Gå til innhold



Foto

Bilbrann start


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 Jokka

Jokka

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 19:54

I dag, etter å ha hentet mine foreldre på flyplassen og hentet mine briller i sentrum i tromsø fikk vi oss en opplevelse av de sjeldne. Vi kjørte i rushtrafikken ut av sentrum, på tur til grilling når min bedre halvdel plutselig roper fra baksetet "BRANN BRANN BRANN BRANN". Det første og mest naturlige reaksjonen min er å se etter brann i sentrum, for så å spørre hvor. Dette resulterer i panikk hos henne hvor høyre pekefinger rettes mot dashbordet med påfølgende utrop "DER!!! DET BRENNER!!!". Jeg fikk omsider stilt inn synet mot dashbordet, samtidig som jeg fulgte med på trafikkbildet, og oppdaget kraftig røykutvikling i området under CD-Spiller (forøvrig en sliten blaupunkt som jeg mistenkte først).
Som den ansvarsfulle familiefar jeg er så tenkte jeg på å stoppe der og da, men med tanke på at det var rush, og jeg har en CHEVY måtte jeg nesten kjøre litt bort fra trafikken, og stoppe i en bakgate. Noe som min bedre halvdel ikke likte noe særlig godt. Etter å ha bråparkert hoppet mor og barn ut av bilen og rev opp alle dørene, mens jeg stoppet bilen, og plukket bort fremste del av dashbordet - i en eneste rask bevegelse. Etter å ha utført denne litt brutale operasjonen på dashbordet oppdaget jeg rask at det var ledningene til hastighetsreguleringen av kupe-viften som hadde hatt ett lite for nært møte med hverandre, og den dramatiske situasjonen kun var ett resultat av kortslutning. Da var det å gå bak i verktøykassa, plukke fra hverandre bryteren, ja fortsatt med en frue i panikk - og en unge som ikke vet hva som skjer, finne ut hvilke ledninger som var synderne, og klippe dem bort. Isolere alle ledningene, og putte ting halvveis på plass, med den beskjeden om at det kom til å bli bil-skruing i helga. Imens jeg gjorde dette var det min bedre halvdel som stod på utsiden og sa "Nå får du faen meg skaffe brannslukkningnsapparat".
Den første reaksjonen fra fruen var "kommer vi oss bort til grillinga nå da?" og mitt store EGO sa automatisk "Jada, ingen problemer". Fikk fruen og barn inn i bilen igjen, så var det bare å kjøre.
Men det som var aller værst med hele saken var at sikringen til denne kretsen, som er oppgitt til 25A originalt, ikke var sprengt (!!!). iiam.gif


Så til ettertanke;
-Det går store mengder strøm gjennom kablene som styrer hastigheten til viften, og chevy har tydeligvis samme problem som vw på denne fronten, at det kan ta fyr.
-Det er kanskje på tide å hente ett sånt ett lite 1kgs pulverapparat å henge under førersetet.
-Det er ikke bare jeg som mener at amerikanske biler har ett alvorlig problem med de elektriske nettene.

Noen av dere andre som har vært borti lignende situasjoner?

Har dessverre ikke bilder av situasjonen, da det var for kraftig røykutvikling til å kunne få fram noe på bildene.
Mvh
Joakim K. Odinson
Det som ikke blir gjort idag blir ikke gjort i morgen heller.
Biler er som tissefanter, størst først!

#2 janej

janej

    Dieseldyr

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 866 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 20:22

Ja, det er igrunn et under at ikke flere slike biler brenner.
Ledningsnettet er nok ikke noe å skryte av, og heller blir det ikke bedre når de kommer til norge, og masse dill blir påhengt ledningsnettet. Hadde en gang varmgang i kablene som var bontert av bergheim og som var til automatisk kjørelys. Dette er nå koblet vekk. smile.gif
Men brannslukker er instalert hos meg. Fikk en diesel-lekkasje i returslangen fra dysene, denne diselen rant rett ner på xosmanifoil, noe som gav mye røyk. Hadde egentlig ikke tid å få utbedret lekkasjen, så jeg satset på at vinterværet ville holde flammene unna, men jeg var innom uropris å kjøpte et lite pulverapparat, itelfelle whistle.gif
jej

For gud og maskinister er ingenting umulig

Strekkhopp er ikke min greie. Jeg kom til verden pågrunn av dårlig gummi,
og jeg har ingen planer om å forlate verden av samme grunn.

Musa har hår på høna, mens høna har fjær på musa...

Min bil e miljøvennlig, bruker jo bare 0,25 liter/mil(e)

Når uhellet er ute, så er det best å være inne

Nu går det mot vinterstid og vi har ingen sommer hatt, men hva skal man med sommerhatt når det går mot vintertid

#3 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 20:54

hehe min har svidd av kontakta til vifta , men en sukkerbit retta feilen der tongue.gif

brenner den opp så brenner den opp...er dte ikke derfor vi har forsikring på bila våres a?

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#4 Jokka

Jokka

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 21:19

QUOTE(Hummer @ 28 Aug 2008, 20:54) <{POST_SNAPBACK}>
hehe min har svidd av kontakta til vifta , men en sukkerbit retta feilen der tongue.gif

brenner den opp så brenner den opp...er dte ikke derfor vi har forsikring på bila våres a?


psh, ansvar er nok tongue.gif
Mvh
Joakim K. Odinson
Det som ikke blir gjort idag blir ikke gjort i morgen heller.
Biler er som tissefanter, størst først!

#5 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 21:27

Tenk hvis du hadde tømt et 1kg brannslokkingsapparat i dashboardet på bilen din. Hadde du da kunnet kjøre videre til grillingen? Det hadde gjort mer skade enn et par smelta ledninger gjorde. Å bli kvitt sånt pulver er noe dritt. Men det kan jo være greit å ha i enkelte tilfeller da. smile.gif

#6 janej

janej

    Dieseldyr

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 866 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 21:31

Ja, sånn førsekringsmæssi e d vel bæst at di brenn opp, enn at man ska slokke dæm, akkurat dær må førsekringsælskapan sjærpe sæ, før bruk av 1 kg pulver skape masse reinjøring, og rust i ettertid.
Men kan jo være greit å ha et pulverapparat tel å slokke mokasinan sine med biggrin.gif
jej

For gud og maskinister er ingenting umulig

Strekkhopp er ikke min greie. Jeg kom til verden pågrunn av dårlig gummi,
og jeg har ingen planer om å forlate verden av samme grunn.

Musa har hår på høna, mens høna har fjær på musa...

Min bil e miljøvennlig, bruker jo bare 0,25 liter/mil(e)

Når uhellet er ute, så er det best å være inne

Nu går det mot vinterstid og vi har ingen sommer hatt, men hva skal man med sommerhatt når det går mot vintertid

#7 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 22:17

QUOTE(Gurba @ 28 Aug 2008, 21:27) <{POST_SNAPBACK}>
Tenk hvis du hadde tømt et 1kg brannslokkingsapparat i dashboardet på bilen din. Hadde du da kunnet kjøre videre til grillingen? Det hadde gjort mer skade enn et par smelta ledninger gjorde. Å bli kvitt sånt pulver er noe dritt. Men det kan jo være greit å ha i enkelte tilfeller da. smile.gif


Å gjett om det ruster noe villt etterpå...
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#8 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 22:19

QUOTE(janej @ 28 Aug 2008, 22:31) <{POST_SNAPBACK}>
før bruk av 1 kg pulver skape masse reinjøring, og rust i ettertid.


Pulverapparater burde vært forbudt.
Du skal ha CO apparat til inne i bilen, og skum til under panseret/under bilen.
Husk og ei stor kanne 5-56 til å spraye ned der det har kommet skum i kontakt med bilen.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#9 Jokka

Jokka

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 22:40

QUOTE(Gurba @ 28 Aug 2008, 21:27) <{POST_SNAPBACK}>
Tenk hvis du hadde tømt et 1kg brannslokkingsapparat i dashboardet på bilen din. Hadde du da kunnet kjøre videre til grillingen? Det hadde gjort mer skade enn et par smelta ledninger gjorde. Å bli kvitt sånt pulver er noe dritt. Men det kan jo være greit å ha i enkelte tilfeller da. smile.gif


hadde nok venta til det sto ut en flamme eller tre, og ikke tømt apparatet da tongue.gif

Og sist men ikke minst, har aldri opplevt at plastikk har rustet, i alle fall ikke så langt nord.

QUOTE(Bergum @ 28 Aug 2008, 22:19) <{POST_SNAPBACK}>
Pulverapparater burde vært forbudt.
Du skal ha CO apparat til inne i bilen, og skum til under panseret/under bilen.
Husk og ei stor kanne 5-56 til å spraye ned der det har kommet skum i kontakt med bilen.


Men da må du jo nesten ha med deg ett par tre stykker til å betjene alle appratene?

QUOTE(janej @ 28 Aug 2008, 21:31) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, sånn førsekringsmæssi e d vel bæst at di brenn opp, enn at man ska slokke dæm, akkurat dær må førsekringsælskapan sjærpe sæ, før bruk av 1 kg pulver skape masse reinjøring, og rust i ettertid.
Men kan jo være greit å ha et pulverapparat tel å slokke mokasinan sine med biggrin.gif


Vel, da må man vel nesten ha kasko? Kommer ikke så langt med ansvar vet du, i alle fall ikke i norge, hvor ingen vil gjøre noe for å hjelpe andre.. kanskje få den til å brenne, så få noen til å krasje i deg? tongue.gif
Mvh
Joakim K. Odinson
Det som ikke blir gjort idag blir ikke gjort i morgen heller.
Biler er som tissefanter, størst først!