Gå til innhold



Foto

Gassanlegg


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#1 Kenny

Kenny

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 04 April 2007 - 21:15

Heisan.
Har lurt på og montere gassanlegg i min Tahoe 01 mod.
Snakket med en i dag som snart fekk godkjenning for og montere slike anlegg, og han kunne montere
for anlegget for 24000,-
Dette var visst eit italiensk anlegg.
Noen her som har noen erfaring med anlegg fra italia??(eg veit ikke hva merke dette anlegget var)

#2 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 04 April 2007 - 21:33

Send en PM til Chevy-LPG her, så får du sikkert et fornuftig svar rofl.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 05 April 2007 - 06:41

De fleste anlegg er fra Italian og Nederland......

Før jeg kan uttale meg, så må jeg få vite fabrikat og eksakt type anlegg, også hvilken generasjon det er innenfor det besteme merket.

Prisene varierer en del, spesielt fra fabrikat til fabrikat. Jeg har vært testkjører på LPG anlegg nå i sju år. En ting som jeg aldri kan si ofte nok er at mine erfaringer er at pris og kvalitet på anleggene henger sammens. De gangene jeg har testet billige anlegg så har gjerne enkelte deler ikke tålt kulte under 22-25 minus. Billiganleggene er produsert ut fra mellomeuropeiske forhold, ikke skandinaviske.

Når fordamperen tok kvelden på juleferie på grunn av nesten 30 minus ble det en bensinutgift på over 1700kr hjem igjen, mens kona betalte ca 1200 t/r med fly... noexpression.gif whistle.gif tongue.gif

En annen ting som er viktig når det gjelder LPG anlegg er muligheten for å justere inn dette systemet. Hvilken generasjon anlegget er har også med om det har egen hjerneenhet og dyser, eller bruker bilens eksisterende elektronikk. Man skal også vite at å montere et slikt anlegg kan de fleste som driver med bil gjøre. Men for å få til et godt resultat og en optimalisering av anlegget krevet innsikt både i elektronikk samt hvilke parametre som innvirket på hva når du gjør endringer i programmet. Jeg er litt usikker på om jeg ville latt en som akkurat skal starte med dette være den som monterte et slikt anlegg på min bil. Men, det kan jo være at prisen du oppgir står litt i harmoni til nettopp dette.

Nå vet jeg ikke om du kjenner denne personen godt, men jeg er av den oppfatning av at ingen i dag driver med velferd overfor ukjente personer. Det betyr igjen at denne personen vil tjene sine penger allikevel. Går man ut fra at han ikke har tenkt å jobbe i tre til fem dager for slavelønn, så er det i stor grad kostnaden på anlegget som vil kunne redusere prisen betraktelig, dermed kan det medføre at du får billiganlegg.

Er du sikker på at prisen du har fått er for 8 sylindre og at den er med mva?

Jeg ser at flere av disse som begynner å monterer anlegg reklamerer med priser fra kr.... Når jeg har forespurt så har det vært uten mva, kun med en 60 liters tank og 4 sylinderanlegg. 6o liter betyr at du får fylle 80% på grunn av sikkerhetsventilen. Du sitter igjen med 48 liter og et forbruk på 2 liter....som betyr at du kommer deg 24 mil mellom hver fylling.... mad.gif Noen jeg har forespurt har ikke engang godkjenning hos BT inkludert, da skulle de ha mer med en gang. Men som han sa; det bør ikke være noen problem å få det igjennom selv heller blink.gif.....

Så er det jo det evindelige spørsmålet om denne karen fortsatt vil drive med LPG om et år, to år....man regner jo med at du har bilen såpass lenge. Legg også vekt på om dette anlegget du får tilbud om finnes på markedet hos andre leverandører i nærheten av hvor du bor, så du ikke sitter der når denne karen ikke driver med dette lengre og du trenger bistand, eks til retuning.

Lykke til, la oss få høre hvordan det går.

Edited by Chevy-LPG, 08 April 2007 - 07:49.


#4 Kenny

Kenny

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 05 April 2007 - 07:42

Prisen var med moms, og dei hadde samarbeid med gaspro på østlandet. Trur dei er en seriøs bedrift.
Grunnen til at eg har fått en slik pris er nok at dei ikkje har montert så mange slike anlegg og at dei vil komme seg inn på markedet her.
Dei skal også begynne med gass fylling biggrin.gif , for det er ikke noe gass fylling i nærhetet her (bur på stord)

Men håper eg får svar etter påske om hva type anlegg dei skal ha, sto visst mellom en 3 stykker.

Hvor stor gasstank, slik som en kan ha under bilen der reservehjulet er får man???

#5 kennelbustebart

kennelbustebart

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 05 April 2007 - 07:46

en kammerat av med driver motor verksted han kan å montere gassanlegg han holder til i vestfold ca 35 min å kjøre fra drammen

#6 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 05 April 2007 - 08:20

QUOTE(Kenny @ 5 Apr 2007, 08:42) <{POST_SNAPBACK}>
Prisen var med moms, og dei hadde samarbeid med gaspro på østlandet. Trur dei er en seriøs bedrift.
Grunnen til at eg har fått en slik pris er nok at dei ikkje har montert så mange slike anlegg og at dei vil komme seg inn på markedet her.
Dei skal også begynne med gass fylling biggrin.gif , for det er ikke noe gass fylling i nærhetet her (bur på stord)

Men håper eg får svar etter påske om hva type anlegg dei skal ha, sto visst mellom en 3 stykker.

Hvor stor gasstank, slik som en kan ha under bilen der reservehjulet er får man???


Gaspro leverer vel stort sett bare Prins mener jeg. Det er et av de mest stabile anleggene, men også blant de dyreste. Får du et slikt til den prisen ferdig montert så skal du ikke tvile et sekund. Gaspro er en seriøs aktør.

Vær grei å følg opp den gassfyllestasjonen for meg og hold meg orientert. Sjekk i min signatur.

På en Tahoe mener jeg de bruker 90 liters hjulbrønnstank (mulig de får trykket inn 110 liter). Dvs effektivt et par og 70 liter. Nærmeste fyllestasjon for deg er vel Øvre Vatne 6-7 mil unna.

QUOTE(kennelbustebart @ 5 Apr 2007, 08:46) <{POST_SNAPBACK}>
en kammerat av med driver motor verksted han kan å montere gassanlegg han holder til i vestfold ca 35 min å kjøre fra drammen


Hva heter det firma?

#7 *arnt*

*arnt*

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 06 April 2007 - 22:05

Har gassanlegg på min h2. Det er et Prins-anlegg som skal være av de bedre. Fikk det montert på Kongsvinger og det har fungert bra. Har ekstra kjøling for ventilene dette anlegget, jeg betalte 35" ink mva. Har hørt av flere at Prins anlegget skal være best.

#8 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 06 April 2007 - 22:06

QUOTE(*arnt* @ 6 Apr 2007, 23:05) <{POST_SNAPBACK}>
Har gassanlegg på min h2. Det er et Prins-anlegg som skal være av de bedre. Fikk det montert på Kongsvinger og det har fungert bra. Har ekstra kjøling for ventilene dette anlegget, jeg betalte 35" ink mva. Har hørt av flere at Prins anlegget skal være best.


Kan du utdype dette med kjøling?

Sikker på at det ikke er smøring du mener?

Edited by Chevy-LPG, 06 April 2007 - 22:07.


#9 dalis

dalis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 384 Innlegg:

Posted 07 April 2007 - 18:20

Noen som vet om noen som monterer i trøndelag?
Hvor lang tid tar det å montere?
Brukes det likt som med bensin, eller må motoren være over en viss temp?

#10 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 07 April 2007 - 18:28

Kommer an på om verkstedet har gjort det på den biltypen før eller ikke. Regn med 3-5 dager. Er det første gang så bruker de en del tid på å finne løsninger for akkurat den biltypen, inkl lage maler for kommende biler av samme type.

Kjølevannet må være over 30 grader før fordamperen gjør om flytende LPG til gassform. (sjekk forøvrig garasjen min - klikkbar link i signatur)

Er litt usikker på om det er noen i Trondheim som gjør dette.

Blir noen timer unna, men ute i Bud driver TVBil med dette.

#11 adio

adio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 07 April 2007 - 18:30

jeg har 90l tank i brønnen for reservehjulet.. skal man ha større må den inn i bilen. Altså en tahoe.

#12 dalis

dalis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 384 Innlegg:

Posted 08 April 2007 - 07:33

Når motoren må bli over 30grader, har det liten hensikt med gass til meg...
Er jo bare 13km til jobben...

#13 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 08 April 2007 - 07:44

QUOTE(dalis @ 8 Apr 2007, 08:33) <{POST_SNAPBACK}>
Når motoren må bli over 30grader, har det liten hensikt med gass til meg...
Er jo bare 13km til jobben...


Da har du ikke behov for LPG heller. De som kjøper dette er jo primært personer som kjører en del og som ønsker å få ned sine drivstoffkostnader. I ditt tilfelle så vil det ta for lang tid å tjene inn igjen investeringen

Bruker du eks webasto så har du nok varme til å gå over til LPG med en gang. En V8 bruker heller ikke mange minutter på tomgang før den har 30 grader.

#14 dalis

dalis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 384 Innlegg:

Posted 08 April 2007 - 16:58

Det er bensinvarmer på den, samt defa.
Det hender jo jeg kjører lengre, men det er ikke dagligdags:)

Får vel investere i nye lys samt elgfanger:)

#15 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 08 April 2007 - 17:09

QUOTE(dalis @ 8 Apr 2007, 17:58) <{POST_SNAPBACK}>
Det er bensinvarmer på den, samt defa.
Det hender jo jeg kjører lengre, men det er ikke dagligdags:)

Får vel investere i nye lys samt elgfanger:)


Skal du ha elgfanger som skal bli godkjent må du kjappe deg......fristen var vel nå i mai mener jeg.

#16 Nævestad

Nævestad

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 555 Innlegg:

Posted 08 April 2007 - 19:00

QUOTE(Kenny @ 4 Apr 2007, 21:15) <{POST_SNAPBACK}>
Dette var visst eit italiensk anlegg.
Noen her som har noen erfaring med anlegg fra italia??(eg veit ikke hva merke dette anlegget var)



Hvis det er et BRC anlegg så begynner jeg og ha litt erfaring, har anlegg nr. 2 nå, får nr 3 etter Påske Kremt...... Men, det går nok over etterhvert.... whistle.gif whistle.gif

#17 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 08 April 2007 - 20:19

Ingen skal si at du ikke oppgraderer ihvertfall....

#18 Nævestad

Nævestad

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 555 Innlegg:

Posted 08 April 2007 - 20:31

QUOTE(Chevy-LPG @ 8 Apr 2007, 20:19) <{POST_SNAPBACK}>
Ingen skal si at du ikke oppgraderer ihvertfall....

'

NJa, til nå har det vært bytting til samma anlegg da, men det over Påske skal visst være noe helt nytt, så da får de drive og skru da.. rofl.gif
Tror de liker den bilen bilen min, siden de driver og skrur på den både tiit og ofte.... rolleyes2.gif
Blir vel ikke veldig overaska om vi ender på et Prins anlegg før sommer`n.... dribble.gif dribble.gif

#19 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 08 April 2007 - 20:38

Bra jobba det Nævestad. Er slikt de lærer av, å ta inn og montere ting som fungerer for kunden.

#20 Nævestad

Nævestad

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 555 Innlegg:

Posted 08 April 2007 - 20:43

QUOTE(Chevy-LPG @ 8 Apr 2007, 20:38) <{POST_SNAPBACK}>
Bra jobba det Nævestad. Er slikt de lærer av, å ta inn og montere ting som fungerer for kunden.



Er nok noen andre som må montere et Prins anlegg i bilen da...
Men, de får sikkert lov og betalle for det de tar ut av bilen, med mindere det de nå skal montere etter Påske funker ordentlig da, håper jo egentlig det, bilen på verksted er noe dritt, og jeg dritter egentlig i om anlegget heter Per eller Pål, så lenge det funker ordentlig.....