Gå til innhold



Foto

Hjullagermutter dimensjon


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 AVIATOR

AVIATOR

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 07:38

Hei, noen som med sikkerhet kan si meg hvilken dimensjon de to mutterne som sitter utenfor hjullageret på min 86 Patrol har. 50-52mm?
Den står for øyeblikket med lagerhavari oppå heia her, så jeg får ikke tatt no mål.
Mange takk!

Why are the latest Fords so aerodynamically designed?

It improves the Chevy tow truck fuel consumption.
Min garasje


#2 Jalle_Patrol

Jalle_Patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 08:07

Mutteren er 52mm . En vanlig 52mm kopp går ikke på uten at den slipes ned på godset rund. Du kan til nød bruke en hammer og meisel.
Ingenting e umulig, d umulige tar bære litt længer ti.....

#3 AVIATOR

AVIATOR

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 09:28

QUOTE(Jalle_Patrol @ 28 Aug 2007, 09:07) <{POST_SNAPBACK}>
Mutteren er 52mm . En vanlig 52mm kopp går ikke på uten at den slipes ned på godset rund. Du kan til nød bruke en hammer og meisel.



Hadde tenkt å dreie den ned. Det var derfor jeg lurte på dimensjonen, gidder liksom ikke å dreie ned alle pipene mine rofl.gif

Tusen takk for hjelpa! smile.gif

Why are the latest Fords so aerodynamically designed?

It improves the Chevy tow truck fuel consumption.
Min garasje


#4 bogba

bogba

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 11:03

Snakket med en lokalal nissanforhandler. De brukte bare hammer og meisel. Bruker det alltid på min når jeg justere lagret.
Børge

#5 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 14:32

Jeg lagde meg en kopp av 2,5" eksosrør som jeg banket etter en mutter og sveiste sammen.. Funker fett og slipper å skade muttrene...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#6 AVIATOR

AVIATOR

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 19:17

Etter nærmere inspeksjon av pipesettet fant jeg ut at største pipa var 50mm.
Så da blei det et heimelaga verktøy. Tok et 60mm rør og freste et 5mm dypt og 52mm breit spor over enden. Kjekt med dreibenk og fresemaskin på jobben. biggrin.gif
Hammer og meisel trikset er i mine øyne en skikkelig kriseløsning. Denne praksisen hadde vært brukt på mutterene tra før selfølgelig, men syns ikke det var vits i å meisle dem helt vekk.
Nå er i allefall Patrolen på veien igjen! smile.gif smile.gif

Why are the latest Fords so aerodynamically designed?

It improves the Chevy tow truck fuel consumption.
Min garasje


#7 buckley

buckley

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 19:59

QUOTE(AVIATOR @ 28 Aug 2007, 19:17) <{POST_SNAPBACK}>
Etter nærmere inspeksjon av pipesettet fant jeg ut at største pipa var 50mm.
Så da blei det et heimelaga verktøy. Tok et 60mm rør og freste et 5mm dypt og 52mm breit spor over enden. Kjekt med dreibenk og fresemaskin på jobben. biggrin.gif
Hammer og meisel trikset er i mine øyne en skikkelig kriseløsning. Denne praksisen hadde vært brukt på mutterene tra før selfølgelig, men syns ikke det var vits i å meisle dem helt vekk.
Nå er i allefall Patrolen på veien igjen! smile.gif smile.gif


Hørtes ut som en kongeløsning - men jeg klarte ikke helt å se hvordan det sporet ble.. freste du ut et kvadrat på 52x52mm i 5mm dybde? Skjønte ikke helt at det kunne bli nok igjen da til å få tak i mutteren.

Marius
Patrol GR Y60 GQ, LWB Goodyear MT/R 33x12,5-15 på 10" Dick Cepec DC1 http://guttulsrud.no/

#8 AVIATOR

AVIATOR

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 20:20

QUOTE(buckley @ 28 Aug 2007, 20:59) <{POST_SNAPBACK}>
Hørtes ut som en kongeløsning - men jeg klarte ikke helt å se hvordan det sporet ble.. freste du ut et kvadrat på 52x52mm i 5mm dybde? Skjønte ikke helt at det kunne bli nok igjen da til å få tak i mutteren.

Marius



Nei, jeg freste bare ett spor med 52mm bredde over enden på røret, slik at to "tapper" stikker ut og griper to flater på mutteren.
Hmm, vanskelig å forklare bedre. Jeg kan ta et bilde av verktøyet og poste det i morgen hvis noen er interessert.

Why are the latest Fords so aerodynamically designed?

It improves the Chevy tow truck fuel consumption.
Min garasje


#9 AVIATOR

AVIATOR

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 20:46

Fant en annen løsning! smile.gif

Sporet har en bredde på 52mm, dybden er 5mm. Diameteren på røret er 60mm


Why are the latest Fords so aerodynamically designed?

It improves the Chevy tow truck fuel consumption.
Min garasje


#10 buckley

buckley

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 20:59

Glimrende illustrert!! og nå skjønner jeg hva du gjorde også - tenkte ikke det holdt med å få to sider til å gripe om mutteren - er vant til at alt sitter så inni helve**e fast =)

Skal lage meg en lignende sak ja - får vel risse inn en copy right til deg å den biggrin.gif

Marius
Patrol GR Y60 GQ, LWB Goodyear MT/R 33x12,5-15 på 10" Dick Cepec DC1 http://guttulsrud.no/

#11 AVIATOR

AVIATOR

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 21:05

QUOTE(buckley @ 28 Aug 2007, 21:59) <{POST_SNAPBACK}>
Glimrende illustrert!! og nå skjønner jeg hva du gjorde også - tenkte ikke det holdt med å få to sider til å gripe om mutteren - er vant til at alt sitter så inni helve**e fast =)

Skal lage meg en lignende sak ja - får vel risse inn en copy right til deg å den biggrin.gif

Marius



Hehe! Det går nok bra!

Var sterkt nok i massevis, bare pass på at røret har litt veggtykkelse. Tror det jeg brukte hadde 6mm.

Why are the latest Fords so aerodynamically designed?

It improves the Chevy tow truck fuel consumption.
Min garasje