Gå til innhold



Foto

Clutch 160 3.3


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
17 replies to this topic

#1 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 13:26

Når jeg skulle ut å kjøre i dag gikk clutch pedalen rett i gulvet, å det ble litt skraping for å få den i gir.
Den var helt lett å trykke ned å tar bare tak de siste cm før pedalen går i gulvet.

Det ble litt bedre etter jeg hadde kjørt litt, men den tar fortsatt for lite etter min smak.

Har ikke bilen i garasje nå, så jeg har ikke sjekket noen ting i forbindelse med dette.

Samme skjedde på sukin min, men da var det bare å stramme en wire. Rekner med patrollen har væskestyrt forsterker på clutchen.

Noen som har noen gode ideer til hva dette kan være før jeg begynner å krype under bilen ute på grusen ?

#2 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 14:40

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det en justering helt øverst på pedalen (ved opplagringen).


Edit: Sjekk også om du har nok bremsevæske på clutch systemet.

Edited by FrankWS, 10 January 2008 - 14:42.

Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#3 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 15:40

Var sannelig tomt for juice i beholderen for clucthvæske. Fyllte opp igjen, satser på det løser seg nå.
Må man lufte etter ei sånn påfylling ? Var helt tørt i påfyllingskoppen.

#4 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 17:02

Samme som med bremser, det må luftes.

Tipper du har en lekasje i systemet.

#5 masseyman

masseyman

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 17:39

Jeg har akkurat samme problem med clutchen som deg, men jeg skifta pakninga inne i slavesylinderen som sitter på girkassa, men fortsatt lekasje, sikkert pga noen riper i sylinderen og stempelet. så ny slavesylinder er kjøpt og skal monteres i morgen smile.gif
Sigurd
Mob:90046866
user posted image

#6 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 18:25

Ser ikke til noe lekkasje, men væsken kan vell neppe forsvinne sånn helt av seg selv heller.
Når man lufter clutch, gjør man det på den der saken som ser ut som en nippel, om man følger røret ? Sånn ca midt på torpedoveggen.

#7 masseyman

masseyman

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 18:49

Jeg har brukt å lufte på den nippelen som sitter på slavesylinderen på girkassa, noen som veit om en bedre måte...?? unsure.gif
Sigurd
Mob:90046866
user posted image

#8 bushwalka

bushwalka

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 06:14

jeg hadde samme problemet, og det går til nøds og pumpe opp trykk før du skal gire, men er anbefalt og bytte så fort som mulig. Jeg bytta hele slavesyl. og lufta med nippeln på s.syl på girkassen, samme operasjon som når bremser luftes.

#9 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 09:46

Med litt lommelykt ser jeg lo det har rent bremevæske ut fra slavesylinderen smile.gif lys er lurt.
Mye burde jeg forvente for en ny ?

#10 masseyman

masseyman

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 14:47

Litt over 1000,-lappen smile.gif
Sigurd
Mob:90046866
user posted image

#11 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 15:49

Ny er kjøpt og montert, med bra resultat. Har også kjøpt nye batterier i dag. Kastet ut biltema rugglet, fått etpar 95 batteri. Gjør sikkert susn

#12 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 23:01

Okei. da var resultatet blitt værre. Er tomt for væske på systemet, jeg kan ikke se noen lekkasje på slavesylinder, eller på rørsystemet som leder inn i kassen.

Hva gjør jeg nå ?

#13 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 23:17

Det lekker ikke fra den dingsebomsen som sitter på torpedoveggen?? Gjøkene vet hva den er til... Kan jo lekke fra master også.. Jeg har tidvis lekkasje fra master.. Kan henge en liten dråpe under pedalen...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#14 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 23:51

Hm, mulig ikke jeg er helt oppdatert på hva som er master å slave. Men jeg byttet isåfall den sylindern på torpedoveggen. Den som pedalen er koblet til.

Det lekker ikke fra den dingsebomsen som henger ca midt på torpedoveggen, men jeg fant ut at det går ann å lufte fra den også smile.gif

Slik som jeg kan se det, så er det ingen lekkasje fra sylinderen man oppererer med clutchpedal (ny). Og ikke noe lekkasje langs rørsystemet til det går inn i girkassen.

Kan dette lekke ut i girkassen ? Eller hur blir dette.. ?

#15 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 23:54

Masteren er sjef, altså den som blir operert av pedalen.. Slaven gjør bare som den får beskjed om, altså bevege seg når når du trykker på pedalen.. Om jeg ikke husker feil så er det ei gummihette over utgående aksling på slaven (nede på girkassa). Plukk av denne og se om det er bremseveske inni der.... Skal (ideelt sett) være helt tørt inni der.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#16 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 23:56

haha, for en noob jeg er. Folk sier jeg skal bytte slavesylinderen å jeg bytter master, bra den var gratis smile.gif
Jeg skal ta meg en titt i morra. Så får jeg se hva jeg finner ut. Med mitt hell skal du ikke se bort ifra at jeg må ned med hele kassen.

#17 Pættis

Pættis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 08:35

QUOTE(SkogsBjønn @ 11 Jan 2008, 23:56) <{POST_SNAPBACK}>
haha, for en noob jeg er. Folk sier jeg skal bytte slavesylinderen å jeg bytter master, bra den var gratis smile.gif
Jeg skal ta meg en titt i morra. Så får jeg se hva jeg finner ut. Med mitt hell skal du ikke se bort ifra at jeg må ned med hele kassen.


Sylindern er enkel å ta av uten å ta ned kassa, 2 skruer.
Plukk sylindern fra verandre og se at det ikke er rust inni sylinderen, da blir det ikke tett.
Husk å følge med hvordan det sto sammen inni der, gjør deretter rent å monter sammen så burde det virke.
Det virket no for meg vertfall.

#18 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 10:00

Takker. Da har jeg noe å gjøre på i morra!

Btw: Mekket i dag. Skrudde av sylinderen på motoren, honet selve sylinderen og byttet stempel..Gummiforingen på stemplet var noget slitt. får satse på de blir tett nå smile.gif

Edited by SkogsBjønn, 12 January 2008 - 15:40.