Gå til innhold



Foto

vakumslanger til 4wd`n


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#1 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Hei!
Er det noen som kna hjelpe meg!! har problemer med inslaget på firhjulstrekken. og det er akkurat som framakslingen glepper når jeg akslererer hardt. og dette skyldes mest trolig at det er lekasje i vakumslangene inn på fordelingskassa har jeg fått høre. Noen som visst er et ganske vanlig problem på de kassene som har vakumstyrt inslag av 4wd`n. men når jeg var på hos en jeep forhandler i Elverum og skulle bestille meg nye slanger fikk jeg til svar at dette hadde de aldri hørt om tidliggere, og dette måtte være første gang disse slangene hadde vært solgt i Norge, og det må da vel være feil? Samtidig klarte han ikke finne noen vakum slanger til min 87mod, men måtte se på en 86 mod for å finne noen sa han.. dette må da være feil? kan noen si meg hvor jeg skal få tak i disse slangene? jeg har en cherokee 4.0 87 mod.

takk for all hjelp

mvh Øyvind

JEPP JEPP JEEP!

#2 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 16 March 2006 - 00:00

Hva mener så amund med litt dyrt da? Kvanta kosta??? smile.gif

Sperre-JA TACK...

#3 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Punkt 1, kassa er ikke vakuumstyrt men forakselen. Samtlige YJ har dette, og XJ fra 84 og til.. ca. 1991- eller deromkring (jeg har en 91-aksel med vakuum fra xj hvertfall). TJ har ikke, og ikke nyere XJ.

Punkt 2. Det som ofte skjer er at pluggen nede på akselen detter av, og så suger slangene seg fulle av dritt. Slangene er et intrikat system av enveisventiler og t-koblinger, det som skjedde med mitt var at etter å ha mista pluggen nedi et gjørmehull var det like mye vakuum på alle slangene, uansett hvor spaken sto. Jeg prøvde å pelle opp, blåse, skylle, spyle... no avail.

Vi har løsningen på lager på BG Nor... litt dyrt men. 'Posi-lok' wirestyring, komplett kit som du plugger på den gamle skiftegaffelen, og putter knotten i midtkonsollen.

#4 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Veldig snilt det, men jeg hadde tenkt jeg skulle prøve å få lånt meg no apparat til å måle vakumet. så jeg vet ikke om jeg gidder å rive ut alt og bytte for å prøve, også bor jeg 20 mil unna oslo, men det var et veldig snilt tilbud. Men jeg har sett over slangene mine og de går fra en grov slange som ligger inntil torpedoveggen, og bakover i ei "klyse" det er ingen rør på bilen min som jeg har sett i allefall.. bare ikke dette skyldes no "flismek" fra forrige eier da...

JEPP JEPP JEEP!

#5 Trude

Trude

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 17 March 2006 - 00:00

Her ser du vakum-klokka på høyre side foran.

Vakum-klokke front-axel Jeep 4.0 -87


Trude

#6 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 19 March 2006 - 00:00

Torfinn, da går jeg ut fra at du har Selec-trac (dvs. full time 4x4). Glemte å nevne at disse ikke har vakuumsystemet, men det står i det forrige innlegget mitt rett over her smile.gif

Roxy, du må følge slangene tilbake til motorrommet og plugge den som suger fra manifolden/vac. canister, sånn at motoren ikke suger falsk luft. Så kan det meste av slangegreiene fjernes.

#7 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 19 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Punkt 1, kassa er ikke vakuumstyrt men forakselen. Samtlige YJ har dette, og XJ fra 84 og til.. ca. 1991- eller deromkring (jeg har en 91-aksel med vakuum fra xj hvertfall). TJ har ikke, og ikke nyere XJ.

Opprinnelig postet av Amund



min 89 XJ limited har ikke dette vacuum styret (heldigvis).
Så på xj har det vel variert litt.

Torfinn

#8 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 19 March 2006 - 00:00

Hei Amund, takk for gode svar, Jeg vurderer nå og kjøpe det posi lock settet.. bare vente på neste lønning først.. men et spørsmål jeg lurer på da er: hva gjør jeg med de vakum slangene som går ned til den gamle vakum klokka? er det bare å fjerne disse da? eller går disse også på en annen krets slik at det blir tull no sted hvis de fjernes? alltså ikke er tilkoblet

Mvh Øyvind

JEPP JEPP JEEP!

#9 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 19 March 2006 - 00:00

Som sagt, posi-lock wiren vi har på BG Nor løser alle problemene med vakuumet, altså fjerner alt vakuum-mikk relatert til firehjulstrekket. Selv om du kjøper ny vakuumklokke til 5800 kroner må du regne med at slangene lekker, hopper av, fyller seg med søle og slutter og virke et par ganger før bilen er klar for skroten.

Command-trac har NP207 (-86) eller NP231 (87-) kasse, denne har 2høy, 4høy og 4lav. Selec-trac har NP242-kasse, denne har i tillegg et hakk som heter 4 hi full-time, da er det senterdiff som er åpen, som gjør at man kan kjøre på alle underlag inkludert asfalt uten brytninger i drivverket.

