Gå til innhold



Foto

Girkasse problem E350


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Tam

Tam

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 195 Innlegg:

Posted 11 March 2009 - 07:58

Har en 1993 E350 som jeg kjøpte for 14 dager siden . Girkassen oppfører seg merkelig . Har brukt bilen 9 ganger . Under bruk har den 2 ganger blinket i off lyset på girspaken (overdrive lyset) og har harde vekslinger. 7 ganger er det ikke blinking og girkassa veksler mye mykere. Elektrisk feil??

#2 vaktmester

vaktmester

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 704 Innlegg:

Posted 11 March 2009 - 22:08

QUOTE(Tam @ 11 Mar 2009, 07:58) <{POST_SNAPBACK}>
Har en 1993 E350 som jeg kjøpte for 14 dager siden . Girkassen oppfører seg merkelig . Har brukt bilen 9 ganger . Under bruk har den 2 ganger blinket i off lyset på girspaken (overdrive lyset) og har harde vekslinger. 7 ganger er det ikke blinking og girkassa veksler mye mykere. Elektrisk feil??


Dette betyr: Når lampen blinker har elektronikken funnet en feil i systemet og legger inn en annen modus på gearingen så den blir hardere, i boken avsluttes setningen med: Contact your dealer.

Hilsen Lasse
Kjørt mye og lenge
TEAM ANTISTRESS, OFFROADERS HORDALAND OG DORK
Vi tar det med ro....44" er fete dekk, en meter er for lite!!!!!
Ikke lenger ett av de dårligste trialteamene i verden på grunn av Åge
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig

#3 rappkjeft

rappkjeft

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 311 Innlegg:

Posted 13 March 2009 - 22:25

QUOTE(Tam @ 11 Mar 2009, 08:58) <{POST_SNAPBACK}>
Har en 1993 E350 som jeg kjøpte for 14 dager siden . Girkassen oppfører seg merkelig . Har brukt bilen 9 ganger . Under bruk har den 2 ganger blinket i off lyset på girspaken (overdrive lyset) og har harde vekslinger. 7 ganger er det ikke blinking og girkassa veksler mye mykere. Elektrisk feil??



Har akurat samme feil/broblem med min E-250 1990 mod. 7,3 D med firhjuls trekk. de er converteren som er problemmet var inn på et verksted som er spesjalister på ford dei sett på pc med diagnose test da kom feil coden opp på feil på converter cluts. så de er bare å bytte converteren så er problemmet borte. begynte å demontere automatkassen i dag så den blir vel ferdig i morgen etter middag. en converter ligger fra 4500 til 7000 kr. etter som om den er forsterket. eg for min del kjøpte ny converter fra Sarpsborg motor.
Automatkassen går i et nød program når de opp står feil ved kassen derfor girer den mye harere.

Håper dette var til hjelp smile.gif

Edited by rappkjeft, 13 March 2009 - 22:29.

Går de ikke, så gje fullgass.
http://www.fordvan4x4.com

#4 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 14 March 2009 - 01:40

QUOTE(Tam @ 11 Mar 2009, 07:58) <{POST_SNAPBACK}>
Har en 1993 E350 som jeg kjøpte for 14 dager siden . Girkassen oppfører seg merkelig . Har brukt bilen 9 ganger . Under bruk har den 2 ganger blinket i off lyset på girspaken (overdrive lyset) og har harde vekslinger. 7 ganger er det ikke blinking og girkassa veksler mye mykere. Elektrisk feil??


Blinkende OD-lampe er som det blir nevnt en indikasjon på at det er lagert en feilkode. Disse feilkodene kan leses av ved å kortslutte to pinner på diagnosekontakten bak hovedlykta på førersiden og bruke tenningslåsen og lese av blinkekoder i en av dashlampene.

Selv hadde jeg lignende problem med harde girskift og den hadde store problemer med å velge riktig gir, spes ved reduksjon av hastighet. Etter endelig å ha gidda å lese av feilkoder så viste det seg at ikke elektronikken til kassa mottok noe hastighetssignal. Dette kom via speedometeret så etter å ha bytta til en annen instrumentering så var alt ok.

Kjennte feil er feil justering/defekt FIPL sensor på spjellhuset (TPS-sensor), defekt hastighetsgiver på diffen i bakakselen (da fungerer ikke R(ear)ABS heller), og defekt girposisjonsgiver som sitter på girvelgeren på kassa.

Men les av feilkoser så får du et hint. Send meg en PM med mailadresse så skal du få instruksjoner om hvordan du kan lese de ut.
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#5 Tam

Tam

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 195 Innlegg:

Posted 14 March 2009 - 10:35

QUOTE(aeomholt @ 14 Mar 2009, 01:40) <{POST_SNAPBACK}>
Blinkende OD-lampe er som det blir nevnt en indikasjon på at det er lagert en feilkode. Disse feilkodene kan leses av ved å kortslutte to pinner på diagnosekontakten bak hovedlykta på førersiden og bruke tenningslåsen og lese av blinkekoder i en av dashlampene.

Selv hadde jeg lignende problem med harde girskift og den hadde store problemer med å velge riktig gir, spes ved reduksjon av hastighet. Etter endelig å ha gidda å lese av feilkoder så viste det seg at ikke elektronikken til kassa mottok noe hastighetssignal. Dette kom via speedometeret så etter å ha bytta til en annen instrumentering så var alt ok.

Kjennte feil er feil justering/defekt FIPL sensor på spjellhuset (TPS-sensor), defekt hastighetsgiver på diffen i bakakselen (da fungerer ikke R(ear)ABS heller), og defekt girposisjonsgiver som sitter på girvelgeren på kassa.

Men les av feilkoser så får du et hint. Send meg en PM med mailadresse så skal du få instruksjoner om hvordan du kan lese de ut.



Jeg antok noe elektrisk problem siden feilen kommer og går. Ville trodd at dersom det var et mekanisk problem ville feilen vært der hele tiden. Skal starte med lese av feilkoder(pm sendt) og så vurdere hva jeg gjør avhengig av hva som kommer ut av disse. Venter på service håndbok fra USA og er mulig jeg overhaler hele greia selv dersom det er nødvendig.. Skal sette på ekstra oljekjøler på automaten da bilen hovdesakelig skal brukes som trekkbil av bilhenger med bil/banebil på.

Edited by Tam, 14 March 2009 - 10:43.


#6 Oberst1

Oberst1

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 15 March 2009 - 22:53

Jeg fikk dette problemet og usatte skifting av converteren ganske lenge med å koble strømmen av på begge batteriene. Lot bilen stå strømløs minst 15 minutter, av og til over natta og dermed fungerte converteren OK i opptil flere uker. Måtte skifte til slutt...
Arne G