Gå til innhold



Foto

Expansjonstank


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 15:07

Noen som har noen gode ider om hvor det lønner seg å sette expansjontanken? Har montert radiatoren bak på planet. Finner ingen stuss på radiatoren til å kobble på tank og det er ikke påfylling på radiatoren. Går det ann å lagge en liten stuss på hovedslangen man kan kobble på tanken?? Bør den sitte i nærheten av radiatoren eller bør jeg sette den forran ved motoren? blink.gif

Edited by Benteruden, 09 March 2008 - 16:02.


#2 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 15:42

QUOTE(Benteruden @ 9 Mar 2008, 15:07) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som har noen gode ider om hvor det lønner seg å sette expansjontanken? Har montert radiatoren bak på planet. Finner ingen stuss på radiatoren til å kobble på tank og det er ikke påfylling på radiatoren. Går det ann å lagge en liten stuss på hovedslangen man kan kobble på tanken?? Bør den sitte i nærheten av radiatoren eller bør jeg sette den forran ved motoren? blink.gif

Jeg har et kammer bak ved radiatoren og et fremme i motor-rommet.
Da jeg hadde Granada-motoren hadde bare et kammer bak ved radiatoren og jeg hadde problemer med å få ut all lufta fra det lange slangesystemet. Nå er det ganske enkelt å få ut lufta da den kan samles opp på det høyeste punktet i begge ender av bilen.

#3 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 16:01

Hvordan kobblet du tanken til motoren? Laget du en rør med stuss som du satte i mellom slangene? Merkelig att det ikke er en stuss til tank på radiatoren. Er vel ikke noe i veien for å lage en rør med stuss på og tre inn på slangen på toppen av radiatoren??

#4 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 21:58

et T stykke på den øvre slangan burde gjøre gjøre seg....

f.eks sierra er jo slik laget....


#5 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 10 March 2008 - 17:40

Ok da prøver vi det. Tror nok jeg kommer til å gå for to tanker. Burde jo være lettere å få ut lufta da. Gidder ikke å kjøpe ei sirkulasjonspumpe for flere tusen. Jo mindre elektronikk jo bedre..

#6 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 March 2008 - 09:07

Radiatoren min har en tynn slange som går ut i øvre hjørnet på ene siden.
Der slipper lufta ut i kammeret fra høyeste punkt i radiatoren.
Og "bunnslangen" ut av kammeret har jeg satt inn et stykke nede på slangen som går til toppen av radiatoren.

Fremme på motoren er det et uttak på toppen av motoren et sted hvor den tynne lufte-slangen er koblet på, og bunnslangen til kammeret er koblet til den orginale slangen som har gått til radiatoren slik det var da motoren satt i Scorpio'n.

Det høyeste punktet på hele kjølesystemet mitt er ekspansjons-kammeret bak i bilen.
Jeg har satt det kammeret i høyde slik at MAX-nivåstreken i kammeret er ca i høyde med toppen inni radiatoren.

Ekspansjons-kammeret fremme sitter så høyt at MAX-nivåstreken er er ca. som høyeste vann-nivå i motoren, og da er toppen av kammeret der like oppunder panseret hos meg.

Siden kammeret mitt BAK på bilen er det høyeste punktet og jeg ikke får kammeret i motor-rommet like høyt som det som sitter bak, så ender det opp med at vannet i kammeret fremme vil renne over om jeg åpner lokket der. Derfor må jeg ha et tett og godt lokk.

Når det under luftingen av anlegget kommer opp luft i kammeret fremme så åpner jeg bare litt på lokket slik at lufta siver ut og skrur så til da all lufta er borte.

Jeg har delvis brukt rør, delvis fleksislanger fra Biltema og delvis noen armerte STEAM-slanger som jeg fikk kjøpt noen rester av "billig" på TESS. Disse steam-slangene er skikkelig dyre, så selv om jeg fikk litt billig så ble det en ganske stiv pris likevel.
Men jeg ser nå etterpå at om jeg hadde kostet på meg steam-slange på alt ville jeg unngått litt problemer jeg har fått av de Biltema-flexislangene.
Den ene steam-slangen kan du se på bildet i motor-rommet.

Etter et par års bruk nå så viser det seg at gummien i Biltema-slangene sveller og utvider seg og blir slapp i fisken. Når jeg så har måttet koble slangene av fra radiatoren eller andre steder så er det umulig å få de tette igjen etterpå. Man kan skru og skru på slangeklemmene til de går over gjenger, men slangen tetter likevel ikke inn på radiatoren. Slangene blir "trut-munnet" i endene fordi gummien sveller. Da blir slangen for vid rundt rørstussen på radiatoren til at slangeklemmene klarer å tette til.

Jeg måtte ta ut radiatoren min da jeg bygde velteburet og da endte det opp med at jeg måtte bytte de Biltema-slangene som jeg hadde skrudd løs. Fikk de ikke tette. De holder tett så lenge man ikke skrur de løs etter første gangs montering, men tar man de løs etter en stunds bruk, kan de bare kastes.


Jeg kan se om jeg husker å ta noen nye bilder av kjølingen min etter hvert men legger med noen dårlige gamle bilder her nå.


Slik så det ut ved radiatoren før jeg fikk satt til ekspansjons-kammeret.
Du kan så vidt se den tynne lufteslangen oppe til venstre på radiatoren.
Jeg koblet bunnslangen fra kammeret inn på et T-stykke jeg satte mellom de to slangeklemmene du ser på slangen i bunnen der.
zj_raddis__002.jpg

Her ser du hvordan jeg blandet med rør og Biltema-slanger.
Jeg hadde ikke fått tak i steam-slanger enda da.
zj_raddis__004.jpg

Et dårlig bilde fra motorrommet...
Du ser steam-slangen går over motoren der. (TESS SPONFLEX, står det på den)
Og ekspansjons-kammeret ser du nærmest til høyre i bildet.
kooling_003.jpg


Et par bilder av kammeret bak.
kooling_001.jpg kooling_002.jpg

Slangene går litt i bølgedaler under bilen bakover, så når jeg lufter systemet setter jeg bilen opp i en bratt helling slik for at lufta skal komme seg ut til høyeste punkt.
Får man ikke ut all lufta så sirkulerer det alt for dårlig med en gang.
sn_haugen_003.jpg

Edited by ZukiJack, 11 March 2008 - 09:11.