Gå til innhold



Foto

patrol 24v


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
31 replies to this topic

#1 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 16:01

Hei,

sliter fortsatt med strømmen på bilen min. bilen tapper to splitter nye 95AH batteri.

lurte på om noen kunne lage en liten skisse over motorommet? tenker da på hvordan kabler skal være mellom batteri, til dynamo, til starter osv.

Trenger ikke være noe avanserte greier. bare så jeg kan se om alt er riktig hos meg. smile.gif

takk på forhånd

Edited by bjerk1, 19 March 2008 - 16:02.

Zuki trailbil under oppbygging

#2 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 16:26

Det er jo ikke akkurat hjernekirurgi dette da smile.gif

Har du prøvd å kobla fra dynamoen?? Kan være lekkasje i diodebrua som stjeler strøm...

Slik er det koblet på min (tatt utifra hukommelsen)


Edited by wazzza, 23 March 2008 - 23:45.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#3 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 17:00

det er slik det er hos meg også unntatt at fra den ene + går det en ledning til omformeren.

sjekka igjen nå. dynamon lader. målte nettop 27.6V mellom batteriene, så den lader og det skal være nok. problemet ligger i at det ene batteriet på høyre siden blir svakere enn det andre. venstre side var 13.5v og det til høyre er 11.3V som er for lite. dette mens motoren var av. så problemet ligger der en eller annen plass på høyre siden. sjekka ledninger. det er i orden.

en ting,
jeg hører en klikke lyd fra omformeren når jeg slår den på. ikke bare mens jeg slår den på, men hele tiden. en lav klikkelyd. Skal d være sånn? Kan det være omformeren som fått det? at den kortslutter eller no sånt...

Edited by bjerk1, 19 March 2008 - 17:11.

Zuki trailbil under oppbygging

#4 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 19:32

QUOTE(bjerk1 @ 19 Mar 2008, 17:00) <{POST_SNAPBACK}>
venstre side var 13.5v og det til høyre er 11.3V som er for lite. dette mens motoren var av. så problemet ligger der en eller annen plass på høyre siden. sjekka ledninger. det er i orden.


Er det hentet ut 12V MELLOM batteriene?
Fjern disse i såfall. Det er døden i et 24V anlegg.
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#5 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 19:55

såklart ikke!det er 28 mllom
Zuki trailbil under oppbygging

#6 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 00:26

Kabelen til omformeren, sitter den på samme batteripolen som dynamoen og starteren?
Det er isåfall der den MÅ sitte.

Hvis den er koblet på batteriet til høyre, så passer det veldig bra med den feilen du har.

#7 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 01:19

QUOTE(bjerk1 @ 19 Mar 2008, 19:55) <{POST_SNAPBACK}>
såklart ikke!det er 28 mllom


For å unngå at vi misforstår hverandre:
Er det hentet ut 12V MELLOM høyre og venstre batteri til stereo eller annet utstyr?
Hvis det er det, fjern det snarest!

Dette fører til en skjevbelastning og ødelegger batteriene over tid.
Jeg hadde strøm problemer med min gamle 160 når jeg kjøpte den. Årsaken var at tidligere eier hadde hentet ut 12V mellom høyre og venstre batteri til minne på stereoen.
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#8 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 01:28

QUOTE(JER @ 20 Mar 2008, 00:26) <{POST_SNAPBACK}>
Kabelen til omformeren, sitter den på samme batteripolen som dynamoen og starteren?
Det er isåfall der den MÅ sitte.

Hvis den er koblet på batteriet til høyre, så passer det veldig bra med den feilen du har.


om jeg har sett riktig nå, så er kabelen som går til omformeren på batteriet på høyre siden. MEN, det går en kabel fra batteriet på venstre siden inn til "brytern" som er til omformeren. altså den jeg slår av og på omformeren på. er det riktig, eller må noe gjøres der?

Det jeg også ikke skjønner er at forrige eier ikke hadde problemer som dette her med oppsettet som allerede er i bilen. så å kople om noe vill jo egentlig være helt dumt...
Zuki trailbil under oppbygging

#9 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 14:59

Du sa tidligere at den bryteren veksla mellon 12 og 24V. Kan være derfor det går en kabel fra det venstre batteriet og inn til bryteren.

