Gå til innhold

Foto

Totalvekt over 3500 kg - fartsbegrensning?

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 RobRob

RobRob

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 383 Innlegg:

Posted 10 June 2010 - 18:55

Hvordan var det igjen? Må friske opp kunnskapen før ferien....
Min van har tillatt totalvekt på 3901 kg.
I vognkortet er den registrert i avgiftsklasse for personbil men jeg fant ut at jeg allikevel må ha førerkort C1.

Men jeg leste en plass at slike biler ikke har lov å kjøre over 80 km/t. Stemmer det?
Hva med kravet om kjettinger i bilen, gjelder det også?
Evt. andre krav?

Har lest litt rundt her på forumet, men ble litt forvirret når jeg så det med personbil i vognkortet.

Edited by RobRob, 10 June 2010 - 19:00.

#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 10 June 2010 - 19:11

Sjekk garasjen min..... en stor oversikt over hva som gjelder for bilder over 3,5t der....

#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 10 June 2010 - 19:13

Klippet det like godt ut til deg....

Hvilke regler gjelder for kjøretøy over 3.5 tonn?

Når man velger å gå til det skritt at man kjøper en bil som er over 3.5 tonn må man også sette seg inn i de reglene som gjelder for nevnte vektklasse. Det er ikke bare å kjøpe noe stort, tøft og tungt og tro at man kan tute og kjøre som en personbil. Da får man heller betale det det koster for å få den samme bilen som bil under 3.5 tonn. Her er bakdelene med å kjøre bil over 3.5 tonn:

Kan kun kjøre i max 80 km/h

EU kontroll hvert år.

Påbudt med kjettinger (min 3 stk) i vinterhalvåret. Spiller ingen rolle hvordan føret er når du blir stoppet. Vi snakker ikke om enkle hurtigkjettinger. De skal være godkjent for 4X4. Se innlegg lengre ned ang reglene.

Dobbel bompengavgift minimum, eks Svinesundbroen er vel nesten 90kr nå, personbil under 20kr. Oslo bomring ha nå 79kr pr passering over 3,5tonn.

Må ha sertifikat C1, er ikke store hengeren du kan ha på bak før du må til med C1E. Husk også at du med C1E ikke har lov til å trekke henger som er tyngre enn egenvekten på kjøretøyet.

Husk også at når du skal handle nye dekk så må du forholde deg til lasteindex. Noe som kan være fordyrende...

Du skal inn til lastebilkontroll og vekt når det er skiltet om dette.

Kjøreforbud i helgene i enkelte land som eks Sweits og Østerrike. (de fleste andre land som har kjøreforbud er over 7.5 t)

Enkelte veier er det kjøring forbudt for biler over 3.5t (mener ikke akseltrykk), Eks veier til boligområder i Stockholm, samt en god del veier i Italia, Tyskland og Østerrike.

Fartssperre på enkelte nyer biler. (har ikke satt meg inn i reglene, men mener det var snakk om ettermonteringer også)

Redusert omkjørings-/kjøremulighet på ENKELTE strekninger i Norge. (omkjøring kun for biler under 3.5t)

Kanskje du skal på søppelfyllingen også? Søppelfyllingene i Oslo har begrensing til biler under 3.5tonn.

Vestfold har nå skilting om forbikjøring forbudt for lastebiler, gjelder da også subber over 3.5tonn som er registrert som lastebiler.....

For ikke å snakke om videresalgsmuligheten hvor du kun kan forholde deg til de som har C1. Dette har ikke de som tok førerkort etter nov 1992.

Edited by Chevy-LPG, 16 August 2011 - 19:11.

#4 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 10 June 2010 - 19:17

Som du selv sier... ikke tenkt på hva som står i vognkortet om personbil, kombi etc. Alt over 3.5 tonn har disse reglene.

#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 10 June 2010 - 19:25

Klipper inn denne også jeg.

Vektbegrensninger i utlandet

I flere sammenhenger når vi har diskutert biler over og under 3.5 tonn har det blitt nevnt dette med begrensninger av veier i utlandet.

Sist jeg var på europatur la jeg spesielt merke til at det faktisk var veldig mye slik både i Italia, Østerrike og Tyskland. Nå kjørte jeg en del utenfor motorveier, men allikevel.

Er ikke sikker på hva som står her, kanskje noen som kan oversette?

Dette er fra Italia, en flytebro over en kanal. Var TomTom navigasjon som loset meg rundt her nede, omveien hvis man ikke kunne kjøre over her ble faktisk noen mil mener jeg å huske.

Til og med for i det hele tatt å komme inn til sentrum av Caorle var det begrensninger. En turistby med lange badestrender.

Dette er fra Tyskland, en lite tettsted like utenfor Munchen. Her var begrensningene helt ned i 3 tonn.

Det som gikk litt igjen var at begrensningene ikke var slik som i Norge i hovedsak 3.5 og 7.5 t. Det var like gjerne både 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 10 tonn som jeg såg. Noe jeg ikke fikk helt forståelsen for var om det på disse skiltene i utlandet er totalvekt eller aktuell vekt som gjelder.

Hvorfor skriver jeg dette? Det er ikke for å terge dere med at jeg nå har nedregistrert min egen bil, men for å gi en liten aha påminnelse. Kanskje du faktisk ikke får kjørt helt frem til ditt feriested på grunn av slike ting som det ikke er så godt opplyst om når man bestiller seg leiligheter rundt om.

Norge er jo ganske spesiell med vanlige kjøretøy som veier både 3, 4 og over 5 tonn.

Skal man være petimeter så ha også i bakhodet at Østerrike og Sweits har kjøreforbud enkelte tider i helgene for kjøretøy over 3.5 t. I Tyskland gjelder dette over 7.5t.

#6 RobRob

RobRob

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 383 Innlegg:

Posted 10 June 2010 - 19:34

QUOTE(Chevy-LPG @ 10 Jun 2010, 20:17) <{POST_SNAPBACK}>
Som du selv sier... ikke tenkt på hva som står i vognkortet om personbil, kombi etc. Alt over 3.5 tonn har disse reglene.

Leste nesten hele garasjen din tidligere. Men ble som sagt forvirret og svimmel av det om personbil i kortet.
Men nå forstår jeg.
Får vel kjøpe et sånt merke å ha bakpå da smile.gif

#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 10 June 2010 - 20:10

Ja de er veldig fine å ha de der. Hadde slik på campingvogna min før. Slipper lissom stresset med alle som ikke kan dette med fartsgrenser. Da ser du hvor fort du kan kjøre.

#8 torsol

torsol

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 16 August 2011 - 19:01

"Du skal inn til lastebilkontroll og vekt når det er skiltet om dette. "

Har nett registrert om ein excursion til personbil over 3,5 tonn. I den samanhengen ba eg om svar på korvidt eg framleis må inn på vekta når skiltet er oppe. Det var bilssakkunnig ikkje heilt sikker på, så han tok ein telefon til Sandmoen Kontrollstasjon sør for Trondheim der kompetansen på slikt er. Svaret var NEI, og det heng godt ihop med den forklaringa eg har fått tidlegare når eg har køyrt innom med lett lastebil: Biltilsynet bryr seg ikkje om deg, men ein må likevel svinge innom for å bli klarert om politi står lenger borte. Har ein først køyrt forbi, hjelper det ikkje om biltilsynet ikkje er interessert. Det vil ikkje lenger vera deira sak.

Så dermed blir eg litt usikker på resten av regla òg... særleg det om 80km/t. Eg hadde håpa eg kunne sleppe eu-kontroll kvart år, men eg har ikkje trudd for sterkt på det.

#9 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 16 August 2011 - 19:10

Det er vekta som gjelder. Eneste unntak der er forbikjøring forbudt for lastebil. Her er det kun i ordets forstand, kun lastebilregistrerte som ikke kan det.

Så du må på PKK hvert år, samt holde 80km/t, samt alt det andre jeg har skrevet lengre opp...