Gå til innhold

Foto

pop of

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 terjebj

terjebj

TRØNDER`N

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 10 September 2005 - 23:00

Viss jeg har forstått det riktig så holder "pop of"'en turbotrykket oppe når jeg slipper gassen slik at når jeg skal gi gass gjen så har turboen trykk/nok fart slik at den slipper å starte fra "tomgang" for å lage nytt trykk. Har jeg forstått det riktig eller er jeg helt ute på jordet her?
Går det å montere en sånn på 6,5l eller er det ingen vits.wtf.gif

chevy rules!
95' sub
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

#2 Finepix

Finepix

Helt vanlig medlem

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 752 Innlegg:

Posted 11 September 2005 - 23:00

Den ventilen som omtales av trådstarter er en "Blow over valve", også kalt "Dumpventil"! Det er kun denne som lager den "tøffe" lyden på alle rånebiler med turbo. "Pop-off" er en sikkerhetsventil som sitter på innsuget som utløses dersom man får antending av gassen i innsuget (for å forhindre at dette eksploderer). I mange tilfeller er dette en innretning som må byttes etter at den har løst ut.

Som nevnt av andre her har en dumpventil ingen hensikt på en dieselmotor uten gasspjeld, ettersom der da ikke vil oppstå noe markant trykkøkning når man slipper gassen. Man vil heller ikke få vakum i innsuget til å utløse ventilen. Dette kan selvsagt trigges på andre måter, men blir i mine øyne temmelig patetisk ettersom det da er kun for lyden...mellow.gif

#3 Rajlig

Rajlig

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 10 September 2005 - 23:00

De lærde sier vel at siden du ikke har noe gas spjeld har du heller ikke noe nytte av en popp-off.
En stemme i bakhodet mitt sier også at popp-off og automat heller ikke er noe poeng uansett drivstoff, med automat har du jo samme spjeld åpning også når den girer.(koriger meg gjrne på dette)

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"

#4 Bigsub

Bigsub

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 215 Innlegg:

Du har vel rett i det der. Det er nå kommet et pop off løsning for Vw's TDI motorer som styres elektronisk så muligheten er der, men kanskje ikke for 6,5 TD ; )

www.tilbilen.no

#5 randknu

randknu

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Poenget med denne ventilen er vel å slippe turbotrykket rett tilbake til før turboen for at den ikke skal synke så mye i hastighet hvar gang du girer...
derfor har den ikke noe poeng på en automatgiret bil.

-Knut

isuzu økonomi 4x4

#6 VCE

VCE

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

randknu: det du beskriver der er vel en wastegate...

1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16

Fullsize or no size

#7 Jahov

Jahov

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Pop-off ventilen blåser rett ut. Bare for å lage tøff lyd. Har vel ikke noe for seg på en diesel. Spesiellt ikke på en automat.

Hilsen Jan.

Kan allt dette være rust??

#8 WaxFraq

WaxFraq

Autofil tulling

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

normalt sett på en diesel så er det montert en overtrykksventil...den er justert på et sett trykk..pa patrolen min er det vel ca. 0,8 bar tror jeg...
men...en pop-off ventil, slik som så og si alle gateracere har, går ikke an å montere på en diesel motor, da det ikke bygges opp noe vakuum noe sted...
men, dette går an å jukse til, da det er vakuum i bremsesystemet... =)
det er et svenskt firma som selger kit til diesel..men! det bør bemerkes at dette ikke vil ha noe som helst effekt!!!!
så det er ganske enkelt bare snakk om å få den lyden..men..lyden er jo halve opplevelsen, og det er ikke mange som har det, derfor er det jo kanskje litt morro alikevel da....

sjekk ut,

http://www.ls-diesel.dk/

der skal du finne noe av interesse.. =)

lykke til!!!

If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!

91622309

Galleri - http://www.offroad.n...wGalery&id=2823

#9 Nannestad-Sub

Nannestad-Sub

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1601 Innlegg:

Systemet som holder trykket oppe på ett gitt nivå hele tiden er ALS. Anti Leg system. Blir brukt på rally biler osv, også kaldt pang pang.

Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!

#10 Rajlig

Rajlig

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Kopi av melding:
Poenget med denne ventilen er vel å slippe turbotrykket rett tilbake til før turboen for at den ikke skal synke så mye i hastighet hvar gang du girer...
derfor har den ikke noe poeng på en automatgiret bil.

-Knut

isuzu økonomi 4x4

Opprinnelig postet av randknu

Pop-off ventilen sitter mellom turbo og innsug, poenget med ventilen er å la turboen blåse ut i løse lufta når du stenger spjeldet(slipper gassen) for å gire, slik att hastigheten på vifa ikke blir bremset av at spjeldet stenger. Med andre ord holder den ikke trykket oppe men den sørger for at turboen har større fart når den skal byne å lade igjen.

en wastegate er direkte oversatt overskudsport, denne er normalt stilt på et bestemt trykk når turboen lader mer en dette trykket slipper ventilen ut overskuddet. Det er altså denne folk driver å justerer når de skrur opp trykket.

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

#11 randknu

randknu

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Jeg kikket på en kamerat sin patrol med rekkesekser turbodiesel. Den var blodtrimma og hadde over 200 hester på bakhjula.

Han hadde montert en elektrisk popoff ventil som åpnet hver gang han girte og førte luften tilbake til før turboen. Dette fører til at turbotrykke faller under giringa, slik at hastigheten på tyrboen ikke faller så mye som den ellers ville ha gjort. denne vantilen antar jeg var koblet til klutsj pedalen slik at den åpner hver gang du trør inn klutsjen.

Denne motoren hadde en STOR ettermontert turbo, så stor ladeluftkjøler han fikk plass til foran radiatoren og vanninnsprøyting for å oppnå denne trimminga.

I like trucks, Becouse size does matter.
-Knut

isuzu økonomi 4x4

#12 Rajlig

Rajlig

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Kopi av melding:
Jeg kikket på en kamerat sin patrol med rekkesekser turbodiesel. Den var blodtrimma og hadde over 200 hester på bakhjula.

Han hadde montert en elektrisk popoff ventil som åpnet hver gang han girte og førte luften tilbake til før turboen. Dette fører til at turbotrykke faller under giringa, slik at hastigheten på tyrboen ikke faller så mye som den ellers ville ha gjort. denne vantilen antar jeg var koblet til klutsj pedalen slik at den åpner hver gang du trør inn klutsjen.

Denne motoren hadde en STOR ettermontert turbo, så stor ladeluftkjøler han fikk plass til foran radiatoren og vanninnsprøyting for å oppnå denne trimminga.

I like trucks, Becouse size does matter.
-Knut

isuzu økonomi 4x4

Opprinnelig postet av randknu

Høres ut som det systemet der er relativt kompisert og koster mer en det smaker på en bil som elers er orginal, men det gjorde sikkert jobben sin på en såpas trimma bil. Det er jo mer å tjene på pop-off jo mer trykk du har.
Laget denne ventilen den karakteristiske pop-off lyden, eller var den mer stille siden systemet var lukket?

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

#13 Detroit

Detroit

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 12 September 2005 - 23:00

Den patrolen som randknu snakker om har da en resirkulerende dumpventil. Ikke noe spes. avansert.

#14 Rajlig

Rajlig

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 12 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Den patrolen som randknu snakker om har da en resirkulerende dumpventil. Ikke noe spes. avansert.

Opprinnelig postet av Detroit

På en disel bil såwink.gif

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

#15 WaxFraq

WaxFraq

Autofil tulling

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 15 September 2005 - 23:00

det der ville jeg gjærne sett bilder av! hørtes meget modifisert ut faktisk.. =)

If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!

91622309

Galleri - http://www.offroad.n...wGalery&id=2823