TESZJ, foreta følgende test: Sett kassa i 2wd, kjør gjerne en stund etterpå så 4x4 får koblet seg ut. Legg deg under bilen og prøv å vri på mellomakselen foran, hvis du kan snurre på den funker vakuumutkoblingen som det skal og feilen ligger mellom lampa i dæsjen og vakuumføleren i motorrommet (kan være elektrisk feil på lampa, feil på vakuumbryter til lampa eller vakuumlekk) hvis ikke kobler det ikke ut og det er grunnen til at lampa lyser, feilen i vakuumbryteren på transferkassa eller i slangene i mellom tipper jeg.

#10 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 19 March 2006 - 00:00

Sorry for å bryte inn i tråden.......mellow.gif

På min -88 YJ lyser "4WD" indikatorlampen i dasjbordet hele tiden, uavhengig av om jeg er i 2WD eller 4WD (ja, det kobles inn og ut mellom 4 og 2 wd....)

Da jeg så disse tegningene i innlegget over, lurer jeg på følgende:



Slangen jeg evnt. må sjekke, blir vel den som går ut herfra:



Eller er det noen elektrisk bryter noe sted som kan ha tatt kvelden....?

Igjen: Sorry for å blande inn eget spm i denne tråden......blush.gif

Håper noen kan hjelpe......


mvh
Tor-Erik

1996 ZJ 2.5 TD DD
1988 YJ 4.2 L stock...... (ennå)

#11 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 19 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
kan noen forklare meg forskjellen på command-trac og selec-trac? har gått til anskaffelse av en haynes bok..

JEPP JEPP JEEP!

Opprinnelig postet av ROXY



Her er en animasjon som viser hvordan de to systemene virker

http://www.jeep.com/...capability.html

Det som er bra med vacumsystemet er at det er kun en hendel å operere når en skal inn/ut med 4x4.

Og hvis en forstår hvordan systemet fungerer er det et greit system å feilsøke/reparere.










512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#12 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 17 March 2006 - 00:00

genielt, takk for gode svar! får vurdere det hvis det er klokka mi som har godt også.. men får prøve å måle vakumet på slangene først..

#13 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 17 March 2006 - 00:00

Den vakumstyringen er ikke det beste som har vært konstruert.

Her er en artikkel om konvertering til skifter med wire. http://www.jeepclubn...k/posi-lock.htm

#14 Chris

Chris

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1378 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

mulig jeg har liggende men kommer meg ikke ut i garasjen på en stund men ring og hør med bjørn bergskau på tlf 63712401

Chris

#15 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Vakumslangene er mer rør en slanger, det er skjelden disse ryker, hvis de da ikke blir fysisk revet i stykker.

Da er større sjanse for at 'gummi-overgangene' morkner/sprekker og forårsaker lekasjer, det er mange overganger som kan lekke.
Men disse gummi-overgangene er bra kvalitet (God gammel Jeep kvalitet:)), gikk nettopp over alle på min 87MJ..og det var ikke behov å bytte ut noen.
Her er en liten oversikt over over 87-91 4x4 vacum rør/slanger og overganger/koblinger.

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#16 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 17 March 2006 - 00:00

kan noen forklare meg forskjellen på command-trac og selec-trac? har gått til anskaffelse av en haynes bok..

JEPP JEPP JEEP!

#17 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 17 March 2006 - 00:00

det hun treger er trolig vakumklokka som sitter ved skifte gaffelen, og den kan umulig være spesielt dyr..

JEPP JEPP JEEP!

#18 Trude

Trude

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Har akkurat samme problem med min -87 mod, d skjedde plutselig å fikk også historien om vakumslanger. Har ringt rundt å pratet med flere kompatible verksted å alle har hversin ide'...
Noen sa at denne typen bil har tynne slanger å kan derfor lett bli tette...
En annen sa at det var vakumslangen som var gått, der det så kom fram at det er endel vakum-tilkoblinger i disse bilene å det var vanskelig å finne ut hvilken..
Så teorien om at et kryss hadde hoppet av under..
Å til slutt den om det elektriske system etc etc
Har bestilt time hos kompatibelt verksted i morgen, så om du fortsatt er i villede skal jeg gjerne informere om resultatet, kan om ikke annet spare deg en del tid;)

#19 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 17 March 2006 - 00:00

Jo, på høyre side, men kun på biler uten FULL-TIME firehjulstrekk... de med NP242-kasse har ikke utkobling foran i det hele tatt, har du det må feilen ligge et annet sted.

Knixen, nå lurer du søstra di til å kjøpe greier hu ikke trenger... vakuumpumpe sitter vel på viftereima og generere vakuum på en diesel som ikke lager sjøl wink.gif

#20 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

hei!

ja det hadde vært kjempe fint!

Og takk for alle svar, men når jeg ser på tegninga 512TR sendte meg så ser jeg at det er mange forskjellige måter vakumslangene kan gå fra motorrommet på.. jeg har ingen rør, jeg har slanger hele veien.. merkelig..

JEPP JEPP JEEP!