Gå til innhold



Foto

Suburban elektronisk dieselpumpe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
168 replies to this topic

#81 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 18 January 2007 - 00:00

Nei, jeg hadde heller ikke trodd det var nødvendig med hemmelighetskremmeri. Men her er det lett å tråkke folk på tærne. Det virker som folk er helt frelst i sin tro på hva som er feil og ingen må komme med andre teorier.

Jeg velger da heller å si hva jeg finner er i orden, foreløpig.

Religiøse kristne mennesker utmerker seg ofte med å si "amen".

#82 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 22:38

FSD'en er nå ferdig dissekert.
Har målt og sjekket komponenter til den store gullmedalje. Dette var mye "gammeldags" elektronikk. Alt er i orden på komponentsiden, når det gjelder det som er målbart, bortsett fra en liten luring som er litt utenfor spesifikasjon i følge merkingen. Det kan ha vært denne som forårsaket feilfunksjonen, men faktisk har jeg liten tro på det.
Min mistanke går nå i en annen retning men dog knyttet til interne forhold i FSD'en.
Forsøker nå å kartlegge printkortet.
Må vel få tak i en defekt FSD til for å sjekke signal og respons når den ikke fungerer.

#83 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 19 February 2007 - 23:39

QUOTE(JHH @ 16 Jan 2007, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Hei !
Når det gjelder PMD/FSD`en , er den helstøpt ? Går det an å demontere transistorene uten å slite av føttene ? Kan det lekke veske inn ved transistorene ?
mvh JHH


Som du kanskje har sett, har jeg dissekert en FSD.

Transistorene er innstøpt i epoksy. Epoksyen må fjernes skal man få demontert uten å rive av "føttene".

Når du snakker om lekkasje er du faktisk inne på noe vesentlig. Her er du ved kjernen av problemet som jeg ser det. Som en følge av lekkasjen ser det ut for meg at det kan oppstå kontaktfeil mot kapslingen på en av effekttransistorene (i første omgang), og da får man nok begynnende problemer med feilstopp.

Har fått tak i en defekt FSD som er overhalt, og den fungerer nå. Den er under uttesting - faktisk uten kjøleribbe siden det utvikles lite effekt (varme) i den. Men dog står den i en luftstrøm som kjøler hele boksen.

Reserven står ved siden av. Bare å flytte en stikkontakt om/når pasienten skulle ryke igjen. Begge boksene står i beskyttet atmosfære nå.

Utstyret er kjøpt på eBay.

#84 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 21:53

Var ute å lufta Subben i helga og fant ut at jeg ville teste den overhalte FSD'en (pasienten). Bakken opp Gullfjellet skulle egne seg.
Koblet inn 4wd og 3. trinn på automaten i rundkjøringen nede i bakken.
Kjørte rolig gjennom tunellen og så gav jeg bånn pinne.
Det gav skikkelig trøkk.
Etter ca. 350 m var det hele over.
Pasienten fungerer imidlertid fortsatt!

#85 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 26 June 2007 - 20:04

Var på langtur (1500km) sist uke med campingvogn og tungt lastet bil (5t ++). Endelig fikk jeg testa Subben etter endringene jeg har skissert over.

Mest gledelig resultat er at diesel-forbruket er gått ned over 10% (konservativt).

Jeg mener dette kommer av forbedringene i kjølesystemet, og har sin årsak i at automatkassen fungerer bedre. Merker at kassen er ”fastere” og ikke viser tegn til oppvarming f.eks i bakken fra Borlaug opp på Hemsedalsfjellet.

Med andre ord har jeg nå minst 10% bedre virkningsgrad over automatkassen. Dette betyr minst 10% mer effekt på drivhjulene (15hk + minst).

Alle fem radiatorene i fronten på bilen, og de systemene de kjøler, nyter nå godt av bedre kjøling.

Det var det gledelige – så til det interessante:

Temperaturen på FSD’en er tilnærmet konstant i forhold til referansetemperaturen uavhengig av omdreiningstall og belastning. Jeg måler ikke temperaturen på kjøleribba (som er et merkelig målepunkt for temperatur på FSD), men direkte på effekttransistoren i FSD’en. Kjører fortsatt med en reparert FSD. Den er nå gått vel 9000km etter reparasjonen (36000km før den havarerte).

