4.0 med turbo / kompressor?
#1
Posted 19 September 2006 - 23:00
Har sett noen bilder i forumet av kompressor- og turboinstallasjoner, men det er på langt nær presentert systematisk, dessverre. Det er interessant med lenker til tråder, bilder samt hva som faktisk godkjennes. Er det f.eks. behov for kompresjonssenking før overladingsinstallasjon? Er det mulig å få til overlading og fremdeles kjøre 95 oktan? Finnes det i tilfelle "bolt on"-kit? Det er ikke et alternativ å forsake air condition til fordel for kompressor.
Ettersom jeg stort sett er on-road med min XJ kan turbo være et alternativ, men kompressor har klare fordeler med effektiv lading i det turtallsområdet min XJ stort sett går (1500-2500rpm). Kenne Bell har et ganske fikst oppsett ferdig til TJ 4.0 med bl.a. "Cold air intake" og annen godis. Poenget for min idé er at det skal fungere så bra som mulig så tidlig som mulig. En liten turbo kan kanskje også være det som behøves, 4.0 har uansett ikke et enormt turtallsregister. Funderer også på en 2-trinns løsning med en liten turbo først og en større etter for å dekke registeret best mulig.
http://www.kennebell.../wrangler40.htm
------
Jeep!
Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
http://www.offroad.n...e=View&RID=1992
#2
Posted 19 September 2006 - 23:00
eller du kan stroke motorn jeg har en slik stroker kombinasjon
4.5L "Poor man's" simple stroker
Jeep 4.2L 3.895" stroke crank
Jeep 4.2L 5.875" rods
Sealed Power 525CP standard bore pistons
9.2:1 CR
Stock 4.0 HO camshaft
Stock 0.051" head gasket
0.101" quench height
Ford 24lb/hr injectors with stock 39psi FPR for '87-'95 engines, stock injectors with stock 49psi FPR for '96 and later engines
247hp @ 4900rpm, 300lbft @ 3400rpm
her er en link til flere stroke kombinasjoner
http://www.jeep4.0pe...om/stroker.html
JEEP CJ7 4,5L STROKER
#3
Posted 19 September 2006 - 23:00
Går litt i samme tanke selv og fant denne artikkelen
http://www.jpmagazin...eep_4_0l_turbo/
Ut på tur aldri sur.
Offroaders Hordaland
Støttemedlem Kvinnherad Offroadklubb
Suzuki 413 Hardtop
Jeep Grand Cheroke
#4
Posted 19 September 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Går litt i samme tanke selv og fant denne artikkelen
http://www.jpmagazin...4_0l_turbo/</td id="quote">
Ganske fin artikkel det der. Jeg har søkt etter dette, men ikke funnet noen som er så bra. Dermed fant jeg 505 Performance.
http://www.505performance.com/
------
Jeep!
Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
http://www.offroad.n...e=View&RID=1992
#5
Posted 19 September 2006 - 23:00
Har sendt en forespørsel til TEF Racing ved Svarstad og venter spent på svar. Hvis flere "her inne" slår seg sammen kunne vi kanskje få en pakkepris på et eller annet som virkelig er bra og driftssikkert?
Mvh Odd Buhund
Cherokee XJ 4,0 HO -94.
#6
Posted 19 September 2006 - 23:00
De sa også at dette er en sterk motor som tåler "juling" :-)
Skal få en ca. pris når de har fått undersøkt litt rundt hva som finnes.
Det er jo en "jungel" der ute og alt er ikke like bra----
Cherokee XJ 4,0 HO -94.
#7
Posted 19 September 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Har snakka med TEF Racing og de anbefaler kompressor på 4 litern.
OK at motoren er robust. Men hva med automatkassen og resten av drivverket. Og ikke minst, hva sier de om mulighet til å beholde AC?
------
Jeep!
Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
http://www.offroad.n...e=View&RID=1992
#8
Posted 19 September 2006 - 23:00
"Kjenner på gikta" at prisen totalt fort vil dra seg mot en tusenlapp pr. hk.
Cherokee XJ 4,0 HO -94.
#9
Posted 19 September 2006 - 23:00
------
Jeep!
Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
http://www.offroad.n...e=View&RID=1992
#10
Posted 22 September 2006 - 23:00
Cherokee XJ 4,0 HO -94.
#11
Posted 22 September 2006 - 23:00
Torfinn
#12
Posted 22 September 2006 - 23:00
2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch
#13
Posted 22 September 2006 - 23:00
Kopi av melding:
From: Kenne Bell [mailto:kennebell@kennebell.net]
Sent: 20. september 2006 18:45
To: ....
Subject: Re: Supercharge a Jeep XJ/Cherokee 4.0 EFI
At this time we do not offer a kit that will work on your application.
Det er jo litt sørgelig. Kopierer litt info fra 512TR som kjører Avenger kompressor i sin YJ:
Kopi av melding:
Jeg har en Avenger kompressor, den er nesten 100% lik Kenne Bell.
Begge to er laget av svenske Autorotor.
Jeg har bare positiv erfaring med kompressoren, både sommer og vinter, ytelsen er bra, og bensinforbruket på langkjøring gikk ned med 2 dl på mila, fra 1,6 til 1,4 l/mil med 3,55 utveksling og 35 tommere målt på vinteren med mye 4x4 inne.
Skal du bruke denne på en XJ må du ha et lite scoop fordi kompressoren vil kollidere med panseret. På YJ trengs det body lift for å slippe scoop.
Drivrem er ikke noe problem, selv med AC. Jeg har ikke AC på YJ’n, men har plassert en ekstra servopumpe til hydroboost bremsene og winchen, der hvor AC kompressoren bruker å stå.
Både Kenne Bell og Avenger mangler den perfekte motorstyringen selv om KB tilbyr re-programering av computeren på nyere modeller.
Etter min mening er det umulig å få perfekt motorstyring uten individuel programering og MAP sensor som leser overtrykk.
Testing, datalogging og programering av fuel og tennings tabeller er utrolig tidskrevenede, spesielt når en har måtte lære seg alt selv.
Jeg kjører nå med ca 5-6 psi overtrykk, men blir nok å eksprimentere med enda høyere..ca.8-10 psi.
....
Her er noen bilder
Kompressoren montert på innsuget:
YJ med avenger, motorrom:
XJ med Avenger supercharger:
http://www.avengersuperchargers.com/
Siden bodylift på en XJ ikke er mulig (unibody) og jeg foretrekker en sleeper fremfor et scoop som eksponerer alt vil jeg vurdere turbo i større grad nå enn før. Overlading kunne vært langt lettere om 4.0 var crossflow med innsug på den ene siden og eksosen på den andre siden, men det er også klart at programmering av motor- og fuelstyring er en vesentlig utfordring.
Jeg har ikke funnet noen god tråd her om overlading, men 512TR dokumenterte noe her:
http://www.offroad.n...155&whichpage=4
------
Jeep!
Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
http://www.offroad.n...e=View&RID=1992
#14
Posted 22 September 2006 - 23:00
Nå trenger jeg et godt råd om en alternativ måte å få en smule effektøkning på. Har K&N FIPK, men vil et gromt eksosannlegg ha noen merkbar virkning? Med håpefull hilsen :-)Odd Buhund.
Cherokee XJ 4,0 HO -94.
#15
Posted 23 September 2006 - 23:00
#16
Posted 23 September 2006 - 23:00
Cherokee XJ 4,0 HO -94.
#17
Posted 23 September 2006 - 23:00
Jeg ser det ikke som noe stort problem å ettermontere en turbo på en slik bil. En "passe" størrelse T4 eller en hybrid T3/T4, en FMU og ekstra bensinpumpe + litt sveising av rør etc. så burde det gå greit å dra ut 100 ekstra hk av denne motoren uten at det koster mye.
Roar, Lightfoot Racing
#18
Posted 23 September 2006 - 23:00
For å få den store økningen må det nok tyngre skyts til, slik som stroking, kompressor/turbo eller aller best en kombinasjon av disse.
På sikt blir nok 4.0 literen stroket til 4,7 og ladetrykket økt til 8-10 psi, samt bytte ut den 3-trinns automatkassen med AW4 kassen som står i Comanchen.
Fant tilfeldig ved Google et uredigert referat som jeg skrev for JCN for snart et par år siden om installasjon av kompressoren.
Installasjonen ble gjordt i jula 2004-05, men det har rent mye vann ut i sjøen siden den gang, så i ettertid er det gjordt mange forandringer, men i grove trekk viser det hvordan jeg installerte kompressoren.
http://www.microtec....ressor/Del1.htm
http://www.microtec....ressor/Del2.htm
http://www.microtec....ressor/Del3.htm
http://www.microtec....ressor/Del4.htm
http://www.microtec....ressor/Del5.htm
512TR
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#19
Posted 23 September 2006 - 23:00
Kommer til å gå for nytt innsug, header og større eksos i første omgang.
Skulle jeg senere finne på noe mer vil vel ikke dette være bortkasta?
Har noen et nyere innsug til salgs, eller vet om, er jeg takknemlig for tips. Mvh Odd Buhund
Cherokee XJ 4,0 HO -94.