Prøv å flytt kabelen til omformeren fra det høyre til det venstre batteriet.
Regner med at du da vil få litt høyere spenning i voltmeteret inne i bilen også. ca 13V.

Hvis det ikke retter problet eller skaper nye, så anbefaler jeg deg å legge opp ny styring av omformeren. Kan tegne et skjema over det, hvis ønskelig.

#10 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 23:26

QUOTE(JER @ 20 Mar 2008, 14:59) <{POST_SNAPBACK}>
Du sa tidligere at den bryteren veksla mellon 12 og 24V. Kan være derfor det går en kabel fra det venstre batteriet og inn til bryteren.

Prøv å flytt kabelen til omformeren fra det høyre til det venstre batteriet.
Regner med at du da vil få litt høyere spenning i voltmeteret inne i bilen også. ca 13V.

Hvis det ikke retter problet eller skaper nye, så anbefaler jeg deg å legge opp ny styring av omformeren. Kan tegne et skjema over det, hvis ønskelig.


ja jeg trodde det var for å skifte mellom 24 og 12v, men det er for å slå av og på omformeren wink.gif

ok, jeg skal prøve å gjøre det jeg wink.gif så tilbakemelder jeg her etterpå. ja, et slik sjema hadde vært til veldig hjelp. Ikke så god på elektronikk så, hehe. Takk for det smile.gif
Zuki trailbil under oppbygging

#11 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 21 March 2008 - 02:19

Her er et enkelt skjema. Håper det er til hjelp smile.gif

ps: Er litt nysjerrig på hvordan det er kobla.... huh.gif

Attached Thumbnails

  • Omformer.jpg

Edited by JER, 21 March 2008 - 02:23.


#12 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 21 March 2008 - 18:15

før jeg begynner å gjøre noe her nå. var å kjørte litt offroad i finværet idag. holdt på et par timer.

kjørte 1 times tid for å komme fram til der vi skulle. Nå hadde den lada seg opp såppas at den ville starte igjen nå plutselig... :S stoppa bilen mens vi spite på en restaurant og der sto den i ca en time. starta igjen uten problemer. varmeapparat har ikke stått på i hele dag. kan det være dynamo som er dårlig likevel? at den trenger masse tid og helst lite strømforbruk en stund for å lade opp? eller er dette helt usansynlig.? dårlige børste eller noe kanskje...
Zuki trailbil under oppbygging

#13 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 21 March 2008 - 18:56

Hvis det går en kabel til omformeren fra det høyre batteriet, er det 90% sjanse for at det er der feilen ligger.
Prøv det først. (Er desuten det enkleste)

#14 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 21 March 2008 - 22:22

QUOTE(JER @ 21 Mar 2008, 18:56) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis det går en kabel til omformeren fra det høyre batteriet, er det 90% sjanse for at det er der feilen ligger.
Prøv det først. (Er desuten det enkleste)


jepp. skal prøve det jeg. kjørte itsykker stikk akslingen på venstre siden idag, så det er 1 prioritet akkurat nå. skal gjøre det imorgen jeg wink.gif

Edited by bjerk1, 23 March 2008 - 14:10.

Zuki trailbil under oppbygging

#15 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 22 March 2008 - 21:33

Jeg byttet om den kabelen som gikk inn til oformeren idag. satte den på + på batteriet på venstre side. da viste voltmeteret inne i bilen over 18V... Er det ok, eller er det feil?

jeg så at den ladet også pga lysene ble forsterket når jeg ga gass osv. Alle lys i bilen ble sterkere samt varmeapparatet ble mye kraftigere og bedre. kupe lyset ble også bedre.'

Skal jeg lade opp batteriet i natt og se om det har ordnet seg nå? kjørte litt med den,men den ladet ikke nok til å starte mere enn en gang rett etter stopp av motoren. Ble strømtom da jeg stoppet den for 2 gang og prøvde å starte igjen. Kan jo være pga batteriet på høyre side har vært dødt en stund nå...?

