Gå til innhold

Foto

Ombygg til skivebremser bak (XJ)

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
17 replies to this topic

#1 Oseberg

Oseberg

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 07 October 2007 - 09:35

Skal bestille ombygg til skivebremser på min XJ - (vinter prosjektet 2007-2008)

Spørsmål:

Kan jeg bruke(er det lovlig) caliper med egen park-brems funksjon(park brems er makanisk) ?
Med det slipper jeg å ha modell med bremsesko inne i disk og ser for meg en meget enklere ombygg m.bedre funksjon

Disk_brake.jpg install_disk.jpg

Small_20El_20Dorado_20Caliper_203_20web_20ver.jpg Caliper.jpg

Edited by Oseberg, 12 October 2007 - 23:31.

#2 pkk

pkk

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 07 October 2007 - 10:16

Hvorfor bytter du ikke til Ford 8.8 aksling hvis du først skal bruke tid og penger der bak?

Den har skivebremser etter 1996, innbygget håndbrekk i skiva, komplett ombyggingssats fra M.O.R.E. med brekkwire, braketter og hele herligheten, i tillegg til å ha diffbrems...
...og så tåler den en milion ganger mer enn D35... nesten.

Jeg har foretatt dette byttet på min YJ, og får det godgjent hos BT når jeg gidder å vise bilen (det har jeg papir på).

Ligger en tråd under write up's...
PK

#3 Oseberg

Oseberg

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 07 October 2007 - 11:36

QUOTE(pkk @ 7 Oct 2007, 10:16) <{POST_SNAPBACK}>
Hvorfor bytter du ikke til Ford 8.8 aksling hvis du først skal bruke tid og penger der bak?

Den har skivebremser etter 1996, innbygget håndbrekk i skiva, komplett ombyggingssats fra M.O.R.E. med brekkwire, braketter og hele herligheten, i tillegg til å ha diffbrems...
...og så tåler den en milion ganger mer enn D35... nesten.

Jeg har foretatt dette byttet på min YJ, og får det godgjent hos BT når jeg gidder å vise bilen (det har jeg papir på).

Ligger en tråd under write up's...

01 Tja, hvor får jeg tak i en aksel som er brukbar og hva er prisen på den herligheten
02 Har Chrysler 8 1/4 aksling og den duger ( tror jeg)

#4 pkk

pkk

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 07 October 2007 - 19:09

Søta bror har plenty Ford

http://www.lagabasen...p...1&sidindx=2

Men har du Crysler 8 1/4 er nok den god som gull...

Jeg ga 7000 svenske for aksel, calippere og skiver, i tillegg til ca 3500 for monteringssats fra M.O.R.E

Kravet til håndbrems/ parkbrems er vel at det skal være et eget system, og ha tilstrekkelig effekt. Om det er et hydraulisk system eller wire skulle vel være ett fett??? Men hva vet vel jeg, det er så mange rare aper i den vernede bedriften som skal godkjenne sånt at det må en vel nesten forhøre seg om først...
Heldigvis finnes det også noen som er oppegående og interessert...
PK

#5 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 07 October 2007 - 23:18

Ford akslingen overgår nok Chrysler noen hakk også. Ford akslingen har jeg sett blitt solgt i Norge for ca 5000,- flere steder. Jeg også vil anbefale det byttet.
IPB Image

www.terrengbil.com

#6 Frank

Frank

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 08 October 2007 - 06:55

QUOTE(Oseberg @ 7 Oct 2007, 10:35) <{POST_SNAPBACK}>
Skal bestille ombygg til skivebremser på min XJ - (vinter prosjektet 2007-2008)

Spørsmål:

Kan jeg bruke(er det lovlig) caliper med egen park-brems funksjon(park brems er makanisk) ?

Ja, det er lovlig.
Frank

user posted imageuser posted image
http://www.fullsizejeep.com
"alt kan hjemmelages"

#7 Oseberg

Oseberg

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 08 October 2007 - 07:08

QUOTE(Frank @ 8 Oct 2007, 06:55) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, det er lovlig.

