Gå til innhold



Foto

Hva må jeg ut med for å få en brukbar King Cab?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
26 replies to this topic

#1 p10

p10

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 00:46

Etter en utforkjøring, en reinpåkjørsel og etter å ha sittet fast X antall ganger på dårlig brøytede vinterveier har jeg innsett at de to asfaltslikkende bilene mine ikke duger på landet, nå vintern står på som verst!

Etter å ha sittet fast i en fokkskavel i to timer lovet jeg meg selv at jeg skulle kjøpe meg en 4x4 pickup til å bruke som arbeidsbil.

Etter å ha surfet på finn.no og autoDB har jeg kommet fram til at King Cab diesel fra 86-> er det jeg har lyst på!

I utgangspunktet leter jeg i prisklassen "så billig som overhode mulig", for dette skal være en bil jeg ikke trenger å være så redd for. Den skal jeg kjør til og fra jobb med når føret er skikkelig dårlig, samt at jeg kanskje tar meg etpar skogsturer med den i løpet av sommeren.

Men etter å ha tenkt meg litt om tror jeg heller at jeg satser på prisklassen "så billig som mulig uten at det er et vrak som jeg kommer til å skru meg lei på".

Spørsmålet er da: Hvor langt ned i pris kan jeg gå uten å måtte beregne store reparasjoner for å få bilen på veien/ EU-godkjent? Tenke i utgangspunktet på prisklassen 10 000,- til 20 000,- eller er det bare vrak og reparasjonsobjekter i den prisklassen?

#2 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 00:49

Det siste er riktig. Vurdert en Patrol 160? Bedre veibil enn gammel King Cab

#3 advance

advance

    King Kong

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1322 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 02:55

QUOTE(Rett til himmels @ 17 Feb 2007, 00:49) <{POST_SNAPBACK}>
Det siste er riktig. Vurdert en Patrol 160? Bedre veibil enn gammel King Cab


Jeg er redd jeg må si at du ikke finner en bilen du ikke må skru på fro 20k. Men hvis du går opp litt og kjøper deg en patrol for du fin bil wink.gif
Hilsen Anders ;)

#4 p10

p10

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 09:47

QUOTE(Rett til himmels @ 17 Feb 2007, 00:49) <{POST_SNAPBACK}>
Det siste er riktig. Vurdert en Patrol 160? Bedre veibil enn gammel King Cab


Har ikke vurdert Patrol nei. Litt av grunnen er at jeg kunne tenke meg en pickup. Men jeg er som sagt helt blank på 4x4... Har kun kjørt senka personbiler fram til nå!

QUOTE(advance @ 17 Feb 2007, 02:55) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg er redd jeg må si at du ikke finner en bilen du ikke må skru på fro 20k. Men hvis du går opp litt og kjøper deg en patrol for du fin bil wink.gif


Vil jeg kunne finne noe mer mellom 20 000,- og 30 000,-? Eller må jeg enda langer opp?

Jeg vet jo at jo høyere jeg går i pris, jo bedre blir bilen, men er ute etter å bruke minst mulig...

#5 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 09:57

Pickup, Kjøp Toyota Hilux.

#6 p10

p10

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 10:32

QUOTE(Jan Eggen @ 17 Feb 2007, 09:57) <{POST_SNAPBACK}>
Pickup, Kjøp Toyota Hilux.


Er det en bedre pickup enn King Cab?

Finnes det noen gode King Cab sider på nettet?

#7 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 10:34

Har prøvd begge deler og synes Toyotaen er mer driftsikker.

#8 skumlenissn

skumlenissn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 13:41

d som feiler king caben er rust ,finner du en som ikke er heilt opprusta så er vel denn likså grei som alt anna.hi luxene ruster vell ikke rikti så mye ,rust er sjenerelt et problem på eldre nissan 4x4 biler .menn d er fult mulig å finne et brukbart objekt,sjekk ut garasjen min ,eg betalte 20 for min kc i fjor ,eg e strålanes førnøyd biggrin.gif ,menn d var i orginal stand utn hjul å turbo
king cab d21.12.5 33 mud terrain.ettermontert stor turbo å litt anna stasj

#9 advance

advance

    King Kong

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1322 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 15:35

http://www.finn.no/f...amp;adTypeId=20

eller

http://www.finn.no/f...d...=22&tot=117

Jeg personlig ville gått for Hilux, av de ELDRE vel å merke! wink.gif
Hilsen Anders ;)

#10 turbobjørn

turbobjørn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 17:27

Hi lux er ofte dyre, uten at jeg helt skjønner grunnen til det...og de ruster like mye, og er omtrent akkurat likt oppbygd.
Og noen her skrev at patrol 160 er en bedre bil på veien???????? Da har ikke vedkommende kjørt annet enn en oppbrukt king cab. Det er helt omvendt, king cab som er i ok stand er faktisk fin å kjøre selv om det er en gammel bil. Den har uavhengig fjæring foran, noe som gir den bra komfort i forhold til biler med stiv foraksel, som f.eks patrol. Tar seg litt dårligere frem ved ekstrem offroadkjøring, men er bedre på snødekte veier etc. der hvor det ikke er flex som er avgjørende.
Og dette med pris er ikke avgjørende for i hvilken stand bilen er, deter veldig individuelt. Prøv å få tak i en med TD25 motor, da kan du montere turbo på den etterhvert uten store bekymringer for holdbarheten. Jeg har hatt flere king cab, har akkurat nå terrano, og det er helt suverene biler i forhold til pris, alder etc.

#11 Tomelitn

Tomelitn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 18:47

jeg har en -91 king cab 2.5D 4x4 som selges for 30000,- ! bilen står i tromsø
størst først [:D]

#12 p10

p10

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 20:49

QUOTE(Tomelitn @ 17 Feb 2007, 18:47) <{POST_SNAPBACK}>
jeg har en -91 king cab 2.5D 4x4 som selges for 30000,- ! bilen står i tromsø


Kan hende jeg er interessert! Hvor i tromsø står den? Bilder?

#13 Tomelitn

Tomelitn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 21:25

bilen står i tromsdalen, kan møtes en dag så kan du få se på den ! har desverre ikke bilder...
størst først [:D]

#14 p10

p10

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 23:23

QUOTE(Tomelitn @ 17 Feb 2007, 21:25) <{POST_SNAPBACK}>
bilen står i tromsdalen, kan møtes en dag så kan du få se på den ! har desverre ikke bilder...


Kan ta kontakt når jeg vet jeg skal inn til byen!


Hva kan jeg forvente når det er snakk om drivstofforbruk på disse bilene?? Hva med forsikring? Det er mye som tyder på at en eventuell King Cab ville bli bil nr.3.... Dersom jeg har råd til å drifte 3 biler...

#15 turbobjørn

turbobjørn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 Innlegg:

Posted 18 February 2007 - 14:06

Ca. 1l pr mil med TD25 motor. Litt mindre ved langkjøring, og det avhenger veldig av dekkstr.
Forsikring tipper jeg er ca. 2.000,- pr år for ansvar ved ca 50% bonus.

#16 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 18 February 2007 - 14:11

QUOTE(turbobjørn @ 18 Feb 2007, 14:06) <{POST_SNAPBACK}>
Ca. 1l pr mil med TD25 motor. Litt mindre ved langkjøring, og det avhenger veldig av dekkstr.
Forsikring tipper jeg er ca. 2.000,- pr år for ansvar ved ca 50% bonus.



Da har du vært heldig syns jeg. Min 87mod King Cab brukte 1,3Lpr mil på blandet kjøring. Delkasko betalte jeg i overkant av 4000,- med 70%bonus. Men nå var jeg under 23år som automatisk gjør forsikringen rundt 500,-dyrere.
Offroad-bilder og filmer her

#17 turbobjørn

turbobjørn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 Innlegg:

Posted 18 February 2007 - 15:23

Mulig, den siste jeg hade brukte nøyaktig 1l på blandet kjøring, etter at jeg monterte turbo og 33" dekk brukte den 1,1-1,2 på blandet, 1l på langkjøring. I gjensidige betalte jeg 2.300,- for ansvarsforsikring med 50% bonus som bil nr. 2. Har dog ikke ungdomstillegg, så da er stemmer det omtrent at du betaler 4.000,- med delkasko og ungdomstillegg. Synes kanskje det er litt dyrt når du i tillegg har 70% bonus, men kjørelengde avhenger jo litt og, jeg tror jeg hadde laveste mulig kjørelengde.

#18 L200ogxkingcab86

L200ogxkingcab86

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 19 February 2007 - 17:43

min 86 mod. kc drakk 1,2 på mila alltid.
uansett hvordan eg kjørte.

du bør satse på over 20.000

#19 advance

advance

    King Kong

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1322 Innlegg:

Posted 19 February 2007 - 19:58

QUOTE(Navara01 @ 18 Feb 2007, 14:11) <{POST_SNAPBACK}>
Da har du vært heldig syns jeg. Min 87mod King Cab brukte 1,3Lpr mil på blandet kjøring. Delkasko betalte jeg i overkant av 4000,- med 70%bonus. Men nå var jeg under 23år som automatisk gjør forsikringen rundt 500,-dyrere.


Hvordan har du 70% bonus under 23år? 18=20 19=30 20=40 21=50 22=60 23=70 biggrin.gif.
Hilsen Anders ;)

#20 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 19 February 2007 - 23:00

Bonus kan f.eks overdras fra foreldre. Ved bytte av forsikringsselskap er det også mulig å få en fin startbonus som f.eks er 20 % bedre enn den du hadde i ditt tidligere selskap.