Gå til innhold



Foto

Kulevekt på Excursion


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 Rampage

Rampage

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 09 June 2009 - 17:05

Noen som vet hvor stor kulevekt som Excursion kan ha på originalt hengerfeste?

#2 bushwalka

bushwalka

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Innlegg:

Posted 09 June 2009 - 22:26

over 4 tonn ivertfall. rundt 4.4 tror jeg

#3 Rampage

Rampage

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 10 June 2009 - 20:56

Hengervekta er rundt 4,9 hvis ikke jeg husker feil.
Kulevekt er den vekta som hengeren hviler på hengerfestet med, altså hvor mye av hengervekta som bilen maks kan bære.

Edited by Rampage, 10 June 2009 - 21:00.


#4 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 10 June 2009 - 21:07

I de fleste tilfeller kan man forholde seg til rundt 75 kg på kula.
Da gjør man i hvert fall ikke noe gærnt.

Sitter denne på bilen din?
Har du sett på den?
Mulig det står i pund.

#5 Rampage

Rampage

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 10 June 2009 - 21:58

QUOTE(Kenny_g @ 10 Jun 2009, 22:07) <{POST_SNAPBACK}>
I de fleste tilfeller kan man forholde seg til rundt 75 kg på kula.
Da gjør man i hvert fall ikke noe gærnt.

Sitter denne på bilen din?
Har du sett på den?
Mulig det står i pund.


Personbiler har vanligvis 75 kg. Europeiske SUV`er og varebiler har rundt 100 kg. Håpet og regnet med at Forden hadde en del mer enn dette grunnet campingvogna jeg venter hjem over dammen snart, som har ei kulevekt på 220 kg. Ei amerikansk vogn burde vel passe til en amerikansk bil? whistle.gif
Det står ingenting på selve festet til bilen, bare et skilt med logo og serienummer på.

#6 wizz

wizz

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 10 June 2009 - 22:38

QUOTE(Rampage @ 10 Jun 2009, 22:58) <{POST_SNAPBACK}>
Personbiler har vanligvis 75 kg. Europeiske SUV`er og varebiler har rundt 100 kg. Håpet og regnet med at Forden hadde en del mer enn dette grunnet campingvogna jeg venter hjem over dammen snart, som har ei kulevekt på 220 kg. Ei amerikansk vogn burde vel passe til en amerikansk bil? whistle.gif
Det står ingenting på selve festet til bilen, bare et skilt med logo og serienummer på.


Hengerfestet mitt (Merke "Curt", med lengre drop (ca. 7 cm) enn std.) er merket med max kulevekt 600 lb, max hengervekt 6000 lb... 1 lb = 0,454 kg.
Altså hhv. 272,4 kg og 2724 kg. Samlet vogntogvekt tillatt er 7700kg, dvs med sjaffis 90kg + egenvekt bil 3515kg blir det 4095 igjen til henger. Altså burde jeg gjøre noe med mitt hengerfeste... sad.gif
-01 Exc. Ltd. V10 TechnoCarb LPG, Arctic Trucks mod.

#7 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 11 June 2009 - 05:18

Det er vel fremdeles 3500kg. som er max (godkjennt) hengervekt med påløpsbrems i Norge.?.

Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#8 Rampage

Rampage

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 11 June 2009 - 21:33

QUOTE(Jahov @ 11 Jun 2009, 05:18) <{POST_SNAPBACK}>
Det er vel fremdeles 3500kg. som er max (godkjennt) hengervekt med påløpsbrems i Norge.?.


Det kan godt stemme. Tilhengerne i katalogen til hvertfall Brenderup har ikke større totalvekt enn 3500 kg.

Jeg fikk svar fra Amcar på spørsmålet:

"Men din modell kan maksimalt trekke 11000 lbs (4990kg) tilhenger, eller en kombinert vekt av bil og tilhenger på 20000 lbs (9072kg).
Kuletrykket er er ikke oppgitt men for andre modeller oppgis 10% av tilhengervekten."

Edited by Rampage, 12 June 2009 - 10:56.


#9 Strayder

Strayder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 240 Innlegg:

Posted 04 August 2009 - 12:46

Vekten på tilhendet festet kan du måle ved å ta ut baderoms vekta og tarere den før du setter nesehjulet på hengeren på den. (sjekk litt først da, klarer du ikke å løfte draget er det åpenbart mer enn 75 kilo, da de fleste ihvertfall klarer å løfte sin egen vekt)

Den skal ikke være mer, eller minre, enn 75 kilo når bilen står stille for at hengeren ikke skal påvirke kjøreegenskapene til bilen. Hvem her ikke sett en bil med alt for stor vekt på kula, der lysene går rett til himmels... Tenk deg en rask elg unna manøver med en slik doning? Så en som skulle bremse med en slik henger foran Kjellstad bommen for noen år siden og hengeren begynte å slenge... til mer han bremset til mer slang hengeren til den veltet og to hester kom poppende ut, med etterfølgende avlivning og det hele.. Ikke et pent syn og alt fordi idioten hadde lastet alt helt foran i hengeren for å være sikker på at den hang fast på tilhenger festet... blink.gif

Du har en grei oversikt over ting og tang HER (På Chevy forumet... )

#10 Rampage

Rampage

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 12 August 2009 - 23:12

QUOTE(Strayder @ 4 Aug 2009, 13:46) <{POST_SNAPBACK}>
Vekten på tilhendet festet kan du måle ved å ta ut baderoms vekta og tarere den før du setter nesehjulet på hengeren på den. (sjekk litt først da, klarer du ikke å løfte draget er det åpenbart mer enn 75 kilo, da de fleste ihvertfall klarer å løfte sin egen vekt)

Den skal ikke være mer, eller minre, enn 75 kilo når bilen står stille for at hengeren ikke skal påvirke kjøreegenskapene til bilen. Hvem her ikke sett en bil med alt for stor vekt på kula, der lysene går rett til himmels... Tenk deg en rask elg unna manøver med en slik doning? Så en som skulle bremse med en slik henger foran Kjellstad bommen for noen år siden og hengeren begynte å slenge... til mer han bremset til mer slang hengeren til den veltet og to hester kom poppende ut, med etterfølgende avlivning og det hele.. Ikke et pent syn og alt fordi idioten hadde lastet alt helt foran i hengeren for å være sikker på at den hang fast på tilhenger festet... blink.gif

Du har en grei oversikt over ting og tang HER (På Chevy forumet... )


Denne kulevekten her er jo for personbil. Er bilen tyngre, kan den ha tyngre vekter uten at det skal påvirke kjøreegenskapene.
Raske unnamanøvre er nok farlige uansett om bil og henger er riktig lesset, men det blir hvertfall ikke bedre om det ikke er det.
Holder en det på tillatt maks kulevekt som du skriver her, er det nok det beste.
Jeg ser rett som det er til og med nyere biler med campingvogner på E-18 som er helt feil lesset. Skjønner ikke at folk ikke er mer våkne enn det? Godt voksne folk til og med! noexpression.gif

Edited by Rampage, 12 August 2009 - 23:14.


#11 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 12 August 2009 - 23:26

Muligens jeg husker feil, men i følge en på ei messe....


når man bikker over 3500 kg så må man også ha luft bremser på henger.

Denne selgeren brukte pickuper med påmontert sving skive og svanehals feste på tilhengeren.

Her var det montert et eget luft bremse aggregat på pickupen....


Pga de særnorske avgifts reglene..... så kunne han snart ikke lengre levere denne type camping løsning...


#12 Strayder

Strayder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 240 Innlegg:

Posted 30 August 2009 - 01:07

Her i landet er det ikke lov med mekaniske bremser på hengere over 3500 kilo nei... det er riktig det.

Fifth wheel, eller svane henger, er fine camping hengere det. så en i sverige i sommer, hengende bak en F350, med sving skive og det hele... Holdt på å velte flere vogner på vei inn og ut av camping plassen da... Merkelig hvordan de fleste camping plassene er laget for de aller minste bilene med de aller minste knull burkene og ikke for camping vogner for voksne folk.... men men, det er som du sier, det er jo snart forbudt med dette allikevel... De har vel fått snusen i at det er amerikansk da og da er det full panikk vet du...

Har du en bil som du overlever å kjøre på en syklist i over 40 km/t her i landet så skal politikkerne henge deg for det.... amerikanske døds maskiner vet du.... men det er jo den lille Nissan micra og dens like som er døds maskin i mine øyne, for det er jo helt utrolig at de ikke kommer med seks bære håndtak på sidene som standard, så hadde du sluppet utgifter til kiste etter at du dør i en kollisjon med noe småtteri.... som et halvstort løvblad eller lignende... Det eneste kjekke med en Nissan micra og disse andre kistebilene, unnskyld, små bilene er at du kan dra ut sikkerhets beltene og ta den på ryggen hvis du kjører tom for drivstoff.....

wtf2.gif

Norge er et nerdeland å ha bil i... smile.gif

Edited by Strayder, 30 August 2009 - 01:08.


#13 IH-Diesel

IH-Diesel

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 30 October 2009 - 22:19

På hengerfeste på min EX står det kuletrykk 400 lbs som blir 181 kg , og henger vekt 10.000 lbs som blir 4535 kg . ingen problemer å kjøre med kuletrykk på ca 150 kg , husk at det er en bli på 4 ton , og ikke noe four door shit box .
De bilene vi bruker i norge til å trekke campingvogner med ( vw toyota volvo ets ) er det ikke lov å trekke noe med i USA .
mvh
arne s.


#14 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 31 October 2009 - 01:47

Har hatt litt over et halvt tonn kuletrykk på min, avstanden fra kula til bakken ble ca 5 millimeter mindre.. Men det blir vel litt drygt i lengden tongue.gif

Få på en 100-150, blir sikkert litt roligere på veien da, er best med litt last i disse bilene.