Gå til innhold



Foto

Radio / amatørradio


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 twoface

twoface

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 211 Innlegg:

Posted 04 February 2009 - 00:18

Heisann.
Har akkurat fått fingrene i radioamatørenes abc og såvidt fått åpnet boka med en plan om å få meg lisens som radioamatør... har kiket litt på diverse radioer rundt om å spurt noen kjenninger om råd... dette er noe jeg har funnet som jeg tror vil være en bra pakke :

-Yaesu FT-857D HF/VHF/UHF MOBIL APPARAT
-Yaesu ATAS-120 Automatisk mobilantenne for Yaesu mobil apparat 7-440MHz.

Noen med kjennskap som kan kommentere (gjerne med begrunnelse) om dette ville være et ok valg? Evt tips om annet utstyr ?
Stilpoeng eksisterer ikke i skogen...

#2 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 06 February 2009 - 23:21

Send en PM til RonMaster, han er ihuga radioamatør
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#3 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 06 February 2009 - 23:52

QUOTE(twoface @ 4 Feb 2009, 00:18) <{POST_SNAPBACK}>
Heisann.
Har akkurat fått fingrene i radioamatørenes abc og såvidt fått åpnet boka med en plan om å få meg lisens som radioamatør... har kiket litt på diverse radioer rundt om å spurt noen kjenninger om råd... dette er noe jeg har funnet som jeg tror vil være en bra pakke :

-Yaesu FT-857D HF/VHF/UHF MOBIL APPARAT
-Yaesu ATAS-120 Automatisk mobilantenne for Yaesu mobil apparat 7-440MHz.

Noen med kjennskap som kan kommentere (gjerne med begrunnelse) om dette ville være et ok valg? Evt tips om annet utstyr ?

skal du ha i bilen eller hjemme?

for bruk i bil/hytte/hjemme 857 gjør jobben greit. men hf mobilt(i bilen) på ssb er vanskelig å få til en god løsning på
pga antenne og jording. du får ikke i pose og sekk.. laveste effektve er egentlig 50mhz og opp til nød fra 27 hehe
monoband antenner er bedre enn selvtunede antenner. skjekk ut eco,art.66 jeg er meget fornøyd tom helt ned på 80m

vurderer ten tech jeg nå til hjemmebruk. icom 706mk2g min havner da i bilen og min lille ft817 havner sikkert på i lastebilen

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#4 twoface

twoface

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 211 Innlegg:

Posted 18 February 2009 - 10:51

Radioen og antennen jeg siktet til ovenfor er nå solgt. Men vurdere radio av samme type. Vil tro den primært vil bli brukt i bil, men liker å ha muligheten for å ta den inn hjemme slik at jeg kan "utforske verden" med litt mer komfort...

Har også sett litt på den radioen du refererer til Biringen (icom 706mk2g) kan du på "vanlig norsk språk" forklare meg eventuelle forskjeller, fordeler/ulemper ved disse to radioene? Jeg er HELT fersk på slikt og kan vel ikke kvalifisere til noe annet enn amatør (da helst med store bokstaver og mange utropstegn)

Er først siste årene jeg har merket interesse for området radio og miljøet for slikt har vært noe begrenset for å si d mildt der jeg har vanket. Derfor må jeg heller krype til korset og spørre om alt (av og til også de mest simple å innlysende spm huh.gif )

takker for svar
Stilpoeng eksisterer ikke i skogen...

#5 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 19 February 2009 - 22:11

QUOTE(twoface @ 18 Feb 2009, 10:51) <{POST_SNAPBACK}>
Radioen og antennen jeg siktet til ovenfor er nå solgt. Men vurdere radio av samme type. Vil tro den primært vil bli brukt i bil, men liker å ha muligheten for å ta den inn hjemme slik at jeg kan "utforske verden" med litt mer komfort...

Har også sett litt på den radioen du refererer til Biringen (icom 706mk2g) kan du på "vanlig norsk språk" forklare meg eventuelle forskjeller, fordeler/ulemper ved disse to radioene? Jeg er HELT fersk på slikt og kan vel ikke kvalifisere til noe annet enn amatør (da helst med store bokstaver og mange utropstegn)

Er først siste årene jeg har merket interesse for området radio og miljøet for slikt har vært noe begrenset for å si d mildt der jeg har vanket. Derfor må jeg heller krype til korset og spørre om alt (av og til også de mest simple å innlysende spm huh.gif )

takker for svar


ic706mk2g jeg er meget fornøyd med min
men jeg har satt inn ekstra ssb filter i min, prater veldig mye på hf jeg da

har ingen veldig stor erfaring med ft857 men den er en vhf/uhf med mulighet for hf
ic706 er en hf radio med mulighet for vhf/uhf men ic7000 er enda bedre enn 706 og er på samme størrelse

men skal du ha en radio til å bruke innendørs ville jeg valgt en ic 718 eller tilsvarende og en egen vhf/uhf

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#6 KF7AMY

KF7AMY

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 02 November 2010 - 16:00

QUOTE(Biringen @ 19 Feb 2009, 14:11) <{POST_SNAPBACK}>
ic706mk2g jeg er meget fornøyd med min
men jeg har satt inn ekstra ssb filter i min, prater veldig mye på hf jeg da

har ingen veldig stor erfaring med ft857 men den er en vhf/uhf med mulighet for hf
ic706 er en hf radio med mulighet for vhf/uhf men ic7000 er enda bedre enn 706 og er på samme størrelse

men skal du ha en radio til å bruke innendørs ville jeg valgt en ic 718 eller tilsvarende og en egen vhf/uhf



Jeg kunne ikke bli kvitt min 706 MK2G fort nok....

Jeg har na en FT897D, liker den mye bedre, mest pga meny systemet....

#7 kullsyrevann

kullsyrevann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 19:59

me like 857'en min..
men kan vell ærlig innrømme at det ikke ble så mye HF kjøring mobilt som jeg trodde det skulle bli..
skal heller investere i en tm-d710 til bilen, å kjøre HF fra godstolen inne i varmen..

men gøy er det med hf i bilen ja.. tongue.gif

qrz.com

73 de LA7WSA

Edited by kullsyrevann, 06 November 2010 - 20:03.

Eirik

#8 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 01 December 2010 - 07:15

QUOTE(KF7AMY @ 2 Nov 2010, 16:00) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kunne ikke bli kvitt min 706 MK2G fort nok....

Jeg har na en FT897D, liker den mye bedre, mest pga meny systemet....


Jeg har brukt min 706mk2g i 5 år nå, bra radio men dog beregnet for mobilbruk
men den står inne i stua med ettermontert 1,9Khz ssb filter, tuner og switch for rene monobands antenner
lytter nå mest 10/12 m om dagen men også innom 11m innimellom men med da bare 5W 1W for mye det da men,, pytt pytt

Gromradioen står i bil en President jackson av god gammel model.. den står konstant på CB(cept) ch3 aka 26,985Mhz

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF