Gå til innhold



Foto

Patrol 2,8 bensin


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 twoface

twoface

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 211 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 17:32

Heisann folkens. Vurderer å kjøpe en bil som beskrevet ovenfor, men lite kunnskap på dette feltet bringer frem noen spørsmål.

Hvordan er disse motorene i bruk (on/off road)? Burde jeg kanskje bytte til diesel?
Hvordan er akslinger å girkasse? Noen form for sperre? Noe som bør / må forsterkes om bilen skal brukes litt i skogen?

Om jeg bytter til diesel, burde jeg da gå for 3,3td eller er det like greit med 2,8? begrunn gjerne svaret..
- kan evt girkasse fra 2,8 bensin bruker på 2,8 diesel?

Tenker kjøpe bilen usett egentlig (bare sett bilder å snakket med eier) dette pga avstand fra meg til selger (140 mil). Veit det er i allefall ett karosserifeste som er rusta i stykker. Hvordan er det å sveise i dørken på disse bilene? mye profiler å sånnt som må lages til? Noe annet jeg bør være obs på ang disse bilene?


Er helt fersk både med bilmerket nissan (bortsett fra en gammel cherry jeg hadde for 10 år siden) og offroad så alle tips og innspill mottas med stor takk.

Mvh
Fred-Gøran Karlsen
Stilpoeng eksisterer ikke i skogen...

#2 allis

allis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 18:03

IKKE KJØP USETT-----

Det blir som å gifte seg uten å -- -----

Toppen på 2,8 er elendig--koster flesk å rep-- ryker etter ca 250k

#3 bogba

bogba

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 19:48

Denne bruker mye bensin. Kan bygges om til diesel med en gammel Laurel motor. De gammle type Lausel motor har vist ikke samme problemet med toppen. Passer visst bolt on.
Børge

#4 twoface

twoface

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 211 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 20:54

Takker for svar...
Ser bildene jeg nå venter fra selger ok ut blir bilen kjøpt usett.. dvs ser jo over bilen når jeg å selger møtes, men skal mye til for at jeg ikke tar den når jeg først kjører 75 mil for å møte ham...
E problemet rust kan d løses med sveiseapparat og bannskap.. (kanskje litt verktøy også) Sett litt på tråden til Wazzza å den gir inspirasjon!!! kan da ikke være så ille denna bilen... rofl.gif

Har en nyoverhalt 2,8 dieselmotor fra en laurel på hånden til 2500kr.. men kan jeg bruke girkassen fra bensineren på denne motoren? eller må jeg ha ny girkasse også?
Hva trenger jeg av elektrisk for ombygging til diesel? er vel noe glødesystem å greier som må kobles opp? Noe jeg kan "lage" selv eller noen som har?
Hvordan er det å sette turbo på disse motorene? tåler innmat å sånnt dette? har turbo og muligens en ny dieselpumpe for hånd så da er det bare manifoil jeg treng er d ikke?
Stilpoeng eksisterer ikke i skogen...

#5 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 21:00

Hei..

Jeg kjøpte meg en 1985 kort patrol som var ombygd fra L28 (2,8b) til SD33T (3.3TD). Kjøpte den i juni og har opparbeidet meg en del erfaringer med bilen.

Første bud som er sagt tidligere: IKKE KJØP USETT!!! Det gjorde jeg og gjør det aldri igjen. Etter å ha lest en del på forumet virker det som om laurell-dieseln passer rett på bensinerkassa og motorfester. Merk at bensinern er visst bare 4-trinns.

Jeg vet lite og ingenting om bensinmotoren annet enn at det er en gammel forgassermotor med de ulempene det medbringer.

Drivverksmessig er dette solide biler. Tåler mye juling.. Patrol 160 ble ikke levert med sperrer så vidt jeg vet, men de ble levert med diffbrems bak. Min funker enda etter et par hundre tusen Km....

For å bygge om til 3,3 trenger du stort sett hel donorbil.. Denne er 24V bla. så ledningsnettet og komponenter må byttes. En annen løsning er å bygge om starter, gløding og annet dynamo til 12V. Nye motorfester må sveise.. Mine er bare forlenger fremover på motorfestene og transferfestene er forlenget bakover.

Karosserirust er et kapittel for seg selv.. Det er mange steder der det er flere lag med stål oppå hverandre.. Helt latterlig med tanke på rust.. Du burde hatt mulighet til å sjekka ramma før du kjøpte. De har en tendens til å ruste opp fra midten og bak. De er tynnest på innersiden så det er der det blir hull først..

Sjekk gjerne min garasje og se hvor ille det kan være.. Første bilde er det jeg fikk tilsendt.. De andre om virkeligheten har jeg tatt..

http://www.offroad.n...showtopic=79388

Sånn generelt er jo dette en gammel bil.. Det lekker gjerne mellom hardtop og karosseri, vinduspakning osv.. Mn regner med at det erlitt av sjarmen..

Jeg ønsker deg lykke til med evnt. bilkjøp og kom gjerne med bilder evnt. link til bilen.. Kanskje jeg kjenner til den.. Om den står her nord kan jeg sikkert ta en titt på den...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#6 hellpatrol

hellpatrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 104 Innlegg:

Posted 13 October 2007 - 17:36

2,8 bensin motor er en bra motor etter mine erfaringer, min har fått mye juling, men bruker endel bensin.

#7 turru

turru

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 13 October 2007 - 21:16

jeg vill anbefale deg å kjøpe en opprustet delebil (du får de for under 10 000) vist du skal bygge om. å bytt til 3.3td. når du har hørt lyden og kjent draget så angrer du ikke en eneste dag. der har du alt. motorfester, akslinger, motor, el anlegg(veldig enkelt å bytte til 24v) høres ut som mange gruer seg til den jobben men den er ganske enkel og alt passer over ens. jeg har selv gjort jobben å d er bare å spørre vist d er noe du lurer på.
gje gass. d går sikkert

#8 bogba

bogba

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 15 October 2007 - 13:33

Gammel Laurel motor skal vist passe rett på gearkassen etter hva jeg har hørt. Kan sikkert bekreftes av andre her på forumet, som har gjort det.
Børge