Gå til innhold



Foto

Hvorfor det koster endel kroner "å Lakke småting"


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 Bead-lock

Bead-lock

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 09 January 2007 - 00:00

Er :evil: på å lese om alle som sutrer over at det er så dyrt!

Det som er greia er at det å lakke koster PENGER!

For dere som er blitt så voksne at dere har flyttet ut, å må betale regningene deres selv, så vet jo endel av dere at STRØMMEN er dyr, og var lovet dyrere utover vinteren...Regningene er ca 3 ganger så store nå som for bare ett år siden...

Å fyringsolje til Lakkboxen,
ja den er steget fra 3-4 kroner til snart 7 kroner literen, å nå utover så går det 1000 liter i uka for å holde boxen varm....

Derfor gutter, når dere komme masende om bare å lakke en liten spoiler, 2 speil, øyelokk å kanskje en leppe, ja da må som regel dette lakkes for seg i en omgang i boxen....akkurat som en hel side eller hel bil....

Når vi guttene takster på lakk i bedriftene så har alle utregninger noe som heter START TID!
Det er noe som er felles for alle lakkverksteder 1,26 timer,for vanlig "tett" farge og 1,47 timer for metalikk lakk!
Dette er for deler som er tidsatt til over 0,40 Perioder, X Timeprisen: ca 1000 +MVA her nede i grenlands område...

Så når dere kommer med en passe stor spoiler, på over 40 "perioder" (o,40 timer) ja da må dere betale:
40 P = 0,40 Timer for delen....
147 P = 1,47 Timer i Starttid.... (hvis metalikk)
+ MVA = 25%...

Timepriser....705 Kr for arbeid per time.
Timepriser....305 Kr For materiell per time.

= 1010 KR per time.

Så da blir det.....

0,40 + 1,47 = 1,87 X 1010 Kr = 1888,70 X 25% MVA =2360,87 KR

For å lakke en spoiler..... :wink:

Ja, så gale kan det bli....

Så når noen kommer på Auton å skal BARE lakke å fikse på en dørbunn, som er over 40 P, ja da koster det jo ca 2400 i lakk, pluss den tiden man MÅ HA for å rette, fikse papirer og det som jobben krever, derfor koster en bulka dørbunn fort 3000-4000 å fikse...

Å lakke en hel bil regnet jeg på her om dagen...
En hellakking på en Mazda 6 koster ca 24000...Dette vil da være prisen ved en forsikringsjobb!

Men har en da en skade på bilen, så er det lurt å ta med så mange deler som mulig, for lakkverkstedene tar starttid bare 1 gang per oppdrag....

Dette med ferdigpusset hellakkering å pris, har jo ligget på ca 5-6 000 her nede i mange år, men når en slik jobb tar 2-3 timer i boksen, så vil vel alle kunne regne seg til at det blir mye dyrere å holde Lakkboxen i gang, så framover så tipper jeg at det fort kan koste 7-10 000 å få gjort samme jobben...å skal en lakke en runde inni dører,luke og motorrom, ja da kan dere legge på nesten det samme!

Flere spørsmål om priser:wtf:

Jo større jo bedre, ALLTID!

Lefsa Racing sin hjemmeside? Se her...

http://kimorjan.net/...wforum.php?f=36
Prosjekter?se her..
http://kimorjan.net/...ewforum.php?f=1

#2 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 10 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:

Vil på ingen måte rakke ned på prisene som nevnes over. Men på våre kjøretøy, må det være fullstendig skivebom å lakkere til 25000.smile.gif

Opprinnelig postet av Forest Jump



Nå må du ikke glemme at mange/de aller fleste her inne også har interesse for biler utover de som de kjører i skogen med også da.
Er vel like mange her inne som har en "gatebil" eller to som hobby også.
Og bilene behøver ikke se ut som dritt bare for at de skal kjøre i dritt?!

#3 Forest Jump

Forest Jump

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 919 Innlegg:

Posted 10 January 2007 - 00:00

På disse gamle haugene som vi kjører oppetter stubber og trær, er det like greit å lakke litt selv. En får grei innføring i blandingsforhold hos lakkleverandør. Og det er ikke så veldig vanskelig å få ett helt greit resultat til vårt bruk. Biler i område 5000-50000 er helt greit å ta selv. En grei sprøytepistol, kr 1500, kompressor 2500. Ok lakk til en offroader, kjøp 2 komp industrilakk. Helt grei å bruke og mye billigere. Fikk lakk til Patrolen jeg hadde for ca 1500. Fuller koster omtrent det samme, kanskje litt billigere.cool.gif
Hvis man sammenligner prisene som proffene tar, kan man kjøpe utstyr og tjene det inn igjen på en kveld.
Vil på ingen måte rakke ned på prisene som nevnes over. Men på våre kjøretøy, må det være fullstendig skivebom å lakkere til 25000.smile.gif

#4 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 10 January 2007 - 00:00

Å gali, så dyrt? Da er det vel like greit å lakkere selv...

_____________________
Det gikk jo shukt fort a'

#5 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 10 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:

Vil på ingen måte rakke ned på prisene som nevnes over. Men på våre kjøretøy, må det være fullstendig skivebom å lakkere til 25000.smile.gif

Opprinnelig postet av Forest Jump



Nå må du ikke glemme at mange/de aller fleste her inne også har interesse for biler utover de som de kjører i skogen med også da.
Er vel like mange her inne som har en "gatebil" eller to som hobby også.
Og bilene behøver ikke se ut som dritt bare for at de skal kjøre i dritt?!


Opprinnelig postet av Denominator



Da er det vel bare for de å levere bilen, og åpne lommeboka

-----------------
Toylet, there's only one
www.toylet.no

#6 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 10 January 2007 - 00:00

Syntes ikke den prisen for en spoiler var noe dyrt jeg. De fleste vet vel at det er samme jobben med rengjøring etc med små lakkeringer som med større lakkeringer? - eller....

Hva koster egentlig en liter lakk til kunde? Hvor stort område dekker en liter lakk?
Tenker metalikk da.

sig

Hjelp meg å holde ajour LPG fyllestasjoner
Salg av LPG kjøretøy

#7 Forest Jump

Forest Jump

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 919 Innlegg:

Posted 10 January 2007 - 00:00

Siden vi nå er på Offroad.no tar jeg utgangspunkt i de bilene de fleste av oss kjører. Om noen har en Ferrari i garasjen og vil lakkere den, blir jo bilde ett helt annet. Men som sagt, lakkering til 25 lapper??? Go ahead!!!

#8 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 11 January 2007 - 00:00

Fælt som folk maser om dette med grunnmuren til offroad.no om dagen. Ja det er offroadforum, men det er også et sosialt nettverk for de fleste, som har andre interesser ved siden av offroad bilene sine. Mange biler her inne, som det blir spurt om, svart på og bygget på som ikke har noe med offroad å gjøre.

#9 pkk

pkk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 13 January 2007 - 00:00

Min erfaring med å få lakkert bil- og mc deler er at en billig lakkering er bare billig. Den er i alle fall ikke bra. Betales derimot "normal" pris, kan en faktisk risikere at resultatet blir bra, og dersom ikke, kan en faktisk også risikere at malermannen gidder å fikse det du ikke er fornøyd med...

Skal en ha en offroader til offroad bruk kan en billigjobb være bra nok, men for all del, det er jo også mange som har en offroader fordi det er kult/tøfft/rått og er det hele året....
Min V8 Grand Cherokee vil jeg ha så strøken som mulig, min Wrangler trenger bare å være fin nok.
Alt til sitt bruk, og sinpris...

(Harley'n skal også være strøken, if nobody mind me sayin...)

PK

#10 Eivind37

Eivind37

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 613 Innlegg:

Posted 13 January 2007 - 00:00

Har satt bort bilen til en såkalt billiglakkerer.....og resultatet ble deretter....helt for jævelig!! han hadde blandt annet ikke tettet ventilasjonsluker bak til kupeen...og blåst lakk inn i kupeen...måtte bytte dashpad. Mitt råd er....IKKE gjør det.
Lakk koster ca kr 1000,- pr liter for tett farve..og noe dyrere for metallic base.
Den beste lakken for våre biler er utvilsomt såkalt lastebillakk. Den gir et tykkere lag med lakk og er mer motstandsdyktig mot riper etc.

Skal du lakke bil selv må du nok ha en lakksprøyte til rundt 1500,- for å få et nokenlunde resultat. Jeg har prøvd å lakkere med billigsprøyte..og det er rett og slett ikke brukbart! JEg gikk den tunge veien...og bruker nå DeVillbiss FLG5 som er en meget bra sprøyte.
Industrilakk eller skipslakk er syntetiskt basert på lik linje med Bengalakk/ Steel og er ikke egnet til bil. Dete er en grunn til at noe heter billakk!. Skal du likevel bruke det så bland i penetrerende Owatrol for å få den mere elastisk....helt greit til en bil som skal brukes i skogen!
Har du først lakkert en bil med syntetisk base kan du ikke bruke akrylbasert billakk oppå det igjen...det vil da koke....
Skal du lakke selv må du ha en vannutskiller.....og sprøytetrykket fra kompressor skal maks være 4 bar...helst under..men det er en smakssak.
Jeg skaffer rimelig lastebillakk av høy kvalitet i pakker av 4 liter lakk 1 liter herder og 1 liter tynner....dvs 6 liter sprøyteklar lakk....i alle farvekoder.
PS! Jeg er IKKE billakkerer!

#11 newyorkbar

newyorkbar

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 13:55

alt mulig respekt til lakkverkstederne, har selv en gatebil og en bruks 4wd.
og min erfaring er, at det kan betale seg at høre på pris på flere lakkverksteder.
og hvis man selv kan gjøre grunnarbeidet blir det mye billigere, men resultatet er op til hvor flink du er med pusseklossen smile.gif

har bygget en del gatebiler, og prisen på maskering og lakkering ligger vanligvis på 10-15000, da har jeg selv pusset og fyllt hele verkstedet med slipestøv biggrin.gif

skal lakkere subben neste måned og har fått pris på 4000 kr for grunning og lakkering.

har adressen på en flink og billig lakkerer i skiensområdet, hvis noen trenger...
size matters!!

#12 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 15:07

QUOTE(newyorkbar @ 29 Jan 2007, 13:55) <{POST_SNAPBACK}>
har adressen på en flink og billig lakkerer i skiensområdet, hvis noen trenger...


Er han flinke til å lakke glassfiberkarroseri? Hva trur du prisen hadde blitt får omlakkering av ein corvette?
Har hørt med mange her i distrikte, men ingen vil lakkera sånn bil wink.gif

#13 newyorkbar

newyorkbar

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 16:36

han er flink til å lakke styling på biler og der jo ofte masse glasfiber og sparkel.. jeg tror ikke han sir nei, men du kan jo sende et pm, så sender jeg tlf nr..
size matters!!