Gå til innhold



Foto

Supert triks for de med 5-trinns automat


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 18:19

Fant et triks på www.pointedthree.com om hvordan å resette hjernen på den elektronisk kontrollerte 5-trinnsautomten 722.6. Denne skal finnes i G300TD, G320 V6, G500, G400 CDi, G270 CDi og G55 AMG frem til den i G320 CDi og G500 ble erstattet med 7G-tronic. Prøvde trikset på 270n med strålende resultat, den har til tider skiftet ganske teit og hardt, noen ganger for tidlig, andre ganger alt for sent og noen ganger blitt stående og nøle etter hvilket gir den skal velge. Nå skifter den utmerket og temmelig sømløst.

Trikset er som følger:

1. Sett deg inn i bilen og lukk alle dører
2. Sett tenningen på hakk 2 (gløding, for de av dere med diesel)
3. Press gasspedalen i bunnen (kickdown-bryter) og hold den der i 5 sekunder.
4. Slipp gassen og vri tenningen tilbake til 0, men IKKE ta ut nøkkelen
5. Vent i 2 minutter uten å åpne noen dører.

Kassen skal tilpasse seg sjåførens kjøremønster og innhenter kontinuerlig data for dette. Når du følger denne prosedyren slettes de dataene som er lagret og kassen lærer seg kjørestilen på nytt. Jeg tror kassen i vår 270 har basert seg mye på at forrige eier kjørte mye med stor henger, noe vår familie nesten aldri driver med. Forskjellig pedalbruk har vi helt sikkert også. Far merket forskjell med en gang selv da han satt på, da han kom inn i dag etter å ha kjørt selv var han storfornøyd. Altså; gå ut og prøv!

#2 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 18:25

Er dette mulig???
Når stopper kasse å tilpasse seg nye førere???. Det må den jo ha sluttet å gjøre mens forrige eier hadde bilen. Ser for meg et uant antall mulige feilkilder med et sånt opplegg.

nielsa
290GD

#3 MB 300 GD swb

MB 300 GD swb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 280 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 20:17

QUOTE(nielsa @ 8 Jan 2008, 18:25) <{POST_SNAPBACK}>
Er dette mulig???
Når stopper kasse å tilpasse seg nye førere???. Det må den jo ha sluttet å gjøre mens forrige eier hadde bilen. Ser for meg et uant antall mulige feilkilder med et sånt opplegg.

nielsa
290GD



Dette er helt vanlig på lastebiler. Har hadt 3 stk av den nye utgaven av Mercedes Actros på 4 år. Denne har slik girkasse på bilene med EPS. Den tilpasser seg sjåføren. Er helt jævlig å kjøre, noexpression.gif etter at andre har kjørt for meg når det har vært ferie osv. osv.
MB 300 GD SWB 33"

#4 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 21:07

Audi har ett lignende system på sine automat kasser fra ZF. De kaller det "Adaptive learning"

I løpet av de første 30 sekundene lærer den seg kjøremønsteret til sjåføren, og oppfører seg deretter, resten av kjøreturen. Nuller seg så ut når man slår av tenninga.

Merker ganske klar forskjell, uten at jeg vet hvor mange forskjellige programmer den har å velge i.

Min gamle S4 har dette i hvertfall smile.gif
oops!?!


#5 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 23:11

Unge hr. Malerbakken gjorde denne nullstillinga på SLKen og han tok også på seg jobben med å kjøre inn girkassa etter på. Mener det var de første kilometrene som telte, og la dermed opp kjørestilen etter dette (godt det finnes sikkerhetseler på passasjersiden i biler)

Edited by qwerty, 09 January 2008 - 01:58.

  • 99 Mercedes-Benz G500 LWB
  • 88 Mercedes-Benz 300GD SWB auto
  • 85 Mercedes-Benz 300GD STT LWB 5-trinns


#6 Morolen

Morolen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 560 Innlegg:

Posted 17 January 2008 - 12:57

QUOTE(qwerty @ 8 Jan 2008, 23:11) <{POST_SNAPBACK}>
Unge hr. Malerbakken gjorde denne nullstillinga på SLKen og han tok også på seg jobben med å kjøre inn girkassa etter på. Mener det var de første kilometrene som telte, og la dermed opp kjørestilen etter dette (godt det finnes sikkerhetseler på passasjersiden i biler)



Ikke noe nytt fenomen dette - jeep/ chrysler har hatt Adaptive memory på bilene sine siden tidlig 90 tall!
Ikke bare idrettsstjerner driver med høydetrening....

#7 joran

joran

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 17 January 2008 - 14:47

QUOTE(Morolen @ 17 Jan 2008, 12:57) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke noe nytt fenomen dette - jeep/ chrysler har hatt Adaptive memory på bilene sine siden tidlig 90 tall!


Hadde det faktisk på min 89 mod chrysler grand voyager
Mvh
Jøran