Gå til innhold



Foto

små fjusking


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 00:01

Hei,

har et som smått et lite problem med Patrolen.
Det virker ikke helt som om den vill gi alt den har på en måte... F.eks:
kjørte på motorveien en dag i forrige uke så kom det en lang bakke oppover etterhvert å da begynte den å fjuske litt. Ville liksom ikke komme opp i fart så jeg smøyg meg oppover bakken i ca 50kmt, ville ikke mere. Små hakket litt og småhostet. Trodde den skulle stoppe, men så kom jeg på flata igjen og etterhvert ble den som den skulle igjen og gikk helt fint.

hva kan være årsaken til dette? Første som slo meg var dyser eller dieselpumpa at det var noe som ikke helt stemte. Har en delebil, som går helt fint, så tenkte kanskje bare å flytte over det som kan være galt.


Har noen peiling?

-Thomas
Zuki trailbil under oppbygging

#2 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 00:07

Min hadde slike symptomer i etpar mil før jeg kjørte tomt for diesel. Så jeg satser på at det er noe med tilførselen av diesel.
Er ei grov rist på dieselpumpa som kan bli ganske så full av dritt bla.
Har ikke hatt kondens i mitt fuel, så jeg vet ikke helt hvordan de oppfører seg med kondens i tanken - men det kan det vell også være.

#3 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 00:11

QUOTE(SkogsBjønn @ 5 Feb 2008, 00:07) <{POST_SNAPBACK}>
Min hadde slike symptomer i etpar mil før jeg kjørte tomt for diesel. Så jeg satser på at det er noe med tilførselen av diesel.
Er ei grov rist på dieselpumpa som kan bli ganske så full av dritt bla.
Har ikke hatt kondens i mitt fuel, så jeg vet ikke helt hvordan de oppfører seg med kondens i tanken - men det kan det vell også være.


ja, var noe i den duren jeg tenkte ja. hmm, kan jo prøve med kondensfjerner også da.

Er vel ikke noen spesiel kondensfjerner som må brukes til diesel? Kan bare bruke den vanlige som finnes overalt...? (vant til bensinmotor)


Om det ikke går, skifter jeg bare over diesel pumpa jeg altså...
Zuki trailbil under oppbygging

#4 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 00:43

Står på flasken om de funker til diesel, eller bensin eller begge deler.

#5 Nismek

Nismek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 01:13

Jeg ville ha tømt tanken for disel
Vis du fyler på noe som ska ta bor vann i disele,bruk røsprit/eller bremse sprit(isopropanol)
Sjekk att du ikke ha lekasje på røren fra tanken å frem til diselpompa( morkne slanger/rust rør)
Skift diselfilter det kan vere tet
Sjek lufilter tet
Sjekk xsosanleg bøyd slik at det blir tet
sjekk att du har ladetrykk

#6 Jøtul

Jøtul

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 21:20

QUOTE(bjerk1 @ 5 Feb 2008, 00:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hei,

har et som smått et lite problem med Patrolen.
Det virker ikke helt som om den vill gi alt den har på en måte... F.eks:
kjørte på motorveien en dag i forrige uke så kom det en lang bakke oppover etterhvert å da begynte den å fjuske litt. Ville liksom ikke komme opp i fart så jeg smøyg meg oppover bakken i ca 50kmt, ville ikke mere. Små hakket litt og småhostet. Trodde den skulle stoppe, men så kom jeg på flata igjen og etterhvert ble den som den skulle igjen og gikk helt fint.

hva kan være årsaken til dette? Første som slo meg var dyser eller dieselpumpa at det var noe som ikke helt stemte. Har en delebil, som går helt fint, så tenkte kanskje bare å flytte over det som kan være galt.
Har noen peiling?

-Thomas

Sitter lite filter/sil i banjo skruen som sitter inn på fødepumpa. Den laget mye trøbbel for meg.

#7 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 09 February 2008 - 17:03

var å kjørte litt idag også. fjusker veldig mye nå. skal sjekke dieselfilter idag å se om det er forandring.

det virker som om det er i bare motbakker det er slik. nedover så går det greit.

