Min nyoppussede Willys Jeep, 1956 modell (Bilder)
Started by
Lassenet
, Jun 21 2007 23:44
13 replies to this topic
#1
Posted 21 June 2007 - 23:44
Jeg må bare få hive ut noen skrøytebilder av Jeepen min som jeg har pussa opp i vår, inkudert motorbytte.
Bilen var sliten i lakken, ikke mye rust, men litt her og litt der, og når motoren skar seg, da benyttet jeg anledningen til å gå over hele bilen skikkelig.
Jeg hadde original motor i bilen, og hadde derfor ikke lyst å hive i Volvo eller noe annet uoriginalt, nå vokser disse motorene ikke på trær så jeg ropte ut min nød, her på dette forumet, og på et par andre forum.
Det var her jeg fikk hjelp, Terra her på forumet kontaktet meg anngående en original motor fra en 55 modell han hadde som skulle skiftes, den var antagelig gått under 60.000 km, hvis dette stemmer så er jo dette fantastisk.
Vi ble enige om pris over telefonen, og turen til bergen gikk.
Motoren så mer ut som om den hadde gått 600.000km, men jeg handlet den, og vet at du skal ikke skue hunden på hårene.
Alle mine undersøkelser rundt denne motoren i etterkant tyder på at 60.000 stemmer, og den starter og sviver som en drøm.
Motoren fungerer akkurat som om den er ny :-)
Så takk til Terra der, du hjalp meg virkelig utav en knipe.
Nå har jeg passert 500 km siden jeg var ferdig med motorbytte/oppussing, og den har fungert som en drøm hele veien.
Så her er noen bilder fra prosessen :-)
Skårne motoren på vei ut.
"Nye" motoren før og etter jeg har lagt hånd på den.
Litt tidl (<-- er det et ord?) å ta tak i.
De røde områdene er sandblåst pga. rust, og grunnet etterpå.
Før lakkering av motorrom, og etter lakkering.
Mesteren selv, ved siden av det nye vidunderet.(Egentlig stor motor til å være rekkefirer)
Ting begynner å komme på plass.
Selv om motoren er på plass, så er jeg jo ikke akkurat ferdig da.
Stjerner må vi jo ha, tidkrevende og kreativ maskeringsjobb med masse målig med metermål o.l.
Flere merker på plass.....
Måtte bare ha det med, et standard hvitt Biltema batteri med gule propper, det blir fort et klassisk batteri ved hjelp av litt lakk :-)
Og slik ser den ut i dag, er`n ikke vakker? :-)
(Får positive kommentarer overalt jeg viser meg med den, kanonmorro) :-D
Tatt i går :-)
Dette er jo bare en lynrask oppsummering, jeg tok rundt 200 bilder mens jeg holdt på, kjekt å kunne dokumentere i etterkant.
Fra første, til siste dag av oppussingen så gikk det 30 dager. (Da jobbet jeg døgnet rundt føltes det som)
Kom hjem fra jobb kl 16.00 og jobbet med Jeepen til 22.00 -24.00 hver eneste dag.
Men nå så vil jeg si, det var verd hvert eneste minutt :-)
Det er en veldig morro bil å eie, spesielt når det er fint vær
Bilen var sliten i lakken, ikke mye rust, men litt her og litt der, og når motoren skar seg, da benyttet jeg anledningen til å gå over hele bilen skikkelig.
Jeg hadde original motor i bilen, og hadde derfor ikke lyst å hive i Volvo eller noe annet uoriginalt, nå vokser disse motorene ikke på trær så jeg ropte ut min nød, her på dette forumet, og på et par andre forum.
Det var her jeg fikk hjelp, Terra her på forumet kontaktet meg anngående en original motor fra en 55 modell han hadde som skulle skiftes, den var antagelig gått under 60.000 km, hvis dette stemmer så er jo dette fantastisk.
Vi ble enige om pris over telefonen, og turen til bergen gikk.
Motoren så mer ut som om den hadde gått 600.000km, men jeg handlet den, og vet at du skal ikke skue hunden på hårene.
Alle mine undersøkelser rundt denne motoren i etterkant tyder på at 60.000 stemmer, og den starter og sviver som en drøm.
Motoren fungerer akkurat som om den er ny :-)
Så takk til Terra der, du hjalp meg virkelig utav en knipe.
Nå har jeg passert 500 km siden jeg var ferdig med motorbytte/oppussing, og den har fungert som en drøm hele veien.
Så her er noen bilder fra prosessen :-)
Skårne motoren på vei ut.
"Nye" motoren før og etter jeg har lagt hånd på den.
Litt tidl (<-- er det et ord?) å ta tak i.
De røde områdene er sandblåst pga. rust, og grunnet etterpå.
Før lakkering av motorrom, og etter lakkering.
Mesteren selv, ved siden av det nye vidunderet.(Egentlig stor motor til å være rekkefirer)
Ting begynner å komme på plass.
Selv om motoren er på plass, så er jeg jo ikke akkurat ferdig da.
Stjerner må vi jo ha, tidkrevende og kreativ maskeringsjobb med masse målig med metermål o.l.
Flere merker på plass.....
Måtte bare ha det med, et standard hvitt Biltema batteri med gule propper, det blir fort et klassisk batteri ved hjelp av litt lakk :-)
Og slik ser den ut i dag, er`n ikke vakker? :-)
(Får positive kommentarer overalt jeg viser meg med den, kanonmorro) :-D
Tatt i går :-)
Dette er jo bare en lynrask oppsummering, jeg tok rundt 200 bilder mens jeg holdt på, kjekt å kunne dokumentere i etterkant.
Fra første, til siste dag av oppussingen så gikk det 30 dager. (Da jobbet jeg døgnet rundt føltes det som)
Kom hjem fra jobb kl 16.00 og jobbet med Jeepen til 22.00 -24.00 hver eneste dag.
Men nå så vil jeg si, det var verd hvert eneste minutt :-)
Det er en veldig morro bil å eie, spesielt når det er fint vær
You smell that? Do you smell that?
Napalm, son. Nothing else in the world smells like that.
I love the smell of napalm in the morning.
The smell, you know that gasoline smell, smelled like victory.
Napalm, son. Nothing else in the world smells like that.
I love the smell of napalm in the morning.
The smell, you know that gasoline smell, smelled like victory.
#2
Posted 22 June 2007 - 00:41
Svinefin bil!!! Klar for 50 nye år nå.
#3
Posted 22 June 2007 - 06:04
Bra jobba. Greit med litt restaurering innimellom.
#4
Posted 22 June 2007 - 07:25
Ble riktig vakker. Du er flink :-)
Stopper bare for tog og elefanter !
#5
Posted 22 June 2007 - 08:20
Dæven.
Jeg bøyer meg i støvet.
Du er dyktig.
Jeg bøyer meg i støvet.
Du er dyktig.
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,
#6
Posted 22 June 2007 - 10:44
Vakker!
Ikke noe annet å si
Ikke noe annet å si
mvh
Tor-Erik
1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_
Tor-Erik
1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_
#7
Posted 22 June 2007 - 16:22
Må være temmelig bra slaglengde på den der...
Var det kun det ytre som fikk seg en shine eller tok du fullstendig overhaling på motoren?
Utrolig strøken bil!
Var det kun det ytre som fikk seg en shine eller tok du fullstendig overhaling på motoren?
Utrolig strøken bil!
#8
Posted 22 June 2007 - 16:57
Når det gjelder motoren så var det kun det ytre på denne som ble oppusset.
Utenom tenningsdetaljer og slikt, dette ble naturligvis byttet.
Som jeg skrev så var motoren som stod i skåret, og den nye som jeg kjøpte var "garantert" kjørt under 60.000 km, og for en slik motor så er jo det ingenting.
Jeg skriver garantert i anførselstegn, for slikt er jo umulig å vite, eller bevise, men det var mye som tydet på at dette stemmet.
Alt peker mot at denne faktisk ikke var kjørt lenger heller, til og med originale plugger fordelerlokk o.l. var fremdeles påmontert.
Da bilen starter og sviver som en drøm så tror jeg at jeg gjorde et riktig valg her. :-)
Jeg får utrolig mange positive kommentarer overalt jeg parkerer denne, folk kikker og peker, det er morro.
Bare så det er sagt, dette er ikke en "utstilligsbil" jeg bruker den nesten daglig på sommerstid(når det ikke regner), og i terreng, det er det den er laget for, og det er da den trives
Utenom tenningsdetaljer og slikt, dette ble naturligvis byttet.
Som jeg skrev så var motoren som stod i skåret, og den nye som jeg kjøpte var "garantert" kjørt under 60.000 km, og for en slik motor så er jo det ingenting.
Jeg skriver garantert i anførselstegn, for slikt er jo umulig å vite, eller bevise, men det var mye som tydet på at dette stemmet.
Alt peker mot at denne faktisk ikke var kjørt lenger heller, til og med originale plugger fordelerlokk o.l. var fremdeles påmontert.
Da bilen starter og sviver som en drøm så tror jeg at jeg gjorde et riktig valg her. :-)
Jeg får utrolig mange positive kommentarer overalt jeg parkerer denne, folk kikker og peker, det er morro.
Bare så det er sagt, dette er ikke en "utstilligsbil" jeg bruker den nesten daglig på sommerstid(når det ikke regner), og i terreng, det er det den er laget for, og det er da den trives
You smell that? Do you smell that?
Napalm, son. Nothing else in the world smells like that.
I love the smell of napalm in the morning.
The smell, you know that gasoline smell, smelled like victory.
Napalm, son. Nothing else in the world smells like that.
I love the smell of napalm in the morning.
The smell, you know that gasoline smell, smelled like victory.
#9
Posted 24 June 2007 - 20:06
Kjempe kul!
Veldig stilig med orginal kriger!
Var vel heller det jeg skulle hatt, isteden for en cj3b...
Veldig stilig med orginal kriger!
Var vel heller det jeg skulle hatt, isteden for en cj3b...
Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!
JRS
JRS
#11
Posted 22 November 2010 - 21:45
Jeg lurer på hva hvordan/hva du gjore med motoren for og få den så pen. og hvet noen om et sted der man kan kjøpe sandblåser.
#12
Posted 22 November 2010 - 23:53
QUOTE(larslab @ 22 Nov 2010, 22:45) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg lurer på hva hvordan/hva du gjore med motoren for og få den så pen. og hvet noen om et sted der man kan kjøpe sandblåser.
Første jeg gjorde var å rengjøre den skikkelig, masse avfetting og annet kraftig stuff.
Når det hadde fått stå og trekke inn/virke en stund så steamet jeg den grundig.
Deretter demonterte jeg "alle" demonterbare deler, sandblåste det som var forsvarlig å sandblåse, så lakket jeg det. (det var kortversjonen).
Når det gjelder sandblåser så har jeg en halvstor kompressor, og selve blåseren er den "vanlige" som selges på biltema.
Fungerer helt topp for mitt behov.
I den grad det måtte interessere, her er en film jeg laget med bilen :-)
You smell that? Do you smell that?
Napalm, son. Nothing else in the world smells like that.
I love the smell of napalm in the morning.
The smell, you know that gasoline smell, smelled like victory.
Napalm, son. Nothing else in the world smells like that.
I love the smell of napalm in the morning.
The smell, you know that gasoline smell, smelled like victory.
#13
Posted 23 November 2010 - 12:05
Tøff Jeep.. å et tøft resultat
Min xj garage
http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833
1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71
http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833
1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71
#14
Posted 25 March 2011 - 21:15
Er det noen som vet om sider til deler som velte bøyle og svart soft top til en 43 mod?