Gå til innhold



Foto

Motor ..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 Sam

Sam

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 178 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

I dag kom endelig goblokka hjem til pappan sin - O`lykke. smile.gif
3 mnd var vel ingenting å vente; nå som jeg har fått den i hus.


Klumpen er fra World(4bolt), 4.250 slag og 4.155 bor med 6.300 råder.
Veiv og råder er Eagle, 4340. Smidde stempler fra Mahle.
Kammen er et Jay Allen custom design, 235/245@.050, 606/584 løft.
Relativt beskjeden pga. pressa.

Noe maskinering må til hist og hint, kamkjedet tar i oljepluggene framme,
dogbones'n passer ikke helt pga ekstra bolthøl til toppene
og utvida kjølekanaler rundt cylindera.
De er forøvrig siamesborra, så det er ikke kjølekanaler imellom dem.

Men, litt fresing rundt om så blir det bra.

Toppene og pressa er der fremdeles intet nytt om, men den som venter på noe godt må alltid vente for lenge, det dukker vel opp etterhvert det og. Bilder følger etterhvert.


--
Bronco 408" 4R100 NP208 MASS-FLO TweecerRT

Smallblock460/AFR225/NOVI2000 på gang..
www.balsa.no/bil/calcs/gearcalc

#2 Sam

Sam

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 178 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

Det er stadig mye mer å lære smile.gif Og bilder med kommentarer kommer det sikkert flytende her ettersom.

Betane over er, sett bort fra hjelpestikkene, fra norges beste bildelsjappe - Summit. Det er -10AN fittings på trykksiden og -8AN på retur.
Høytrykkspumpa, den store, er en Aeromotive A1000, den lille en Holley blue som har fått gjennomgå med litt felglakk. Som nevnt er ikke det på bildet alt som skal til.
Holleyen skal fylle og trykke en fødetank på et par liter til ca 6psi, slik at høytrykkspumpa aldri går tom.
Et par liter holder til 15-20 sekunder på full throttle, og særlig mer enn det skal jeg ikke ha full throttle tror jeg..
Har 0-100 like under 7 allerede nå med 408'n..
Jeg kunne selvfølgelig plassert høytrykken bak ved tanken men syns den blir for utsatt der,
blir gjerne noen timer i terrenget hver uke og.

Hvordan går det med motoren din?

--
Bronco 408" 4R100 NP208 MASS-FLO TweecerRT

Smallblock460/AFR225/NOVI2000 på gang..
(http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=61131)
www.balsa.no/bil/calcs/gearcalc

#3 Knut G.

Knut G.

    Trondhjemmer i eksil

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2084 Innlegg:

Posted 06 October 2006 - 23:00

Imponert. Dette blir sjeft laugh.gif

_____________________
Trondhjemmer i eksil.
Medlem nr 2 Suzuki 4x4 Club Norway.

#4 Sam

Sam

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 178 Innlegg:

Posted 06 October 2006 - 23:00

Kamspekk om noen måtte være interessert.



--
Bronco 408" 4R100 NP208 MASS-FLO TweecerRT

Smallblock460/AFR225/NOVI2000 på gang..
(http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=61131)
www.balsa.no/bil/calcs/gearcalc

#5 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

Detta blir værst.....cool.gif

Rydder nok opp litt bakover i drivverket med denne motoren, men det er du vel klar over.

Roar, Lightfoot Racing

#6 Sam

Sam

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 178 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

4R100'n er bygd for å tåle det, den kommer i utgangspunktet fra en V10 og er derefter massivt preppa..
NP208'n får ta det som det kommer, kan ikke rive løs med 4x4 kobla inn uansett, bye-bye D44 i såfall.
Holder den ikke rett igjennom blir det å bygge 205 eller kjøpe Atlas.

Jeg har relativt små hjul, 32", og 8.8'n har sveisa rør, girdle, herda aksler og Auburn Pro, traction bar/Anti wrap kommer fra Sam's offroad, så en stund holder den.
Etterpå det blir det vel Currie 9".

Bremser er skiver rundt om, opereres med hydroboost og 1 1/8" mc fra F-450 samt Saginaw pumpe fra -89 460 van.

He****** masse jobb og moro igjen..


--
Bronco 408" 4R100 NP208 MASS-FLO TweecerRT

Smallblock460/AFR225/NOVI2000 på gang..
(http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=61131)
www.balsa.no/bil/calcs/gearcalc

#7 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

208'n tåler det fint og det høres ut som om du har forberedt bakakselen din også for litt juling.......du kommer aldri i verden til å få noe grep å snakke om uansett med en maskinisten:devil:, men det blir bare masse dekkrøyk så jeg tror at det meste vil holde.

Jeg ville tenkt på oppgradering av mellomaksler med dette oppsettet hvis du ikke allerede har gjort det.
44'n foran er nok ikke så glad for så mye motor, men med ordentlige stikkakslinger og kryss så lever den lenge.

Er nok noen som blir "litt" overrasket når du klemmer til med denne bilen......

Roar, Lightfoot Racing

#8 Sam

Sam

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 178 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

Det er 1350 bakover, mens originalt, 1310 eller hva det er framme.
Får jeg ånden over meg bytter jeg til stikkaksler fra D50 i løpet av vinteren.
Har akkurat satt i Detroit framme og er lei D44 for nå.


Litt av fuelsystemet..



--
Bronco 408" 4R100 NP208 MASS-FLO TweecerRT

Smallblock460/AFR225/NOVI2000 på gang..
(http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=61131)
www.balsa.no/bil/calcs/gearcalc

#9 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

Virkelig rått Sam! Det skal du ha, det ser ut som om du kan dine ting.
Hvis du ikke har noe i mot at jeg spør, hvor har du fått de fuelsystem delene over her i fra?

En annen ting, du har ikke ei hjemmeside hvor du har samlett litt bilder og info ang. ombyggingene dine a? Dette er et prosjekt jeg virkelig kunne tenkt meg å følge med på!

#10 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

Jeg er grossist på slike D50 stikkaksler hvis du er interessert etter hvert........
Brukte sånne på formula bilen tidligere, men byttet til 35 spline greier og har derfor liggende en del innmat til slik aksel.



Roar, Lightfoot Racing

#11 Sam

Sam

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 178 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

Roar:
Du skal ikke se bort ifra at du hører fra meg om D50 ting smile.gif

Etter snaue tre timer dremling var klaringene iorden idag, syns ikke det var så gæærnt. Har hørt historier om Dart blokker ...

Den var vel tenkt brukt med link-bar løftere, men det får den ikke av meg. redline blir godt under 7 så jeg trenger det forsåvidt heller ikke.

Et lite stemningsbilde for connosieuren, fra kjelleren:


Hvor vakkert og betagende er det vel ikke med 4 bolt laugh.gif

World oppgir ingen maks hp for blokka, annet enn at de opplyser om at den kjøres med "over 2500hp" biggrin.gif

--
Bronco 408" 4R100 NP208 MASS-FLO TweecerRT

Smallblock460/AFR225/NOVI2000 på gang..
(http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=61131)
www.balsa.no/bil/calcs/gearcalc

#12 Sam

Sam

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 178 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

Og siden jeg måtte jobbe idag å ikke kom meg på flystevne som jeg hadde planlagt,
fikk jeg tid til å måle litt forbrenningskammer osv.
Under er siste versjon fra DesktopDyno, oppdaterte data og 10 psi.
Noe sier meg at jeg nok ikke trenger så inmari mye boost ohmy.gif


Blir artig å se hvor langt unna det blir når det hele er ferdig.

--
Bronco 408" 4R100 NP208 MASS-FLO TweecerRT

Smallblock460/AFR225/NOVI2000 på gang..
(http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=61131)
www.balsa.no/bil/calcs/gearcalc

#13 Sam

Sam

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 178 Innlegg:

Posted 06 October 2006 - 23:00

Så var toppene og NOVI'n kommet.
Ser ut som om det blir litt fikkel å få reimer og ting til å line opp.
Føneren og braketter er til 87-93 5.0 mustang mens resten inkl registerdekselet er truck og/eller van greier.

Det at blokka er så sær og har så stor kjølekappe gjør også at bolter og braketter ikke bestandig passer helt ..

Det er ikke lenger noen tvil om at budsjetter for denne type galskap må ha mye rom og takhøyde for "ekstra påløpte kostnader" sleep.gif


Mock-up med N2K og topper


--
Bronco 408" 4R100 NP208 MASS-FLO TweecerRT

Smallblock460/AFR225/NOVI2000 på gang..
(http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=61131)
www.balsa.no/bil/calcs/gearcalc