Gå til innhold



Foto

Mere 1000mtr og jordingsstyrt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 Rune75

Rune75

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 232 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Detta har akkurat vært diskutert og jeg trodde jeg forsto det helt til jeg i går monterte 1000mtr på vår 97mod Lancer... Jeg koblet først ferdig 1000mtr, (hovedstrøm til de), og når jeg skulle koble opp styringa til releet så dro jeg av kontakten bak på den ene hovedlyspæra, (originallyset), for å måle meg frem til hvilken av de 3 ledningene som ga strøm til fjernlyspæra, den hadde jeg tenkt å huke meg inn på... Når jeg dro i lyshornet så fikk jeg 12V mellom jord og den øverste polen på kontakten, huket meg på der og jordet releet ... Alt var bare fryd i noen minutter helt til jeg fant ut at lyshornet kun virker på 1000mtr når hovedlysbryteren, den for bilens originale lys, står i AV posisjon og Dimmebryteren, den jeg slår fjernlys AV/PÅ med er dratt tilbake slik at fjernlysene ville slått seg på viss hovedlysbryteren hadde stått PÅ... Dette får jo selvf den konsekvens at viss jeg kjører med Hovedlysbryteren på, sånn som jeg gjør når det er mørkt, så virker jo ikke lyshornet, akkurat slik det ble påstått her på forumet tidligere.. Det jeg lurer på er følgende: Det går 3 ledninger inn på Hovedlyspæra, EN er til fjernlys, EN er til nærlys og den siste er til sokkelen på pæra.. Hvem av de 3 er det jeg skal huke meg inn på viss jeg skal koble styringa til releet på + på andre siden ?? For det er vel det som må til for å få lyshornet til å virke på 1000mtr eller ??

OMEGA

#2 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Litt uklart... men håper det er lesbart!
Funksjonen for lyshornet går ikke fram av skjemaet, men det er innbygd i nær/fjernlysvenderen, og jorder nær og fjernlys samtidig.

#3 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Her er et skjema jeg klodret ned i full fart.... ca slik fungerer det på Pajero Gen 2 iallfall... ekstralyskrets til høyre.

user posted image

#4 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Forutsatt at bilen har jordingsstyrt lysanlegg!
Gjør slik:

Ta av pluggen på ene hovedlyset.
Slå på fjernlys!
Mål spenningen mellom de tre kontaktene og JORD
Mellom EN av kontaktene og JORD skal du nå ha 12 volt. GLEM denne!
De to resterende kontakter er jord for hhv. nær og fjernlys.
Sett måleinstrumentet på "hylerfunksjon" slik at det hyler når du har kontakt mellom målepinnene!
Sett ene målepinnen til JORD (minus på batteri) og den andre i en av de to kontaktene! Prøv begge!
Når instrumentet hyler har du funnet kontakten / ledningen du skal bruke!
Ved nærlys, må du bytte til den andre kontakten for at instrumentet skal hyle.

Hent styrestrøm fra batteriets + pol og koble til den ene spolekontakten på releet.
Så jorder du releets spole til den ledningen du fant tidligere!

Du har nå koblet releets spole i paralell med fjernlyspæra, og lyshornet skal virke alltid!

#5 Rune75

Rune75

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 232 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Høres veldig greit ut... Skal koble om så fort bilen er hjemme igjen senere i dag... TAKK...

OMEGA

#6 Rune75

Rune75

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 232 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Hørtes tydeligvis greiere ut enn det var... Når jeg slår av tenninga på bilen så er det kontakt mellom jord og ALLE de 3 ledningene som går til den originale lyspæra.. D.v.s at jeg ikke kan jorde releet mitt i noen av de 3 ledningene.. Da vil jo 1000mtr slå seg på når jeg slår av tenninga.. Lysene er styrt på den måten at når fjærnlys lyser så har nærlys 12V på begge polene, og når nærlys lyser så har fjærnlys 12V på begge polene.... 12V på 1 punkt hele tiden, og de 2 andre veksler på å ha 12V eller jord, ALLTID 12V på minst 2 poler..... DET ER VEL JORDINGSSTYRT ??? Begynner å vende meg på tanken å kjøre uten lyshorn på 1000mtr nå... Hehe..

OMEGA

#7 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Slå på langlysa. IKKE bare bruk lyshorn. Så måler du hvilken kontakt du har 12v på, og hvilken du har til jord. Så henter du styrestrøm der du har 12v, og jorder relèet der du har jord...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#8 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Men da funker ikke 1000 metringene på lyshornet HardKåre? Stemmer ikke det?

Rune, hvis det er slik at alle 3 ledningene jordes når du slår av tenninga, så kan du hente styrestrømmen på felles + som går inn på ene hovedlykta, i stedenfor på batteriet.
Felles + er gjerne litt tykkere enn de to andre, som er jord for fjern og nærlys. Jord releet på fjernlys jord. Da vil metringene lyse på lyshorn. Skal se om jeg får til et koblingsskjema i løpet av kvelden. Det forklarer mye bedre enn tekst!

#9 Rune75

Rune75

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 232 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Skjønte det..... Var sånn jeg tenkte det helt fra begynnelsen egentlig, men har klart å forvirre meg selv helt bort... Huff Huff... Får ta den koblinga i morgen....

OMEGA

#10 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Jeg hadde dette problemet på en bil jeg hadde en gang. En rask tlf. til det verkstedet, så fikk jeg vite hvor ledningene skulle gå. Det var null problem.

Men jeg husker jo ikke dette nå, for dette var i '99, og bilen er solgt for 4 år siden.

Lykke til cool.gif

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15

www.bruktbildeler.com

#11 Rune75

Rune75

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 232 Innlegg:

Posted 10 December 2006 - 00:00

Sånn, nå er lyshorna med... Koblet spolen til releet (85/86) rett på ledningene til fjærnlyspæra, I paralell, helt inne ved pæra, bruker ikke egen bryter til 1000mtr inne i bilen... Trangt å jæ.... selvf, men nå virker det altså...... Takk for all hjelp...

OMEGA

#12 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 21 April 2010 - 20:07

Er det noen som har opptegna koblingsskjema for jordingsstyrt lyssystem der lyshornet fungerer? Prøver å lese litt i tråder hvordan jeg skal legge opp ledningsnettet slik at lyshornet fungerer. Er så mye frem og tilbake, forskjellige meninger etc, skulle hatt en ordentlig oppskrift!

#13 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 22 April 2010 - 00:13

QUOTE
Er det noen som har opptegna koblingsskjema for jordingsstyrt lyssystem der lyshornet fungerer? Prøver å lese litt i tråder hvordan jeg skal legge opp ledningsnettet slik at lyshornet fungerer. Er så mye frem og tilbake, forskjellige meninger etc, skulle hatt en ordentlig oppskrift!


Kobler du som i skjemaet lenger opp i tråden, så funker det.
Poenget er at spolen i ekstralysreleet ditt må være i parallellkobling med fjernlystråden i H4-pæra i bilens orginale lys.

Så vidt jeg vet er fargene på ledningene til hovedlyspluggen som følger:

rød/blå: felles +
rød/hvit: jord nærlys
rød: jord fjernlys


En enklere måte å oppnå parallellkobling er å koble 86 på releet til rød/blå ledning, og 85 til rød ledning.
Lykke til!

Edited by Pajerosan, 22 April 2010 - 00:15.


#14 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 22 April 2010 - 23:37

Herlig. Etter litt pønsking fikk vi lysa til. Brukte alternativ 2, kobla styrestrømmen rett på pæra. Takk for hjelpa, Pajerosan.

Edited by mengis, 22 April 2010 - 23:38.