Stålpriser
#1
Posted 15 December 2006 - 00:00
Reisverket blir i stål.
Noen som har peiling på stålpriser? Tror stolpene blir av ca 20x20 firkantrør, med H-bjelker som topp-ramme.
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
Frode, the member formerly known as FR..
www.terrengbil.com
#2
Posted 15 December 2006 - 00:00
#3
Posted 15 December 2006 - 00:00
__________
GPS Fantom.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
#4
Posted 17 December 2006 - 00:00
Om du får noken du kjenner som f.eks driv i bransjen til å handle for deg, så har nok dei en framforhandla kilopris som er fjernt frå den du må ut med på rukku når du stikk innom og kjøper firkant..
til bygget bruker du nok I eller H-bjelke i konstruksjonsstål.
eks: materialkost på kanalbeskyttersane mine var ca. 120,- som er ca. 30-40% av vanlig "butikkpris" på stålet.
- tanke og draum er himmelske køyrety..
http://www.terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#5
Posted 17 December 2006 - 00:00
#6
Posted 15 December 2006 - 00:00
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
Frode, the member formerly known as FR..
www.terrengbil.com
#8
Posted 16 December 2006 - 00:00
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
Frode, the member formerly known as FR..
www.terrengbil.com
#9
Posted 16 December 2006 - 00:00
Om prisene er rett har jeg ikke peiling.
//stian f
#10
Posted 16 December 2006 - 00:00
De er sikkert veiledende, men det holder.
Sikkert dumt spørsmål, men hva er forskjellen på kald og varm valset stål?
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
Frode, the member formerly known as FR..
www.terrengbil.com
#11
Posted 16 December 2006 - 00:00
#12
Posted 16 December 2006 - 00:00
normal dim på søyler er 80x80 eller 100x100
tror d blir myyyye biligere å rekne pris da:)
R.H
#13
Posted 16 December 2006 - 00:00
Edit: Det var vel egentlig et dårlig argument... Hadde vel neppe brukt stendere i den dimensjonen om jeg skulle bygge i tre-materiale heller...
Samboer til mor skal tegne den og beregne styrke, han har ikke kommet så langt og jeg er litt i forkant. Mulig det blir lettere å laga budsjett etter jeg har fått tegninger:)
Bygget blir som sagt 20x12m med 4 porter og mønetak..
10x10cm firkantrør holder altså? vil tro det blir noe billigere, ja..
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
Frode, the member formerly known as FR..
www.terrengbil.com
#14
Posted 16 December 2006 - 00:00
I-bjelker eller U-bjelker må vel være mye sterkere en firkantrør.
HILUX 86mod. 2,4D
#15
Posted 16 December 2006 - 00:00
#16
Posted 17 December 2006 - 00:00
Etter det jeg forstår blir det nok i eller H-bjelker, ja..
Stål er valgt pga spennet, ja. Bygget blir vistnok billigere og uten innvendige stolper, da.
Jeg har faktisk ganske gode priser hos Ruuki, arnfinn.
Det spørs om jeg må vente på materialliste før jeg lager budsjett -
Kom over en stor band-kappsag for stål i går. Dersom jeg har plass blir det nok kjøp.
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
Frode, the member formerly known as FR..
www.terrengbil.com
#17
Posted 17 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Sikkert fordi det blir et spenn på 12 meter...
Opprinnelig postet av Big noZ
Går fint med takstoler det.
Er ikke spennet som er problemet, problemet er jo hvis du skal ha to etasjer og skal ha et dekke på 12 meter spenn, ett så stort spennbetong dekke vil bli sinsykt tungt, da er stål reis ett stort poeng.
Når det gjelder bygget så finnes det mange levrandører som lager slike ferdige stål spenn, til haller av ymse typer.
Har selv ett sånt bygg på 10x18, det er fire stål spenn med 2X6 spikerslag på. Helt kurant som ett "skur", men veldig tungvindt hvis du skal byne å vind tette og isolere.
Har jobba på flere sånne stål og spennbetong bygg, fordelen er at på flere etasjes bygg kommer de raskt opp og får på tak, men det er sinsykt mye arbeid med brannsikring og innredning når di har al stål reisen å forholde deg til.
Er fordeler og ulemper med alt, var bare nyskjerrig på årsaken jeg.....
<url>http://www.giljargro...B_norsk/phpBB2/
#18
Posted 17 December 2006 - 00:00
Så for meg at et av løpene skal innredes til et varmt verksted, og resten blir et stort rom.
De fleste jeg har snakket med mener bygget blir billigest i stål.
Mulig de tar feil?
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
Frode, the member formerly known as FR..
www.terrengbil.com
#19 Guest_Ural 375D_*
Posted 17 December 2006 - 00:00
Bruk I-bjelker, da får du masse styrke for mindre penger. Styrken trenges kunn i bæreretning. Sideveis får du stabilitet i veggplater etc.
Mange driftsbygninger er oppført i stål, og etter hva jeg kan huske, så er det utelukkende I-bjelker som benyttes.
Bildene er kun til illustrasjon. Bygg gjerne med to etasjer. Om du så deler inn loftet på midten, kan du "Henge" gulvet fra mønen ved bruk av stålstag. Billig og meget bra konstruksjon. Send meg en mail om du vil ha hjelp til tegning (AutoCAD)
Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!
Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"
Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
#20
Posted 17 December 2006 - 00:00
Mor bor sammen med en byggingeniør med lang erfaring fra spennbetong-bygg. Han vill tegne og beregne materialene. Men mulig jeg tar kontakt om det går for lang tid med han...
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
Frode, the member formerly known as FR..
www.terrengbil.com