Gå til innhold



Foto

6,2 Diesel havari!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 Chevy sjefen

Chevy sjefen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 931 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 14:30

Tror jeg fikk totalhavari på min Suburban 6,2 Diesel i går kveld sad.gif Den begynte plutselig å gå veldig stygt, stoppa den å fikk taua bilen hjem, peila olja, litt lite olje, fylte den opp igjenn å st5arta, men gikk like jevelig... huh.gif Noen spesialister i området rundt Nes i Akershus som kan høre på den å gi meg en diagnose? Evt. noen som har en motor liggende å har lyst å bytte??? smile.gif Hvordan passer det å sette ned en 6,5td? mye ombygning med motorstyringer ol? Har jo også Ac i bilen, kommer registeret i konflikt med turboen? Tar imot allt av råd,forslag, erfaringer ol smile.gif
Kjør stort, kjør trygt, kjør Amerikansk

#2 sub6291

sub6291

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 524 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 15:12

Det er no dritt, ja. Hører du noen vonde lyder? Mekaniske? Eller er det generellt stygg gange? Dyser som har kvelda?

Trond

#3 Chevy sjefen

Chevy sjefen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 931 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 15:17

Vanskelig å høre hvor det kommer fra...høres ut som alvårlig rådebank, enten det eller havari i en av toppene...
Kjør stort, kjør trygt, kjør Amerikansk

#4 oddimann

oddimann

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 17:36

Takk for sist ja.Det kan vere så mye rart,men få det sjekket på verksted,(hvis du får trilla bilen ned på verksted da).Ellers så snakkes vi i romjula.
.......får prøve litt til.

#5 Chevy sjefen

Chevy sjefen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 931 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 18:33

Skal skru ned bunnpanna i morgen for å se om det er veivbrudd, som jeg mistenker det er sad.gif

Skal skru ned bunnpanna i morgen for å se om det er veivbrudd, som jeg mistenker det er sad.gif
Kjør stort, kjør trygt, kjør Amerikansk

#6 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 19:06

Hvordan er tilstanden dieselpumpa di da? Bruker du en skvett 2-takts ojle i tanken pr fylling

Får motorn for lite diesel så låter den veldig stygt.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#7 Chevy sjefen

Chevy sjefen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 931 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 19:34

Bruker altid 2 taktsolje, å tror nok helder litt mye diesel, kombinert med kansje litt dårlige dyser, og ett par dårlige glødeplugger på venstre siden tok knekken på veiva...Hvem har en bra 6,2D å selge? smile.gif
Kjør stort, kjør trygt, kjør Amerikansk

#8 Nannestad-Sub

Nannestad-Sub

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1601 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 12:20

QUOTE(Chevy sjefen @ 9 Dec 2007, 18:33) <{POST_SNAPBACK}>
Skal skru ned bunnpanna i morgen for å se om det er veivbrudd, som jeg mistenker det er sad.gif

Skal skru ned bunnpanna i morgen for å se om det er veivbrudd, som jeg mistenker det er sad.gif


Jeg har dessverre prøvd 6,2 med knekt veiv. Det låter noe helt for jævelig, ikke til å ta feil av.
Det jeg kunne se det på, var når jeg lå under bilen i forkan av motoren og så opp på svingningsdemperen. Den bevegde seg i flere himmelrettninger, ikke bare rundt sad.gif
Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!

#9 banks power

banks power

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 234 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 13:23

QUOTE(Chevy sjefen @ 9 Dec 2007, 14:30) <{POST_SNAPBACK}>
Tror jeg fikk totalhavari på min Suburban 6,2 Diesel i går kveld sad.gif Den begynte plutselig å gå veldig stygt, stoppa den å fikk taua bilen hjem, peila olja, litt lite olje, fylte den opp igjenn å st5arta, men gikk like jevelig... huh.gif Noen spesialister i området rundt Nes i Akershus som kan høre på den å gi meg en diagnose? Evt. noen som har en motor liggende å har lyst å bytte??? smile.gif Hvordan passer det å sette ned en 6,5td? mye ombygning med motorstyringer ol? Har jo også Ac i bilen, kommer registeret i konflikt med turboen? Tar imot allt av råd,forslag, erfaringer ol smile.gif


må du ikke begynne me 6,5 turbo for der sitter turbon for langt bak så du må fjerne hele ac anlegge... hadde det i en k5 jeg.. også må du ha mekanisk pumpe.

jeg har en 6.2 liggende jeg som går som ei klokke

Edited by banks power, 10 December 2007 - 13:24.


#10 hyside79

hyside79

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 102 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 14:50

Har en delebil du kan få rimelig. Bra motor og girkasse.
Rather push my chevy than driving a toyota



#11 Chevy sjefen

Chevy sjefen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 931 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 19:15

Kjente på svingningsdemperen i dag, ikke til å rikke. Tappa olja av bilen, ingen spon, så da regner jeg med at veiva er hel. Antar da at det er en ventilfjær som har knekt, så da trenger jeg muligens en topp i steden:) Skal begynne å demontere i morgen, så da får vi se...smile.gif
Kjør stort, kjør trygt, kjør Amerikansk

#12 Sandra

Sandra

    Nytt medlem

  • Banned
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 23:13

QUOTE(Chevy sjefen @ 10 Dec 2007, 19:15) <{POST_SNAPBACK}>
Kjente på svingningsdemperen i dag, ikke til å rikke. Tappa olja av bilen, ingen spon, så da regner jeg med at veiva er hel. Antar da at det er en ventilfjær som har knekt, så da trenger jeg muligens en topp i steden:) Skal begynne å demontere i morgen, så da får vi se...smile.gif


Har nevnt ditt problem for en jeg kjenner.

Han sier du ikke må sette i gang med store demonteringer, før du har sjekket dysene. Stygge bankelyder i en dieselmotor har mye til felles med tenningsbank. Det kan i sin tur komme av en dyse som ikke forstøver som den skal og det samles opp uforbrent diesel i sylinderen.

Løsne på trykkrøret til hver enkelt dyse/sylinder etter tur. La motoren gå på tomgang. Når du finner den rette dysa vil bankingen gradvis avta.

Metoden med å koble ut sylinder for sylinder brukes selv på de mest moderne diesler.

Lykke til sier han

#13 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 23:44

Stemmer at det er jævli stygge lyder når du får dysebank, men det kommer skjelden plutselig..

Dysebank oppstår gjerne når du har hatt ut ei dyse, eller setter inn nye.


...men for all del, sjekk det gjerne før du begynner med demontering av topp!!

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#14 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 11 December 2007 - 00:45

Det er ikke alltid at dem knekker ved råde 2 og opplagring 2
Det har forkommet brudd ved opplagring 4 og råde 7.

Ta ned støv skjoldet under converteren.
Prøv å turn vaiva med en skrutrekker på startkransen.
Nå ser du fort om den framre delen følger med rundt.
mvh
GMC 2500

Kjør Diesel...Bensin lukter python

V8 Diesel Tech

#15 hyside79

hyside79

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 102 Innlegg:

Posted 11 December 2007 - 11:32

Har et par topper liggende også, sånn i tilfelle!
Rather push my chevy than driving a toyota



#16 Chevy sjefen

Chevy sjefen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 931 Innlegg:

Posted 12 December 2007 - 11:42

Har en mann på jobben nå da jeg er på arbeid smile.gif Tror ikke det er dyserelatert da det kom helt pluttselig og hører klar mekanisk ulyd, men skal se mer på det i dag, tar ned bunnpanna for å se om det alikevell kan være veivbrudd i bakkant så man ikke kan se det på svingningsdemperen..hatt av høyre toppdeksel men der var allt strøkent..smile.gif Så nåp begynner jeg å holde en knapp på veivbrudd igjenn mad.gif Så da kan det hende jeg trenger en motor og en som kan ta på seg jobben med å bytte motor å tjene noen ekstra kroner til jul, da jeg ikke har verken elefant eller varme i garasjen smile.gif Noen?
Kjør stort, kjør trygt, kjør Amerikansk

#17 Chevy sjefen

Chevy sjefen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 931 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 13:43

Har feilsøkt en del på gamle 6,2dieselmotoren i suybben, kan ikke se noe fra veiva å oppover og helder ikke noen feil i toppene, mistenker at det er rådelager, krysspinner el. Trenger da en bra 6,2diesel, å helst en som har lyst å bytte motor før jul. Noen der???? smile.gif

Demonterer hele fronten ol så mest mulig er klargjort for å løfte ut motoren smile.gif
Kjør stort, kjør trygt, kjør Amerikansk

#18 sub6291

sub6291

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 524 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 17:39

Hei sjefen, du kan kjøpe motoren min. Den sitter fast i en -91 modell som blir med på kjøpet. laugh.gif

Trond

#19 Chevy sjefen

Chevy sjefen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 931 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 18:20

Jeg vil ha en 6,2 ferdig skrudd ut smile.gif
Kjør stort, kjør trygt, kjør Amerikansk

#20 janej

janej

    Dieseldyr

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 866 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 18:33

E jo en del på finn da...

http://www.finn.no/finn/bap/all/result

Dær e nu nån æ bære fainn i fuill fart... e jo nån van'a å blazer'a å såm sælles i "lausvækt", så muli du
"finn no" smile.gif
jej

For gud og maskinister er ingenting umulig

Strekkhopp er ikke min greie. Jeg kom til verden pågrunn av dårlig gummi,
og jeg har ingen planer om å forlate verden av samme grunn.

Musa har hår på høna, mens høna har fjær på musa...

Min bil e miljøvennlig, bruker jo bare 0,25 liter/mil(e)

Når uhellet er ute, så er det best å være inne

Nu går det mot vinterstid og vi har ingen sommer hatt, men hva skal man med sommerhatt når det går mot vintertid