vakumslanger til 4wd`n
#1
Posted 15 March 2006 - 00:00
Er det noen som kna hjelpe meg!! har problemer med inslaget på firhjulstrekken. og det er akkurat som framakslingen glepper når jeg akslererer hardt. og dette skyldes mest trolig at det er lekasje i vakumslangene inn på fordelingskassa har jeg fått høre. Noen som visst er et ganske vanlig problem på de kassene som har vakumstyrt inslag av 4wd`n. men når jeg var på hos en jeep forhandler i Elverum og skulle bestille meg nye slanger fikk jeg til svar at dette hadde de aldri hørt om tidliggere, og dette måtte være første gang disse slangene hadde vært solgt i Norge, og det må da vel være feil? Samtidig klarte han ikke finne noen vakum slanger til min 87mod, men måtte se på en 86 mod for å finne noen sa han.. dette må da være feil? kan noen si meg hvor jeg skal få tak i disse slangene? jeg har en cherokee 4.0 87 mod.
takk for all hjelp
mvh Øyvind
JEPP JEPP JEEP!
#2
Posted 16 March 2006 - 00:00
Sperre-JA TACK...
#3
Posted 15 March 2006 - 00:00
Punkt 2. Det som ofte skjer er at pluggen nede på akselen detter av, og så suger slangene seg fulle av dritt. Slangene er et intrikat system av enveisventiler og t-koblinger, det som skjedde med mitt var at etter å ha mista pluggen nedi et gjørmehull var det like mye vakuum på alle slangene, uansett hvor spaken sto. Jeg prøvde å pelle opp, blåse, skylle, spyle... no avail.
Vi har løsningen på lager på BG Nor... litt dyrt men. 'Posi-lok' wirestyring, komplett kit som du plugger på den gamle skiftegaffelen, og putter knotten i midtkonsollen.
#4
Posted 15 March 2006 - 00:00
JEPP JEPP JEEP!
#5
Posted 17 March 2006 - 00:00
Vakum-klokke front-axel Jeep 4.0 -87
Trude
#6
Posted 19 March 2006 - 00:00
Roxy, du må følge slangene tilbake til motorrommet og plugge den som suger fra manifolden/vac. canister, sånn at motoren ikke suger falsk luft. Så kan det meste av slangegreiene fjernes.
#7
Posted 19 March 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Punkt 1, kassa er ikke vakuumstyrt men forakselen. Samtlige YJ har dette, og XJ fra 84 og til.. ca. 1991- eller deromkring (jeg har en 91-aksel med vakuum fra xj hvertfall). TJ har ikke, og ikke nyere XJ.
Opprinnelig postet av Amund
min 89 XJ limited har ikke dette vacuum styret (heldigvis).
Så på xj har det vel variert litt.
Torfinn
#8
Posted 19 March 2006 - 00:00
Mvh Øyvind
JEPP JEPP JEEP!
#9
Posted 19 March 2006 - 00:00
Command-trac har NP207 (-86) eller NP231 (87-) kasse, denne har 2høy, 4høy og 4lav. Selec-trac har NP242-kasse, denne har i tillegg et hakk som heter 4 hi full-time, da er det senterdiff som er åpen, som gjør at man kan kjøre på alle underlag inkludert asfalt uten brytninger i drivverket.
TESZJ, foreta følgende test: Sett kassa i 2wd, kjør gjerne en stund etterpå så 4x4 får koblet seg ut. Legg deg under bilen og prøv å vri på mellomakselen foran, hvis du kan snurre på den funker vakuumutkoblingen som det skal og feilen ligger mellom lampa i dæsjen og vakuumføleren i motorrommet (kan være elektrisk feil på lampa, feil på vakuumbryter til lampa eller vakuumlekk) hvis ikke kobler det ikke ut og det er grunnen til at lampa lyser, feilen i vakuumbryteren på transferkassa eller i slangene i mellom tipper jeg.
#10
Posted 19 March 2006 - 00:00
På min -88 YJ lyser "4WD" indikatorlampen i dasjbordet hele tiden, uavhengig av om jeg er i 2WD eller 4WD (ja, det kobles inn og ut mellom 4 og 2 wd....)
Da jeg så disse tegningene i innlegget over, lurer jeg på følgende:
Slangen jeg evnt. må sjekke, blir vel den som går ut herfra:
Eller er det noen elektrisk bryter noe sted som kan ha tatt kvelden....?
Igjen: Sorry for å blande inn eget spm i denne tråden......
Håper noen kan hjelpe......
mvh
Tor-Erik
1996 ZJ 2.5 TD DD
1988 YJ 4.2 L stock...... (ennå)
#11
Posted 19 March 2006 - 00:00
Kopi av melding:
kan noen forklare meg forskjellen på command-trac og selec-trac? har gått til anskaffelse av en haynes bok..
JEPP JEPP JEEP!
Opprinnelig postet av ROXY
Her er en animasjon som viser hvordan de to systemene virker
http://www.jeep.com/...capability.html
Det som er bra med vacumsystemet er at det er kun en hendel å operere når en skal inn/ut med 4x4.
Og hvis en forstår hvordan systemet fungerer er det et greit system å feilsøke/reparere.
512TR
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#12
Posted 17 March 2006 - 00:00
#13
Posted 17 March 2006 - 00:00
Her er en artikkel om konvertering til skifter med wire. http://www.jeepclubn...k/posi-lock.htm
#14
Posted 15 March 2006 - 00:00
Chris
#15
Posted 15 March 2006 - 00:00
Da er større sjanse for at 'gummi-overgangene' morkner/sprekker og forårsaker lekasjer, det er mange overganger som kan lekke.
Men disse gummi-overgangene er bra kvalitet (God gammel Jeep kvalitet:)), gikk nettopp over alle på min 87MJ..og det var ikke behov å bytte ut noen.
Her er en liten oversikt over over 87-91 4x4 vacum rør/slanger og overganger/koblinger.
512TR
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#16
Posted 17 March 2006 - 00:00
JEPP JEPP JEEP!
#17
Posted 17 March 2006 - 00:00
JEPP JEPP JEEP!
#18
Posted 15 March 2006 - 00:00
Noen sa at denne typen bil har tynne slanger å kan derfor lett bli tette...
En annen sa at det var vakumslangen som var gått, der det så kom fram at det er endel vakum-tilkoblinger i disse bilene å det var vanskelig å finne ut hvilken..
Så teorien om at et kryss hadde hoppet av under..
Å til slutt den om det elektriske system etc etc
Har bestilt time hos kompatibelt verksted i morgen, så om du fortsatt er i villede skal jeg gjerne informere om resultatet, kan om ikke annet spare deg en del tid;)
#19
Posted 17 March 2006 - 00:00
Knixen, nå lurer du søstra di til å kjøpe greier hu ikke trenger... vakuumpumpe sitter vel på viftereima og generere vakuum på en diesel som ikke lager sjøl
#20
Posted 15 March 2006 - 00:00
ja det hadde vært kjempe fint!
Og takk for alle svar, men når jeg ser på tegninga 512TR sendte meg så ser jeg at det er mange forskjellige måter vakumslangene kan gå fra motorrommet på.. jeg har ingen rør, jeg har slanger hele veien.. merkelig..
JEPP JEPP JEEP!