Gå til innhold



Foto

HOW TO: Motorbytte Suzuki SJ413. Montering av Swift 1,6TBI 16V


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
16 replies to this topic

#1 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 10 April 2008 - 18:23

HOW TO
Motorbytte Suzuki SJ413. Montering av Swift 1,6TBI 16V

Utgangspunktet mitt er en 85modell SJ413 og en 91modell Swift 1,6TBI 16V.


SJ413 91modell Swift 1,6TBI 16V


Det man trenger i tillegg for å få alt til å passe og virke er:

• Kam, fordeler og fordelerhus fra Vitara.
• Termostathus deksel fra 1300 Swift
• Adapterplate mellom girkasse og motor.
• Elektrisk bensinpumpe og filter.
• Check engine lampe.
• Speedsensor fra instrumentet fra Swift’en.


Det første vi gjorde var å bytte kam, fordeler og fordelerhus på Swift motoren.
Og prøvestarte med ny kam og fordeler.


Tverrstilt motor i Swift’en med horisontal fordeler.


Montert fordeler fra Vitara.



Da var det bare å plukke ut motoren og få med seg komplett ledningsnett og styreenhet. Termostathuset på 1600 motoren måtte byttes til ett som er vinklet. Samme problem som med fordeler. Bolt-on fra 1300 Swift motor.

Termostathus fra 1600 og 1300 Swift.


Termostathus fra 1300 montert på 1600 motor.



Etter å ha plukket ut motor og girkasse fra 413. Kunne vi begynne å modifisere girkassa for å montere adapterplata.
Her må nedre hull borres opp med 10,2mm borr og gjenges til 12mm.
Øvre hull måtte borres opp til 12mm hull da det er tykkere bolter som fester 1600 motoren.



Påmontert adapterplate på 1300 girkassa med nedsenkede 12mm unbrakoskruer.


Borring av øvre hull i girkasse.



Bunnpanna fra 413 må også flyttes over til 1600 motor. Her måtte vi modifisere litt i blikket inni bunnpanna. Måtte også banke litt på den ene kortsiden for att den skulle smette på plass. Oljepickup må klones av 413 og 1600.

Modifisert 413 bunnpanne.


Klonet ojlepickup.



Svinghjulet fra 413 må flyttes over på 1600 motor. Startmotoren fra 413 må slipes litt på den ene siden for att den skulle passe. Her går det også an å slipe på motorblokka, vær forsiktig så man ikke sliper hull. Motorfestene fra 413 må også flyttes over til 1600 motor. Den ene må vi kutte litt i da det kom i konflikt med eksosmanifoilen. Flyttet også over kjølerøret fra 413 til 1600 motoren.

Slipt startmotor fra 413.


Modifisert motorfeste pga eksosmanifoil. PS! Motor står på hodet.


Venstre motorfeste og brakett til clutchvaier.


Montert kjølerør fra 413. Slanger til varmeapparat passet rett på.



Da er motoren klar til å heises på plass.

1,6TBI 16V innmontert i 413.



Flyttet over kjølevifta fra 1300 motoren. Passet rett på vannpumpa på 1600 motoren. Da jeg har montert inn servosnekke fra Jimny måtte vi lage nytt feste til radiatoren på venstre side.

Vifte og radiator fra høyre side.


Radiator og kjølerør fra venstre side.



Monterte bensinfilter fra Biltema i motorrommet. (Varenr. 52-312 kr 99,-)

Bensinfilter fra Biltema.



Monterte inn Canister boksen fra Swiften ved batteriet. Denne er ingen nødvendighet.

Canister med tilhørende vakuumslanger.



Etter å ha ryddet opp i ledningsnettet, klippet bort alt som ikke har med motorstyring å gjøre satt vi igjen med ett ganske enkelt ledningsnett.
Flyttet over releboks med hovedrele og bensinpumperele. Koblet +12V til sikringsboksen. Husk jord til hovedrele. Tynn sort ledning. Satt inn en ekstra 10A sikring på en ledig sikringsplass. Som vi koplet inn +12V til pinne A26 på ECM. Se skjema.
Hentet ”15” strøm +12V fra tenning (B/W) ledning, fra eksisterende Coil ledning på SJ’en for å legge inn spolen på hovedrele og bensinpumpereleet. PS! Koblet inn igjen ”minus” ledningen fra eksisterende ledingsnettet til ”minus” på coil også, da denne styrer turteller i instrumentet.
Ellers er vel de eneste løse tråder følgende:

Check engine lamp. Kobles mellom A6 violett på ECM og B/W ledning i bilen.
Bensinpumpe. Kobles inn på rosa ledning ut i fra releboksen og til jord.
Speedometer sensor. Kobles mellom B15 Y/G på ECM til jord. Må bruke Dremel for å modde speedometer.

Vi brukte det originale ledningsnettet til oljetrykkbryter, kjølevanntemp, starterinnslag, strøm til dynamo. Strøm fra innslaget på starter må også kobles inn på A10 B/Y på ECM


Releboks plassert i motorrom.


Rød 10A sikring foran A26 på ECM.


Sveiste ny innfesting til coil.


Ledningsnett og gjennomføring til kupe.


Plassering av ECM under hanskerom. Mangler litt tejp og finish her.


Engine check lampe. Kr.14,90 på Biltema.



Nå er det speedometersensor i instrumentet som skal monteres. Demonterte instrumentene fra begge bilen og skrudde ut speedometerne.


Instrument fra SJ og Swift.


De er rimelig like.


Speed sensor.


5minutt med dremel og den kunne monteres på SJ meteret.


Speed sensor montert i SJ.



Da gjenstår kun montering av bensinpumpe. Prøvde først med en pumpe fra Biltema (52-203). Fikk ikke bilen til å fungere godt med denne pumpen. Ville ikke suge til seg nok bensin. Prøvde å plassere den lavt for å få hevert effekt, med dårlig resultat.
Brukte heller den originale tank monterte pumpa fra Swiften og monterte den i tanken på SJ’en.


Bensinpumpe fra Swift.



Skrudde av pumpa med sil. Sveiste på en rør nippel på lokket til tankmåleren på SJ’en og putta pumpa rett i tanken. Måtte bøye røret ut fra tanken. Litt dårlig plass over tanken. Jeg har 1” bodylift. Lønner seg nok å bruke 90° vinkel på røret ut av tanken.

Modifisert bensinpumpe til SJ tanken.



Pumpen ble nesten lydløs når den monteres på denne måten. Biltema pumpa jeg prøvde først bråkte som bare F...

TEST DRIVING NEXT!!!


Ferdig resultat. Suzuki SJ416i 16V.


Hele How To-emnet i .pdf-format:
Attached File  HOW_TO_1300___1600_Suzuki_SJ413.pdf   5.77MB   4615 downloads


Diverse skjemaer:
Attached File  El_skjema_SF416.pdf   2.65MB   3824 downloads
Attached File  Fuel_Injection_1.pdf   1.68MB   679 downloads
Attached File  Instrument.pdf   1.57MB   746 downloads
Vakuumslanger.JPG


Da gjenstår det bare å takke:

Arnfinn ”Yakuza” Mork for adapterplate.
Øystein ”Shuduck” Sira for mange gode råd og tips og fordeler.
Bernt ”Safran 413” Solli for verksted og mange timers hjelp med mekking, skruing og sveising.



HOW TO er utarbeidet av:

Ståle "Killer" Berntsen


Edited by ZukiJack, 12 April 2008 - 11:44.


#2 Blackout 416

Blackout 416

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 10 April 2008 - 21:04

Meget bra HOW TO Killer,brukte du rødsprit når du gjenget opp hullene i girkassa? dette er veldig viktig ved gjenging i aluminium!!!
IPB Image

#3 killer

killer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 10 April 2008 - 21:42

Ja, også tok jeg en skikkelig slurk samtidig
Suzuki SJ416i 85modell
Medlem nr: 42 Suzuki 4x4 Club Norway


#4 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 11 April 2008 - 00:15

Da regner jeg ikke med at du handla rødspriten på Biltema.....

ellers hadde vi ikke fått se denne eminente HOWTO'en devil.gif


#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 April 2008 - 08:37

Det er en kjempebra HOW-to artig og at jeg fikk kikket litt mens dere holdt på.

Savner en ting og det er nummeret på ECU at dere skriver opp det. Det er litt for utydelig å lese det på bildet dere har lagt inn. Om en skal benytte samme kobling må en ha nøyaktig samme nummer på ECU eller blir det spinnvilt.

Hvor mange HK gir den motoren?

Så er det en ting med monteringen av clutch og hjulet. Det må monteres med merke mot merke ellers kan en ikke bruke ignition hullet til å justere tenningen lenger.


Lykke til. Jeg tror jeg må stikke bortom ved anledning og sjekke ut bilen nå som den er ferdig.

Gratulerer med heftig ombygging.

