Gå til innhold



Foto

lugging ved kjøring


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
45 replies to this topic

#1 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 04 December 2006 - 00:00

hallo folkens

min kjære y60 har fått et problem, det lugger litt i bilen når jeg kjører igang, og opp imot ca 2000 o/min, dette på alle gir.

lugging er kanskje litt å ta, det er mer en nøkking eller mild nøkking i bilen

det virker ikke som det er fusking i motoren, da den går som en klokke, også ved tomgang, snarere så virker det som om det ligger i drivverket, men hva vet nå jeg

vet ikke om dette oppstod før eller etter jeg skiftet dieselfiltret !!

uansett idag har jeg luftet diesel rørene ved dysene, jeg har renset minifilteret inne i banjo koblingen.

ringer til nissan, og de forteller meg at det kan være brekket som forårsaker dette, jeg jekker således opp bilen bak, settern den i fri, og drar akselen rundt, fra girhuset, det virker også som om denne går lett og uhindret.

det hører med til historien at døgangen på brekket er vesentlig lenger nå, enn den har vært tidligere

alle gode råd og tips tas hjertelig imot !!

Hmm ; har vel aldri vært tunet eller byttet dyser på børsa, og den har gått 360, kan dette være en årsak ?, i tilfelle hvor kan jeg kjøpe nye dyser for en rimelig penge

erik


#2 gass

gass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 05 December 2006 - 00:00

Hadde det vært meg, hadde brennstoff ventilene (les dyser) blitt
tatt ut og trykktestet. Dette er lett og du kan gjøre det selv. ta ut dysene og ta de med deg til nermeste bil verksted og si at du vil trykkteste de. Det tar 10 min.

#3 patrolman

patrolman

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 567 Innlegg:

Posted 05 December 2006 - 00:00

hei
jeg har en y61 som også har/hadde luggeproblemer. jukset litt ved gasspådrag, og da kom det en røyksky av blå/grå røyk,men kun i det den lugger ikke ellers i hele tatt ikke bruker den olje heller....
dette kom ETTER jeg byttet diesel og luftfilter, jeg importerte bilen fra Sverige i juni, og kjørte den av ot til på prøveskilt ville ha alt klart til regging av bilen, den sto jo i garasjen i vel en måned startet den opp av og til da :Dmen den dagen jeg fikk skilter og kjørte ut av gården så merket jeg nykkingen/luggingen med en gang
vet ikke om det er forskjell på dieselkvaliteten i Sverige og Norge men det gjelder nå ikke din bil da, først bare forklare litt
jeg har gått over alt som heter slanger til diesel også returen, den går inn på filteret igjen hos meg,hvordan er det med din??
den kan suge falsk luft der sett på en klar slange fra filteret TIL pumpa og se om det ikke kommer noen luftbobler!! kom det hos meg jeg byttet hele filterholderen men HUSK det skal være en liten pakning i senter på filteret Ble en smule bedre... EGR ventilen kan med fordel kobles ut også, fant ikke ut av dette selv,av irritasjon og søvnløse netter satte jeg den inn til nissan de sjekket diverse byttet filter som jeg nettop hadde byttet:devil: 400.- der også.. renset i innløpslanger til Turboen + ic men ble ikke bedre..........3330 kr takk.. for ingenting
kan det være dysene da spurte jeg... nja... tviler på det kanskje pumpa er gåen/slitt la de til men den kan bare testes når den er av sier de UAKTUELT å gjøre det nå iallefall. jeg snakket med et dyseverksted og de mente det var dysene som var slitte,får nye spisser for ca 4000.- Fikk tips om rens av dyser, heiv på tanken en TUNAP dieselsystemrens,etter en tank med det så er DET MESTE av juksinga/lugginga borte:) men skal ta og skifte dysene før jul nå.
er nok det som gjør det hos meg iallefall,håper jeg da!!!
så prøv en hestekur med rens,kan nok hjelpe deg det jeg tok en flaske nok til 80 liter på 60 liter diesel på tanken har hatt topic om mitt problem oppe her tidligere,men heller dårlig med svar, det er ikke så mange y 60/61 eiere ENNÅ her innpå med erfaringer om denne motoren. mest gamlepattien men er sikker på at hvis noen vet så svarer de så godt de kan "knallbra forum her"
har også en gammel 3.3 og den har aldri hatt et feilslag,makalause biler det der:) har kanskje "glemt noe i farten"her så bare spør
mvh Patrolman;)

Konditordiesel e best,det vett jo alle

#4 Drammen OffroadClub

Drammen OffroadClub

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 432 Innlegg:

Posted 05 December 2006 - 00:00

Nissan har hatt de aller beste motorene innenfor diesel, det vet ALLE som har med bil og transport, mitsubishimotorene er også bra, bare du holder servicen. Alt i alt, japsemotorene holder lenge de, bare servicen holdes til rett tid.


Mitsubishi Pajero 1986 Mountain
4x4mountain@datateknikk.no

#5 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 05 December 2006 - 00:00

Takk for gode råd

Jeg har ikke lagt merke til at den soter spesielt når den lugger, egr ventilen har jeg ikke på min modell, det er bare gjort klar en utsparring i godset til å montere inn ventil.

JA har fyllt på dieselrens for kort tid siden, ca 30ltr siden så jeg avventer videre effekt av dette

#6 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 05 December 2006 - 00:00

Har du fått pumpa ut all luft av dieselfilteret/systemet? For meg virker det som om problemet fremdeles ligger der.

#7 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 05 December 2006 - 00:00

jeg vil påstå at jeg har fått ut lufta, denne modellen er jo selvluftende, jeg har pumpet dieselfilterer knallhard, og jeg har luftet ved matingen til dysene, pr dyse, kan noe annet gjøres mht lufting ?

#8 patrolman

patrolman

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 567 Innlegg:

Posted 05 December 2006 - 00:00

prøvde du med en gjennomsiktig slange fra filteret til pumpa:wtf:wtf.gif

Konditordiesel e best,det vett jo alle

#9 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 05 December 2006 - 00:00

Jeg har ikke prøvd tipset med gjennomsiktig slange fra Patrolman, det skal jeg ta til helgen.

Videre har jeg glemt en liten detalj, når jeg kjørte med 4wd inne og skiftet gear i helgen, kom det en merkelig krakle lyd, denne lyden kom ved et par gearskift, og jeg lurer på om dette har sammenheng med at det kan være trøbbel inne i brekk trommelen !

#10 sir

sir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 143 Innlegg:

Posted 05 December 2006 - 00:00

første som slår meg er: sjekk at festene til dieselpumpa sitter, hadde tilsvarende på hiacen, og har skrubbsår i skallen etter kløingen enda


I'm not useless, i can be used as a bad example..

#11 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 05 December 2006 - 00:00

Setter en knapp på dysene, Erik! Hvis dysene dine har presset diesel i 360' km, må det jaggu være på tide med justering.

-Og den klunkinga du får når du kjører med 4x4, er bare et rop fra bilen om at den ønsker seg en aksling -med SPERRE:D

Hilsen Michael
01 Patrol Y61 og 64 Volvo felt L-3314

#12 offpist

offpist

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 05 December 2006 - 00:00

Jeg har også en liten "dunk" når jeg kkjører med 4x4 men helst når jeg svinger holdet en knapp på styringa jeg..?

#13 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Nye oppdagelser

Etter kjøring idag, sjekket jeg brekket + bremser for varmegang, det viser seg at brekk trommelen er kald, men begge bremser på høyre side, er vesentlig varmere enn venstre.

Er ikke bremsesystemet kryssdelt slik at man aldri kan få svikt på begge hjul på samme side ?

Kan problemet ligge i bremsekraft forsterkern eller er det bare dette tilfeldig

#14 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

ville så gjerne oppdatere folket om siste utvikling.

jeg tar av calipern idag, og det virker på meg som stemplet sitter bom ifast, fjerner så slangen og tømmer stemplet for bremsevæske, tipper jeg kan bevege stemplet noen mm, får ikke presset det noe spesielt ut, prøver med trekkern ned i slangehullet !!!

hvor langt skal stemplet kunne bevege seg ?`
hvor får jeg tak i nye caliper som ikke koster skjorta !!

#15 gass

gass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Du får kjøpt rep. sett til kalipterne dine for en billig penge:)

#16 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 10 December 2006 - 00:00

hei igjen folkens, dere lurer nok på hvordan det går med denne utfordringen.
siste nytt i saken er følgende ; jeg har idag hatt besøk av en meget habil mekaniker, så vi fikk løst problemet med bremsene, eller det var jo ikke der problemet lå- snarere så lå det i strammeskruene til hjullagret, de var alt for stramme, derfor ble trommelen og hele ****en alt for varme, det gledelige er jo at jeg har fått smurt opp begge kalipere på høyre side, så den kan vi anse som løst.

Så var det tilbake til luggingen da - samme mekaniker kan konstantere at luggingen inntreffer omtrent samtidigt med turbo innslaget, dvs i området 1500-1900 0/min, deretter blir luggingen bort.. jeg er da like grønn igjen, og rådspør resten av offroad folket !!!

jo hvem er denne mekanikern lurer du ; tatatass heter han

#17 buckley

buckley

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Innlegg:

Posted 11 December 2006 - 00:00

Har du skiftet dysespissene enda? Jeg har samme problem på min Y60, men har egentlig slått meg til ro med at det er dysene.. =)

Vente på pæng & bedre vér før det blir gjort noe wink.gif

Patrol GR Y60 GQ, LWB Goodyear MT/R 33x12,5-15 på 10" Dick Cepec DC1

#18 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 11 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Har du skiftet dysespissene enda? Jeg har samme problem på min Y60, men har egentlig slått meg til ro med at det er dysene.. =)

Vente på pæng & bedre vér før det blir gjort noe wink.gif

Patrol GR Y60 GQ, LWB Goodyear MT/R 33x12,5-15 på 10" Dick Cepec DC1


Opprinnelig postet av buckley




Hei du

Kjedelig å høre at flere sliter med det samme som meg, men godt at du kan ha en formening om hva problemet er.

Nei har ikke skiftet dysespisser enda.

Er symptomene ved slitte spisser som jeg har beskrevet.
Kan man skifte spisser selv, hvor kjøper man nye spisser
Bør ikke disse innjusteres for korrekt spraymønster
andre smarte ting ?

#19 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 23 January 2007 - 00:00

hallo folkens, har skiftet dysene uten spesielt mer hell.

gutta på autodieselen mente at pumpa kunne trenge justering --- noen som vet noe om hvordan dette gjøres, osv..

#20 TheChieF

TheChieF

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 716 Innlegg:

Posted 23 January 2007 - 00:00

Og da skyter jeg inn følgende: er det samme fremgangs måte for justering av fuel og tenning på børsa til erik som på chevy 6,2 diesel eller en lignende metode? hvor på pumpa sitter eventuell mengde skruen på y60?wtf.gif

********TheChieF********

************************
Medlem nr. 393 CCON
Chevrolet Club Of Norway
http://www.chevyclub.no/

Er det noen som vil ha @gmail.com addresse? ta kontakt med meg på pm, jeg har ca. 50 stk addresser å gi bort.