Gå til innhold



Foto

Girkasse som hugger veldig...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#1 StigAre

StigAre

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 406 Innlegg:

Posted 05 November 2007 - 19:46

Hei.

Jeg har en 1991 Chevolet Suburban 6.2D 2500 med TH700 girkasse.
Ifølge forrige eier på bilen skulle kassa være overhalt og forsterka, som jo mange av de kassene er.

Men når jeg kjører så hugger den noe sinnsykt når den girer fra 1 til 2, og nesten kun da.
De andre gira er mye mykere (normale)
Det hender også at den går kjempe fint og mykt mellom 1 og 2, men stort sett veldig hard giring.

Noen som vet hva dette kan være ? og hva som evt kan gjøres ?

Edited by StigAre, 09 November 2007 - 21:40.

MVH
Stig Are Kristiansen
1990 Chevrolet Suburban 6.2d

#2 sub6291

sub6291

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 524 Innlegg:

Posted 05 November 2007 - 21:10

Hei, er du helt sikker på at det er en 7oo-kasse? 91 Sub kom nemlig med 4L80E.l

Trond

#3 tigger

tigger

    Skatte og gjeldsslave

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1041 Innlegg:

Posted 05 November 2007 - 21:32

Er det en -91 så har den nok som sub6291 sier en 4L80E kasse.
Den harde giringa kommer nok av at TPS er enten kommet ut av stilling eller er røket sad.gif.
Den er ganske lett å feilsøke på, det er en "oval" plastsak som sitter under luftfiltret mot dieselpumpa med 3 ledninger på (den sitter i 2 stk 1/4" skruer) du bare måler de 3 ledningene når bilen er god og varm.
De 3 ledningene skal da vise 0V 5V og ~0,63V, den på 0,6xV skal stige ved pådrag og gå tilbake til utgangspunktet igjen etterpå. Du kan prøve å justerte denne litt frem og tilbake for å finne det giringspunktet som passer. Går det ikke å endre så er TPS defekt å bør byttes.
Big Are Beautiful
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway
IPB ImageIPB ImageIPB Image
Stramming av hjullager suburban

#4 StigAre

StigAre

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 406 Innlegg:

Posted 06 November 2007 - 06:14

Hvordan finner jeg lettest ut om det er TH700 eller 4L80E kasse ?
Skal lete etter den TPS saken imorra senere idag, se hva jeg finner ut av.
MVH
Stig Are Kristiansen
1990 Chevrolet Suburban 6.2d

#5 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 06 November 2007 - 07:57

QUOTE(StigAre @ 6 Nov 2007, 06:14) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan finner jeg lettest ut om det er TH700 eller 4L80E kasse ?
Skal lete etter den TPS saken imorra senere idag, se hva jeg finner ut av.


ta og legg deg under bilen , er bunnpanna på girkassa firkantet er det th700 og og er den av rundet i den ene siden er det 4l80e

QUOTE(Hummer @ 6 Nov 2007, 07:54) <{POST_SNAPBACK}>
ta og legg deg under bilen , er bunnpanna på girkassa firkantet er det th700 og og er den av rundet i den ene siden(i bak kant) er det 4l80e

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#6 altasubb

altasubb

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 219 Innlegg:

Posted 06 November 2007 - 08:21

Her kan du identifisere kassa din. Kasse id.. Sjekk om du kan ha noe vacum lekasje på slangene rundt
TPS`n
Mvh: Tommy.
Garasje
IPB Image

#7 tigger

tigger

    Skatte og gjeldsslave

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1041 Innlegg:

Posted 06 November 2007 - 12:20

4L80e kassa har IKKE vacum på TPS så er det slanger + ledninger til TPS er det 700 kasse er det bare ledninger er det 4L80e
Big Are Beautiful
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway
IPB ImageIPB ImageIPB Image
Stramming av hjullager suburban

#8 sub6291

sub6291

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 524 Innlegg:

Posted 06 November 2007 - 17:49

Regn boltene i bunnpanna på kassa. 4L80E har 17 bolter, 700- kassa har 16.

Trond

#9 StigAre

StigAre

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 406 Innlegg:

Posted 07 November 2007 - 01:02

Takk for info alle sammen.
Skal prøve og få rota meg ut og sjekka litt imorra....

Satse på at det bare er justering som skal til.
Hvordan er det evt og bytte denne TPS's ? og hvor mye koster en slik ?
Hva er TPS egentlig ?
MVH
Stig Are Kristiansen
1990 Chevrolet Suburban 6.2d

#10 tigger

tigger

    Skatte og gjeldsslave

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1041 Innlegg:

Posted 07 November 2007 - 11:28

TPS = trotle position sensor og den er forholdsvis dyr her hjemme men rimligere fra USA, tror sub6291 har sjekka priser i det siste

Edited by tigger, 07 November 2007 - 11:28.

Big Are Beautiful
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway
IPB ImageIPB ImageIPB Image
Stramming av hjullager suburban

#11 zeppelin

zeppelin

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 07 November 2007 - 15:29

QUOTE(StigAre @ 5 Nov 2007, 19:46) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.

Jeg har en 1991 Chevolet Suburban 6.2D 2500 med TH700 girkasse.
Ifølge forrige eier på bilen skulle kassa være overhalt og forsterka, som jo mange av de kassene er.

Men når jeg kjører så hugger den noe sinnsykt når den girer fra 1 til 2, og nesten kun da.
De andre gira er mye mykere (normale)
Det hender også at den går kjempe fint og mykt mellom 1 og 2, men stort sett veldig hard giring.

Noen som vet hva dette kan være ? og hva som evt kan gjøres ?



"Kloke" hoder på Maskinagentur samt US Autoparts, begge i Trondheim, kunne fortelle at nappinga kunne skyldes tette filtre i automatkassa. I følge dem er det 2 stk filtre som må byttes, noe som de aller fleste synder mot og som ofte gjerne også er skyld i automathavari for de som blant annet trekker mye tilhenger.

Bytte av filtre og samtidig olje vil jo også være billigere enn å gå rett på bytte av kostbare deler. Verdt et forsøk i hvertfall biggrin.gif

#12 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 07 November 2007 - 16:16

Hos www.rockauto.com har de tre alternativer, en orginal acdelco og to uorginale:


1991 CHEVROLET V2500 SUBURBAN 6.2L 379cid V8 DIESEL MFI (J) : Emission : Throttle Position Sensor Related Parts

AIRTEX Part # 5S5080 w/Auto. Trans. MFI, $115.79

STANDARD MOTOR PRODUCTS Part # TH160, $120.89

ACDELCO Part # 213879 {#10137417} SENSOR,THROT POSN w/4-SPD A/TRANS(MT1) or FEDERAL EMIS(NA5) or CALIFORNIA EMIS(NB2) or ALT EMIS(NA6), $130.79

Tilsvarende del til min ford e350 med 7.3D koster ikke mer enn $25 av en eller anna grunn

Edited by aeomholt, 07 November 2007 - 16:19.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#13 sub6291

sub6291

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 524 Innlegg:

Posted 07 November 2007 - 17:33

QUOTE(zeppelin @ 7 Nov 2007, 15:29) <{POST_SNAPBACK}>
"Kloke" hoder på Maskinagentur samt US Autoparts, begge i Trondheim, kunne fortelle at nappinga kunne skyldes tette filtre i automatkassa. I følge dem er det 2 stk filtre som må byttes, noe som de aller fleste synder mot og som ofte gjerne også er skyld i automathavari for de som blant annet trekker mye tilhenger.

Bytte av filtre og samtidig olje vil jo også være billigere enn å gå rett på bytte av kostbare deler. Verdt et forsøk i hvertfall biggrin.gif


Hei Stigare, nøyaktig samme symtom som på kassa mi. Begynn i andre enden enn jeg gjorde og få målt TPS`n helt nøyaktig. (Tigger har lagt inn verdiene). En ny TPS koster ca 2100,- hos Aarnes og det er dyrt når den koster ca. 600,- i USA.

Lurer på hva slags filter de mener? De er ihvertfall godt gjemt inni der hvis det ikke er de små, og da mener jeg små sila på skiftsolenoidene de mener.
Har du forresten tatt ut feilkoder, Stigare?

Trond

#14 StigAre

StigAre

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 406 Innlegg:

Posted 09 November 2007 - 21:39

Da har jeg endelig fått vært i verkstedet og titta under bilen.
Jeg har avlang bunnpanne med 17bolter som da tilsvarer 4L80E girkasse har jeg skjønt.

Jeg har også funnet TPS'n som sitter montert på siden av fordelingspumpa under luftfilteret på motorn.
Den har 3ledninger og ingen slanger.

Nå er da det store spørmålet, hvordan skal jeg gå frem ved justering og måling av denne ?
Noen som har en liten oppskrift på hvordan jeg justerer og hvordan jeg skal få målt denne ?


Håper det bare er en justeringsak og ikke at jeg må handle ny, 2100,- var mye for den litte dingen syns jeg smile.gif
Og nei, jeg har ikke lest ut feilkoder, vet ikke hvordan jeg evt skulle gjort det.


Takk for masse positiv hjelp så langt!
MVH
Stig Are Kristiansen
1990 Chevrolet Suburban 6.2d

#15 tigger

tigger

    Skatte og gjeldsslave

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1041 Innlegg:

Posted 09 November 2007 - 23:40

Justering av TPS er "enkelt", man tar:
1 stk driftsvarm motor og et godt multimeter.
mål inn ved kontakten på de 3 ledningene på TPS
Det skal da være 0V 5V og 0,63 (+/-)
den som måler 0,6V skal endres ved pådrag og gå tilbake til utgangspunktet etterpå.
Justering er via 2 stk 1/4" skruer som må løsnes og så "vrir" du TPS til rett V vises fester den og tester med pådrag at den går tilbake til utgangspunktet.

iflg noen er det ikke viktig at motoren går under justering, men den skal være driftsvarm.
Big Are Beautiful
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway
IPB ImageIPB ImageIPB Image
Stramming av hjullager suburban

#16 StigAre

StigAre

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 406 Innlegg:

Posted 10 November 2007 - 07:41

QUOTE(tigger @ 9 Nov 2007, 23:40) <{POST_SNAPBACK}>
Justering av TPS er "enkelt", man tar:
1 stk driftsvarm motor og et godt multimeter.
mål inn ved kontakten på de 3 ledningene på TPS
Det skal da være 0V 5V og 0,63 (+/-)
den som måler 0,6V skal endres ved pådrag og gå tilbake til utgangspunktet etterpå.
Justering er via 2 stk 1/4" skruer som må løsnes og så "vrir" du TPS til rett V vises fester den og tester med pådrag at den går tilbake til utgangspunktet.

iflg noen er det ikke viktig at motoren går under justering, men den skal være driftsvarm.



Okei, det hørtes jo relativt enkelt ut smile.gif
Da er det bare og prøve da.
MVH
Stig Are Kristiansen
1990 Chevrolet Suburban 6.2d

#17 StigAre

StigAre

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 406 Innlegg:

Posted 11 November 2007 - 14:31

Da har jeg fått justert TPS'n og det hjalp fælt.

Den stod på 2.3Volt, og jeg fikk justert den til ca 0.63Volt.
Den var veldig vanskelig og justere, var så lite bevegelse som skulle til før det skjedde no.
Pluss at spenninga hele tiden varierte littegrann.

Den hugger ennå littegrann, men er laaangt bedre enn den var.

Så får vel bytte olje og filter og slikt nå før vintern så kommer det seg smile.gif


Takk for gode tips og veiledning!
MVH
Stig Are Kristiansen
1990 Chevrolet Suburban 6.2d

#18 sub6291

sub6291

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 524 Innlegg:

Posted 11 November 2007 - 15:42

Bra det ordna seg!

Trond

#19 tigger

tigger

    Skatte og gjeldsslave

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1041 Innlegg:

Posted 11 November 2007 - 17:56

Oljeskift er MEGET viktig på 6,2 motoren skal ha rent hver 5000 og kassa tror jeg det var 10000 på MEN husk å ta bytte på transfer og for-og bakaksel samtidig om du er usikker på når det er gjort HUSK brytepinne i for og bakaksel.
Oljer å bruke er mineral på motor (10-30 eller lignende) dextron III på kasse og transfer og GL5 LS i aksler
Big Are Beautiful
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway
IPB ImageIPB ImageIPB Image
Stramming av hjullager suburban

#20 dallas

dallas

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 11 November 2007 - 19:31

QUOTE(StigAre @ 11 Nov 2007, 14:31) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg fått justert TPS'n og det hjalp fælt.

Den stod på 2.3Volt, og jeg fikk justert den til ca 0.63Volt.
Den var veldig vanskelig og justere, var så lite bevegelse som skulle til før det skjedde no.
Pluss at spenninga hele tiden varierte littegrann.

Den hugger ennå littegrann, men er laaangt bedre enn den var.

Så får vel bytte olje og filter og slikt nå før vintern så kommer det seg smile.gif
Takk for gode tips og veiledning!


harlaien biggrin.gif

Har akkerat likedan bil som din biggrin.gif biggrin.gif men lakka den svart matt shiftyninja.gif må vel sette inn bilde åsså, sku gjor d for lengesia whistle.gif whistle.gif

Har samme problem m min sub, bra du fikk fiksa d problemet. Har også bytta filter, olja, solenoider av diverse slag. men har ikke sjekka TPS.

Justerte du med motoren på tomgang eller avslått?
D e bedre å være bokseløs en råløs :-p