Gå til innhold



Foto

F-250 som rister


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 hardtail

hardtail

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

Hei. Jeg har en 2000mod F-250 som har gått 100000. Bilen er helt knall, MEN.. jeg sliter med et problem som jeg ikke finner ut av. Bilen rister i hastighetene 30, 70, 90, 100,120. Symptomene minner stygt om at det er ubalanse i hjul. På det annen side er det ikke merkbar risting i rattet, så da er vel i så fall problemet på bakhjulene...
Nok et MEN...På grunn av symptomene har jeg hele tiden trodd det har vært noe med hjulene. Har avbalansert mange ganger, og da har ristinga blitt borte. Men etter 14 dager er den tilbake igjen!!
Har hatt en lang runde med bilforhandleren og dekkleverandøren om problemet. Når jeg kjøpte bilen stod det BF Goodrich AT på. Jeg diskuterte såpass at jeg fikk 4 nye sommerhjul(285/17) og 4 nye vinterhjul(265/17) Cooper Discoverer (som er anbefalt av Ford).
I tillegg fikk jeg helt nye Mickey Thompson-felger til sommerhjulene.
Man skulle tro at riste-problemet ble borte nå...Det ble bedre en liten stund, men det gikk fort over. Nå rister det like mye, og det spiller ingen rolle om det er sommer eller vinterhjul på bilen. Dette sier meg at det må være noe annet galt.
Har kontrollert bilen på verksted, og det er ikke funnet noe i hverken forstilling, foringer, akslinger osv. Bilen er tight og fin. Støtdempere er riktignok ikke byttet, så disse er originale. Dette kan vel allikevel ikke være problemet, da bilen rister/gynger også i 30km/h???
Men hva i svarte gjør jeg nå? Er det noen som har erfaringer om akkurat dette? Noen ideer om hva jeg overser her? Noen har nevnt noe om dårlig olje på transfer`n, men kan det skape risting og vibrasjoner??? JEG TRENGER HJELP!!!

2000 mod f-250 V10 + LPG

#2 lulle

lulle

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 199 Innlegg:

Posted 13 January 2007 - 00:00

Klompen er neppe slitedel med mindere gummien ar oppspist av salt og tidens tann.

#3 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

Oi, den der kan kanskje bli lei å finne. Mest sansynelig er feilen i mellomaksel eller bakaksel. Chevyhoe på chevyforumet har en lignende vibrasjon, og han fant til slutt ut at det er fremre fjærfeste på bakakselen der hullet til festebolten i ramma har blitt for stort. Siste generasjon Dodge Ram har også hatt mye problemer med vibrasjoner der Dodge har forsøkt masse, viste at det i veldig mange tilfeller var feil vinkel på inngående aksel på bakaksel (pinjongvinkel)

Siden du ikke har byttet støtdempere så kan du jo begynne der, orginalt så er det sykkelpumper (om du ikke har sport) Kjøp Rancho eller Bilstein så får du nok en liten overaskelse. Kan jo være hva som helst, ubalanse i mellomaksel, et dårlig eller tørt kryss, ubalanse i en bremsetrommel. Ja nesten alt som roterer når du kjører.

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#4 lulle

lulle

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 199 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

På en del av Fordene sitter det en "kladd" på gearkassefeste.Det er en jernklomp festa med gummi til gearkassefeste Den er der for å ta opp egensvingniner i drivverket.Er den fjerna kan du få disse problemene.Vet ikke om din bil skal ha det er avhengig av motor gear aksler og høyde.Kanskje Ford vet om den skal ha?Ellers så er dempere ett godt sted å begyne som han nevnte over her Men prøv å få dempere som er beregna på din bil .

#5 raymond1

raymond1

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 725 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

opphengskuler er og byttet??? detter er vel et problem på fordene som kommer rundt 100 000? men kan noe være mellomaksel og? å dempere, ville nok demontert de og kjent7testet de...

Ford F250 2002 Nå til salgs? 93836852
http://www.offroad.n...wGalery&id=6509

#6 hardtail

hardtail

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

Den klumpen med gummiforing sitter der ja. Er en U-forma konstruksjon med en relativt stor gummiklump som ligger an mot gearkassa. Kanskje dette er en slitedel som må byttes?? Skal undersøke med Ford.

Hva er framgangsmåten for å rette opp en eventuell feil på pinjongvinkelen?? Omfattende og mye arbeid? Må tydeligvis sjekke innfestinga til fjørene også(selv om jeg antar at Forden er bedre konstruert enn Chevyen:D)
Nå skal det nevnes at bilen hadde gått 52000km når jeg kjøpte den, og ristinga har vært der siden da. Vet du hvor langt Chevyen hadde gått RamDodge? Litt urovekkende med sånne feil så tidlig synes jeg.
Skal spandere nye dempere så snart lommeboka har kommet seg etter julemaset:)
Er det tilfelle at dårlige dempere faktisk vil kunne skape risting/gynging i så lave hastigheter som 30? Det er jo rimelig stive bladfjører på denne modellen da..Bare tenker høyt her..

2000 mod f-250 V10 + LPG

#7 hardtail

hardtail

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

Ble bytta endeledd og bærekule på den ene siden når jeg overtok bilen. Men du har rett i at dette er et svakt punkt på forden..

2000 mod f-250 V10 + LPG

#8 raymond1

raymond1

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 725 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

oki, da kan den være vond å finne......

Ford F250 2002 Nå til salgs? 93836852
http://www.offroad.n...wGalery&id=6509

#9 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 13 January 2007 - 00:00

Er ikke sikker på hvor langt den Tahoen har gått, men om du sender en PM til Chevyhoe her på forumet så får du det fra han. Feilen som han har fått kan fort oppstå hvis fjørbolten ikke er skrudd skikkelig til, er jo konstant bevegelse her og er det en ørliten slakk så blir det fort noe mer.
Det med pinjongvinkel er litt innviklet, eksemplet med Dodge er en konstruksjonsfeil, men det kan bli etterhvert med slitte fjører muligens. Desverre kan jeg ikke nok om det for å svare deg. Men har bilen din gått 100 000km med orginale støtdempere så er ikke det noe å lure på, de er utslitte. Jeg og syntes Dodgen min var veldig stiv helt til jeg byttet til Bilstein, nå er den ikke sånn lenger smile.gif Problemet er at de gamle demperene ikke klarer å holde igjen returen fra fjøra, og da føles den stump ut når det spretter tilbake.

Hjelper det ikke med dempere så ville jeg sett nærmere på mellomakselen, kan jo være en ørliten ubalanse i den.

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#10 hardtail

hardtail

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 13 January 2007 - 00:00

Ok. Tror jeg skal ha problemet med pinjongvinkel som det siste alternativet, men det er uansett godt å vite om akkurat sånt.
Fjørboltene skal få en grundig sjekk, og støtdemperne blir også byttet. Vi får håpe dette gjør susen. Skal drøfte litt med Chevyhoe også om dette. Alltid greit å høre om selvopplevde problemer.
Har du en anbefaling på hvor et lønner seg å kjøpe Bilstein dempere RamDodge? Billigst å bestille rett fra statene kanskje?
Blir spennende å meke forskjellen, og hvis bilen faktisk oppleves som mykere med nye dempere blir det ikke lenge før lommeboka bir voldtatt:D
Tenkte litt på dette med ubalanse i driv/mellomaksel..Ville jeg ikke da hatt risting i alle hastigheter tror du? Har kjørt en semitrekkvogn med dette problemet, og der kom ikke symptomene før i ca 50km/h. Men da rista det godt hele tiden etter det, og særlig ved pådrag.

