Edited by Patrol 160 85mod, 26 August 2007 - 15:14.

Strøm til hengerkontakt patrol
Started by
peri_lund
, Aug 26 2007 15:01
4 replies to this topic
#1
Posted 26 August 2007 - 15:01
Er det 12 volt på hengerkontakten min? 85 mod, 160 3,3
Volvo V70 2,4 TURBO :-)
Per I. Lund.
Per I. Lund.
#2
Posted 26 August 2007 - 15:41
Ja. Viss alt er rett, så skal det være 12 volt på hengerkontakten.
#3
Posted 26 August 2007 - 16:56
På min er det 4 relèer bak på høyre side, der det er 24v som styrestrøm, og 12v som hovedstrøm fra det første batteriet.
Bare vær obs på at ved mye hengerkjøring, vil du få skeivlading på batteriene.
Jeg har akkurat bestilt meg en omformer hos et lastebilfirma fra 24v-12v (40A) kostet ca 2000.
Det blir uansett bedre en å koble opp en ekstra dynamo og et ekstra batteri for 12v.
Da er planen min å kjøre stereo og hengerkontakt på denne, samt 12v lighter-uttak.
Bare vær obs på at ved mye hengerkjøring, vil du få skeivlading på batteriene.
Jeg har akkurat bestilt meg en omformer hos et lastebilfirma fra 24v-12v (40A) kostet ca 2000.
Det blir uansett bedre en å koble opp en ekstra dynamo og et ekstra batteri for 12v.
Da er planen min å kjøre stereo og hengerkontakt på denne, samt 12v lighter-uttak.

#4
Posted 26 August 2007 - 20:00
Jeg har en sånn 30 amp omformer til min. Har ikke montert den enda. Men har strøm til alt av 12 volt med omformere. Men disse er jo litt små. Regner med at den på 30 amp også klarer å drive en liten forsterker i bilen. Når stereo ikke er i bruk bør det også være strøm nok til å kunne drive en sånn litt større 12 volt kompressor.
#5
Posted 04 September 2007 - 10:28
QUOTE(1911 @ 26 Aug 2007, 21:00) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har en sånn 30 amp omformer til min. Har ikke montert den enda. Men har strøm til alt av 12 volt med omformere. Men disse er jo litt små. Regner med at den på 30 amp også klarer å drive en liten forsterker i bilen. Når stereo ikke er i bruk bør det også være strøm nok til å kunne drive en sånn litt større 12 volt kompressor.
Med 30A er det ingen problemer å drive en liten forsterker, men husk å pluss sammen alt forbruk, så slipper du å få vermgang/brann i omformeren. og for all del husk å ha sikring før omformeren, altformangen som kjører rundt med mye som er usikret i bilene, er jo rene brannfellene på lang sikt.
Så kan du garantert regne med 15% effekttap i omformeren. så at en på 30A vil kunne levere ca 25A