Gå til innhold



Foto

Olje og smøring


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 Eiluf

Eiluf

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 26 January 2008 - 16:16

Da jeg akkurat kjøpte meg ny patrol fra 86, fortalte forrige eier at han heiv på noe Castroil helsyntetisk olje, som skulle være så alvorlig bra, men nå er jo olje trykket veldig dårlig! Det høyeste er vel halvparten til 3 bar omtrent! Er det trykket nøye, så lenge jeg har olje der? Eller burde jeg bytte de 9 literene med noe dårligere kvalitet?

Han hadde vist også brukt masse fett i bærekulene fremme i for akslingen! Høres jo fint ut det, men har også hørt at har man for mye der går det inni akslingen, og kommer litt i veien for olja der, og kan dette seg ved evt. tømming og bytting!

Noen erfaringer fra dette???
Hilsen Eilert!!!

eilertengenes@hotmail.com

#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 26 January 2008 - 16:53

Helsyntetisk olje på en gammel patrol er ikke å anbefale. Du vil se at oljen nesten renner ut av motoren. Bytt den ut med delsyntetisk eller mineralolje i 10/40 eller 10/30. Har du felleskjøpet i nærheten koster en 10 litring ca 400 kr. Bytt oljen du. Ellers når det gjelder oljetrykk er nok ikke den måleren den mest korekte. Om du ser på giveren på høyre side bak på motoren er det sikkert noe oljesøl dær. Under kjøring bør måleren i værtfall vise rundt 2.

Når det gjelder forakslingen å fett er det ingen fare om det er smurt godt på kingboltlagrene. Det fettet kommer bare inn til cv leddet i knokkelhuset. Tettingen til diffen sitter inne ved diffen. Leker det olje ut fra knokkelhuset er den tettingen gåen. Det er en del jobb å bytte den. Men går helt fint å gjøre selv. Har gjort jobben en gang. 5-6 timer arbeid med goe kaffepauser.

#3 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 January 2008 - 19:34

Jeg har 10w40 semi-synt olje på motoren. Noe alla samme oljen som statoil selger. Ved kjøring har jeg 3 bars oljetrykk og på tomgang ca 1,2. Har montert en annen måler nå, så skal bli intr. å se hva den viser.

Hvis bilen har gått noen hundretusen kilometer kan du være ganske sikker på at tetteringene inne ved diffen er gåen. Oljen i diffen balnder seg med greasen ute i knokkelhusene.. Som 1911 sier, så er dette litt jobb. Hele forakslingen må pilles ned og ALT, absolutt ALT er innsmurt av grease, olje og grus... Brukte lang tid på å rengjøre alle delene. Tetteringene er ikke så dyre. Et par hundre kroner fra Nissan...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#4 Eiluf

Eiluf

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 26 January 2008 - 22:21

jepp var det jeg tenkte! For fin olje kan vel snike seg ut vel utslitte plasser! Skal se om jeg får bytta olja! Kan jo bare ta vare på denne helsyntetiske og hive på en nyere bil! Ikke no problem det!
Hilsen Eilert!!!

eilertengenes@hotmail.com