Nå gjenstår bare å skifte lagrene i dynamoen – som forebyggende vedlikehold. Setter inn 2RS – lager. De vil nok holde lenger enn resten av doningen. Så er det bare å ta ferie!

God sommer!

#86 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 26 June 2007 - 21:03

QUOTE(v8 @ 6 Jan 2007, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Synd denne tråden har sklidd slik ut. Vi må prøve å være litt konstruktive isteden for å hakke på hverandre.
Problemet med motortemperaturen skulle kansje vært diskutert i en egen tråd? Er det kansje bare den ene termostaten din som åpner? Viskoseviftene surrer jo med hele tiden og "innkoblingen" skjer vanligvis gradvis og uten noen tydelig av eller på.


OK V8, ditt forslag var korrekt. Motortemperaturen er helt under kontroll nå.


QUOTE(GMC 2500 @ 4 Jan 2007, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Du tror ikke at det er mangel på diesel som gjør at motoren går så fort varm.
OK, du om det.
Da tror jeg bare at du kjører slik motoren er i dag.
Bytt gjerne FSD.
MEN, vær så snill.
Gi oss beskjed når toppene dine er sprekt, eller blocka.
Du merker det når motoren blåser komp. i ekspansjons tanken.
Slik du beskriver symtomene, så er det rett innstilling på pumpa.
Mager.


Feil påstand GMC 2500!!



QUOTE(GMC 2500 @ 5 Jan 2007, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
For det første.
Med 24 - 25 liters kjølesystem skal motoren ikke bli så varm.
Det er et klassik eksempel som jeg har sett flere av.
Fiksa for bare noen uker siden en 6,2L med samme problemet.
Bare bilen så en motbakke, føyk tempen opp.
Den var ekstremt mager i dieseltiførsel.
Har selv en meget oppstilt 6,2L. ( ca. 180HK )
Den har ingen problemer med varmen.
Ja, jeg påstår at mangel på diesel er hovedproblemet.


Enda en feil påstand GMC 2500!!

#87 BGK0581

BGK0581

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 29 June 2007 - 05:49

QUOTE(Mekkeren @ 26 Jun 2007, 20:04) <{POST_SNAPBACK}>
Med andre ord har jeg nå minst 10% bedre virkningsgrad over automatkassen.


Dette høres meget interessant ut. Hva har du gjort?

Edited by BGK0581, 29 June 2007 - 10:35.


#88 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 29 June 2007 - 11:12

QUOTE(BGK0581 @ 29 Jun 2007, 05:49) <{POST_SNAPBACK}>
Dette høres meget interessant ut. Hva har du gjort?

Hei
Ja dette er virkelig interessant.
Når jeg sier 10% bedre virkningsgrad i automatkassen så er det for hele kjøreturen. Men varmeproblemet på kassen eksisterer bare i de tunge bakkene, så i virkeligheten er der her gevinsten er hentet.

Hva jeg har gjort:
Jeg har kun satt inn to nye termostater. De er av den varmeste typen jeg har fått tak i.

Resultatet:
Etter termometret i bilen holder de temperaturen på ca 83 grader. I de tyngste bakkene starter nå kjølevifta gradvis med ekstra effekt, og slår helt inn på ca 90 grader (mot 100 - 105 grader tidligere).

Virkningen i følge min teori er som følger:
Nå åpner begge termostatene på 83 grader. Det fører til raskere sirkulasjon i radiatorregistret, og varmen brer seg raskere nedover mot sentret av kjølevifta - varmere luft når termostaten for vifta og gir mer pådrag på den.



Kjøleren for automatkassen (og alle fire andre kjølere) sitter foran radiatoren og merker ikke annet enn større luftgjennomstrømning når vifta starter.

Dermed blir det lavere temperatur på Dextron III oljen i automatkassen.

Stor ros til V8 som pekte på at bare en av mine to termostater fungerte.

#89 Sandra

Sandra

    Nytt medlem

  • Banned
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 29 June 2007 - 14:43

QUOTE(Mekkeren @ 26 Jun 2007, 21:04) <{POST_SNAPBACK}>
Mest gledelig resultat er at diesel-forbruket er gått ned over 10% (konservativt).

Jeg mener dette kommer av forbedringene i kjølesystemet, og har sin årsak i at automatkassen fungerer bedre. Merker at kassen er ”fastere” og ikke viser tegn til oppvarming f.eks i bakken fra Borlaug opp på Hemsedalsfjellet.

Med andre ord har jeg nå minst 10% bedre virkningsgrad over automatkassen. Dette betyr minst 10% mer effekt på drivhjulene (15hk + minst).

Alle fem radiatorene i fronten på bilen, og de systemene de kjøler, nyter nå godt av bedre kjøling.


Hei alle sammen

Er ny på forumet, så dette blir mitt første innlegg.

Vi har samme varmeproblem på vår Suburban som du Mekker. Etter innleggene dine er mannen i huset i gang med å skifte termostater. Han har fått med seg "varme" termostater. Til helga skal vi prøve oss på en fjellovergang med vogn som en test. Det blir spennende.

Endelig bra hvis det ikke er noe kluss med dieselpumpa da.

Men hva er alle kjølere i fronten til da??

#90 BGK0581

BGK0581

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 29 June 2007 - 19:08

QUOTE(Mekkeren @ 29 Jun 2007, 11:12) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har kun satt inn to nye termostater. De er av den varmeste typen jeg har fått tak i.


Forstår det du sier om å få aktivert koblingen på viften tidligere og derav tidligere økt luftgjennomstrømning i radiatorene i front. Men må du ikke da ha en kaldere termostat på kjølevannet for å åpne for sirkulasjon tidligere eller...?

(Ser forøvrig at det i USA selges viskositetskoblinger til viften med lavere innslagstemperatur akkurat for å forbedre kjølingen, så dette er nok en velprøvd teori.)

#91 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 30 June 2007 - 11:06

QUOTE(BGK0581 @ 29 Jun 2007, 19:08) <{POST_SNAPBACK}>
Forstår det du sier om å få aktivert koblingen på viften tidligere og derav tidligere økt luftgjennomstrømning i radiatorene i front. Men må du ikke da ha en kaldere termostat på kjølevannet for å åpne for sirkulasjon tidligere eller...?

(Ser forøvrig at det i USA selges viskositetskoblinger til viften med lavere innslagstemperatur akkurat for å forbedre kjølingen, så dette er nok en velprøvd teori.)


Først av alt: Hyggelig å se at en dame ved navn Sandra er dukket opp her på tråden.

Velkommen til henne!

Håper å høre hennes erfaring med nye termostater over helga. Det er jeg virkelig spent på.

Jeg vurderte at en varmere termostat var rett, fordi viskosekoblingen tar gradvis (i følge V8) og skulle gi kraftigere luftgjennomstrømning allerede ved normal kjøring. Men det er mulig du har rett. Merker likevel et markant innslag når vifta slår inn og temperaturen synker ned til normalen. Men nå henger vifta med helt til jeg er oppe før den kobler ut, og det er en stor gevinst.

Det er imidlertid sikkert at den ene av termostatene ikke virket som den skulle, så mye av forbedringen i tunge bakker ligger nok her.

Skulle nok gjerne hatt en vifte som drar bedre på lavere temperaturer, men først vil jeg se på om det er noe å gjøre med koblingen på den jeg har.

Skiftet forøvrig "vifterem" når jeg først var i gang. Den gamle var fem år og 80' km og skikkelig sprukket. Ser ut som den bør skiftes hvert tredje år. Prisen på den var ca 1/3 FSD.

Edited by Mekkeren, 30 June 2007 - 11:08.


#92 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 02 July 2007 - 20:14

Bare en liten bi setning i forbifarten, tempen på min bil ( kjølevannet) gikk ned når jeg bytta føde pumpa og fikk større gjennom strømning av diesel , så nu går den ikke tørr lengere og blir varm. Resten av rapporten ligger på v8 diesel tech for de intresserte.
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#93 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 03 July 2007 - 22:47

QUOTE(Ski-doo @ 2 Jul 2007, 20:14) <{POST_SNAPBACK}>
Bare en liten bi setning i forbifarten, tempen på min bil ( kjølevannet) gikk ned når jeg bytta føde pumpa og fikk større gjennom strømning av diesel , så nu går den ikke tørr lengere og blir varm.

Når tempen på kjølevannet går ned, kommer det av at termostaten ikke reagerer som den skal. Den er treg.
Dette problemet kvitter du deg med ved å skifte termostat.
Verre er det at tempen på FSD'en din varierer. Dette fikser du med å koble tilbake til originalt oppsett og tørr dieselpumpe. En tørr dieselpumpe gir også null forbruk og passer bra i disse CO2 tider.