#6 Big truck

Big truck

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 11 April 2008 - 18:12

hei bare lurer på om dette er noe man får godkjent hos BT???hvilken effekt får du ut av den motoren no da?

#7 killer

killer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 11 April 2008 - 20:18

Hei!

Mener det er rundt 95HK i motoren. Når det gjelder godkjenninger på motor ombygginger, servo, større hjul, etc etc.
Kan vel muligens Nöcke Gunnar svare på det. Er vel en del telefoner og søknader som skal til.
Suzuki SJ416i 85modell
Medlem nr: 42 Suzuki 4x4 Club Norway


#8 SAFRAN 435

SAFRAN 435

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 12 April 2008 - 17:52

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 11 Apr 2008, 08:37) <{POST_SNAPBACK}>
Det er en kjempebra HOW-to artig og at jeg fikk kikket litt mens dere holdt på.

Savner en ting og det er nummeret på ECU at dere skriver opp det. Det er litt for utydelig å lese det på bildet dere har lagt inn. Om en skal benytte samme kobling må en ha nøyaktig samme nummer på ECU eller blir det spinnvilt.

Hvor mange HK gir den motoren?

Så er det en ting med monteringen av clutch og hjulet. Det må monteres med merke mot merke ellers kan en ikke bruke ignition hullet til å justere tenningen lenger.
Lykke til. Jeg tror jeg må stikke bortom ved anledning og sjekke ut bilen nå som den er ferdig.

Gratulerer med heftig ombygging.

Hei Nöcke Gunnar ..

Er du sikker på at tenningsmerket er likt på svinghjulet på 1.3 sj og 1,6 swift?
Vi har jo brukt 1,3 sj svinghjulet.
Vi justerte tenningen riktig på veivakselreimhjulet i fremkant motor.Må vel ikke bruke tennigshullet akkurat.
Så sant du ikke har orginalt Zuki tennings justerings apparat i garasjen din da..

Bernt Solli
95136879


IPB Image

#9 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 12:27

QUOTE(killer @ 11 Apr 2008, 21:18) <{POST_SNAPBACK}>
Hei!

Mener det er rundt 95HK i motoren. Når det gjelder godkjenninger på motor ombygginger, servo, større hjul, etc etc.
Kan vel muligens Nöcke Gunnar svare på det. Er vel en del telefoner og søknader som skal til.


Det finnes muligheter for å få det godkjent.

Dersom den nye motoren ikke er mer enn 300 ccm større enn den bilen ble godkjent med kreves det ikke noen spesielle papirer eller godkjenninger. Det er noe BT bare kan godkjenne etter regelverket.

Problemet ligger litt i effekten. Om den øker med mer enn 20% eller 25% husker ikke helt i farten. Da er det litt værre. Men det er muligheter.

Så har SJ lite å gå på når det gjelder forakselvekt. Det er bare 60 kilo mellom forakselvekt med tom bil og maks tillatt forakselvekt. . Denne motoren øker vel ikke vekten noe så da er ikke det noe proble,

Egentlig er det effektøkningen som er litt kinkig slik som jeg har erfart det.
Jeg fikk godkjent å øke fra 64 HK til 95HK på grunnlag at jeg argumenterte med at bremsene på donorbilen og min bil hadde samme effekt, så vidt jeg var kjent med.

Når alt kommer til alt er jo ikke 100 HK noe av betydning. Det blir jo ingen racer likevel.

På bakgrunn av at dette er et kort memorering av mine egne erfaringer ved godkjennning av motorbytte/effektøkning så vil jeg bare si at. Ja det er mulig å få ting godkjent.

Det tar ofte litt tid. Men når en en gang skal selge bilen er det stor forskjell på hva en får for en med ulovlig større motor og en med lovlig større motor.

Søknader og svar fra BT ligger i garasjen min for de som har interesse.

#10 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 15:32

Har du ikke zuki originalt tenning/feilsøking og forgasserjusteringsanlegg? biggrin.gif

Neida rolleyes2.gif kødda jeg justerer bare tenninga med strobolampe som de fleste vel gjør.

En annen ting jeg tenker påå
når jeg sitter og ser på. Du har ikke lambdasonde på systemet ditt. Har du sjekket CO. Det finnes ulike kodenøkler som de ofte kalles som en kan bytte ut i resistoren som endrer litt på blandingsforholdet. Det kan være greit om en får problemer med CO på en PKK. Jeg har også hørt noen si at det å bytte nøkkel her kan kompensere for problemer som kan oppstå ved slitasje/eldring på systemet. Eksakt hva det betyr fikk jeg ikke forklaring på. Men uansett det finnes muligheter for å gjøre finjusteringer på blandingen ved å bytte disse nøklene som sitter i resistoren.

