Gå til innhold



Foto

Hi-Lux Evo II


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
343 replies to this topic

#1 hph

hph

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1052 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Ok mine damer og herrer, da er den gamle Hi-Luxen tilbake på veien etter noen år i garasjen (litt for mange år ifølge noen).



Postet bilde
Inn i løvens hule!!!!!!!!!!

I korte trekk så er dette en 82 Hi-Lux med kortet akselavstand, Cabriolet og stepside ombygging, Chevy 350 med TH350 automat og NP203 kasse, Land Cruiser LJ70 aksler, skrufjærer tilpasset 37"x12,50"x15" på 10" felg. (I tillegg så er det noen små-modifiseringer.)


Alt er dokumentert og godkjent av Biltilsynet.

Postet bilde
Resultatet!!!


Når alt er greit så er det rett ut å leke i snøen!!!


Postet bilde
Ut å leke i snøen!!



Petter'n

82 Hi Lux - V8 - spiralfjæring - 37" - stepside - cab.
76 Volvo C303 - 36".
01 Land Cruiser 90.
www.ringerikeoffroadklubb.no

#2 hph

hph

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1052 Innlegg:

Posted 29 March 2006 - 23:00

Eivind 37: Takk! Er veldig enig med deg om dette med frontfangeren. Det er nok mer av nostalgiske grunner at stereo'n fortsatt henger med. Jeg bruker jo den aldri allikevel; den store "stereo'n" er jo under panseret. Ellers så har jeg hatt noen lykter både her og der (litt sånn: been there - done that). Akkurat nå er følelsen at det er penest uten lykter, men dette vil vel forandre seg litt etterhvert. Skal se om det ikke blir noen bilder fra historien om denne bilen etterhvert.

Petter'n

82 Hi Lux - V8 - spiralfjæring - 37" - stepside - cab.
76 Volvo C303 - 36".
01 Land Cruiser 90.
www.ringerikeoffroadklubb.no

#3 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 29 March 2006 - 23:00

Hva heter det jeg har merka inn i rødt? Skjønner funksjonen og har sett etter noe sånn til ettermontering, men er ikke kar om å finne noe navn på det!

Postet bilde


Støtt opp om vår favoritt hobby,GI DIN SIGNATUR!!
Postet bilde

*1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

If a pit bull humps your leg you'd better fake an orgasm!

#4 hph

hph

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1052 Innlegg:

Posted 29 March 2006 - 23:00

Vet ikke helt hva den heter hos Toyota men den er til sein 80-talls Toyota Tercel 4wd. Har høydemåler og viser tippevinkler.
Ser kanskje bra ut men er av ingen praktiskt betydning. Jeg hadde nok ikke montert noe slikt idag altså.........

#5 hph

hph

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1052 Innlegg:

Posted 06 June 2006 - 23:00

Litt mer mimring!!

1992:
user posted image
Da var motorombygging på gang. Det satt en 2,2L diesel der i utgangspunktet. Denne ble overhalt og satt inn igjen. Så dukket det opp en 2,4L diesel fra en vrakbil som ble satt inn. Denne 2,4L er her på vei ut for å bli erstattet med en "hel" motor.

1992:
user posted image
Her er den overhalte Chevy 350 med tilhørende TH350 automatkasse og dertil tilhørende NP203 fordelingskassa plassert i ramma. Det var tidkrevende å bestemme seg for hvor den skulle stå da det er plassproblemer i lengderetningnen.

1992:
user posted image
Tilpassning mellom Toyota mellomaksler og NP203 fordelingskassa ble gjort på yokene. Foran ble det laget en adapter, bak så ble de to yokene tilpasset hverandre.

1992:
user posted image
Her er det testkjøring med ny motorpakkke. Det var morro men det var også noe varmeproblemer som måtte løses. Jeg regner med at dette ikke er unormalt ved en slik konvertering. Det er de siste, små tilpassningnene som både er tidkrevende og nødvendig for at dette skal fungere. Det har blitt mye prøving av forskjellige løsninger etter dette. Men det var moro at det brummet skikkelig under panseret!

1993:
user posted image
Her er jobben kronet med godkjennelse fra biltilsynet. Som første Hilux i Norge!!Med masse gode argumentasjoner, dokumentasjon fra diverse steder som grunnlag for argumentasjon, over 1 år med søknader og klage på forvaltningsvedtak, ble selve godkjenningen av denne ombyggingen gjort i en fei.


Petter'n

82 Hi Lux - V8 - spiralfjæring - 37" - stepside - cab.
76 Volvo C303 - 36".
01 Land Cruiser 90.
www.ringerikeoffroadklubb.no

#6 hph

hph

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1052 Innlegg:

Posted 18 May 2006 - 23:00

1989:

user posted image

Glad gutt med helt nye skilter. Bilen var sponset av Toyota Hønefoss og hadde fått Marlborofarger inspirert av Toyota sine rallybiler. Hiluxen var selfølgelig ikke godkjent med 38,5" dekk. Den ble vist på 205-16" med 2 gråe felger og 2 svarte......
Hiluxen hadde en nyoverhalt 2,2L diesel. Med 38,5" dekk var det ikke ofte at fente giret ble brukt........

1990:
user posted image

Påsken ble tilbrakt på Bilsport Cutom show. Hiluxen hadde VELDIG nyvaskede dekk og planet var vippet opp. Fikk mye skrut og endte opp med en pokal.......

Petter'n

82 Hi Lux - V8 - spiralfjæring - 37" - stepside - cab.
76 Volvo C303 - 36".
01 Land Cruiser 90.
www.ringerikeoffroadklubb.no

#7 hph

hph

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1052 Innlegg:

Posted 04 June 2006 - 23:00

Alf Kenneth; takk for skryt! Det ble masse posistive kommentarer fra folk på Rena og det er skikkelig moro. Jeg føler meg ikke "steike gal" altså.....det bare blir sånn når man ikke har vett til å snu i tide. Siden det var langt mellom buskene og jeg har 37" høye dekke så går det ganske greit å komme seg fram uten for mye skader. Litt svett i panna var jeg nok i noen av de rødmerkede løypene.
Shortlux: det er jo ikke galskap å låne ut bil til en som nesten ikke tør å trykke på gasspedalen da...........

#8 Shortlux

Shortlux

    Bygger rc biler,,

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 04 June 2006 - 23:00

toppen av galskapen er at han lot meg få prøve den i en av de tøffe løypene, skjelver ennå jeg.B)

Mvh Marius
1980 Hilux
www.ringerikeoffroadklubb.no

#9 Knut G.

Knut G.

    Trondhjemmer i eksil

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2084 Innlegg:

Posted 03 June 2006 - 23:00

... og de gærne har det godt...

_____________________
Trondhjemmer i eksil.
Medlem nr 2 Suzuki 4x4 Club Norway.

#10 Alf Kenneth

Alf Kenneth

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 03 June 2006 - 23:00

Grøsser når jeg ser den bilen på vei ut i gjørma!!! Flott bil hph:P, men du er steike gal........:P

HILUX 86mod. 2,4D

#11 hph

hph

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1052 Innlegg:

Posted 02 June 2006 - 23:00

Rena idag 3.Juni 2006
Postet bilde
Det ble en tur til Rena idag allikevel, sammen med denne gjengen,


Postet bilde
På Rena traff jeg en kjenning fra Trønderlag. Morten og jeg har hatt bilene våre i mange år og vi har dratt nytte av våre erfaringer innen bilombygging. Vi måtte jo bare få tatt bilde av våre nyrestaurerte biler.
Flott bil Morten og takk for praten!

Postet bilde
Det ble litt kjøring i de lette løypene...


Postet bilde
......litt fleks testing..........


Postet bilde
.....og litt i de litt mer tøffere løypene!


Petter'n

82 Hi Lux - V8 - spiralfjæring - 37" - stepside - cab.
76 Volvo C303 - 36".
01 Land Cruiser 90.
www.ringerikeoffroadklubb.no

#12 hph

hph

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1052 Innlegg:

Posted 31 May 2006 - 23:00

Litt mer mimring:

1990:
Postet bilde
Etter kjøringen hele året 1990 var det på tide med å oppjustere fjærene foran. De var blitt litt lave og ble banket opp slik at de ble ett par tommer høyere.

1991:
Postet bilde
Reportasje i 4Wheel Drive kom ut på vårparten. Bildene ble tatt ved Steinsfjorden. Her dukker Grawn Hawg dekkene opp igjen fordi bildene ble tatt året før.

1991:
Postet bilde
Pinse treffet på Trandum. Mange vil vel kjenne igjen Bananhullet og dens flotte gjørmekonsistens.

1991:
Postet bilde
Skyttergravene på Sessvollsida måtte jo også prøves, og jeg var ganske fornøyd med fleks'en på bilen.

