Gå til innhold



Foto

3.3TD`en fjusker


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 23:49

Helt siden jeg kjøpte bilen i slutten av juni har jeg vært bekymret for ulyder i denne motoren.. Hører jo skrekkhistorer om veivbrudd osv.. Jeg har aldri eid dieselbil før og synes det rakler noe jævli frammi der.. Jeg har forhørt meg med folk som har hatt slike biler før og mener den høres helt normal ut..

Jeg har tatt sjansen på litt lettere trimming etterhvert og satset på at det skal holde.. Pr. i dag kjører jeg rak 3" eksos rett fra turbo, Iveco IC, K&N-filter og justert pumpe. Lader 1.3 bar.

Nå som kulden har slått inn er den litt mer tungstartet og må gløde mer.. Når jeg starter opp kald motor fjusker den på EN sylinder.. Ryker blå/hvitt/grått i ca 30. sek.. Typisk uforbrent diesel spør du meg.. Synes å kunne høre tikking fra en sylinder, akkurat som ventiltikking.. Har jo kaklinga fra dieselpumpa, men denne lyden skiller seg ut..

Glødepluggene er ohmet og testet.. Alle viser samme motstand og bruker like langt tid på å bli oransje i tuppen, så tror ikke glødinga er synderen.

Kan det være dyseoverhaling som står på programmet? Jeg har dysetester, så jeg skal sjekke forstøvingen og åpningstrykket når jeg får ånden over meg.. Jeg har lyst til å trimme mer. Ladet noe helt vanvittig her ei stund, da jeg med et "uhell" blendet slangen til wastegaten.. Tenkte ikke noe mer over det og dro avgårde.. Så bare i øyekroken at laddetrykket passerte 1,5 bar på målern.. Den går bare til 1,5 så aner ikke hvor mye den ladet.. Gikk noe helt vanvittig.. Kjørte med rikelig med diesel...

Annet som kan forårsake fjuskingen? Kompresjonen er helt jevn, men lurer på om den lurer til seg litt vann.. Det minker nemlig i reservoaret over tid.. Har hatt litt kjølevannslekkasjer, men klarer ikke å se noe pr. idag.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#2 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 00:08

Jeg syns ikke min motor bråker mye etter den har blitt varm, er helt jævn smooth gange på den uten rakkel.

Tror det er normalt med litt røyk å jævelskap når man tar kaldstart. Min hoster å harker isåfall ganske mye.

Men om det er dyseforstøvingen som er helt på luggføre, så vil den vell bli en god del svartrøyk når du kjører normalt pga uforbrent drivstoff.

#3 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 00:16

Denne fjuskingen er kun på kald motor i 30sek. etter start.. Vet egentlig ikke om tikkingen høres da, men tikkingen høres iværtfall på varm motor.. Kjører 10w40 semisynt olje og har litt over 1 bars oljetrykk på tomgang.. Veldig lite spør du meg...

Ryker ikke svart annet enn når jeg legger fjøla i vater.. Skal prøve å filme oppstarten i morgen....

Edited by wazzza, 12 January 2008 - 00:16.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#4 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 10:02

Når jeg starter min går den opp til 3 bars ladetrykk etter ca 30 sekunder. Jeg kjører på 10.40 mineral

#5 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 10:05

Jaja.. På kald motor spretter trykket opp i 3 bar på min og, men på tomgang og varm motor har jeg ca 1 bar i oljetrykk... Tror egentlig at det treighet i instrumentet.. På renaulten tok det ca 1 sek fra jeg starta opp til målern viste 7 bar på tomgang (kald). Hadde 2,5+ på tomgang, varm motor... Oljetrykket skal komme momentant...

Edited by wazzza, 12 January 2008 - 10:06.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#6 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 14:39

Slik ser og høres det ut når jeg starter opp kald diesel i et par minusgrader.


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#7 Suburban2500

Suburban2500

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 165 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 14:47

Kan se ut som dysene er slitt ettersom du har endel blårøyk med det samme. Dette kommer av at den ikke forbrenner dieselen godt nok før den er litt varm

#8 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 14:50

Får vel bare finne frem dysetesteren.. må bytte manometer.. går til 500 bar det som står på. Skal montere ett med medbringer...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#9 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 15 January 2008 - 15:59

QUOTE(wazzza @ 11 Jan 2008, 23:49) <{POST_SNAPBACK}>
Helt siden jeg kjøpte bilen i slutten av juni har jeg vært bekymret for ulyder i denne motoren.. Hører jo skrekkhistorer om veivbrudd osv.. Jeg har aldri eid dieselbil før og synes det rakler noe jævli frammi der.. Jeg har forhørt meg med folk som har hatt slike biler før og mener den høres helt normal ut..

Jeg har tatt sjansen på litt lettere trimming etterhvert og satset på at det skal holde.. Pr. i dag kjører jeg rak 3" eksos rett fra turbo, Iveco IC, K&N-filter og justert pumpe. Lader 1.3 bar.

Nå som kulden har slått inn er den litt mer tungstartet og må gløde mer.. Når jeg starter opp kald motor fjusker den på EN sylinder.. Ryker blå/hvitt/grått i ca 30. sek.. Typisk uforbrent diesel spør du meg.. Synes å kunne høre tikking fra en sylinder, akkurat som ventiltikking.. Har jo kaklinga fra dieselpumpa, men denne lyden skiller seg ut..

Glødepluggene er ohmet og testet.. Alle viser samme motstand og bruker like langt tid på å bli oransje i tuppen, så tror ikke glødinga er synderen.

Kan det være dyseoverhaling som står på programmet? Jeg har dysetester, så jeg skal sjekke forstøvingen og åpningstrykket når jeg får ånden over meg.. Jeg har lyst til å trimme mer. Ladet noe helt vanvittig her ei stund, da jeg med et "uhell" blendet slangen til wastegaten.. Tenkte ikke noe mer over det og dro avgårde.. Så bare i øyekroken at laddetrykket passerte 1,5 bar på målern.. Den går bare til 1,5 så aner ikke hvor mye den ladet.. Gikk noe helt vanvittig.. Kjørte med rikelig med diesel...

Annet som kan forårsake fjuskingen? Kompresjonen er helt jevn, men lurer på om den lurer til seg litt vann.. Det minker nemlig i reservoaret over tid.. Har hatt litt kjølevannslekkasjer, men klarer ikke å se noe pr. idag.



Blårøyk = Olje i eksos
Hvitrøyk = Vann i eksos
Og svart = uforbrendt diesel

Toppakning? smile.gif

#10 Nismek

Nismek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Innlegg:

Posted 16 January 2008 - 12:26

Glødetimeren har en tedens til å gløde for kort tid me ful spening,da reker ikke plugen å bli sikelig
varme.( bare etter gløding) anbefaler 23v pluger...
Nissan anbefalte å byge om glødina til manuel eller på nøkelen.
Vis du tenker på å bytte dyser,bruk orginale dyse spiser,Bosch spisen vare ikke så lenge.
For å få myker gange på motoren,demonter diselfiltre fyll olje i filtre som blaner seg me disel, da
maler garanter motore din.

#11 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 January 2008 - 12:56

jeg har manuell glødeknapp i tillegg til timeren, så det problemet er annulert... Skal se på dysene når jeg kommer hjem om jeg får tid.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#12 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 18 January 2008 - 18:59

Blårøyk = Olje i eksos
Hvitrøyk = Vann i eksos
Og svart = uforbrendt diesel

Toppakning?

Høres logisk ut med den fasiten der men på diesel er det ikke bestandig så enkelt..blå og hvit eksos får du også ved slitte dyser da de ikke forstøver all diesel som er sprøytet inn i sylinderen...en sky med blårøyk ved oppstart er ganske normalt på gammal turbodiesel da det vil altids sige inn litt motorolje fra turboen ut i eksoshuset og kompressorhuset over natta slik at dette blir forbrent i motor og eksos ved oppstart..
Har to patroler sjøl med 3.3Td som har gått rundt 400 000km begge å de er også litt tungstarta å ryker jævli hvitt det første halve minuttet...
Jeg vil nok si at jeg er temmelig sikker på at det er slitte dysespisser og ventilfjærer i dyesene..

Du skriver her at du har en tikkelyd i motoren...har du sjekka ventilklaring?? Tikkelyden kan også være dyse® som lager...skikkelig dysebank kan høres ut som rådebank hvis det er ille nok..
Ang oljetrykket ditt..er så lavt på begge bila mine også ved varm motor..den jeg bruker daglig for tida ligger på ca 0,5bar på tomgang...trur ikke den originale måler'n er helt til å stole på..er jo også ett kjent fenomen at den giver'n på motorn begynner å lekke olje så noe rart er det der... Sett på en manuell oljetrykksmåler(slik som brukes på bilverksted) å sjekk oljetrykket fysisk,det har jeg tenkt å gjøre for å være sikker..
''Ittno er umulig,det umulige tar bare litt lenger tid''
user posted image

#13 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 26 October 2010 - 09:26

QUOTE(Lundblad @ 15 Jan 2008, 16:59) <{POST_SNAPBACK}>
Blårøyk = Olje i eksos
Hvitrøyk = Vann i eksos
Og svart = uforbrendt diesel

Toppakning? smile.gif


Jeg jobber på Scania verksted. Og vil rettlede dine påstander:

Blårøyk: Forbrent smør-olje (lekasje på: ventiltetninger, turbo eller stempelringer)
Grå/Hvit røyk: Blanding er feil, for lite diesel i forhold til luft (eks. tett br.o.filter, problemer rundt dyser)
Svartrøyk: Blanding er feil, for lite luft i forhold til diesel (ofte tett luftfilter)

Edited by sinnsyk, 26 October 2010 - 09:28.