Ja, etter nærmere ettertanke må det være godkjent siden mine bremser i dag er 1 par bremsesko styrt av hydraulikk ELLER mekanisk hånbrekk. Bremsesko eller caliper er det ingen forskjell på i funksjons logikk. rolleyes2.gif

Ref Ford 8.8: Dette er vel litt "overkill" både for lommebok og behov. Ser av forskellige at det er mye(eller mindre) som må endres. Og da er dette plutselig blitt ett gigantisk prosjekt med innslag av kirurgi i omgiring samt ditto tillegg som "bare" må til. (SYE ++++) Eller er dette feil???

#8 pkk

pkk

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 08 October 2007 - 10:23

De fleste Explorer akslingene har 3.73 i utveksling, vet ikke hva din bil har, men har den 3.73 er det ikke nødvendigvis så mye pes eller kostbart.
Ford akslene bygger vel en del lenger framover, så yoken kommer nærmere transfer. Om du må ha SYE på en XJ har jeg ingen formening om.

...men så lenge du ikke har D35, vil jeg tro at Chrysler akselen er sterk nok, selv om F8.8 er sterkere...
PK

#9 Oseberg

Oseberg

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 08 October 2007 - 15:49

QUOTE(pkk @ 8 Oct 2007, 10:23) <{POST_SNAPBACK}>
De fleste Explorer akslingene har 3.73 i utveksling, vet ikke hva din bil har, men har den 3.73 er det ikke nødvendigvis så mye pes eller kostbart.
Ford akslene bygger vel en del lenger framover, så yoken kommer nærmere transfer. Om du må ha SYE på en XJ har jeg ingen formening om.

...men så lenge du ikke har D35, vil jeg tro at Chrysler akselen er sterk nok, selv om F8.8 er sterkere...

Giringen på min er 3,07. Dette fordi det er manuell 5-trinnskasse.
Må nok gire om akslingen. Det kan koste. Spesielt siden det er en sak jeg nok ikke føler meg trygg på selv.

OK,så er kostnad ved konvertering på min eksisterende aksling som følger:

Skiver + braketter inkl. frakt til New Jersey: $320= NOK 1760 (fra Streetrod Manufacturing Inc)

Calipere: $168= NOK 924 (Ebay -nye fra Cadillac Eldorado)

Frakt US->Norge m / båt NOK 500 (Jet Carrier - har god tid smile.gif

MVA NOK 796 ( finansministeren...)

Intern frakt norge NOK 150 (Posten.no)

Totalt NOK 4130.- (ut av min lommebok)

Edited by Oseberg, 08 October 2007 - 16:59.

#10 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 08 October 2007 - 18:00

Har du linken til det firmaet du kjøper brakettene?
Tenkte jeg skulle se om de har sett til scoutakslingene...
IPB Image

www.terrengbil.com

#11 Oseberg

Oseberg

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 08 October 2007 - 18:35

QUOTE(Frode @ 8 Oct 2007, 18:00) <{POST_SNAPBACK}>
Har du linken til det firmaet du kjøper brakettene?
Tenkte jeg skulle se om de har sett til scoutakslingene...

http://www.tsmmfg.com/

Har mottat mail fra dem, virker seriøs.

PS. dersom du finner noe som passer, kan du kanske tilbakemelde her i forumet? (Sikkert andre som har samme ærend)

Edited by Oseberg, 08 October 2007 - 18:38.

#12 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 08 October 2007 - 19:36

Hmmm.. Jammen hadde de ikke det.. Også et sett til warn sitt full float-kit.
Skal vi slå oss sammen med bestillingen? Aner ikke hvor mye det er å spare, men noe må det jo være på frakta. Ring meg om du vil, 906017777
IPB Image

www.terrengbil.com

#13 Herman

Herman

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 840 Innlegg:

Posted 08 October 2007 - 20:36

Dette er en mye brukt kaliper til foskjelig ombyggninger GM brukte de på Cadillc. Buick og oldsmobil fra 1979 til 1985. Jeg har såne calipere sammen med Warn full floatin axeler. Caliperene er ikke helt bra lenger selv justeringa virker ikke helt lenger så jeg trenge muligens ny Calipere, for disse er det vist ingen som kan overhale her i Norge i følge Oslo Bremseservice. Kjøpte mine nye gjenom Bergheim. Hade problemer med disse fra starten av fikk ikke lufet dem de var full av noe tykk gørr. tro ikke de var fabrik nye nei
Så kansje jeg kan bestile komplete calipere sammen med dere?
HJL
user posted image