2000 mod f-250 V10 + LPG

#11 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 13 January 2007 - 00:00

Jeg kjøpte mine Bilstein fra www.offroadwarehouse.com De er jo produsert i Tyskland så om du sjekker ut delenummret hos offroadwarehouse og deretter ringer Bilstein-importøren her i Norge så kan du jo sammenligne. Mine ble kjøpt når jeg var der borte og ble med hjem i bagasjen, men det burde uansett bli billigere å kjøpe dem der borte i forhold til Norge. Prisene på delene jeg har kjøpt i fra USA i det siste har vært rundt 30% av de norske, og da er frakt og moms regnet med.
Rancho og Fox leverer jo også meget bra dempere til slike biler (mini-lastebiler for avdankede trailersjåfører) I Dodge Ram-verdenen så virker det som de fleste holder en knapp på Bilstein, og en F-250 er jo ikke så ulik Ram i hjuloppheng (heller nesten identisk vil jeg tro)

Er egentlig enig med deg angående ubalanse i mellomaksel, men det kan jo være et tørt kryss? Liten slark i splines'en på mellomaksel? Vibrasjoner og resonans er merklige greier, kan forplante seg og en leter kanskje på helt feil sted sad.gif

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#12 hardtail

hardtail

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 14 January 2007 - 00:00

Skal undersøke litt priser på dempere...
Det at vibrasjonene forplanter seg er en utfordring ja. Jeg begynner med å sjekke fjørboltene fram til demperne dukker opp.
Så får vi håpe at problemet løser seg. Hvis ikke får jeg sjekke kryss osv. Blir litt "eliminasjonsmetode" her virker det som:-)
Takk for gode råd! Jeg skal prøve å huske å legge inn litt info her hvis jeg finner problemet...

2000 mod f-250 V10 + LPG

#13 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 15 January 2007 - 00:00

Hei, så PM fra deg.

Bilen min var litt annerledes. Den gnager/vibrerer ved pådrag i hele 1.gir og halve 2. gir.
Gikk over ting bak der, og fant ut at boltene i fremkant av fjærene hadde det romslig og fint.
Så dette ganske lett fordi det var avtrykk i Tectylen fra der bolten sto originalt.

Fatter og jeg sveisa og fixa, så boltene kom på rett plass igjen. Bytta også bolter. Foringer kan ikke byttes uten å bytte hele fjærpakka (hvertfall på chevy).
Har ikke bilde av det nå, for den andre datan er kaputt pga virus ellerno drit. Men søk etter innlegget mitt på Chevy.
Skal også legges til at de brakettene som fjæra er hengt opp i, var latterlig myke. ræva, rett og slett.

Ble jeg kvitt problemet? neida..
Bytta også begge kryssa bak der.
Har jeg hatt tid til å kikke mer på det? nei dessverre.
Bare å ikke gi full gass i 1. gir foreløpig.

har ikke bytta dempere forresten. har ikke råd til å kaste bort penger på noe jeg ikke er sikker på om jeg trenger. De var trege og harde hvertfall.
skal bestille meg klosser med vinkling, for å se om pinjongvinkelen kan være problemet.

Var jeg deg, ville jeg fått sjekka om det var balanse i mellomakslinga di..

Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

http://www.v8dieselt...gm65td/main.htm

#14 hardtail

hardtail

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 15 January 2007 - 00:00

Her kom det mye spennende info ja. Det virker som om vi har litt forskjellige symptomer, for jeg har ikke problemer ved pådrag. Jeg har heller ikke gnaging. Ristinga kommer gjerne "smygende". Kan ligge i 90 uten en vibrasjon, men plutselig begynner det å riste. Det er liksom ikke noe system på når det rister og ikke, men når det først kommer er det på de samme hastighetene. Jævlig irriterende med sånne feil. "eliminasjonsmetoden" kan bli dyr, og jeg har også venta litt med å bytte dempere pga økonomien.
Har hatt noen samtaler med Hans på Ford Follo, og han mener at det er tørt kryss bak. Jeg begynner med å bytte kryss og avbalansere aksling tenker jeg. Det er vel ikke håpløst å demontere dette selv? Noen som har noen tips om hvordan dette gjøres?
Takk for råd. Håper du også finner ut av det.

2000 mod f-250 V10 + LPG

#15 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 15 January 2007 - 00:00

Å ta av selve mellomakselen er en lek..
Hvis det er som på chevy, er det bare å løsne de 4 skruene på halvmånene ved bakre krysset.
Da er akselen løs, og det er bare å dra den pent ut av fordelingskassa.

Bytte kryss: vær gjerne to.. Og kjekt å ha ei presse, når de gamle skal presses ut, og de nye inn.
Husk å smøre rikelig, da kryssa kommer helt tørre i pakka.
Før du bytter kryss: sjekk om akslinga skal avbalanseres med eller uten kryss!! jeg hakke peiling der.

Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

http://www.v8dieselt...gm65td/main.htm

#16 hardtail

hardtail

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 15 January 2007 - 00:00

Du er en knupp!!

2000 mod f-250 V10 + LPG

#17 FordPower

FordPower

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 31 July 2007 - 20:59

Mellom aksler skal alltid avbalanseres med kryss, det er noe av hele clue.
Som en liten test av dine støt dempere, kan du laste bilen din, la oss si 500-600 kilo på lemmen.
Så tar du deg en rund tur i ulent terreng/vei, slik at demperene må jobbe endel.
Etter dette kan du kjenne om det er noen tempratur forskjell på demerne, det skal bli tempratur i dempere som er ok.

Dete er en metode vi ofte bruker på dempere på lastebilder, og kan gi en god indikasjon på om alt er som det skal.
Forøvrig mener jeg www.simco.no solgte såkalte spesial justerte Rancho dempere til Excusion, og det skulle vel ikke ære noe forskjell der.

http://simco.no/?ItemID=1167
http://simco.no/?ItemID=1047

FordPower

Edited by FordPower, 31 July 2007 - 21:08.

FordPower

No smoke No POWER, No Power no FUN, No fun no LIFE

#18 Rampage

Rampage

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 19:38

Sjekk bakre girkassefeste, som sitter under fordelerkassa. Min 2002 Excursion hadde gnaging ved kjøring på humpete vei og ved pådrag. Ikke samme symptomene som du har her, men er i det minste lett å sjekke. På min hadde gummifestet siget såpass at metallet på festet lå og gnagde i mot traversen som alt hviler på. Jeg la i mot noen biter av gummislange bare for å prøve, og da ble det merkbart bedre. Vet ikke hvor høyt festet skal sitte opprinnelig, så det enkleste er vel å kjøpe nytt
...Hvis ikke det er en eller annen som IKKE har ulyder, som gidder å måle avstanden mellom metallet bak på festet og ned til traversen. Det festet har klart sammenheng med feil vinker på ledda i mellomakslene å gjøre.

#19 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 17 March 2011 - 10:33

Jeg kjenner ikke Ford og mine tips er derfor mer generelle.

Har du vibrasjon er det mest sannsynlig slakke ett eller annet sted. Mellomaksel er nærliggende å mistenke, men her dukker vanligvis vibrasjoner opp under akselerasjon. Unntak om aksel er demontert og satt sammen uten at splines er på riktig plass. Da blir balanseringen feil.

Er bilen hevet blir det også for ubalanse fordi vinkel på ledd blir forandret. Husk at inn og utgående vinkel bør være lik i begge ender.

Støtdempere tror jeg mindre på skal gi vibrasjoner slik du beskriver, men jeg utelukker ingenting.

Hjullager er sjekket? Ikke bare for slakke, men også for varmgang.

Har du frihjulsnav og kan koble ut 4wd kan du med dette frikjenne drivlinjen framover. Fjerner du bakre mellomaksel og kjører med 4wd inne kan du fjerne bakre drivlinje om vibbene fortsatt er tilstede. Oppheng osv kan fremdeles være synderen. At et verksted har sett over burde gi trygghet men jeg ville nok sjekket over alle foringer likevel.

Lykke til, og legg ut feilen når du finner den.