at Wrangler'n ikke har noen spesielle svakheter. Dette er jo en bil som er utrolig enkel å skru på, så rust kan vel kanskje være det som du bør prøve å unngå, hvis du ikke har fagbrev i sveising. Når det gjelder diskusjonen om automat kontra manuell kasse, kan jeg bare referere til det jeg har selv. Automat. Bilen går utrolig rolig og behagelig. Det gir en avslappende kjørestil og turtallet holdes på et behagelig nivå. Oftest 1200-1600 rpm. Her er det kanskje heller spørsmål om hvordan bilen skal brukes.
Automat er jo mest behagelig, men manuell kasse er kanskje mest hensiktsmessig for bruk i terrenget, og for den som skal "herje" litt.
Jeg vil bare ønske deg lykke til videre med jakten på Wrangler. Og skulle du mot formodning få problemer så finnes det kompetanse i rikt mon her på forumet.
#10
Posted 09 January 2006 - 00:00
Lykke til. Sommern blir ikke den samme uten. (Wrangler)
#11
Posted 11 January 2006 - 00:00
hvor høyt turtall er det du har når du ligger på motorveien da?
jeg skal bytte utveksling nå snart, og driver og vurderer mellom 4.56 og 4.10, men 4.88 tenkte jeg var for 35"+...
moi
#12
Posted 11 January 2006 - 00:00
Mange setter på større dekk. For eksempel 31 eller 33" dekk uten å bytte utveksling i akslene. Også kommer klagene om at bilen er dau. Dette henger ikke på greip. Setter man på større dekk enn 31 på en slik bil MÅ utvekslingen byttes ut slik at forholdet dekk/kraft blir riktig igjen. Je gkjører ofte med tilhenger, og da vil du spesielt merke det. Jeg er enig at 4liter har mye mer dreiemoment enn 2.5 litern, men så har den 2 gir mindre også. Husk at øker du dekkene på en 4liter uten å endre utveksling, så jobber automaten også mye mer, det blir mye mer belastning der, og spesielt med tilhenger, og den kan bli mye varmere. Og er det noe automatkasser er alergiske mot, så er det varme og overanstrengelse. Mange velger å sette på ekstra oljekjøler hvis man ofte drar på tilhenger osv, og det bør kanskje også vurderes hvis man setter på større dekk uten å øke utvekslingen på akslene.
jeg har selv som jeg sa tidligere hatt 2stk av 2.5litern, Og den har ingen problemer med hverken bakker eller tilhengere når du får satt inn riktig utveksling i forhold til størrelse dekk. kjører du 33" på en 2.5 liter uten å endre utveksling, så vil du omtrent kunne glemme 4. og 5. gir på bilen(praktisk erfaring). De er kun til pynt og til bruk i nedover bakke med medvind og kjøttkaker til middag.
Dessuten så bruker 4litern mer bensin med større dekk enn 2.5litern gjør.
Wranglern sahara kommer også med manuell kasse, men den er ikke å oppdrive i norge. Derfor er det vel egentlig ikke verdt å nevne. Tror omtrent alle 4literne i norge har automat. Har hørt om 1 eller 2 stk som har manuell, men de er importerte.
Jeg og SteinK var i danmark i fjor, og kjørte i sandynene på treffet der nede. Da testet vi bilene våre mot hverandre. Jeg hadde 4liter sahara automat med 4.88 utveksling og 33x12,5" dekk og han hadde det samme men i en 2.5liter sport og manuell.
Og med flatt jern, så tok jeg ham kun når jeg fikk opp farta litt. og det var ikke snakk om mye forskjell. Derfor mener jeg 4litern er oppskrytt i en TJ. 4 litern yter mye mer i en cherokee eller en grandcherokee, noe jeg tror har mest med girkasse/utveksling å gjøre.
Men dreiemoment, er jeg helt enig at du har mer av i sahara.
Og når du kommer til valg av kasse, så vil jeg også si at ville aldri byttet bort min automatkasse når det gjelder kjøring i terenget. Dette kan diskuteres fram og tilbake til krampa kommer, men til sist så er det kun snakk om personlig mening. Men en ting som er sikkert, er at automat med konverter er mye snillere mot drivverket ditt når du bruker bilen litt i terenget.
Den nye wrangler rubicon kommer med en tøff automat som helt sikkert fungerer mye bedre. Det er en 4 trinns med overdrive og lockup, sikkert noe av det samme som sitter i grand og cherokee.
2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch
#13
Posted 11 January 2006 - 00:00
Mye god informasjon. Får inntrykk av at det ikke er mye problemer med bilen i utgangspunktet. Mye kan vel skje når den forlater normal vei til fordel for mer ulent terreng, men det er vel ikke bare bilen sin feil
Virker som de fleste mener 2.5 gjør susen, men at 4.0 er hakket over. Så da bør kanskje den vurderes...
Henning
#14
Posted 11 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Driftsmessig så er dette en dyr bil.
Opprinnelig postet av GP
Det koster alltid mer å kjøre på første klasse:D. Det hadde likevel vært greit om du utdypet dette noe. Hva er det som koster her, som ikke koster på andre kjøretøy?
OME + BB, 31", JKS, RUSTY'S, KEVINS, RE.
#15
Posted 11 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Jeg og SteinK var i danmark i fjor, og kjørte i sandynene på treffet der nede. Da testet vi bilene våre mot hverandre. Jeg hadde 4liter sahara automat med 4.88 utveksling og 33x12,5" dekk og han hadde det samme men i en 2.5liter sport og manuell.
Og med flatt jern, så tok jeg ham kun når jeg fikk opp farta litt. og det var ikke snakk om mye forskjell.
Akselerasjonen fra 0-60 km/ t skilte våre biler med bittelitt over en bil lengde...
Bensinforbruket mitt på hele turen var vel kanskje 5 liter mindre en på Tomas sin 4.0l. Jeg har riktig dreving iforhold til dekk osv, Tomas noe overdreven dreving iforhold til dekka. Han har 4.88 og burde vel egentlig hatt 4.10 ????
Savner ikke en eneste liter på motorvolumet i terrenget, ei heller i min daglige kjøring ( Kø fra Asker mot Oslo, maks 15 km/t ), men på tur og motorvei, savner jeg minst 50 hk og litt mere volum....
Og som 93ZJ sier: Stil koster litt ekstra...
#16
Posted 11 January 2006 - 00:00
MEN, testes 4,0 aut og 4,0 manuell mot hverandre, er 4,0 manuell MYE hissigere enn automaten, virker som automatkassa stjeler mye hk. Så 4,0 manuell er definitivt den bilen som det er mest liv i!
thaugen
#17
Posted 11 January 2006 - 00:00
Jeg var inne på dette da jeg nevnte 4liter tj i forhold til cherokee. cherokee modellene virker mye friskere og sprekere, noe jeg tror har å gjøre med at det sitter en 4trinns automat med overdrive i stedet for en 3 trinns uten overdrive. Har kjørt 4liter grand cherokee mye, og det virker som om det er 50 hk mer i den enn det er i min sahara 4liter.
I bunn og grunn er det en smak sak. 4litern er ikke mye dyrere i drift enn 2.5litern. Må være bensinforbruket som dette skyldes i så fall.
Ellers er det identiske biler. Jeg var veldig fornøyd med min 2.5liter, faktisk noe mer fornøyd enn 4litern, men så er det som det sies ) e rjo litt mer stas med kubikk og HK da Og spesielt automaten er jeg blitt veldig glad i. Helt konge i terrenget!
Du får nesten avgjøre selv. Det er VELDIG få 4litere til salgs, og tilnærmet ingen i norge med manuell kasse. 2.5litern er det mange av, og de er nok noe rimeligere i drift. Men tåler ikke så store dekkjusteringer før du bør justere utvekslingen i akslene. Dette pga mindre dreiemoment. Men jeg hadde ikke noe problemer med min 2.5liter, var egentlig helt greit. Men jeg hadde bare fått det for meg at jeg SKULLE ha 4liter (men jeg må vel nesten si at jeg angrer litt)(men ingen her hørte meg si det )
Men du får avgjøre selv. Eneste svakheten som jeg kjenner til er som det er sagt tidligere, eksosmanifolden til 4-litern er dårlig. Det gjelder alle Jeep biler. Men det høres gjerne.
2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch
#18
Posted 11 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Akselerasjonen fra 0-60 km/ t skilte våre biler med bittelitt over en bil lengde...
Hvilken akselerasjon har Wrangleren i standard utgavene?
Var mangen som er opptatt av drivstoff forbruket. Det er vel ikke så høyt at dette er noe å snakke om. VW Polo er jo ganske sparsommelig der, så visst det er et stort poeng å ikke bruke mye drivstoff er jo den bilen et godt kjøp..
#19
Posted 11 January 2006 - 00:00
Finnes endel Wrangler YJ 4,0 med både manuell og automat, derimot ikke så veldig mange (heldigvis ) med 2,5ltr.
I Wrangler TJ er finnes det mest 2,5ltr, noen 4,0 aut, og enda færre med 4,0 mauell...
Kan jo kanskje nevne noe som er innenfor topic også da...
Svakheter:
*4,0 ltr har som nevnt tidligere dårlig eksosmanifold, sprekker garantert!
*Yttre kryss i foraksel er veldig ofte defekte
*Motstand på vifte til varmeapparat på TJ (funker ofte bare på av og fullt...)
*Av og til endel fukt innvendig under tepper, kan bli rust...
Ellers er bilene tålig solide, bare å kjøpe!!!!
thaugen
#20
Posted 11 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Akselerasjonen fra 0-60 km/ t skilte våre biler med bittelitt over en bil lengde...
Hvilken akselerasjon har Wrangleren i standard utgavene?
Var mangen som er opptatt av drivstoff forbruket. Det er vel ikke så høyt at dette er noe å snakke om. VW Polo er jo ganske sparsommelig der, så visst det er et stort poeng å ikke bruke mye drivstoff er jo den bilen et godt kjøp..
Opprinnelig postet av hening
He he likte denne meldingen, for jeg har en VW Polo som skal selges, og er på jakt etter en TJ Sahara.. noen som vil bytte
På jakt etter TJ 2000/2001 modell..