#14 Oseberg

Oseberg

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 08 October 2007 - 21:28

Vet ikke om dere forsto, men jeg skal ta delene over med sjøfrakt.Jeg har god tid. Dette tar ca 6 uker +internfrakt i USA. Tar nok swapet etter nyttår.
Med fly har dere dem på 7-14 dager men bremseskivene er nok litt vekt på og vil koste relativt mye.

Jeg benytter JetCarrier og har egen adresse i New Jersey slik at denne motvilligeten til amrikanerne om å sende til Europa ikke betyr noe.

Er dere ikke registrert finnes dette på www.magnum.no

Dersom dere har god tid er det kanske noen små kroner å spare i internfrakten i USA.
Frakten til Norge er det meget lite å spare på samfrakt. Et annet problem er at vi er spredd på mange kanter av landet. Felles frakt kan kun ha 1 mottaker hos JetCarrier. Bor dere i Bergen ??

Lette deler er klart du tar med fly (ref Herman) Calipere finner du her:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/79-85-REAR-CADILLAC-CALIPERS-DISC-BRAKE- CONVERSION_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33563QQihZ001QQitemZ110178245988QQrdZ1QQss
pagenameZWDVW#ebayphotohosting

Edited by Frode, 08 October 2007 - 23:15.

#15 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 08 October 2007 - 23:19

Rotet litt jeg. smile.gif Prøvde å endre slik at linken din kom som "trykk"-knapp, men det er noe med linken som skaper krøll, muligens lengden?

Jeg kan godt bestille alene, jeg. Ser at prisforskjellen på calipter som er på E-bay og som adapter firmaet selger på sin egen side er $130. Den på E-bay er overhalt , den andre ny. Liker nye deler, jeg smile.gif
det kommer vel litt frakt på E-bay delene også?

Edited by Frode, 08 October 2007 - 23:21.

IPB Image

www.terrengbil.com

#16 Oseberg

Oseberg

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 09 October 2007 - 00:02

QUOTE(Frode @ 8 Oct 2007, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
Rotet litt jeg. smile.gif Prøvde å endre slik at linken din kom som "trykk"-knapp, men det er noe med linken som skaper krøll, muligens lengden?
Jeg kan godt bestille alene, jeg. Ser at prisforskjellen på calipter som er på E-bay og som adapter firmaet selger på sin egen side er $130. Den på E-bay er overhalt , den andre ny. Liker nye deler, jeg smile.gif
det kommer vel litt frakt på E-bay delene også?

Linken er nok for lang.

Absolutt ikke mening å skremme vekk, felles bestilling og frakt er OK for meg. Vil bare ikke at vi tuller oss inn i en felles greie som ikke blir så smart dersom noen av dere har forventninger til kort leveringstid. Jeg har som sagt, god tid.

Ref. caliper: Liker også nytt, men slike er da vanlig at en kjøper som overhalt? Alt av pakkninger og bevegelige deler skal være byttet. MEN, er enig....det er sikrest med nytt. Vurderer dette selv også.

#17 Oseberg

Oseberg

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 12 October 2007 - 23:29

Pokker......glemt en viktig sak(kanskje): rofl.gif

Må jeg ha noen godkjenningspapirer på dette settet ?
Skal BT forevises(står det ikke i vognkort om bremsetype fram og bakaksel?

TAKNEMMELIG FOR RASKE SVAR

#18 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 13 October 2007 - 00:06

Godkjenningspapirer finnes nok ikke...
Du kan jo ta deg en prat med BT, men jeg vil nesten tro at de anser skivebremser som en forbedring uansett.
Den vanlige bremseprøven som tas på PKK (EU) vil jo vise om bilen bremser skjevt eller ikke og hvor mye trykk på pedalen som skal til.
IPB Image

www.terrengbil.com