Edited by bjerk1, 22 March 2008 - 22:56.

Zuki trailbil under oppbygging

#16 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 23 March 2008 - 20:54

hmmmm
18V er ikke bra. Kan høres ut som om 12v anlegget i bilen nå får 24V. Ta en titt på omformeren og se om den er riktig koblet. Også mulig at strømmen er koblet utenom.
Følg kabelen fra batteriet og se hvor den ender. Den bør ikke gå til noe annet enn omformeren.

#17 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 23 March 2008 - 23:25

QUOTE(JER @ 23 Mar 2008, 20:54) <{POST_SNAPBACK}>
hmmmm
18V er ikke bra. Kan høres ut som om 12v anlegget i bilen nå får 24V. Ta en titt på omformeren og se om den er riktig koblet. Også mulig at strømmen er koblet utenom.
Følg kabelen fra batteriet og se hvor den ender. Den bør ikke gå til noe annet enn omformeren.


det kan hende den for 24v ja. veldig rart dette. flyttet jo bare fra + til +. skal jo egentlig ikke være noe spesielt med det da men... virker som om jeg bare legger om alt til 24v. hva er det jeg må bytte da? liste hadde vært fint. hehe.
Zuki trailbil under oppbygging

#18 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 23 March 2008 - 23:44

Jeg har problemer med å forstå hvordan det er koblet på din bil... Er starter, gløding og dynamo 24V, mens resten av bilen drives av en omformer??

For å si det sånn.. Det batteriet som er til venstre på tegninga (høyre hjulbue) skal være koblet til JORD: Plussen fra dette batteriet skal KUN (!!!) gå til minus på det andre batteriet som står på høyre side... Måler du mellom denne hovedkabelen og jord skal du måle batterispenningen over ETT batteri, altså 13,8V idèelt... Kobler du på annet utstyr på pluss her vil du skjevbelaste batteriene og du vil får startproblemer...

På pluss fra batteriet til høyre på tegninga mi (venstre hjulhus) skal dynamo, starter og andre ting tilkobles.. Måler du mellom pluss her og jord skal du måle batterispenningen til begge batteriene. 13,8V*2... Her skal omformeren din tilkobles om den omformer fra 24V til 12V.

Jeg skjønner ikke hvor den bryteren din kommer inn i bildet.. Du kan ha en bryter til å bryte plussen til omformeren, helst over et relè, så slipper du å kjøre full strøm gjennom bryteren..

Hvor stor er omformeren din i Apmere?? Jeg har en på 30A som står på konstant, også mens jeg er på havet i 14 dager.. Null problem å starte bilen når jeg kommer hjem.. Trekker veldig lite på "tomgang"..



oppdatert tegning...



Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#19 pat

pat

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 10:12

Det Wazzza sier her er helt rett...enkelt og greit..
werner nilsen

#20 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 13:39

Takk for all hjelp med dette, men jeg skal si det rett ut. Jeg skjønner ikke dritten av elektronikk generelt, så forstår ikke alt dette her jeg. hehe.

Men men, satt å mimret litt for meg selv igår kveld og fant ut at jeg og en kamerat skal legge opp 24V i hele bilen i løpet av denne uka. kaste ut den forbanna omformeren og rive ut hele lednings nettet i bilen og flytte over det som er i delebilen. Det er det enkleste pluss at jeg slipper dette med omformer til lys osv osv.

Det jeg ønsker fra dere nå er en liste over hva jeg må flytte over. Vet jo det meste som må flyttes over da, men er kjekt alikevel.

Det som hadde vært kjekt er jo en skisse over lednings pølsa som går til motoren. Det er den vi kommer til å slite med om det skulle bli problemer. så om noen har eller kan lage den skissa, så hadde jeg vært evig takknemmlig. da har jeg noe å vise fram til kameraten min også som har litt mere peiling enn meg på elektronikk wink.gif

Edited by bjerk1, 24 March 2008 - 13:43.

Zuki trailbil under oppbygging