
slakke i fjer fremme 160
Started by
lyx
, Aug 21 2007 21:19
12 replies to this topic
#1
Posted 21 August 2007 - 21:19
har fått slakke sideveis på innfestinga på fjera fremme på bilen.d er den foringa på sjakkelen såm sitter fast i ramma. denne kåsta 1200 kr på merkeveksted å måtte sjæres av å sveises på ej ny ej.men hann sa at viss d var sideveis kunne dette skimses bort.er d noen såm har jort dette før?
Terje Pedersen
93289602
93289602
#2
Posted 21 August 2007 - 21:30
Dette er vistnok en slitedel på disse bilene.. Sjakkelen går jo rett mot stål der om jeg ikke husker feil... Jeg lurer på om ikke disse må byttes på min og, men lurer på om det hadde vært bedre å lagd øyene selv og så store at en får gummiforinger imellom?
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#3
Posted 21 August 2007 - 21:50
Disse slites fort om de ikke smøres gjevnlig. Man trenger ikke å skifte helle biten og sveise på ny. Det er bare hvis man ikke får ut foringene at man har som alternativ å skifte alt. Kjøp nye foringer, bolt og sideskiver. Lag en dor for å få ut foringene. En som er dreid ned til boltdiameteren, og som har en krage på størelse med foringens utvendige diameter. Varm først godt. Du kan bruke en varmluftspistol. Sett i doren og bruk slegge. Disse sitter noe jævli. Som segel gir de seg milimeter for millmeter. Har det vært smurst dårlig kan de ha rustet fast, og da er det at nye må sveises på. Lykke til.
Børge
#4
Posted 21 August 2007 - 21:58
Så det er foring der altså? På min var ikke de sideskivene montert.. Sjaklene fikk jeg lett fra hverandre og plukket de av bilen, men det så ut som at sjakkelen gikk rett mot stålet i det øyet...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#5
Posted 22 August 2007 - 06:45
Det skal være sideskiver, men disse kan være helt slitt bort. Slik var det på min 160.
Børge
#6
Posted 11 November 2008 - 22:24
Er det dette som smeller i vær sving, høres ut som det er noe som flytter seg...??
#7
Posted 12 November 2008 - 14:51
QUOTE(pglok @ 11 Nov 2008, 22:24) <{POST_SNAPBACK}>
Er det dette som smeller i vær sving, høres ut som det er noe som flytter seg...??
Enten det eller at bladene i fjærene forskyver seg i forhold til hverandre... Spesielt om det er fuktig vær...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#8
Posted 13 November 2008 - 17:58
QUOTE(lyx @ 21 Aug 2007, 21:19) <{POST_SNAPBACK}>
har fått slakke sideveis på innfestinga på fjera fremme på bilen.d er den foringa på sjakkelen såm sitter fast i ramma. denne kåsta 1200 kr på merkeveksted å måtte sjæres av å sveises på ej ny ej.men hann sa at viss d var sideveis kunne dette skimses bort.er d noen såm har jort dette før?
Nissan kom med sims som skulle lige på hvær side av sjakkelen .synes ikke det hjalp serlig,
Det beste e å skifte bronse foringen eller hylsen med foringen(må sveises )sjakkelen bør skiftes samtidig.
smelin ved sving komer ofte fra selve fjernen ,plasten som liger mellom fjeren slites.så det blir stål mot stål....
#9
Posted 17 September 2010 - 14:37
QUOTE(wazzza @ 12 Nov 2008, 15:51) <{POST_SNAPBACK}>
Enten det eller at bladene i fjærene forskyver seg i forhold til hverandre... Spesielt om det er fuktig vær...
Jeg får nøste opp igjen i denne gamle tråden, da jeg har samme problemet på min 1986 Patrol som nevnt over.
Noen som kom fram til en løsning på dette helt konkret?
#10
Posted 26 April 2012 - 20:05
http://www.ebay.co.u...#ht_2069wt_1396
her har du alt du trenger til understelle. biiiiiiilligt og bra. polyforinger, nye sjakkler smørbare bolter og disse kopperforingene.
har bestilt dette selv.
her har du alt du trenger til understelle. biiiiiiilligt og bra. polyforinger, nye sjakkler smørbare bolter og disse kopperforingene.
har bestilt dette selv.
#11
Posted 27 April 2012 - 18:55
gå til et mekanisk verksted so lager dei ny til deg ,har gjort det på mine pat
tar deg max 40 min per side å skifte å sveise,
tar deg max 40 min per side å skifte å sveise,
snart jule ferie for esab
#12
Posted 06 May 2012 - 20:00
borra mine ut. varma og kakka inn nye. va ganske lett egentlig. ikke no sveing eller noe=)
#13
Posted 06 May 2012 - 20:48
om selve feste i ramma der vor sjakel er festa er sliten og oval -sjakel er oval ,hjelper det lite med nye foringer ,hjelper en stund så slites foring ned og lyden er tilbake og styring blir rar


snart jule ferie for esab