#94 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 04 July 2007 - 06:42

Hmm. Går det ikke å kominisere på en ordentlig måte med deg? Var et forsøk på å dra i samme retning,men du er tydelig ikke interresert. Greit for meg. dribble.gif
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#95 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 05 July 2007 - 19:40

QUOTE(Ski-doo @ 4 Jul 2007, 06:42) <{POST_SNAPBACK}>
Hmm. Går det ikke å kominisere på en ordentlig måte med deg? Var et forsøk på å dra i samme retning,men du er tydelig ikke interresert. Greit for meg.

Næh!! Ha du fått solstekk i varmen?
Nu prøvde æ bærre å hjelpe dæ! Utakk e verdens lønn.
Æ kommunister gjerne me dæ.

#96 hot-chevy

hot-chevy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 550 Innlegg:

Posted 08 July 2007 - 21:26

QUOTE(Mekkeren @ 5 Jul 2007, 20:40) <{POST_SNAPBACK}>
Næh!! Ha du fått solstekk i varmen?
Nu prøvde æ bærre å hjelpe dæ! Utakk e verdens lønn.
Æ kommunister gjerne me dæ.



mekkeren,jeg liker ikke denne mobbinga av dialekta til ski-doo,har sett tendenser av det fra din side før,
bli seriøs,det er mange av oss her på forumet som kan chevrolet innklusivt meg selv,men jeg lærer stadig noe nytt,og noe av det kommer faktisk fra ski-doo og de andre gutta i v8dieseltech,regner med at du kommer til å prøve deg på trønderdialekta etter dette innlegget, wink.gif

#97 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 09 July 2007 - 12:20

QUOTE(hot-chevy @ 8 Jul 2007, 21:26) <{POST_SNAPBACK}>
mekkeren,jeg liker ikke denne mobbinga av dialekta til ski-doo,har sett tendenser av det fra din side før,
bli seriøs,det er mange av oss her på forumet som kan chevrolet innklusivt meg selv,men jeg lærer stadig noe nytt,og noe av det kommer faktisk fra ski-doo og de andre gutta i v8dieseltech,regner med at du kommer til å prøve deg på trønderdialekta etter dette innlegget, wink.gif

Æ mobb kje Ski-Doo. Te di underretning ha både hainn å du nydelige dialæktæ.
Kefør bruk kje du di dialækt?

Edited by Mekkeren, 09 July 2007 - 12:24.


#98 hot-chevy

hot-chevy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 550 Innlegg:

Posted 09 July 2007 - 20:20

QUOTE(Mekkeren @ 9 Jul 2007, 13:20) <{POST_SNAPBACK}>
Æ mobb kje Ski-Doo. Te di underretning ha både hainn å du nydelige dialæktæ.
Kefør bruk kje du di dialækt?



det var ikke så veldig god trøndersk dette da,men forsonende ord smile.gif liker best å skrive på bokmål.
må bare innrømme at jeg ikke er noe spesielt glad i all den elektronikken som er på nyere chevy, derfor
synes jeg at det er fint å lære om disse tingene her på forumet,og da mener jeg at gutta i v8dieseltech
er flinke til å formidle erfaringer,som jeg allerede har hatt nytte av.
det er ikke tull dette med at 6,5td har for lite trykk inn på ip,etter at jeg bygde om mellom dieselfilter og
ip,fikk jeg klart mere drag i bilen og etter at jeg fjærna katta og orginalpotta,erstatta med ei apple racing
fullflow-potte ble det enda bedre.
bakken jeg tester i har en stigning på 14 prosent,så jeg kjenner godt forskjellen.
det neste blir å montere holley 14psi fødepumpe+regulator.
på en blodtrimma bensinåtter med forgasser blir effekten dårligere med svak fødepumpe,så det er ikke tull
dette med fødepumpene på chevyene våres,men til syvende og sist så er det vel behovet som bestemmer,
for di fleste er det sikkert godt nok som det er.

#99 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 09 July 2007 - 21:38

QUOTE(hot-chevy @ 9 Jul 2007, 20:20) <{POST_SNAPBACK}>
det var ikke så veldig god trøndersk dette da,men forsonende ord smile.gif


Det va kje meint å va trøndersk heller.

#100 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 10 July 2007 - 20:23

Trudde dette var en tråd om diesel pumper..... dribble.gif God ferie gutter og jenter !
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/