1991:
Postet bilde
Før monsterrace på Elverum så ble det montert oppstrammede lamelldiffer i begge akslene. Dette medførte at dieselmotoren fikk noe mer traction å jobbe med og bilen opplevdes mye slappere ut i terrenget, selv om den tok seg bedre fram.

1991:
Postet bilde
Etter "litt" papirarbeid så fikk jeg klarsignal til å sette inn 350-350-203 I bilen fra Biltilsynet. Ei motorpakke ble handlet inn fra Halden og donorbilen var en '79 Chevy Blazer. Overhaling av motor ble satt igang utover vinteren.

1991:
Postet bilde
Stor Trandum var jo blitt en tradisjon og dette året var ikke noe unntak. Her hjelper vi Ulf Solum i sin flotte Hilux med litt strøm så han kom seg videre.

Petter'n

82 Hi Lux - V8 - spiralfjæring - 37" - stepside - cab.
76 Volvo C303 - 36".
01 Land Cruiser 90.
www.ringerikeoffroadklubb.no

#13 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 29 March 2006 - 23:00

Da fikk jeg endelig litt mere å gå på, og fant denne :http://www.autobarn.net/xxx79100series.html
Er jo tøff da, men har dårlige bruksforhold ser jeg. De er rent mekaniske, og bilen må stå stille for riktig avlesing.

Støtt opp om vår favoritt hobby,GI DIN SIGNATUR!!
Postet bilde

*1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

If a pit bull humps your leg you'd better fake an orgasm!

#14 mini_88

mini_88

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 299 Innlegg:

Posted 30 May 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kanskje jeg kan låne den videokassetten?
Opprinnelig postet av hph



hehe.. glemte vist å svare deg på det :D
ja.. er bare å komme innom så kan du låne den..

btw.. gratulerer med pokal..



man kommer langt med bra verktøy men lengere med bil :)

#15 mini_88

mini_88

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 299 Innlegg:

Posted 19 May 2006 - 23:00

tøff bil du har der petter'n..




man kommer langt med bra verktøy men lengere med bil :)

#16 hph

hph

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1052 Innlegg:

Posted 28 May 2006 - 23:00

Shortlux: Takker og bukker!!!!!!!!!!

Postet bilde
Her ett bilde fra Right-On utstilling i Skien.


Petter'n

82 Hi Lux - V8 - spiralfjæring - 37" - stepside - cab.
76 Volvo C303 - 36".
01 Land Cruiser 90.
www.ringerikeoffroadklubb.no

#17 hph

hph

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1052 Innlegg:

Posted 28 May 2006 - 23:00

Shortlux: Takker og bukker!!!!!!!!!!

Postet bilde
Her ett bilde fra Right-On utstilling i Skien.


Petter'n

82 Hi Lux - V8 - spiralfjæring - 37" - stepside - cab.
76 Volvo C303 - 36".
01 Land Cruiser 90.
www.ringerikeoffroadklubb.no

#18 Shortlux

Shortlux

    Bygger rc biler,,

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 28 May 2006 - 23:00

gratulerer så mye med pokalen!
den fortjener både du å bilen.

Mvh Marius
1980 Hilux
www.ringerikeoffroadklubb.no

#19 hph

hph

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1052 Innlegg:

Posted 28 May 2006 - 23:00

Vegardo:Takk for det! Du var på Right-On utstilling i Skien igår du også skjønner jeg. Det ble jo en liten pokal!

Mini_88:Det som sitter oppe i lasteplanet er ett OMP lokk som du kan få på Kollevold Rallyimport, men det er ikke billig akkurat.
Kanskje Gundersen Motorsport, Torshov eller Mekkonomen har noe som er billigere.
Kanskje jeg kan låne den videokassetten?

#20 mini_88

mini_88

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 299 Innlegg:

Posted 28 May 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Mini_88: Har to bensin lokk ja; ett gammelt som ikke er i bruk og ett nytt oppi lastekassa. Er det video fra Trandum faren din har? Tror Marius/tom pratet om den engang. Hadde vært moro å lånt!!
Opprinnelig postet av hph



vet du om et billig sted å få tak i sån bensinlokk som du har oppi plan? pappa har lyst på sånt på hiluxen seru:) det er nok den filmen ja.. er bare et lite klipp trur jeg men det er nok derifra ja..




man kommer langt med bra verktøy men lengere med bil :angry: