Gå til innhold



Foto

Lett trimming av 4 litern, det funker :-)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 12 April 2007 - 19:18

XJen har vært hos Bækkens Offroadservice for en lett trimming. Den fikk en Banks header og downpipe, Magnaflow katalysator og et Borla cat back anlegg. Hesco 62 mm trottle body og en Jet Stage 2 ble fikk jeg også råd til denne gangen. FIPK settet fra K&N var der fra før. Den mye omtalte "nye typen" innsugsmanifold må jeg vente litt med av økonomiske årsaker. Mange undrer seg nok over hvorfor jeg ikke spanderte en trottle body spacer men den er det ikke plass til pga av at FIPK settet er for høyt.

Ja dette funker og er verd penga ! Bilen er raskere, sterkere og har fått gromlyden jeg har savna.
Du får ingen stroker, turbo eller kompressor men jeg kan med god samvittighet anbefale andre å gjøre det samme :-) Mvh Odd Buhund.

Edited by Buhund, 12 April 2007 - 20:08.

Stopper bare for tog og elefanter !

#2 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 12 April 2007 - 19:51

QUOTE(Buhund @ 12 Apr 2007, 19:18) <{POST_SNAPBACK}>
XJen har vært hos Bækkens Offroadservice for en lett trimming. Den fikk en Banks header og downpipe, Magnaflow katalysator og et Borla cat back anlegg. Hesco 62 mm trottle body og en Jet Stage 2 ble fikk jeg også råd til denne gangen. FIPK settet fra K&N var der fra før. Den mye omtalte "nye typen" innsugsmanifold må jeg vente litt med av økonomiske årsaker. Mange undrer seg nok over hvorfor jeg ikke spanderte en trottle body spacer men den er det ikke plass til pga av at FIPK settet er for høyt.

Ja dette funker og er hvert penga ! Bilen er raskere, sterkere og har fått gromlyden jeg har savna.
Du får ingen stroker, turbo eller kompressor men jeg kan med god samvittighet anbefale andre å gjøre det samme :-) Mvh Odd Buhund.




Det er jo fint at du trimmer bilen din, men hvis innlegget skal få mening må du i det minste si hva denne "pakka" kosta!

Hva er det du kaller for "nye typen" innsugsmanifold? Mener du hesteskoen fra 98 modell XJ, eller er det noe nytt?
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#3 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 12 April 2007 - 20:04

Deleprisene er jo tilgjengelige for alle på nettet :-)
Vi kan si det koster ca 1000,- kr pr. ærlige gamp :-))
Tenker på "hesteskoen" som kom i -99. Har en liggende men den må vente på bedre tider----
Stopper bare for tog og elefanter !

#4 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 12 April 2007 - 20:12

QUOTE(Buhund @ 12 Apr 2007, 20:04) <{POST_SNAPBACK}>
Tenker på "hesteskoen" som kom i -99. Har en liggende men den må vente på bedre tider----



Mastermedic kjøpe den .. dribble.gif
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#5 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 12 April 2007 - 20:16

QUOTE(Buhund @ 12 Apr 2007, 20:04) <{POST_SNAPBACK}>
Deleprisene er jo tilgjengelige for alle på nettet :-)
Vi kan si det koster ca 1000,- kr pr. ærlige gamp :-))
Tenker på "hesteskoen" som kom i -99. Har en liggende men den må vente på bedre tider----


Disse er under bearbeiding for tiden. Borring av TB'ene er gjennomført. Ikke av meg men av en annen JEEP-fantast her på forumet.... smile.gif . Blir vel å montere i løpet av våren/forsommeren. Handlet inn på ebay for ca 180 USD pr stk inkl frakt. Denne prisen inkluderte -99 + innsug og TB med sensorer. Skal bli morro å se hvordan dette oppsettet fungerer sammen med 4.0 litern. Ny header, katalysator og potte skal bestilles straks.....

Noen som forresten vet om det er nødvendig med katalysator?



mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_

#6 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 12 April 2007 - 20:24

QUOTE(mastermedic @ 12 Apr 2007, 20:12) <{POST_SNAPBACK}>
Mastermedic kjøpe den .. dribble.gif


Jeg fant min hos Osby. De har sikkert en til :-)
Stopper bare for tog og elefanter !

#7 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 12 April 2007 - 20:26

Synes du det er jovialt at du har to og jeg har ingen????

Pappa kjøpe??
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#8 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 12 April 2007 - 20:28

Den ene har jeg gitt bort...... smile.gif
mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_

#9 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 12 April 2007 - 20:30

Luremus
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#10 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 12 April 2007 - 23:38

QUOTE(TESZJ @ 12 Apr 2007, 20:16) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som forresten vet om det er nødvendig med katalysator?


Etter loven skal alle fra -89 ha kat..

Rent praktisk så er vel den kun nødvendig på de bilene som har en lamdasonde etter katten.. Mulig det går an uansett, noen med litt mer kompetanse (Hugo) kan sikkert svare på det..
IPB Image

www.terrengbil.com

#11 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 01:40

QUOTE(Frode @ 12 Apr 2007, 23:38) <{POST_SNAPBACK}>
Etter loven skal alle fra -89 ha kat..

Rent praktisk så er vel den kun nødvendig på de bilene som har en lamdasonde etter katten.. Mulig det går an uansett, noen med litt mer kompetanse (Hugo) kan sikkert svare på det..


sett inn en liten 12 volts luftpumpe som blåser luft inn i eksosen, voila, litt lavere Co.



#12 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 10:40

Min gamle katalysator gått helt i oppløsning og jeg kunne se tvert i gjennom den. Det var ikke rusthull i den. Den gikk i gjennom på eu kontrollen likevel. Så standardmotoren brenner ganske rent.

mvh
Torfinn
89 XJ

#13 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 10:57

Kommer ann på hvordan en definerer nødvendig.

Lovmessig, og for å klare avgasskrav på EU kontroll bør en ha katalysator.
Min -94 HO klarte ikke avgasskravene uten catalysator.


Men på eldre motorer før 1991 og OBDI motorer fra 91-96 er det motor messig ingen grunn til å ha catalysator, på OBDII motorer (+1997) vil check engine lyset lyse hvis katalysatoren blir fjærnet og muligens vil bensin innsprøytingen tvinges inn i en mager modus...Men fjernes katalysatoren på en OBDII motor kan en kjøpe/lage en liten modul som plugges inn isteden for downstream 02 sensoren (O2 sensoren etter catalysatoren).
Denne modulen vil lure computeren til å tro at downstream O2 sensoren er på plass og sniffer exhaust ut av katalysatoren... motoren vil da ikke få noen feilmeldinger og vil fungere normalt.

Jeg har kjørt både med og uten katalysator, og effektmessig taper en ingenting med en moderne katalysator.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari