Sjekk garasjen min for takgrind, denne er nå gått ut av produksjon. Heter Thule Titan. Thule har også en del andre "lastkorgar" som svenskene kaller de under thule.se. Min kostet 1/5 del av den prisen du nevner her.
Klipper inn fra garsjen her.
----------
TakgrindKombi, det betyr gitter og maks 180cm lasterom. Stort nok tenker de fleste, helt til du skal hente juletreet.
Ble mye surfing før jeg kom frem til hva som passet min bil best. Endte opp med denne, som ser litt nøytral ut, ligger helt nede på railsen (hater flosshatt skobokser) og er åpen i front og bak. Dette gjør at luften får den gjennomstrømingen som den trenger. Dette igjen gjør at det nesten ikke er noen takstøy med denne på.
Kikket også på en del amerikanske ekspedisjonstakgrinder, men fikk fortalt at de rustet alt for fort.
Denne er det Thule som produserer, og heter Thule Titan.
(mobilbilde)
Jeg liker ikke "flosshatter" på biler, så jeg var ute etter en grind som la seg helt nedpå. Festene som fulgte med var egentlig tiltenkt Thule tversover takstativ. Med litt tilpasning så ble originale fester som fulgte med brukt til å feste den helt nedpå railsen.
RyggelysNår først jeg skulle til med noe slikt på taket, monterte jeg like godt et ryggelys også. Dette har 2x55w og veldig god spredning.
Strømmen tok jeg rett fra ene ryggelyset, tok ledingene opp langs pakningen til bakvindu før jeg lot de gå opp i takgrinden.
Nå er lyset kun påslått når bilen står i revers. Det har vært stilt noen spørsmål om sikringer etc er kraftig nok for eksternt ryggelys, jeg har ikke hatt noen problemer med dette.
SidearbeidslysHar lenge gått og fundert på å skaffe lykter som kan felles inn i takgrinden på sidene. Endelig kom jeg over en lykttype som ville passe til formålet.
(mobilbilde)
Brukte 50mm multihullsag (nr 30.795) fra Clas Ohlson. (Biltema sin slet ned tennene på 30 sek) Den holdt akkurat til tre hull. Det fjerde hullet ble 55mm i stedet. Takgrinden er dobbel med litt luft i mellom. 30mm hull var passe på den innerste veggen.
(mobilbilde)
Her ser du resultatet. Lykten ble kun adskilt, lengre skruer skaffet og skrudd sammens igjen med takgrinden i mellom. Det ble to på hver side. En i forkant og en i bakkant av grinden.
Den bygger ut nøyaktig 2 cm.
(mobilbilde)
Må legge hodet litt i bløt nå, for å finne beste løsning for ledingstrekk og bryterplassering.
Edited by Chevy-LPG, 04 August 2009 - 06:42.