Edited by Nöcke Gunnar, 13 April 2008 - 15:45.


#11 killer

killer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 18:02

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 13 Apr 2008, 15:32) <{POST_SNAPBACK}>
Har du ikke zuki originalt tenning/feilsøking og forgasserjusteringsanlegg? biggrin.gif

Neida rolleyes2.gif kødda jeg justerer bare tenninga med strobolampe som de fleste vel gjør.

En annen ting jeg tenker påå
når jeg sitter og ser på. Du har ikke lambdasonde på systemet ditt. Har du sjekket CO. Det finnes ulike kodenøkler som de ofte kalles som en kan bytte ut i resistoren som endrer litt på blandingsforholdet. Det kan være greit om en får problemer med CO på en PKK. Jeg har også hørt noen si at det å bytte nøkkel her kan kompensere for problemer som kan oppstå ved slitasje/eldring på systemet. Eksakt hva det betyr fikk jeg ikke forklaring på. Men uansett det finnes muligheter for å gjøre finjusteringer på blandingen ved å bytte disse nøklene som sitter i resistoren.



Hei!

Jo, det er lamdasonde. Sitter på eksosmanifoilen. Ser såvidt på det siste bildet.
Suzuki SJ416i 85modell
Medlem nr: 42 Suzuki 4x4 Club Norway


#12 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 20:23

QUOTE(killer @ 13 Apr 2008, 19:02) <{POST_SNAPBACK}>
Hei!

Jo, det er lamdasonde. Sitter på eksosmanifoilen. Ser såvidt på det siste bildet.


Bare meg som er litt dårlig til å se. Har nok hatt brillene litt på halv tolv. Det er også vesentlig bedre med lambdasonde enn resistrostyring.

#13 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 07 December 2008 - 12:50

Ok. Da er girkasser og motorer skildt.
Er det bare å løsne svinghjulene, eller kommer det sprettende noe morrro mot meg da?
Må jeg bytte om på svinghjulene, eller kan jeg bruke orginalsvinghjul?
Kan jeg høytrykkspyle inn i det svæer hullet som blir når jeg tar girkassa fra motoren? (svart som F'en der inne)
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#14 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 07 December 2008 - 14:00


bare og skru løst alt sitter fast bak der;), du må bytte pga 1600svinghjulet er for stort for girkassa som du har i bilen.. eller noe sånt husker ikkje hvorfor heilt nøyaktig men må byttes hvertfall wink.gif

#15 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 07 December 2008 - 16:51

svinghjulet er for stort ja...

bruk momentnøkkel når du skrur til svinghjulet igjen, og helst locktite på skruene og...

og var jeg deg ville jeg bytta lageret i senter av svinghjulet uansett om det kjennes bra ut eller ikke... koster ikke mer enn en 100 lapp, og er dritenkelt å få ut når svinghjulet er av


#16 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 01 July 2009 - 01:44

hei, knall "HOW TO"

må je ha slik plate på girkassa hvis jeg har en 1,6l 8V? har en med difust l-nett tenkte jeg skulle sette på en 32/36 gasser på den. hva trur dere om det? event. hva BT trur/mener?
Suzuki Sj 413 85mod cab

#17 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 July 2009 - 14:44

QUOTE(Sectio @ 1 Jul 2009, 02:44) <{POST_SNAPBACK}>
hei, knall "HOW TO"

må je ha slik plate på girkassa hvis jeg har en 1,6l 8V? har en med difust l-nett tenkte jeg skulle sette på en 32/36 gasser på den. hva trur dere om det? event. hva BT trur/mener?


Om du har dysene, hjernen, innsuget med luftmengdemåler og kammeret med gasspådragspjelet så er det ikke så mye å fikse ledningsnettet.

Men du trenger adapterplate mellom motoren og girkassa. Samme plata på G16 8V og G16 16V motoren. Godkjenningen avhenger ikke av om du setter inn med inj eller forgasser.

Uansett vil motoren fungere bedre med inj enn med en 32/36 forgasser. Eller hvilken som helst annen forgasser. Både Empi og Weber påvirkes når bilen står litt bratt i ulike retninger. Jeg har måttet justere opp tomgangen litt for å unngå at motoren stopper når jeg rygger opp inn i hekken til naboen og klatrer litt på buskene hans.