
Intercooler patrol 3,3
#1
Posted 19 February 2008 - 20:24
send helst mail: fredriksen99@hotmail.com
#2
Posted 19 February 2008 - 21:37
#3
Posted 19 February 2008 - 22:38






Det orginale slangebendet som er brukt ut fra turboen sprakk ved 1.4 bars tryk.. Er byttet ut til et samcobend av silikon... Ser litt penere ut også

Edited by wazzza, 19 February 2008 - 22:40.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#5
Posted 20 February 2008 - 15:59
#6
Posted 20 February 2008 - 16:10
eilertengenes@hotmail.com
#7
Posted 20 February 2008 - 16:49
Jeg har ikke målt med termometer, men etter litt hard kjøring er det STOR forskjell på temperaturen på rørene.. Det varme røret er naturligvis varmt og det kalde røret er iskaldt.. Spesielt nå på vinteren... Turbotrykket målt på innsuget falt med 0.1 bra da jeg monterte cooleren.. Jeg har bare brukt 2" rør på den "kalde siden" på intercooleren.. Skulle helst hatt litt større, men synes 2,5 ble litt stort igjen.. Var bare 2" stuss på intercooleren. 2,5" stuss på den varme siden, så der er det 2,5" fra turboen.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#8
Posted 20 February 2008 - 22:15
Har ikke målt tempen .men jeg har valkte å la kalufta gå kortes vei,å ikke over motoren,for da kan den bli oppvarmet av motoren.(offroad kjøring)
Når jeg fjernet det trange orginalstusen"brukte 2.5" fra ic å inn på manifoilen.
Fikk mer dreimoment..

#9
Posted 21 February 2008 - 21:18
Er det ingen som har tenkt eller gjort som følgende, laget nytt innsug og eksosmanifold??
Akkurat som gatebilgutta bruker gjøre.
Ser noe trang ut de orginale greiern å med tanke på hvor mye effekt man får med større eksos, hadde sikkert et orntlig grenrør gjort susen og..
#10
Posted 21 February 2008 - 21:27
Er det ingen som har tenkt eller gjort som følgende, laget nytt innsug og eksosmanifold??
Akkurat som gatebilgutta bruker gjøre.
Ser noe trang ut de orginale greiern å med tanke på hvor mye effekt man får med større eksos, hadde sikkert et orntlig grenrør gjort susen og..
Kan nok være mye å hente på det.
Har tenkt på det, men det er veldig trangt der siden det ikke er crossflow-topp, dvs, det er både innsug og eksos på samme side av toppen.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#11
Posted 21 February 2008 - 22:52
Er det ingen som har tenkt eller gjort som følgende, laget nytt innsug og eksosmanifold??
Akkurat som gatebilgutta bruker gjøre.
Ser noe trang ut de orginale greiern å med tanke på hvor mye effekt man får med større eksos, hadde sikkert et orntlig grenrør gjort susen og..
Du mener sånn innsug som jeg har laget til her.
#12
Posted 22 February 2008 - 12:22

Forslagene fra Wazzza og Nismek er vel på mange måter mer anvendelig for de fleste da dette vil gi en moderat økning av Hk/Nm innenfor en begrenset kostnad.
Jeg kommer til å gjøre som Nismek, hvor det originale innsuget kastes i nærmeste søppelkasse og nytt 2,5" innsug monteres. Vil også legge rørene som Nismek har gjort det pga at løsningen de fleste andre har, vil medføre at luften vil bli oppvarmet på tur over motoren til innsuget. Kortest mulige vei og største mulige mengde med kald luft fra ic til motoren er jo det som betyr noe for økt effekt.
#13
Posted 22 February 2008 - 19:46
En teori jeg ble fortalt var at med kun 2" rør fra IC ville luften få såpass fart at den ikke rakk å bli oppvarmet i noen særlig grad på sin ferd over motoren. Vet ikke om det stemmer, men for mitt bruk funker det absolutt greit.. Tenkte også på å legg rørene slik NISMEK har gjort, men diameteren på stussene på Iveco IC`en passet ikke slik. Om jeg skulle hatt som Nismek ville INN-stussen vært 2" og UT-stussen vært 2,5" lItt uheldig med tanke på at luft krymper når den kjøles ned... Hvordan IC har du Nismek??
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#14
Posted 22 February 2008 - 20:22
#15
Posted 22 February 2008 - 20:28
Det går nok, men da blir stussene langt nede.. Rørene må bygges nytt og det blir mere svinger på rørene da... Kan ikke flytte colleren lengre opp...
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#16
Posted 22 February 2008 - 22:25
Brukte en unversal ic 550 x 180 x 65mm i bege ender.
Har også bygd en me Iveco IC,brukte 2.5" fra ic å inn i motoren..
#17
Posted 27 February 2008 - 10:36
Har også bygd en me Iveco IC,brukte 2.5" fra ic å inn i motoren..
Kan bekrefte at det funker med Iveco IC

Har tatt bilder av Eksosflens og flens til Innsug som jeg har laget. Er laget i 10 mm rustfri og skjert ut i vannskjerer
Edited by Jalle_Patrol, 27 February 2008 - 10:38.