å når jeg har stoppet den en stund i kanskje 10 minutter, og starter og kjører igjen går det helt bra en liten stund igjen. Sinnsykt rart dette her.. :S
Zuki trailbil under oppbygging

#8 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 09 February 2008 - 17:42

Vet ikke om det har vært nevnt, men hva om utluftinga på tanken er tett?? har opplevd det selv på en moped faktisk... Du forbruker mer diesel fra tanken enne det klarer å komme luft til gjennom utluftingen ved tanklokket.. Prøv og kjør uten lokket en tur og se om det hjelper på...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#9 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 09 February 2008 - 21:38

QUOTE(wazzza @ 9 Feb 2008, 17:42) <{POST_SNAPBACK}>
Vet ikke om det har vært nevnt, men hva om utluftinga på tanken er tett?? har opplevd det selv på en moped faktisk... Du forbruker mer diesel fra tanken enne det klarer å komme luft til gjennom utluftingen ved tanklokket.. Prøv og kjør uten lokket en tur og se om det hjelper på...



hmmm, ja. hørtes nesten for godt ut til å være sant. hehe. Men skal prøve det. Må kjøre en stund før dette skjer, så får se litt på det imårra wink.gif

Skal i første omgang skifte diesel filteret samt vaske luft filter og kan samtidig prøve det. Så får vi se da om det endrer noe av denne skikkelige irriterende fjuskinga.

QUOTE(Jøtul @ 5 Feb 2008, 21:20) <{POST_SNAPBACK}>
Sitter lite filter/sil i banjo skruen som sitter inn på fødepumpa. Den laget mye trøbbel for meg.


hmmm, ikke helt sikker på hvilken skrue du mener nå jeg.. Har du ett bilde kanskje eller kan forklare litt nærmere hvor den sitter?

Og to spørsmål til i samme slengen; Er det mye arbeid å skifte dieselpumpa? Har denne tilgjengelig wink.gif

Sliter litt med strømmen på bilen. Må bruke startkabler da den tappes for strøm i ny og ned. Dette er nok mye pga dette er en ombygd bil. fra bensin til 3.3TD med omformere osv u know. Ledninger som er litt i hytt og pine, hehe. Dette skal vel ikke ha noen innvirkning på denne fjuskinga? rart hvis det skulle hatt det...

Takker for svar smile.gif

Edited by bjerk1, 09 February 2008 - 21:59.

Zuki trailbil under oppbygging

#10 bushwalka

bushwalka

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Innlegg:

Posted 10 February 2008 - 02:21

QUOTE(bjerk1 @ 9 Feb 2008, 21:38) <{POST_SNAPBACK}>
hmmm, ja. hørtes nesten for godt ut til å være sant. hehe. Men skal prøve det. Må kjøre en stund før dette skjer, så får se litt på det imårra wink.gif

Skal i første omgang skifte diesel filteret samt vaske luft filter og kan samtidig prøve det. Så får vi se da om det endrer noe av denne skikkelige irriterende fjuskinga.


bytt, bruno har dette. Min var akkurat slik da dieselfiltret var tett.

#11 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 10 February 2008 - 14:16

QUOTE(bushwalka @ 10 Feb 2008, 02:21) <{POST_SNAPBACK}>
bytt, bruno har dette. Min var akkurat slik da dieselfiltret var tett.


ja, tenkte jeg skulle det idag om jeg får tak i et nytt diesel filter. er visst to typer til patrol. ett som er lite iog et stort.
Zuki trailbil under oppbygging

#12 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 11 February 2008 - 01:07

Tror jeg fikk ordnet feilen idag. Skifta diesel filter, varma opp bilen skikkelig og kjørte den ganske hardt for å sjekke om fjuskinga var der. Ikke no tegn til det idag ihvertfall. Får se på vei til jobb imårra om den begynner igjen.
Takk for hjelpa så langt smile.gif
Zuki trailbil under oppbygging

#13 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 21:27

ja er jo en servicedel det så tongue.gif

#14 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 22:31

da er feilen i orden. var et filter under bilen som i utgangspunktet ikke skulle være der som gjorde dette tullet (ombygd fra besnin til 3.3) det var potte tett + alt for lite.

Så takk for hjelpa til alle sammen her wink.gif
Zuki trailbil under oppbygging

#15 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 23:03

er bra biggrin.gif

#16 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 00:31

Jeg kjøpte hovedstrøm bryter til min slet med samme problemet mye ting som er monter og fjernet igjen og ledninger som ligger å slenger bare en sånn dings som du skrur fast på batteriet og kabelskoen på den igjen etterpå.

se om jeg finner en link til den jeg kjøpte
Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado