Gå til innhold



Foto

Lage tipp på tilhenger


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
38 replies to this topic

#1 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Siden det er folk her som er langt mer teknisk anlagt enn meg så spør jeg dere om synspunkter.

Skal lage tipp på tilhengeren min. Planen var å bruke en saksejekk med en 12volt elmotor. Får kjøpt jekk med motor på biltema, men den løfter bare 1,5tonn hvis jeg husker riktig.

Siden selve planet bare er satt fast med noen få popnagler tror jeg ikke det er store jobben å løsne det, og montere hengsler helt bak på planet.

Lagde en rask tegning i PAINT laugh.gif så det er litt lettere å forstå hva jeg mener.

Er det noen som har prøvd dette? Tror dere det vil være holdbart?
Som alltid setter jeg stor pris på kommentarer smile.gif




Bladfjærer-aka-rumperister
Flyttet av Pål Blesvik

#2 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 18 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kjøp deg en 60" hiliftjekk istedet for tippsylinder. Billig og enkelt.
Opprinnelig postet av patrolux


Genialt enkelt!

- tanke og draum er himmelske køyrety..
http://www.terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#3 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

God ide, men du må vel forsterke planet, lage en en ramme til liksom. Tror faktsik jeg kunne tenke meg noe sånt på varehengeren min selv!

Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#4 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Jeg hadde ikke tenkt til å lage en ramme til. Men tenkte å lage en bjelke som gikk fra side til side under planet, som jeg fester jekken i.

Har du tenkt litt på det å lage tipp selv? Funnet noen ideer som kanskje virker bedre?

Bladfjærer-aka-rumperister

#5 Jarlen

Jarlen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 231 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Det vil bli et temmelig stort press på jekken i starten av tippingen... Vet ikke om jekken er konstuert for så stor belastning når den er helt nedsenket, det spørs om motoren klarer dra den opp de første 10 cm siden den får et ganske lite moment, men jeg er veldig spent på om du får dette til... smile.gif Tanken har slått meg også, men jeg tror jeg heller ville gått for tippsylinder med en 12v hydraulikkpumpe... Litt dyrere, men garantert holdbart..

------------------------------
Det er i motebakke det går oppover wink.gif
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400

#6 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 16 October 2006 - 23:00

Kan trøste dere med at en saksejekk helt garantert IKKE kan benyttes til dette formålet. En jekk er konstruert for å løfte en bil, og første del av dens vandring er ofte benyttet for å nå opp til bilens feste (mellom bakken og bilen). Så kommer en fase hvor bilen selv er med og løfter, bilens fjærer hjelper mye til å begynne med, og denne hjelpen avtar etterhvert. Imidlertid blir da jekken sterkere og sterkere. Dette har med jekkens arbeidsvinkel å gjøre. Tenk deg at du skal løfte et bord med masse dritt på. Det er alltid lettest å løfte når du kan bruke den siste lille vinkelen i knærne, rett før bena er strake. Forsøk å løfte samme bordet, sittende helt ned på huk. biggrin.gif
Det finnes mange fine prinsipper som allerede er i bruk. Den gamle metoden med en sylinder festet foran kassen, med en trinse i toppen, og en wire som igjen løfter kassen, bør være en grei og lettvint måte å løse dette på. Forøvrig er det som nevnt mange løsninger.....

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#7 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

ville heller gått for og hengsle tippen ved akslinga altså på midten av planet og satt på skrutipp foran
http://www.offroad.n...z/uploaded/knut e/henger.bmp

#8 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 16 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Siden det er folk her som er langt mer teknisk anlagt enn meg så spør jeg dere om synspunkter.

Skal lage tipp på tilhengeren min. Planen var å bruke en saksejekk med en 12volt elmotor. Får kjøpt jekk med motor på biltema, men den løfter bare 1,5tonn hvis jeg husker riktig.

Siden selve planet bare er satt fast med noen få popnagler tror jeg ikke det er store jobben å løsne det, og montere hengsler helt bak på planet.

Lagde en rask tegning i PAINT laugh.gif så det er litt lettere å forstå hva jeg mener.

Er det noen som har prøvd dette? Tror dere det vil være holdbart?
Som alltid setter jeg stor pris på kommentarer smile.gif




Bladfjærer-aka-rumperister

Opprinnelig postet av Navara01





Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#9 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Er litt enig med Ural her. men det funker ikkje noe serlig. laga det på picupen til kopissen min i sommer. "tipptårnet" henger og slenger. tar i mot, å er bare i veien. dette tenkte vi ikkje noe særlig på. MEN vi laga tipptårnet uten slark,tight og fint, men hang og dingla og slang uansett. såvi delte tårnet i 2, så vikunne skjøte på det. pga det tok i mot alle veier.biggrin.gifuser posted image


her ser dere muligens litt av tårnet (er 2 delt) så her eg det bare 1 del av tårnet som er der. kan sikkert ta bilde av heile graia seinere.laugh.gifbiggrin.gifB)

- - - - Frode Flottorp - - - -
- Bytter kjøretøy fortere en folk fyller diesel -

#10 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

En annen ting som må tas med i beregningene er stabilitet under tipping..
Ved å sette "jekken" midt under hengeren så er du avhengig av å stå ganske rett når du tipper, bildet Kenneth har nederst er den tryggeste løsnïngen faktisk...

#11 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

hmm.. Det enkleste ville vært å bruke en saksejekk. Men det enkle er jo ikke alltid det beste.. =P
Men med en saksejekk som løfter 2-3tonn burde vel klare det? Selv om den som nevnt over her er svakest helt i starten..

Skal prøve med en jekk jeg! Hvis det ikke funker får jeg prøve noen av de andre forslagene her. smile.gif

Bladfjærer-aka-rumperister

#12 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 16 October 2006 - 23:00

Hei igjen.

Saksejekken kan selvfølgelig prøves, men du må huske at det er helt i starten du trenger mest kraft. Dette har med fysiske lover å gjøre.
Dette med at noen hevder at tippsylinderen på min metode henger og slenger, bekrefter kunn mangler ved deres konstruksjon, Jeg skal kunne levere denne metoden så stabil og transportsikker, at NASA kunne hatt den med til månen. Når tippramma kommer ned, er det ofte en styring som sentrerer denne, og hindrer den i å bevege seg. Likedann kan det lages en meget enkel greie, som låser tippsylinderen når den er helt nede. Enkelt og vakkert. Om dette betviles, så motbeviser jeg det gjerne, men ikke nå, har litt dårlig tid for slikt nå.....

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#13 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Tippsylindre er en gammel og velprøvd metode som har vært brukt i mange år på bla traktortilhengere. Så jeg hadde nok godt for den metoden. Eller sylinder under planet slik som nyere tilhengere og lastebiler har.

Det blir ikke gratis uansett, men greit å lage noe som ikke rakler istykker etter få gangers bruk.

------------------------------

Mitt CB forum : http://www.hostingph...rum=privatradio

My Other Car is a Piece of s.h.i.t Too

#14 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

hvis man bruker den løsningen jeg har tegnet opp vil man få bra stabilitet med tippen oppe og i tillegg vil lasset hjelpe med og tippe seg selv. men kommer litt an på hva man skal bruke hengeren til, vil man ha bedre helling kan man hengsle den midt mellom midten og bakerst, i tilegg vil man da ikke trenge ramme hele veien og spare vekt samtidig som styrken opprettholdes

#15 Gromskyss

Gromskyss

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 159 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Her er det som vanlig mange løsninger på samme problem. Syntes bare jeg måtte nevne en svakhet med sylinder/trinse prinsippet. At det funker sier vel seg selv siden det slett ikke er uvanlig, spesielt på eldre traktorhengere. Men det er nok flere enn meg som også har funnet ut at det ikke nødvendigvis er en veldig varig god løsning. Holder faktisk på å skal bygge om en traktorhenger akkurat nå med dette prinsippet. Problemet ligger i at du ikke kan bruke en hvilken som helst sylinder. Stempelstanga står opp, simmerringen ligger rundt, og etter vei samler det seg sand/støv/vann oppå denne sim. Det er dømt å bli lekkasjer etterhvert hvis man ikke lager skraperinger e.l for å ta vekk støvet før det når simmerringen. Men kanskje finnes det sylindre som er ment for en slik oppgave?

Det meste er laga av folk!

#16 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 16 October 2006 - 23:00

Alle sylindere jeg er borti, har skrapering ytterst i pakkboksen. Om man bruker en passe sylinder, så vil stempelstanga være helt nede når tippen er nede. Om man vil, kan man meget enkelt lage en kappe som skjuler dette området når tippen er nede. På min lastebil er det en lift med 3 sylindere. dem har alle en kappe som er laget i plast. biggrin.gif
Det finnes mange fine patenter, men skal du ha en tipp som eventuelt kan legges oppå en flat henger, eller en pickupp, så er dette prinsippet greit. Mange semivogner bruker dette prinsippet, da ikke med wire, men ved benyttelse av en teleskopsylinder med flere ledd. Man får en kraftig og smidig tipp ut av det. Om man kun har sylinderen bevegelig om en aksel i underkant, slik at den kun kan tilte for/bakover, og da også har en liten styregaffel som låser sylinderen når tippen er nede, får man en prima tipp. Wire finnes i 316 stål. laget en båtheis for en i familien for 2-3 år siden. Wirene er der som nye, og dette er i ei båtstø. biggrin.gif Se: http://www.mobilcran...&artikkelid=194

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#17 Gromskyss

Gromskyss

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 159 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Skjønner at det finnes gode løsninger på det da:D
Det er bra!

Det meste er laga av folk!

#18 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 16 October 2006 - 23:00



Det meste kan finnes opp om og om igjen. biggrin.gif


Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#19 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:


Det meste kan finnes opp om og om igjen. biggrin.gif


Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


Opprinnelig postet av Ural 375D




Se om jeg har forstått deg rett. Det er den sylinderen du har tegnet som presser kabelen opp? Som igjen løfter planet?
Kanskje dumt spørsmål, men hva får den sylinderen til å gå opp?

Bladfjærer-aka-rumperister

#20 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 16 October 2006 - 23:00

Har ikke tegnet inn detaljer, er igrunnen bare prinsippskisser.
Sylinderen du trenger til å tippe en henger, behøver trolig ikke være så tykk som mitt bilde illustrerer. For å løfte sylinderen trenger du ei hydraulisk pumpe, gjerne ei slik som har sittet på en lastebil-lift eller tilsvarende. Spenningen velger du selv, men 24 volt er lettere å finne enn 12 volt. Mange hekkaggregater har pumper som går på 12 volt. Om du ikke tipper hele tiden, tror jeg de fleste pumper vil klare jobben.
Du kobler pumpa til stempelsiden av sylinderen. Stangsida kan du la gå rett ut i luft, men gjerne via en slange som går ned og inn i et passe sted. Du kan også la stangsiden gå til oljetank, sikkert det greieste det. biggrin.gif
Så setter du en enveisventil mellom pumpa og sylinderen, og ei kran/magnetventil for å slippe ned tippen. Husk at det må være sikkerhetsventil, eller systemet må tåle max trykk fra pumpa, når sylinderen bånner.
Har selv 230volt i bilen, og ville selv ha benyttet dette til tipp. Skal sette kran på min henger, og bruke en vedkløyver-pumpe til denne. tongue.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine